Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

'Het Sony Alpha Topic'

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: 'Het Sony Alpha Topic'

    Oorspronkelijk geplaatst door MaKwa Bekijk bericht
    Ik weet niet of het handig is om het in dit topic te vragen of dat ik alsnog een nieuw topic moet openen, in het laatste geval, alvast mijn excuses.

    Ik heb nu sinds afgelopen zomer de Sony Aplha 500, een prima camera waarmee ik steeds beter de voeten uit kan, maar één minpunt, en ik twijfel erg of het aan de body ligt of aan mij. Ik ondervind namelijk erg hinder van de ruis die het geeft als er bijvoorbeeld minimale bewolking is of wanneer ik wat in de schaduw sta. Dat er wat ruis is in deze gevallen, dat snap ik, maar ik vraag mij af of het kan kloppen dat het zo erg is, want het is goed zichtbaar (zal eventueel wat voorbeeldfoto's kunnen plaatsen).

    Ik ben dus benieuwd naar de ervaringen van anderen die dit type hebben voor wat betreft het ruis (ISO) gedeelte. Overigens fotografeer ik over het algemeen manueel en heb mijn ISO (weersafhankelijk) eigenlijk altijd op 200 staan.
    Schiet je in RAW?
    Zoja, zet DRO volledig uit. Ik heb het getest en ja, zelfs in RAW verandert het iets!
    Geef eens een link naar voorbeelden.
    Ik heb zelf een 550.
    https://www.naturephotoportal.com/

    Comment


    • Re: 'Het Sony Alpha Topic'

      Ik schiet in ARW inderdaad, die van DRO is een goede tip die staat volgens mij aan ja. Ik zal proberen vandaag voorbeelden te plaatsen, anders wordt dit van de week.

      Comment


      • Re: 'Het Sony Alpha Topic'

        Mijn excuses voor het late antwoord. Ik ben vandaag met mijn camera naar de fotowinkel geweest en zij hebben diverse voorbeeldfoto's bekeken en mijn camera zelf ook uitgetest; het zijn de instellingen waardoor de ruis zo zichtbaar is. Ik heb bij mijn oude camera (Sony Alpha 200) altijd de 'NR bij bij lange sluitertijden' en 'ruisonderdrukking' uit gehad omdat daar niet veel verschil te zien was, maar bij deze camera moet ik ze dus wel aanhebben. Daarnaast heb ik nog enkele tips gekregen wat de ruis ook verminderd:
        - DRO inderdaad uitzetten
        - Ruisonderdrukking dus aanzetten bij JPG
        - NR bij lange sluitertijd zowel bij JPG als ARW aanhouden
        - Manueel nog even laten voor wat het is en meer met P, A en S te werk gaan, want doordat ik nog beginnend ben wil het bij de M dus nog wel mis gaan waardoor ik onbedoeld ook ruis in mijn foto krijg
        - Diverse tips voor ARW foto's in Adobe Lightroom
        - Diverse belichtingtips (spot, centrum en meervelds)

        Al met al was het gelukkig mezelf en geen defect van de body, want mijn vader vond het ook erg vreemd dat bij ISO 200 veel ruis te zien is (we hebben exact dezelfde foto's gemaakt maar hij dan met zijn Nikon en het verschil was toch wel groot, vandaar dat we naar de fotozaak zijn gegaan). Dus hopelijk blijft het van het weekend mooi droog zodat ik de gegeven tips kan uitproberen.

        Ik zal, als het lukt, vanavond nog een paar voorbeeldfoto's in een link proberen te plaatsen! Maar eerst verder met mijn huiswerk haha.

        Comment


        • Re: 'Het Sony Alpha Topic'

          Kijk trouwens eens voor capture one als raw converter (trial bijvoorbeeld). dat gebruik ik. Toch gebruik ik voor macro toch neat image op de jpeg en vantevoren geen ruisonderdrukking in de raw converter.
          https://www.naturephotoportal.com/

          Comment


          • Re: 'Het Sony Alpha Topic'

            +/- ETA: 7 days...






            een de a580 zit in mn rugzak, whiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii hij is besteld

            edit; nog een vraagje (ben wel op zoek naar het antwoord, maar misschien spreekt hier iemand uit ervaring?). Welke SD kaarten moet ik nemen? (Ik heb nu CF's ) Ik ben niet echt van plan om veel te filmen, al zeker niet in HD (aangezien mn vrouwtje een videocamera heeft.) Ik lees Class 6 om te kunnen filmen, maar mag ik iets lager gaan aangezien ik dit niet veel zal doen?
            Last edited by Nick-; 19 januari 2011, 21:05.
            "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
            500px

            Comment


            • Re: 'Het Sony Alpha Topic'

              Oorspronkelijk geplaatst door Nick- Bekijk bericht
              +/- ETA: 7 days...






              een de a580 zit in mn rugzak, whiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii hij is besteld

              edit; nog een vraagje (ben wel op zoek naar het antwoord, maar misschien spreekt hier iemand uit ervaring?). Welke SD kaarten moet ik nemen? (Ik heb nu CF's ) Ik ben niet echt van plan om veel te filmen, al zeker niet in HD (aangezien mn vrouwtje een videocamera heeft.) Ik lees Class 6 om te kunnen filmen, maar mag ik iets lager gaan aangezien ik dit niet veel zal doen?
              Toch niet kunnen wachten tot de 31ste
              Ik zou voor een 16gb klasse 6 gaan...ik merk tragere kaartjes soms aan het herbekijken van foto's of wissen van foto's...maar of dat verschil al merkbaar gaat zijn bij klasse 4 tegenover klasse 6... prijsverschil is toch niet zo groot en voor een volgende camera wel handig! Als je dan toch eens gaat filmen...

              Trouwens, die klasse 4 verschilte nogal van fabrikant tot fabrikant...als je de ultra (klasse 4) van sandisk neemt, zit je volgens mij zeker goed...ook voor video

              Ben blij voor u!
              Last edited by Portmixus; 19 januari 2011, 21:18.

              Comment


              • Re: 'Het Sony Alpha Topic'

                Oorspronkelijk geplaatst door Nick- Bekijk bericht
                edit; nog een vraagje (ben wel op zoek naar het antwoord, maar misschien spreekt hier iemand uit ervaring?). Welke SD kaarten moet ik nemen? (Ik heb nu CF's ) Ik ben niet echt van plan om veel te filmen, al zeker niet in HD (aangezien mn vrouwtje een videocamera heeft.) Ik lees Class 6 om te kunnen filmen, maar mag ik iets lager gaan aangezien ik dit niet veel zal doen?
                de Sony class 4 voldoen alleszins om te filmen in de Nex; de Lexar class 4 Full HD ook;
                persoonlijk geef ik echter de voorkeur aan de Sony memory stick HG (sneller, robuuster, makkelijk in en uit laptop, garantie en recovery service... maar wel wat duurder)
                Sony α450[/B] ~ 50 F1.4 ~ 85 F2.8 ~ 16-80 F3.5-4.5 ZA ~ 70-300 F4.5-5.6 G ~ Minolta 70-210 F3.5-4.5 | HVL-F20AM ~ HVL-F58AM | FDA-ME1AM ~ STP-GB1AM ~ MC protector VF-62MPAM ~ e.a. te koop

                Comment


                • Re: 'Het Sony Alpha Topic'

                  @Proxi: thx Ik kon inderdaad niet wachten. Ik denk niet dat Sony direct na een cash back op de a55 ook een cashback op de a580 gaat geven... Ik ga kijken voor 2x8GB denk ik.

                  @Sony63: ik zou liever SD hebben omdat ik die dan ook in mn compact offilmcamera kan gebruiken.
                  "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
                  500px

                  Comment


                  • Re: 'Het Sony Alpha Topic'

                    Proficiat Nick . Zal een prachtig stuk speelgoed zijn, daar ben ik zeker van !
                    Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

                    Comment


                    • Re: 'Het Sony Alpha Topic'

                      Oorspronkelijk geplaatst door JorisVdB Bekijk bericht
                      Proficiat Nick . Zal een prachtig stuk speelgoed zijn, daar ben ik zeker van !
                      Ik hoop het

                      Ander zet ik hem wel voor een prijsje hier te koop
















                      NOT
                      "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
                      500px

                      Comment


                      • Re: 'Het Sony Alpha Topic'

                        Oorspronkelijk geplaatst door Nick- Bekijk bericht
                        @Proxi: thx Ik kon inderdaad niet wachten. Ik denk niet dat Sony direct na een cash back op de a55 ook een cashback op de a580 gaat geven... Ik ga kijken voor 2x8GB denk ik.
                        Who the * is Proxi?

                        Comment


                        • Re: 'Het Sony Alpha Topic'

                          Oorspronkelijk geplaatst door Portmixus Bekijk bericht
                          Who the * is Proxi?
                          De nieuwe manier dat ik jou ga aanspreken, PROXI (Ok, ik heb me wat mistypt... Een collega kwam net iets zeggen over Proximus en ik was aan het missen).

                          Maar ik zou dus goed zitten met deze: SanDisk 8GB SDHC Card Ultra 15MB/s SDSDH-008G-U46 - Class 4

                          Denk om er 3 te nemen, ik ben in maart 4 weken weg dus ik wil geheugen genoeg meehebben Vorig jaar had ik 20 GB aan CF kaarten mee en dat was NET genoeg
                          "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
                          500px

                          Comment


                          • Re: 'Het Sony Alpha Topic'

                            Oorspronkelijk geplaatst door Nick- Bekijk bericht
                            De nieuwe manier dat ik jou ga aanspreken, PROXI (Ok, ik heb me wat mistypt... Een collega kwam net iets zeggen over Proximus en ik was aan het missen).

                            Maar ik zou dus goed zitten met deze: SanDisk 8GB SDHC Card Ultra 15MB/s SDSDH-008G-U46 - Class 4

                            Denk om er 3 te nemen, ik ben in maart 4 weken weg dus ik wil geheugen genoeg meehebben Vorig jaar had ik 20 GB aan CF kaarten mee en dat was NET genoeg
                            20gb is al niet weinig, maar de files van de A580 zullen nog wel een stuk groter zijn dus...3x8gb lijkt mij geen overbodige luxe Nikki!

                            Comment


                            • Re: 'Het Sony Alpha Topic'

                              Ik heb die Sandisk 8GB gezien voor 19 euro... Valt nog mee Vanavond eens bestellen zodat ik ze op tijd heb

                              Maar die dat ik in mijn vorig bericht gezet heb zouden genoeg zijn?

                              Proxi... Protsi..
                              "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
                              500px

                              Comment


                              • Re: 'Het Sony Alpha Topic'

                                Oorspronkelijk geplaatst door Nick- Bekijk bericht
                                Ik heb die Sandisk 8GB gezien voor 19 euro... Valt nog mee Vanavond eens bestellen zodat ik ze op tijd heb

                                Maar die dat ik in mijn vorig bericht gezet heb zouden genoeg zijn?

                                Proxi... Protsi..
                                Zeker voldoende lijkt me ('t zijn trouwens deze die ik bedoelde in mijn eerste post )

                                Have fun Sancho!

                                Comment

                                Working...
                                X