Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D80 vs pentax K10D

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nikon D80 vs pentax K10D

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
    het volgende is de mening van Phil Askey (K10D review op dpreview.com)

Headline features include a stabilized ten megapixel CCD, high quality image processing pipeline, dust and weather proof seals, 11-point AF (with 9 cross-type points) and some unique exposure modes. A full detailed list of the top 20 features can be found below. It's clear that Pentax are targeting the likes of the Canon EOS 30D and Nikon D200, on paper it's a very strong contender.

The only 'pro feature' the K10D appears to be lacking is a magnesium body (compared to the Canon EOS 30D and Nikon D200), however the plastic used for the case feel extremely robust and the whole thing is attached to a metal chassis (see below). Additionally Pentax state that the entire body is dust and weather sealed (see diagram on the first page of this article), closer inspection of the compartment doors supports this.
    Ik beslis zelf welke argumenten belangrijk zijn, al die internet reviews zijn .....
    Want in dit geval, een Pentax is geen profi camera in de zin van het woord. Simpel omdat het geen "kompleet systeem" is. Wat heb je aan een goede motor in een auto als er fietswielen op liggen.
    Maar ik wil hier geen discussie starten waar we toch niet uitkomen, laat aub mensen andere merken dan Canon en Nikon kopen, daar zijn we allemaal beter mee op termijn. Ikzelf ben de eerste om te breken met merken, zie mij Konica Minolta verhaal. Ik heb ook de Pentax overwogen, helaas, mooi ding, maar niet het juiste glas.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
      K10....................D80........................ ..D200

3fps...................3fps....................... ..5fps
      plastic body.........plastic body..............metal body
      Pak de drie in de hand en je voelt duidelijk dat de K10D bij de D200 hoort... Allez, ik vond dat toch...

1600 iso..............3200 iso...................3200 iso
      Klopt, maar toen Pentax de enige was die ISO3200 aanbood in de *ist reeks, werd dit weggelachen en nu is dat een belangrijk argument? Och, er zou wel een firmware upgrade komen die ISO50 tot ISO3200 zou bieden op de K10D. Allez, voor die er echt is is dat natuurlijk geen argument.

flash af assist.......lamp assist...............lamp assist
      Heel juist. Nikon is nu eenmaal de leader in flash, dat zal niemand tegenspreken.
      1/4000................1/4000....................1/8000
      Dat zit meer in de lijn van de accenten die Nikon legt. Maar ik heb idd momenten gehad dat ik 1/8000s miste, maar dat was nog wel met de ISO200 minimum op m'n DS...
      SD......................SD........................ ..CF
      Wel strikt genomen is het SDHC-SDHC-CF. En daarbij is CF gewoon het oude broertje imho... Gewoon een verschil in technologie, meer niet...

Als ik dit alles zo bekijk, is het voor mij eerder een d80 rivaal dan een d200.
      Beperkt AF systeem, niet zo goede high iso, ... Ok weather sealing, maar wat heb je daar in godsnaam aan?? de lenzen zijn zo lek als het maar kan (nu hé, in de toekomst???) , maar afwachten, sony slaat daar op dit ogenblik de bal serieus mis, hoop dat pentax beter doet.
      Alle problemen met stof of vocht die ik ooit had (en dat zijn er een heleboel hoor) waren body-problemen... Dat vind ik zelf genoeg argument om een gelukkig te zijn met weather sealing.
      In ieder geval zie ik een k10d niet zo snel aan de finisch van een cyclocross wedstrijd in de regen verschijnen.
      Een troef is de stabiliser, dat kan een argument zijn om toch in het beperkter systeem te stappen. Heeft geen enkele nikon.
      Met stof reduktie lach ik uit volle borst, niks word zo overdreven dan een beetje stof!! Daar wil ik geen € aan uitgeven.
      Daar ben ik het mee eens. Allez, 't kan zijn dat het wel werkt, maar nodig heb ik het niet...

Ik beslis zelf welke argumenten belangrijk zijn, al die internet reviews zijn .....
      Tuurlijk, dat is je goed recht, en 't zou maar erg zijn andersom. Da's ook de reden waarom jij de K10D meer in de buurt ziet van de D80 en ik meer de D200. Wij vinden gewoon verschillende zaken belangrijk.
      Want in dit geval, een Pentax is geen profi camera in de zin van het woord. Simpel omdat het geen "kompleet systeem" is. Wat heb je aan een goede motor in een auto als er fietswielen op liggen.
      Ik vind mijn setup wel compleet, maar ik heb inderdaad wel tweedehands moeten shoppen. Nu is compleet weer een relatief begrip. Voor een pro-natuur- of sport-fotograaf geef ik je gelijk.
      Maar ik wil hier geen discussie starten waar we toch niet uitkomen, laat aub mensen andere merken dan Canon en Nikon kopen, daar zijn we allemaal beter mee op termijn. Ikzelf ben de eerste om te breken met merken, zie mij Konica Minolta verhaal. Ik heb ook de Pentax overwogen, helaas, mooi ding, maar niet het juiste glas.
      Inderdaad, iedereen maakt z'n keuze met z'n persoonlijke argumenten, en die verschillen. Een geluk dat er meerdere merken zijn opdat we allemaal onze gading vinden en opdat ze mekaar stimuleren om te blijven vernieuwen! Groot gelijk!

Wim
      Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Ik lees hier tussen de regels door, dat sommige mensen, als ze geen Nikon of Canon hebben, vinden dat ze niet voor VOL aanzien worden en daar blijkbaar soms problemen mee hebben!
        Dat is gevoelsmatig en daar kunnen geen argumenten tegen op.
        Jarenlang heb ik zelf met Minolta gefotografeerd en me nooit gestoord aan wat anderen ervan vonden.
        Laat dat dus anderen niet afschrikken om het ANDERS te doen. Want zoals
        "ishpuini" reeds stelde:
        "Inderdaad, iedereen maakt z'n keuze met z'n persoonlijke argumenten, en die verschillen. Een geluk dat er meerdere merken zijn opdat we allemaal onze gading vinden en opdat ze mekaar stimuleren om te blijven vernieuwen! Groot gelijk!"
        Henri

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door HdL Bekijk bericht
          Ik lees hier tussen de regels door, dat sommige mensen, als ze geen Nikon of Canon hebben, vinden dat ze niet voor VOL aanzien worden en daar blijkbaar soms problemen mee hebben!
          [/I]
          Als je GOED leest, zie je dat IK daar geen problemen mee heb, integendeel. Maar voor anderen kan dit wel belangrijk zijn.

Je word als pro overigens geevalueerd zowel op je werk, gedrag, als op je tools. Alles telt mee. En als wij hier een prof shoot hebben, waar iemand met een pentax komt, mooi, maar op de momenten dat het spannend word, zal toch weer die keuze van het gereedschap naar boven komen.

Ik provoceer dolgraag met een Minolta. Weet dat daar goede beelden uit komen. Maar ik heb het opgegeven om tegen de stroom in te roeien. Ook omdat Sony nu het systeem niet fatsoenlijk verderzet. (een massa oude weliswaar toplenzen opnieuw uitbrengen, met een alpha body neem ik echt niet serieus), ik hoop dat pentax niet hetzelde doet. Die hebben al wel enkele body's maar nog geen leuke lenzen. En de tweedehandsmarkt kan mooi zijn, maar ik vind toch echt weinig autofocus lenzen voor Pentax, laat staan snelle versies.

Comment

Beste Rudy,

Dat noem ik geen camera vergelijking.
            het gebruiksgemak en de verschillende programma's van de K10D dat zijn echte troeven.
            Je mag nog zoveel gegevens vergelijken als je wil. De enige echte goede manier om camera's te vergelijken is aan de hand van de praktijk.
            Wat er op papier staat mag nooit de enige leidraad zijn. Het is net als met catalogi van automodellen. Het kan je een idee geven, maar het is pas door een auto te gebruiken, dat je hem leert kennen-apprecieren-beoordelen.
            Met vriendelijke groeten, Asahi - een Pentax fanaat

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Asahi Bekijk bericht
              Beste Rudy,

Dat noem ik geen camera vergelijking.
              het gebruiksgemak en de verschillende programma's van de K10D dat zijn echte troeven.
              Je mag nog zoveel gegevens vergelijken als je wil. De enige echte goede manier om camera's te vergelijken is aan de hand van de praktijk.

Wel, als je gelijk hebt, zullen er binnenkort héél véél Pentaxen zijn. Dan komen er ook de lenzen die ik wil, en koop ik ook een k10d ;-)

Even in detail, welke programma's zijn het waar je het juist over hebt? Want ik mis vandaag niks op een d80, maar dat is misschien omdat ik het niet ken?

Comment

En de tweedehandsmarkt kan mooi zijn, maar ik vind toch echt weinig autofocus lenzen voor Pentax, laat staan snelle versies.
                Ik wil je wel eens laten spelen met m'n FA limited en FA* objectieven. Je zal wel van gedacht veranderen.

Wim
                Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Even in detail, welke programma's zijn het waar je het juist over hebt? Want ik mis vandaag niks op een d80, maar dat is misschien omdat ik het niet ken?
                  Ik denk dat de belichtingsmodes worden bedoeld. Vooral het feit dat Pentax als eerste ISO als volwaardige 3de factor in belichting beschouwt is nieuw.

Sv is sensitivity priority (naar analogie met shutter priority (Tv) en aperture priority (Av)). De vrije dial (de K10D heeft er twee) kan worden geconfigureerd om Ev compensatie te doen of Program Shift of gewoon niks. Die keuze heb je ook bij Tv en Av. Ook op welke van de twee dials Sv, Tv of Av nu zit kan je configureren.

TAv geeft je sluitertijd op één dial en diafragma op de andere waarbij ISO aan de manuele setting wordt aangepast. Eigelijk een soort M mode met AutoISO (bij normale M is ISO natuurlijk fixed).

Dan heb je natuurlijk nog de klassieke Hyper Program, waarbij je vanuit program mode via één van de dials direct in Av of Tv (al naargelang welke je draait) gaat zonder de belichtingsmode te moeten veranderen.

P, Tv en Av modes kunnen met AutoISO die met zowel boven als ondergrens kan rekening houden (in increments van 1/3 stop indien nodig).

Wim

EDIT
                  Nog even vergeten te reageren op het feit of je dat mist of niet. Op m'n DS had ik geen Sv en geen TAv en miste ik dat ook niet... Tot ik wist dat de K10D het zou hebben en hoe dat daarop zou werken. Vanaf dat moment kwam ik haast dagelijks momenten tegen waar ik één van deze modes echt wel had kunnen gebruiken... 't Is al relatief... Handig zullen ze zeker zijn.
                  /EDIT
                  Last edited by ishpuini; 12 januari 2007, 15:31. Reden: dt fout... foei...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
                    Ik denk dat de belichtingsmodes worden bedoeld. Vooral het feit dat Pentax als eerste ISO als volwaardige 3de factor in belichting beschouwt is nieuw.

Sv is sensitivity priority (naar analogie met shutter priority (Tv) en aperture priority (Av)). De vrije dial (de K10D heeft er twee) kan worden geconfigureerd om Ev compensatie te doen of Program Shift of gewoon niks. Die keuze heb je ook bij Tv en Av. Ook op welke van de twee dials Sv, Tv of Av nu zit kan je configureren.

TAv geeft je sluitertijd op één dial en diafragma op de andere waarbij ISO aan de manuele setting wordt aangepast. Eigelijk een soort M mode met AutoISO (bij normale M is ISO natuurlijk fixed).

Dan heb je natuurlijk nog de klassieke Hyper Program, waarbij je vanuit program mode via één van de dials direct in Av of Tv (al naargelang welke je draait) gaat zonder de belichtingsmode te moeten veranderen.

P, Tv en Av modes kunnen met AutoISO die met zowel boven als ondergrens kan rekening houden (in increments van 1/3 stop indien nodig).

Wim

EDIT
                    Nog even vergeten te reageren op het feit of je dat mist of niet. Op m'n DS had ik geen Sv en geen TAv en miste ik dat ook niet... Tot ik wist dat de K10D het zou hebben en hoe dat daarop zou werken. Vanaf dat moment kwam ik haast dagelijks momenten tegen waar ik één van deze modes echt wel had kunnen gebruiken... 't Is al relatief... Handig zullen ze zeker zijn.
                    /EDIT
                    Auto iso bestaat toch op de Nikons ook? al meer dan een jaar op de D200, en ik dacht ook al op de d70 ook volledig programeerbaar.
                    Iso als 3de parameter werkt in alle modes bij Nikon, ook in Manueel, my favorite now;-) Ik kies de shutter en aperture, de iso word gematched door de camera, dit is de max!!
                    En ook belichtingscompensatie mogelijk met auto iso. ook met boven en ondergrens.
                    Ik bedoel maar, dit is niks nieuws, en bestaat al ietske langer ;-)

Comment

Auto iso bestaat toch op de Nikons ook? al meer dan een jaar op de D200, en ik dacht ook al op de d70 ook volledig programeerbaar.
                      Iso als 3de parameter werkt in alle modes bij Nikon, ook in Manueel, my favorite now;-) Ik kies de shutter en aperture, de iso word gematched door de camera, dit is de max!!
                      En ook belichtingscompensatie mogelijk met auto iso. ook met boven en ondergrens.
                      Ik bedoel maar, dit is niks nieuws, en bestaat al ietske langer ;-)
                      in welke mode zet je de d200 of den d80 dan in beide gevallen.
                      en beschikken ze ook over het unieke en geniale hyperprogram?

Comment

in welke mode zet je de d200 of den d80 dan in beide gevallen.
                        en beschikken ze ook over het unieke en geniale hyperprogram?
                        D80: Om de auto iso te gebruiken, schakel je die gewoon in, je kan in detail ook kiezen welke de max iso, min shutter, en hoe de ruisonderdrukking zich gedraagt. Het werkt dan in elke mode (p, a ,s, m), en alle compensaties zijn mogelijk. De min iso is gewoon instelbaar met de iso setting. Dus dat is mijns inziens identiek.

Hyperprogram zit niet op Nikon denk ik. En is toch wel leuk, ik zie daar een pluspunt in, om de sweetspot van de lens op te zoeken ;-)
                        Last edited by Rudy; 12 januari 2007, 18:08.

Comment

D80: Om de auto iso te gebruiken, schakel je die gewoon in, je kan in detail ook kiezen welke de max iso, min shutter, en hoe de ruisonderdrukking zich gedraagt. Het werkt dan in elke mode (p, a ,s, m), en alle compensaties zijn mogelijk. De min iso is gewoon instelbaar met de iso setting. Dus dat is mijns inziens identiek.

Hyperprogram zit niet op Nikon denk ik. En is toch wel leuk, ik zie daar een pluspunt in, om de sweetspot van de lens op te zoeken ;-)
                          o, ja nu zie ik het, het is via de menu's en niet via de exposure mode dial , thanks voor de info.
                          moet zeggen dat de implementatie op de K10D toch iets meer doordacht is

Comment

o, ja nu zie ik het, het is via de menu's en niet via de exposure mode dial , thanks voor de info.
                            moet zeggen dat de implementatie op de K10D toch iets meer doordacht is

Tja, bij Nikon hebben ze dat een paar jaar geleden al moeten bedenken. De dial funkties van de pentax zijn wel eenvoudiger, klopt. (vergelijk met d80)

Die hyperprogramma's, ik ga dat eens uitzoeken, want er zit nog iets in de programmode dat ik zelf niet ken , een speciale shift mode. gebruik dat nooit, net omdat ik die 3e parameter zo leuk vind (ISO)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Itchypoe Bekijk bericht
                              Ik lees hier meer over de pentax dan de nikon, dus ik denk dat ik misschien voor de pentax zal kiezen.
                              het is ver de moeilijkste keuze uit mijn leven
                              heb deze discussie zo wat actief gevolgd en ben tot de conclusie gekomen dat je je vraagstelling een beetje ongelukkig gekozen hebt.
                              ipv D80 of K10D had je beter gevraagd D200 of K10D en uit alle argumentatie en wat verder opzoekwerk en vergelijk van de verschillende camera's en dan nog rekening houdend met de prijs zou ik zeggen dat de K10D veruit de beste keuze is alhoewel dat de D80 en D200 ook heel schitterende camera's zijn. Dan heb je nog de argumentatie van de beschikbare lenzen, vergeet het, Pentax heeft al altijd unieke lenzen op de markt gebracht en hun nieuwe reeks lenzen die ze in maart op de markt brengen zullen waarschijnlijk hetzelfde niveau halen en zijn daarbij nog dust en weather proof wat ontzentent belangrijk is.
                              meestal raad ik mensen aan 3th party lenzen te kopen om dat daar ook sublieme lenzen beschikbaar zijn (tamron sigma..), maar voor Pentax raad ik je aan zoveel mogelijk bij het merk zelf te blijven omdat hun glas zo opvallend is, krijg dikwijls den indruk als ik op de pentax fora kijk dat de foto's genomen zijn met superdure lenzen en dan blijkt dat dit helemaal niet het geval is.

hoop dat dit je beslissing helpt te vereenvoudigen

Comment

Dank u puerte,

Mijn keuze is vereenvoudigen
                                Het zal de pentax worden

-prijs/kwaliteit
                                -de nieuwe lenzen
                                -weather proof
                                -....

Dus iedereen alvast bedankt voor de informatie en tot later

grtz
                                www.digisolution.be

Comment

Working...
                                X