Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D80 vs pentax K10D

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nikon D80 vs pentax K10D

Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht

- JPG engine zwak? ZEVER!! Dit komt allemaal uit 1 review, nl die op dpreview.com. En Phil Askey test ENKEL default settings!!! RAW nodig?? Nope, toch niet meer dan bij andere merken!! Pentax stelde de K10D default in op natural JPG mode, niet verscherpt, laag contrast. Dit omdat deze camera bedoeld is voor een andere doelgroep dan de instappers, i.e. hij is gemaakt voor gevorderde amateurs (vgl D200!! maar dan met een Pentax accent). Deze willen geen "mooie" JPG uit de camera, maar een JPG waar mee kan worden gewerkt, en waar de camera dus zo min mogelijk heeft mee gefoeterd. Wil je een "mooie" JPG uit de camera, kies dan bright JPG mode, die JPGs zijn afgewerkt zoals deze op de Pentax K100D, en daar was diezelfde Phil Askey over in de wolken!!!!!

Wim
    Ten eerste wil ik vooral de K10D niet afbreken... vind het een heel intressant toestel.
    Ten tweede heeft de K10D een totaal andere processor dan de K100D waardoor de jpegs nooit hetzelfde zullen zijn.
    De scherpte of contrast of andere instellingen hebben hier ook niets mee te maken maar eerder artifarcten/moire e.d. (kwaliteit van de compressie/beeldverwerking)

Kijk maar eens naar de paperclips bijv.

Als je met de K10D Raw trekt is de kwaliteit stukken beter...

Comment

Wil geen polemiek starten, en ik begrijp dat jij dat ook niet wil, maar ik begin langzamerhand de weubbes te krijgen van de misverstanden die Phil Askey tgv z'n voor DSLR tekortschietende testmethodes de wereld instuurt... Intss zijn in de Nederlandstalige pers al verschillende artikels verschenen die flagrant plagiaat zijn van Phil Askey zonder brondvermelding. Ik vind dit heel erg.

Oorspronkelijk geplaatst door Plex Bekijk bericht
      Ten eerste wil ik vooral de K10D niet afbreken... vind het een heel intressant toestel.
      Ten tweede heeft de K10D een totaal andere processor dan de K100D waardoor de jpegs nooit hetzelfde zullen zijn.
      Niet dezelfde engine inderdaad, maar de bright mode is wel gemaakt met hetzelfde resultaat op oog. Neem beide toestellen vast en vgl de bright modes en je zal zien.
      De scherpte of contrast of andere instellingen hebben hier ook niets mee te maken maar eerder artifarcten/moire e.d. (kwaliteit van de compressie/beeldverwerking)
      Zoals ik zei test Phil de defaults en niet de rest. Met deze referentie bewijs je niks. Ik zie hier overigens noch artefacten noch moiré. Bij de paperclips zit er inderdaad een trapje op een contrastlijn, maar dan is geen compressie-artefact en ook geen moiré. In RAW zien die paperclips er ook zo uit (ondervond dat al zelf aan de lijve toen ik voor een opdracht gelijkaardige beelden schoot met m'n DS), da's nu eenmaal inherent aan een rectilineaire grid op de sensor ('t zijn 100% crops hé). Dat het smooth is is bij de Nikon het gevolg van processing, niet andersom.

Pentax koos gewoon voor minimale processing bij de default JPGs om zo dicht mogelijk bij de flexibiliteit van RAWs te komen. Bekritiseer die keuze zoveel je wilt, maar zeg niet dat de JPG engine zwak is.

Oorspronkelijk geplaatst door Phil Askey
      Crop for crop the K10D actually delivers about the same amount of detail as the D80, the biggest difference is down to the crispness of edge detail which appears softer in the K10D image than the D80. As we speculated earlier this would appear to be down to the type of demosaicing / sharpening algorithms used as the actual detailed delivered by the CCD is higher and can be extracted fully by shooting RAW.
      Bij de beelden die je aanhaalt spreekt Phil over verschillen in verscherping, niets anders.

Klopt natuurlijk, maar dat zegt alles over RAW in 't algemeen, niets over de K10D. 't Verschil met natural mode is overigens een stuk kleiner (of zei ik dat al?).

Ik wou dat Phil z'n vergelijkingen deed met vergelijkbare settings, en niet met default settings die compleet verschillend zijn. Wat de conclusies nu ook mogen zijn, dergelijke methodiek kan enkel een fout beeld geven. Ik zeg niet dat er geen verschillen zullen zijn, maar zolang deze vergelijking niet wordt gedaan is 't koffiedik kijken hoor...

Laat ons mss eens over de pluspunten van beide camera's spreken, ipv over zgn minpunten van de Pentax alleen. Minpunten die iedereen enkel in het dpreview artikel heeft gelezen, niemand die de K10D vastnam en de settings aanpaste heeft tot nu dergelijke statements gemaakt.

Ik ben zeker dat de D80 ook pluspunten heeft??? ;-)

Wim
      Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

ik raad je aan eens te kijken naar de beelden genomen met K10D in jpg op de diverse fora, dan zie je dat de beeldkwaliteit uitmunted is.
        Pentax heeft er bewust voor gekozen geen digitale(plastiekachtige) look aan zijn beelden te geven, maar te gaan voor de meer natuurlijke (film-like) beelden, en deze benadering maakt nu juist het verschil, en ook de kleurbalans welke pentax gebruikt is opvallend met veel detail in schaduwpartijen.
        En daar zijn nu eenmaal knoppekes aan de camera gezet om standard instellingen te wijzigen als deze je niet zouden bevallen

Comment

Ik heb nog geen seconde spijt gehad van mijn K10D.

Ik vind het een zeer goed toestel dat goed in de hand ligt, zeer snel focust, heel veel persoonlijke instellingen toelaat en een handige menuwerkwijze bezit.
          Zowel mijn oude Takumar 500 mm met schroefdraad als al mijn andere Pentax lenzen met bajonet systeem werken goed.
          Ik ben een supertevreden man

Wat moet dat niet worden als ik de foto(na)bewerkingsprogramma's leer kennen en gebruiken ?

The sky is the limit .....
          Met vriendelijke groeten, Asahi - een Pentax fanaat

Comment

Hetgeen mij tegenhoud aan de k10d zijn de lenzen. te weinig, en te weinig afs of usm alternatieven. Misschien komen ze nog, maar zoals het vandaag is, neen, helaas.
            Anders is dit toestel wel lekker. Al word je er nooit als volwaardig mee beschouwd , maakt mij niks uit, sommigen wel. Toen ik de Konica minolta 7d had, merkte ik dit ook.
            Ik ben echter niet akkoord dat de k10d dichter tegen de d200 dan tegen de d80 staat hoor.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
              Hetgeen mij tegenhoud aan de k10d zijn de lenzen. te weinig, en te weinig afs of usm alternatieven. Misschien komen ze nog, maar zoals het vandaag is, neen, helaas.
              Bedoel je het huidige nieuwaanbod heb je gelijk. Maar ze komen. De lensroadmap op Pentax's japanse site liegt er niet om, en alles wat daar in 't verleden opstond kwam uit. BTW, bij Pentax gaat usm SSD of zo heten (supersonic drive). Deze drie: DA*16-50/2.8, DA*50-135/2.8 en DA*60-250/4. Alle 3 weather sealed bovendien.

Anders is dit toestel wel lekker. Al word je er nooit als volwaardig mee beschouwd , maakt mij niks uit, sommigen wel. Toen ik de Konica minolta 7d had, merkte ik dit ook.
              Ik weet wat je bedoelt. Met de vorige Pentaxen had je dat heel erg, maar een gigantisch objectief kon wel helpen (zeker een zilveren FA*). Met m'n K10D+grip kreeg ik wel andere reacties tot nu. Ok, early days still... Maar, je hebt gelijk, 't is te zot om zich daarvan iets aan te trekken.

Ik ben echter niet akkoord dat de k10d dichter tegen de d200 dan tegen de d80 staat hoor.
              Tja, daarvoor heeft Pentax de K10D gewoon te goedkoop gemaakt hé... iedereen weet dat vergelijkingen op basis van MP en prijs moeten gebeuren en niet adhv de overige features...
              Nee serieus, er zijn natuurlijk accentverschillen, maar als je de features bekijkt dan zie je toch dat Pentax met de K10D veel meer op de markt mikt waarvoor Nikon de D200 maakt. Ik denk aan weather sealing, het weglaten van picture modes en toevoegen van meer geavanceerde belichtingsmodes, de layout en functies van de diverse knoppen (eg de RAW knop), en ingebouwde RAW conversie om on-the-fly beelden van RAW te kunnen leveren zonder PC. Da's toch allemaal voor de meer gevorderde amateur, i.e. waarop ook de D200 mikt? Die laatste feature is m.i. zelfs vooral nuttig voor reporters die geen kwaliteit willen inboeten maar toch onmiddelijk na een shoot in alle omstandigheden beelden kunnen leveren (desnoods vanuit een crappy internetcafé), dus een pro-feature...
              Allez, da's mijn take toch... sta ik daar zo alleen in? Maar argumenteer gerust het tegendeel, no prob. Ik heb een maat die twijfelt over de opportuniteit z'n D70 naar een D80 of D200 te upgraden, en met de input van deze vergelijking kan ik 'm allicht veel beter helpen kiezen (nee, ik ga 'm niet naar Pentax pushen).

Wim
              Last edited by ishpuini; 11 januari 2007, 15:38. Reden: typo
              Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

nee en waarom niet

Comment

Ik heb een Franse vriend die met de Nikon D200 fotografeert.
                  Hij was toch vol lof over mijn Pentax K10D.
                  Hij vond dat hij veel te veel had betaald voor zijn toestel, toen ik hem vertelde wat ik had betaald en met welke mogelijkheden de K10D allemaal zit.
                  Met vriendelijke groeten, Asahi - een Pentax fanaat

Comment

Allez, da's mijn take toch... sta ik daar zo alleen in? Maar argumenteer gerust het tegendeel, no prob. Ik heb een maat die twijfelt over de opportuniteit z'n D70 naar een D80 of D200 te upgraden, en met de input van deze vergelijking kan ik 'm allicht veel beter helpen kiezen (nee, ik ga 'm niet naar Pentax pushen).

Wim
                    Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                    nee en waarom niet
                    K10....................D80........................ ..D200

3fps...................3fps....................... ..5fps
                    plastic body.........plastic body..............metal body
                    1600 iso..............3200 iso...................3200 iso
                    flash af assist.......lamp assist...............lamp assist
                    1/4000................1/4000....................1/8000
                    SD......................SD........................ ..CF

Als ik dit alles zo bekijk, is het voor mij eerder een d80 rivaal dan een d200.
                    Beperkt AF systeem, niet zo goede high iso, ... Ok weather sealing, maar wat heb je daar in godsnaam aan?? de lenzen zijn zo lek als het maar kan (nu hé, in de toekomst???) , maar afwachten, sony slaat daar op dit ogenblik de bal serieus mis, hoop dat pentax beter doet. In ieder geval zie ik een k10d niet zo snel aan de finisch van een cyclocross wedstrijd in de regen verschijnen.
                    Een troef is de stabiliser, dat kan een argument zijn om toch in het beperkter systeem te stappen. Heeft geen enkele nikon.
                    Met stof reduktie lach ik uit volle borst, niks word zo overdreven dan een beetje stof!! Daar wil ik geen € aan uitgeven.
                    Last edited by Rudy; 11 januari 2007, 17:22.

Comment

Ik moet wel zeggen dat er niets zo vervelend is als de flash af assist. Hier had pentax VEEEL beter gewoon een klein ledje geplaatst zoals nikon.

just my 2 cents natuurlijk

Comment

Ik lees hier meer over de pentax dan de nikon, dus ik denk dat ik misschien voor de pentax zal kiezen.
                        het is ver de moeilijkste keuze uit mijn leven
                        www.digisolution.be

Comment

Heel simpel hoor, koop gewoon het merk dat je het meest aanspreekt...
                          Olympus OM-D EM-5 + wat glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Itchypoe Bekijk bericht
                            het is ver de moeilijkste keuze uit mijn leven
                            Dan heb je nog niet veel keuzes moeten maken ;-)
                            Koop hetgeen je het meeste aanstaat. En valt het tegen, verkoop je dat weer, en koop je iets anders.

Comment

K10....................D80........................ ..D200

3fps...................3fps....................... ..5fps
                              plastic body.........plastic body..............metal body
                              1600 iso..............3200 iso...................3200 iso
                              flash af assist.......lamp assist...............lamp assist
                              1/4000................1/4000....................1/8000
                              SD......................SD........................ ..CF

Als ik dit alles zo bekijk, is het voor mij eerder een d80 rivaal dan een d200.
                              Beperkt AF systeem, niet zo goede high iso, ... Ok weather sealing, maar wat heb je daar in godsnaam aan?? de lenzen zijn zo lek als het maar kan (nu hé, in de toekomst???) , maar afwachten, sony slaat daar op dit ogenblik de bal serieus mis, hoop dat pentax beter doet. In ieder geval zie ik een k10d niet zo snel aan de finisch van een cyclocross wedstrijd in de regen verschijnen.
                              Een troef is de stabiliser, dat kan een argument zijn om toch in het beperkter systeem te stappen. Heeft geen enkele nikon.
                              Met stof reduktie lach ik uit volle borst, niks word zo overdreven dan een beetje stof!! Daar wil ik geen € aan uitgeven.
                              het volgende is de mening van Phil Askey (K10D review op dpreview.com)

Headline features include a stabilized ten megapixel CCD, high quality image processing pipeline, dust and weather proof seals, 11-point AF (with 9 cross-type points) and some unique exposure modes. A full detailed list of the top 20 features can be found below. It's clear that Pentax are targeting the likes of the Canon EOS 30D and Nikon D200, on paper it's a very strong contender.

The only 'pro feature' the K10D appears to be lacking is a magnesium body (compared to the Canon EOS 30D and Nikon D200), however the plastic used for the case feel extremely robust and the whole thing is attached to a metal chassis (see below). Additionally Pentax state that the entire body is dust and weather sealed (see diagram on the first page of this article), closer inspection of the compartment doors supports this.

Comment

On topic:

- JPG engine zwak? ZEVER!! Dit komt allemaal uit 1 review, nl die op dpreview.com. En Phil Askey test ENKEL default settings!!! RAW nodig?? Nope, toch niet meer dan bij andere merken!! Pentax stelde de K10D default in op natural JPG mode, niet verscherpt, laag contrast. Dit omdat deze camera bedoeld is voor een andere doelgroep dan de instappers, i.e. hij is gemaakt voor gevorderde amateurs (vgl D200!! maar dan met een Pentax accent). Deze willen geen "mooie" JPG uit de camera, maar een JPG waar mee kan worden gewerkt, en waar de camera dus zo min mogelijk heeft mee gefoeterd. Wil je een "mooie" JPG uit de camera, kies dan bright JPG mode, die JPGs zijn afgewerkt zoals deze op de Pentax K100D, en daar was diezelfde Phil Askey over in de wolken!!!!!

Wim
                                Inderdaad! Ik kan dit alleen maar bijtreden.De tests op dpreview evolueren niet mee.Ik stel vast dat men daar nog steeds dezelfde criteria hanteert als pakweg een jaar geleden, terwijl de evolutie van de digitale photografie tien keer sneller gaat.
                                Persoonlijk lees ik al jaren het tijdschrift "Chasseur d' Images". Deze mensen stellen hun testmethoden regelmatig bij omwille van deze snelle evolutie.
                                Daar lees je dan ook andere commentaren dan van "GURU" Phil Askey.
                                De K10D wordt daar heel anders beoordeeld en hun kritieken gingen vnl over het wegvallen van de draadloze flitsbesturing door de ingebouwde flits.
                                Hierover publiceerden zij dan reeds een rechtzetting tengevolge van een perscommunicé van Pentax, welke meldde dat dit door een firmware-update begin dit jaar zou opgelost worden.
                                Hun enige ander ernstige kritiek was het ontbreken van de ISO 3200 setting, hetgeen zij jammer vonden aangezien de K10D net op het gebied van ruis zeer goede resulataten te zien gaf.
                                Zo lees je dan ook nog eens iets anders dan Phil Askey's commentaren.
                                Ongeveer dezelfde opmerkingen kwamen van de kant van het Duitse fotoMAGAZIN.
                                Henri

Comment

Working...
                                X