Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

400D gebruikers, spotmeting vraagje

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: 400D gebruikers, spotmeting vraagje

De perfecte methode voor dat soort dingen is correct te belichten op dat deel van de foto dat je correct belicht wilt hebben. Het is niet mogelijk om bij sterke contrasten de hele foto correct te belichten. Dan zul je moeten gaan bracketen en blenden.

Gr. X.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
      Klopt ook wel wat je zegt. Toen ik pas met RAW begon te werken, onderbelichtte ik vaak een hele stop en vroeg me dan af hoe ik aan zoveel ruis kwam.
      Ik moet toch wel even nuanceren: ik doe dit bij situaties met veel contrast. Als er weinig contrast is, belicht ik gewoon op wat ik wil belichten, omdat je dan toch minder gevaar op blown-out vlakken hebt.

Wat raad jij dan aan om het risico op sterke overbelichting te beperken en toch overal detail te behouden? Ik ben nog steeds op zoek naar de perfecte methode.
      Zoals xarder reeds zegt er is geen perfecte methode. Dat bestaat gewoon niet. Maar ik kom hier niet Xarder herhalen maar gewoon wijzen op nog iets anders.

Je zegt in je eerste post bijvoorbeeld meten op sneeuw. Wel als je dat doet zonder enige aanpassing dan ga je geen mooie witte sneeuw krijgen maar grijze. Je moet dus gaan "overbelichten" om die sneeuw wit te krijgen.

Comment

Ik gebruik spotmeting erg vaak.Het is bijv.bij tegenlichtfotografie,fotografie van hoge contrasten een eenvoudige en erg snelle tool die je kan gebruiken om zelf nauwkeurig te bepalen waar je je accenten wil leggen.Een handig fotograaf kan er mee spelen.Spot en partial geven vaak erg verschillende resultaten.Probeer het eens uit MAAR wel in die situaties die er zich voor lenen,niet bij een foto/situatie die er niet mee gebaat is.

Tuurlijk kan je camera niet alle contrasten aan en moet je eventueel blenden,daar gaat het eigenlijk niet over.Spotmeting is een extra gereedschap dat je hebt om erg snel en nauwkeurig te bepalen wat je correct wil belicht zien.Je kan er erg mooie resultaten mee bekomen (indien je er voor open staat,wat blijkbaar niet bij iedereen het geval is maar ja... )

En dat men dat niet vaak nodig heeft?Zo kan je alles gaan "veralgemenen" om je grote gelijk te halen.Hangt gewoon af van je soort fotografie.De ene zal het wel en de andere zal het niet of nauwelijks gebruiken.Net zoals de ene vaak op ISO1600 fotografeert en de ander nooit boven ISO400 komt.
        Danny's Photosite

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door roadrunner Bekijk bericht
          Ik gebruik spotmeting erg vaak.Het is bijv.bij tegenlichtfotografie,fotografie van hoge contrasten een eenvoudige en erg snelle tool die je kan gebruiken om zelf nauwkeurig te bepalen waar je je accenten wil leggen.Een handig fotograaf kan er mee spelen.Spot en partial geven vaak erg verschillende resultaten.Probeer het eens uit MAAR wel in die situaties die er zich voor lenen,niet bij een foto/situatie die er niet mee gebaat is.

Tuurlijk kan je camera niet alle contrasten aan en moet je eventueel blenden,daar gaat het eigenlijk niet over.Spotmeting is een extra gereedschap dat je hebt om erg snel en nauwkeurig te bepalen wat je correct wil belicht zien.Je kan er erg mooie resultaten mee bekomen (indien je er voor open staat,wat blijkbaar niet bij iedereen het geval is maar ja... )

En dat men dat niet vaak nodig heeft?Zo kan je alles gaan "veralgemenen" om je grote gelijk te halen.Hangt gewoon af van je soort fotografie.De ene zal het wel en de andere zal het niet of nauwelijks gebruiken.Net zoals de ene vaak op ISO1600 fotografeert en de ander nooit boven ISO400 komt.
          Nog iemand die denkt dat partial gelijk staat aan center weighted. Dat klopt dus niet he!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
            Grappig, alweer iemand die denkt dat het dynamisch bereik automagically door spotmeting wordt vergroot.
            Waar heb ik dat gezegd? Leer misschien eens lezen. Alleen door een correcte belichting van een moeilijke scene (expose to the right) ga je het volledige bereik gebruiken, en dat is het makkelijkste te bereiken via spotmeting

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
            Inderdaad, dat is mijn punt. Toch zijn er al twee lieden in deze thread die beweren door spotmeting te gebruiken altijd een perfecte foto te krijgen. Wat ze blijkbaar vergeten is dat als je spotmeting in contrastrijke omstandigheden gebruikt en je zorgt ervoor dat je lichte 'spot' goed belicht is, dat je dan per definitie je donkere gedeelten in het zwart drukt. Blending is dan de enige optie.
            Ik zou zeggen, ga eens een opleiding fotografie volgen, of zoek op internet eens naar het 'zonesysteem'. Spotmeting gebruik je samen met bewust onder of overbelichten van de spot, anders krijg je altijd 18% grijs

sugar
            Last edited by sugar; 20 december 2006, 19:08.
            "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar Bekijk bericht
              Nog iemand die denkt dat partial gelijk staat aan center weighted. Dat klopt dus niet he!
              Al maar goed dat gij hier al jaaaaren rondhangt om het ons allemaal uit te leggen hé. Hebben wij toch geluk...
              Danny's Photosite

Comment

Komaan Sugar de spotmeting is enkel maar 1 van de vele mogelijkheden om een goeie expositie te krijgen. En dat allemaal om een histogram te krijgen die je aanstaat. Vermits je die histogram nu zelf direct kan bekijken moet je mij een zeggen waarom dit een lapmiddel zou zijn. Het is veel preciezer dan eenderdwelke spot.
                Histogram = trial and error, neen bedankt

Daar gaan we weer over die wonderbaarlijke spotmeter. Nog maar eens: Spotmeting doet helemaal niks om een goeie belichting over je hele foto te krijgen. Het geeft je informatie over de beste belichting van dat onderdeeltje waar je jouw spot op richt. En enkel van dat deeltje kan je zeker zijn dat het correct belicht zal zijn. En eigenlijk is de bedoeling van spotmeting om aan de hand van de resultaten die je te zien krijgt over de verschillende plaatsen waar je aan het meten bent zelf een beslissing te nemen welke belichting je nu zelf gaat zetten. Andere methode is iets in je foto zoeken dat 18% grijs is en daar dan op meten. En dat zal je dan een relatief goeie belichting geven. Allemaal zaken die je eigenlijk met een partial ook kan. Het enigste verschil is dat je kan meten op kleinere onderdelen met spot. Wat soms een voordeel is soms een nadeel.
                Ooit gehoord van het zonesysteem van AA? In digitale fotografie laat het gebruik van die techniek toe om perfect expose to the right te verkrijgen, door op mijn camera +2,5 EV instellen op de spotmeting (en vandaar mijn gejammer dat +-2 EV compensatie te weinig is)

Daarnet was je spot nog veel te groot en nu is het meer als voldoende
                Oh ja wat was dan het grote probleem dat zo een verschrikkelijk slechtere meting gaf? Je was ook al niet onder de indruk van die spot van de 5D herinnner ik me uit vroegere posts. Zou het probleem niet eerder bij hoe je die tools gebruikt liggen?
                Neen dat was een gevolg van het custom focusscreen met splitscreen (niet van Canon), met sterk contrast tussen de microprisms en het splitscreen, dit stuurde mijn matrixmeting volledig in de war, spotmeting kon ik compenserern (want daar was het zuiver en alleen het gevolg van de grotere helderheid van de split-circle)
                En je hersens moet je altijd gebruiken bij dit type meting daarvoor is dit type meting immers gemaakt. Als dat je beledigt sorry dan maar het is wel de waarheid. En die opm was niet specifiek op jou gericht maar algemeen.
                Neen maar ze was net zoals de hautaine toon in de rest van je post hier bedoeld om aan te geven dat jij je hersens gebruikt en jij weet hoe je je camera moet gebruiken
                En die discussie loopt hier toch regelmatig en zijn die andere instapcamera's beter voor dezelfde prijs? Ik denk het niet, dat bediscussieren we nog wel eens veronderstel ik in een meer gepast topic. Als voor die cijfers die je aanhaalt. toon eens van waar ze komen en over welke periode. Want ik ken die japanse hoor die veranderen immers elke week en elke week is er wel een leukerd die er dan algemene conslusies komt uittrekken.
                De markt heeft altijd gelijk, en op de moment heeft Canon steeds minder gelijk... Ik baseer me trouwens op twee bronnen, het gaat niet alleen over de laatste week in Japan.

Comment

Ja en het is een vergissing die je verschrikkelijk vaak tegenkomt op internet.
                  Vooral bij mensen die het principe niet volledige beheersen

Comment

@ Sugar: best je er niet te moe aan maken.Als hij het niet wil snappen (denk wel dat ie wil maar het gewoon niet kan) dan is dat zo...

Alvast m'n beste wensen...en een voorspoedige spotmeting in 2007
                    Danny's Photosite

Comment

@ Sugar: best je er niet te moe aan maken.Als hij het niet wil snappen (denk wel dat ie wil maar het gewoon niet kan) dan is dat zo...

Alvast m'n beste wensen...en een voorspoedige spotmeting in 2007

Tja, ik heb de gewoonte om iets meerdere keren te moeten uitleggen ...

sugar

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sugar Bekijk bericht
                        Tja, ik heb de gewoonte om iets meerdere keren te moeten uitleggen ...

sugar
                        Ik ben dat ook gewoon (ben leraar van beroep) maar met de Kevmans heb ik dat al lang opgegeven.Maar ik moet het toegeven...je kan er vaak mee lachen (maar ik denk niet dat dat eigenlijk zijn bedoeling is )
                        Danny's Photosite

Comment

Al maar goed dat gij hier al jaaaaren rondhangt om het ons allemaal uit te leggen hé. Hebben wij toch geluk...
                          Ja ik herinner mij nog dat je kwam beweren om exact dezelfde reden dat de canon maar 2 metering modes hadden. Was dat toch effe pech hebben dat het er 3 waren. Maar je denkt blijkbaar nog steeds dat partial en center weighted hetzelfde zijn moet kunnen.......

Voor de rest ipv grootspraak leg eens uit waarom dit niet zou gaan met partial he???

Comment

Jong jong jong, van een hoop halve waarheden gesproken! In dit topic zijn er welgeteld 3 mensen die wéten over wat ze het hebben.

Centerweighted is niet gelijk aan spot. Trekt er zélfs niet op. Het woord zegt het trouwens zélf. CENTERweighted. Middenste deel telt voor een groter deel mee dan de zijkanten (die ook gemeten worden) om vanuit deze waardes een belichting te berekenen. Een spotmeter meet ENKEL het deel dat in zijn bereik valt.

Iedere lichtmeter werkt trouwens op het 18% principe. Alles wat in het zicht van een lichtmeter komt, denkt hij dat het 18% grijs is. En van daaruit berekent hij de belichtingswaardes. Als je sneeuw fotografeert, denkt de meter dat de sneeuw 18% grijs is. Vandaar je onderbelicht beeld. Omdat de lichtmeter dénkt dat er teveel licht valt op die 18% grijskaart. Jij weet beter dus je moet minstens 2 stops overbelichten om witte sneeuw te krijgen.

Spotmeting is niet het 'wondermiddel'. Het is wél een belangrijke tool voor mensen die wéten wat ze aan het doen zijn. Als je al niet weet dat je bij sneeuw moet overbelichten zal je zéker met spotmeting een goeie foto kunnen maken!

Zonesysteem + spotmeting + ver doorgedreven kennis, kan een goeie foto opleveren. Jammer dat de CCD/CMOS slechts 5 stops contrast aankan. In dia zijn dit er ongeveer 10. In film nog iets meer. DAAROM dat je bijvoorbeeld bij een landschap 2 foto's moet maken (eentje voor de lucht én eentje voor de voorgrond, landschap zelf). En hier kan spotmeting wél belangrijk zijn.

Spotmeting dient eigenlijk om je beeld te analyseren, zelf de stopverschillen tussen de verschillende partijen te ontdekken. Denken aan het zonesysteem en van daaruit bekijken hoe je die partijen wil belichten om het resultaat te bereiken dat in je hoofd zit. Is niet simpel.

Oefening baart kunst... Maar ik moet mijn 'kennis' over film toch stilaan laten varen omdat er héél wat dingen zijn die niet opgaan in het digitale tijdperk. daarom voel ik me nog steeds onzeker. Dit terzijde.
                            www.olivierdutre.com
                            Boek 'Seeking Stillness' verkrijgbaar via Amazon

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Oli4 Bekijk bericht
                              Jong jong jong, van een hoop halve waarheden gesproken! In dit topic zijn er welgeteld 3 mensen die wéten over wat ze het hebben.

Centerweighted is niet gelijk aan spot. Trekt er zélfs niet op. Het woord zegt het trouwens zélf. CENTERweighted. Middenste deel telt voor een groter deel mee dan de zijkanten (die ook gemeten worden) om vanuit deze waardes een belichting te berekenen. Een spotmeter meet ENKEL het deel dat in zijn bereik valt.
                              Maar Kevlar spreekt niet over Center weighted, maar over Partial metering, waarbij de Center Weighted meetmodule wordt gebruikt zonder de buitenzijden in te rekenen. Je krijgt dan een een grote cirkel in het midden met een oppervlak van 9 % van het frame....
                              Wat mij betreft is dat geen alternatief voor spotmeting want te groot...

Iedere lichtmeter werkt trouwens op het 18% principe. Alles wat in het zicht van een lichtmeter komt, denkt hij dat het 18% grijs is. En van daaruit berekent hij de belichtingswaardes. Als je sneeuw fotografeert, denkt de meter dat de sneeuw 18% grijs is. Vandaar je onderbelicht beeld. Omdat de lichtmeter dénkt dat er teveel licht valt op die 18% grijskaart. Jij weet beter dus je moet minstens 2 stops overbelichten om witte sneeuw te krijgen.
                              Voilà, eidenlijk wat common sense hier

Spotmeting is niet het 'wondermiddel'. Het is wél een belangrijke tool voor mensen die wéten wat ze aan het doen zijn. Als je al niet weet dat je bij sneeuw moet overbelichten zal je zéker met spotmeting een goeie foto kunnen maken!
                              En dat is nu net mijn punt, als je weet wat je doet kan je alles beter beheersen
                              Zonesysteem + spotmeting + ver doorgedreven kennis, kan een goeie foto opleveren. Jammer dat de CCD/CMOS slechts 5 stops contrast aankan. In dia zijn dit er ongeveer 10. In film nog iets meer. DAAROM dat je bijvoorbeeld bij een landschap 2 foto's moet maken (eentje voor de lucht én eentje voor de voorgrond, landschap zelf). En hier kan spotmeting wél belangrijk zijn.
                              Dit is niet correct. Het dynamisch bereik van de meeste DSLR is 7-8 stops, sommige doen het nog iets beter en halen 9-10 stops (Fuji S3, DMR)
                              Spotmeting dient eigenlijk om je beeld te analyseren, zelf de stopverschillen tussen de verschillende partijen te ontdekken. Denken aan het zonesysteem en van daaruit bekijken hoe je die partijen wil belichten om het resultaat te bereiken dat in je hoofd zit. Is niet simpel.

Oefening baart kunst... Maar ik moet mijn 'kennis' over film toch stilaan laten varen omdat er héél wat dingen zijn die niet opgaan in het digitale tijdperk. daarom voel ik me nog steeds onzeker. Dit terzijde.

Comment

Hé, nu wordt het echt interessant. Hoe zit dat dan als je in de sneeuw mensen wil fotograferen, waarmee ik dus bedoel dat je je licht op die mensen meet? Is je sneeuw dan niet ongelofelijk overbelicht en zonder enig detail? en moet je dan juist niet onderbelichten?
                                Hier wil ik echt wel eens meer uitleg over, want ik zit soms echt met de handen in het haar als het over belichting gaat.
                                Ik onderbelicht standaard 1/3 stop om geen overbelichte delen in mijn foto's te hebben en in Camera RAW nog de nodige aanpassingen te kunnen doen.
                                Ben ik dan verkeerd bezig? (ik fotografeer voornamelijk op straat).
                                ______
                                www.vue.photo

Comment

Working...
                                X