Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

400D gebruikers, spotmeting vraagje

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: 400D gebruikers, spotmeting vraagje

Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar Bekijk bericht
    Nu is het bij jou meestal niet zo een probleem omdat je met partial(een grote spot) hier meestal beter mee wegkomt dan met een kleine spot.
    Een grote spot, een kleine spot, over wat zijn we eigenlijk nog bezig? Diegene die het verstaan hebben hier aan deze discussie al lang geen boodschap meer, en de vraagsteller of mensen die het niet kennen gaan bang lopen, we zijn fout bezig mannen!!

Mijn, standpunt:

Belichting kan je op veel manieren, en de meeste situaties kan je perfekt beheersen met de volledige automatische instelling. Gebruik die ook. Voor de rest experimenteer naar hartelust, het kost toch niks. En laat je niet zot maken door de eindeloze discussies waar wij, gekken, hier in verzeild geraakt zijn!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
      Een grote spot, een kleine spot, over wat zijn we eigenlijk nog bezig? Diegene die het verstaan hebben hier aan deze discussie al lang geen boodschap meer, en de vraagsteller of mensen die het niet kennen gaan bang lopen, we zijn fout bezig mannen!!

Mijn, standpunt:

Belichting kan je op veel manieren, en de meeste situaties kan je perfekt beheersen met de volledige automatische instelling. Gebruik die ook. Voor de rest experimenteer naar hartelust, het kost toch niks. En laat je niet zot maken door de eindeloze discussies waar wij, gekken, hier in verzeild geraakt zijn!
      Daar heb je nu eens groot gelijk Rudy. Alhoewel ik denk dat het toch een interessante thread is over meting. Iets wat hier eigenlijk niet zoveel aan bod komt. Maar duidelijk zal het hier al lang niet meer zijn.

Comment

Voor dat over of onderbelichten is er niet 1 methode dat kan op veschillende manieren. Maar ev aanpassen of manueel zijn natuurlijk de meest gebruikelijke.

Ook een algemene regel van welke meetmethode je best gebruikt voor welke situatie is er niet.

Als dit je nog niet allemaal duidelijk is zou ik aanraden je camera initieel op evaluative te zetten. Deze gaat al een goeie belichting geven. Maar ook deze zal soms moeten aangepast moeten worden aan jouw smaak want een algemeen correcte belichting bestaat ook niet.

Met wat ervaring weet je al snel hoe je die belichting op voorhand moet compenseren.

Als het een canon is die je gebruikt is het belangrijk om te weten dat deze rekening houdt met je focuspunten.
        Dat zone systeem waarvan sprake is eigenlijk ongeveer wat evaluative ook doet. Het verdeelt de foto in 35 zones en elke zone waar een actief focuspunt zit (dat zijn de focuspunten die oplichten) wel met die zone(s) wordt meer rekening gehouden in de algemene belichting.
        Waarom is dit belangrijk : wel heb je een situatie met bijv een fel licht. Als het focuspunt oplicht op dat fel licht dan gaat het daar dus rekening mee houden en de rest van de foto kan daar meer onderbelicht van worden. Heb je daarentegen een focuspunt op een donker gedeelte dan gaan de lichte gedeeltes overbelichten.

Test het maar eens uit op een brandende lamp. Zet eerst 1 focuspunt op de lamp en dan eens op een donkerder gedeelte. En je zal zien dat de belichting gaat veranderen alhoewel je framing hetzelfde blijft.

Ik heb problemen met al die focuspunten, omdat de lens dan vaak scherpstelt op een punt dat ik niet wil, dus gebruik ik enkel de middelste.
        Ik doe het dan zo: ik leg mijn belichting vast op het deel in mijn kader waarop ik wil belichten (vaak het onderwerp, maar soms ook niet, in contrastrijke situaties bijvoorbeeld), dan stel ik scherp op mijn onderwerp, ik doe mijn compositie en ik druk af. Mijn scherptediepte bepaal ik met mijn diafragma, niet automatisch. Goeie methode?
        ______
        www.vue.photo

Comment

De vraagsteller is niet bang gaan lopen, maar heeft wel allang antwoord op zijn vraag. Zoals reeds gezegd.

Ik blijf met leedvermaak volgen hoe dit weeral een discussie Nikon<>Canon geworden is.
          PS. Ik wou dat ik het kon

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door eentonig Bekijk bericht
            De vraagsteller is niet bang gaan lopen, maar heeft wel allang antwoord op zijn vraag. Zoals reeds gezegd.

Ik blijf met leedvermaak volgen hoe dit weeral een discussie Nikon<>Canon geworden is.
            Leedvermaak?? dat is pas erg. Dan moeten we zeker stoppen met helpen !!!

Comment

Stoppen met helpen niet!!!

Tot aan mijn post waar ik aangaf dat ik geholpen was, was dit zeer zeker een nuttige discussie.

Maar eerlijk is eerlijk, nadien had ik wel iets van "nu weeral N<>C?", Ik denk dat ik in het vervolg extra ga opletten met welke vragen ik stel.

Of hoe ik ze stel
              PS. Ik wou dat ik het kon

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
                Ik heb problemen met al die focuspunten, omdat de lens dan vaak scherpstelt op een punt dat ik niet wil, dus gebruik ik enkel de middelste.
                Ik doe het dan zo: ik leg mijn belichting vast op het deel in mijn kader waarop ik wil belichten (vaak het onderwerp, maar soms ook niet, in contrastrijke situaties bijvoorbeeld), dan stel ik scherp op mijn onderwerp, ik doe mijn compositie en ik druk af. Mijn scherptediepte bepaal ik met mijn diafragma, niet automatisch. Goeie methode?
                Je dof zelf bepalen in plaats van de camera is altijd een goed idee volgens mij.

Yep je moet die focuspunten goed in het oog houden. Meermaals half-drukken doet de camera andere fosupunten kiezen. Dat helpt soms.

De methode die je beschrijft doe ik ook vaak hoor en er is niet zoiets als een juiste methode he.

Wat ik doe wanneer ik een zo goed mogelijke belichting wil van mijn hoofdonderwerp zonder rest van de frame te vergeten is het volgende.(dit werkt wel veel sneller op een 20D dan op een 350D dus misschien te omslachtig voor jou)

camera op evaluative, alle focuspunten aan en dan zien dat ik een focuspunt heb dat oplicht op mijn onderwerp. Hoe meer er oplichten hoe beter die belichting zal/kan zijn. Lukt dat niet kies ik zelf een focuspunt (maar dat is dus maximum 1 focuspunt). Lukt dat niet dan doe ik wat jij ook doet.

Is het dan een erg belangrijk shot ga ik foto en histogram bekijken en aanpassen naar mijn keuze door over of onder te belichten. Nu ja in veel gevallen pas ik die ev al aan voor ik de foto maak want met wat ervaring kan je dat vaak wel inschatten. Voor andere shots zit ik er met deze methode genoeg dichtbij dat dit probleemloos gecompenseerd wordt in RAW moest compensatie nodig zijn.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door eentonig Bekijk bericht

Ja ik vroeg mij ook af waarom er sommigen nikon <> canon <> en de rest van maken. Doet gewoon niets terzake.
                  Last edited by Kevlar; 21 december 2006, 09:54.

Comment

Je dof zelf bepalen in plaats van de camera is altijd een goed idee volgens mij.

Yep je moet die focuspunten goed in het oog houden. Meermaals half-drukken doet de camera andere fosupunten kiezen. Dat helpt soms.

De methode die je beschrijft doe ik ook vaak hoor en er is niet zoiets als een juiste methode he.

Wat ik doe wanneer ik een zo goed mogelijke belichting wil van mijn hoofdonderwerp zonder rest van de frame te vergeten is het volgende.(dit werkt wel veel sneller op een 20D dan op een 350D dus misschien te omslachtig voor jou)

camera op evaluative, alle focuspunten aan en dan zien dat ik een focuspunt heb dat oplicht op mijn onderwerp. Hoe meer er oplichten hoe beter die belichting zal/kan zijn. Lukt dat niet kies ik zelf een focuspunt (maar dat is dus maximum 1 focuspunt). Lukt dat niet dan doe ik wat jij ook doet.

Is het dan een erg belangrijk shot ga ik foto en histogram bekijken en aanpassen naar mijn keuze door over of onder te belichten. Nu ja in veel gevallen pas ik die ev al aan voor ik de foto maak want met wat ervaring kan je dat vaak wel inschatten. Voor andere shots zit ik er met deze methode genoeg dichtbij dat dit probleemloos gecompenseerd wordt in RAW moest compensatie nodig zijn.
                    Jouw methode is onmogelijk voor mij. Onder andere omdat dit op de 350D inderdaad nogal omslachtig is maar ook: ik doe vooral straatfotografie, en dan heb je dikwijls vijf seconden of minder, dus veel meer dan mijn scherptediepte aanpassen kan ik niet doen. Daarom ook gebruik ik slechts één focuspunt en onderbelicht ik standaard 1/3 stop. Da's het veiligste voor mij.

Bij portretten gebruik ik vaak ook maar alleen het middelste focuspunt.

Zijn er verschillen in lichtmeting wanneer je maar één punt gebuikt tegenover meerdere?
                    ______
                    www.vue.photo

Comment

• Re: 400D gebruikers, spotmeting vraagje

Daar heb je nu eens groot gelijk Rudy. Alhoewel ik denk dat het toch een interessante thread is over meting. Iets wat hier eigenlijk niet zoveel aan bod komt. Maar duidelijk zal het hier al lang niet meer zijn.
                      inderdaad maar dan moet het met kennis van zaken gebeuren en niet zoals het nu gebeurt met veel gezever en lose veronderstellingen.
                      en als je praktisch weet wat het verschil is in realiteit tussen tussen partial en spot zeg het dan. Niet datgene wat jij denkt dat het is maar wat in realiteit het verschil maakt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                        en als je praktisch weet wat het verschil is in realiteit tussen tussen partial en spot zeg het dan. Niet datgene wat jij denkt dat het is maar wat in realiteit het verschil maakt.
                        Staat hier al meerdere keren hoor. De spot is kleiner dus je kan op kleinere zaken meten. Hoe belangrijk dat voor je is moet iedereen maar voor zichzelf uitmaken. En het verschil is om exact te zijn (bij canon want dat is de enige die beide heeft) spot 3% en partial 9%. Dus enkel in gevallen waar je absoluut moet kunnen meten over een oppervlakte in je foto die kleiner is dan 9% kan je een voordeel hebben. Voor de rest zijn beide identiek in hun werking. Dit verschil heeft dus voor en nadelen. Voor meer info over het belang gelieve de voorgaande reply's te lezen.

En voor jou dus nog eens speciaal center weigthed is een middencirkel van ook 9% waar het meeste belang aan gehecht wordt voor de meting en die dan gradueel uitwaaiert naar de randen van je foto. Niet vglbaar met partial dus.
                        Last edited by Kevlar; 21 december 2006, 10:26.

Comment

Staat hier al meerdere keren hoor. De spot is kleiner dus je kan op kleinere zaken meten. Hoe belangrijk dat voor je is moet iedereen maar voor zichzelf uitmaken. En het verschil is om exact te zijn (bij canon want dat is de enige die beide heeft) spot 3% en partial 9%. Dus enkel in gevallen waar je absoluut moet kunnen meten over een oppervlakte in je foto die kleiner is dan 9% kan je een voordeel hebben. Voor de rest zijn beide identiek in hun werking. Dit verschil heeft dus voor en nadelen. Voor meer info over het belang gelieve de voorgaande reply's te lezen.

En voor jou dus nog eens speciaal center weigthed is een middencirkel van ook 9% waar het meeste belang aan gehecht wordt voor de meting en die dan gradueel uitwaaiert naar de randen van je foto. Niet vglbaar met partial dus.
                          sorry was vergeten te zeggen dat je ook had mogen antwoorden met
                          IK WEET HET NIET in het geval dat je het niet wist natuurlijk zoals uiteindelijk
                          toch blijkt uit uw antwoord

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
                            Jouw methode is onmogelijk voor mij. Onder andere omdat dit op de 350D inderdaad nogal omslachtig is maar ook: ik doe vooral straatfotografie, en dan heb je dikwijls vijf seconden of minder, dus veel meer dan mijn scherptediepte aanpassen kan ik niet doen. Daarom ook gebruik ik slechts één focuspunt en onderbelicht ik standaard 1/3 stop. Da's het veiligste voor mij.

Bij portretten gebruik ik vaak ook maar alleen het middelste focuspunt.
                            Dat berijp ik gerust je moet sowieso je methode aanpassen aan je onderwerp. En de meesten onder ons gaan waarschijnlijk het meest iets gelijkaardigs aan jou doen.
                            Zijn er verschillen in lichtmeting wanneer je maar één punt gebuikt tegenover meerdere?
                            Bij evaluative is er een verschil. Hoe meer focuspunten op je onderwerp hoe meer de belichting prioriteit geeft aan je onderwerp. En dat kan eventueel dus een andere meting geven.

Bij partial of center -weighted maakt het gebruikte focuspunt niet uit.

Voor de niet canon gebruikers dit is enkel waar voor canon he. Over hoe dit exact werkt bij andere merken kan ik niet zeggen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                              sorry was vergeten te zeggen dat je ook had mogen antwoorden met
                              IK WEET HET NIET in het geval dat je het niet wist natuurlijk zoals uiteindelijk
                              toch blijkt uit uw antwoord
                              Euh wat klopt er dan niet. Misschien eens stoppen met in raadseltjes te spreken.

Comment

Vermits de verschillende meting methodes zo te zien nog steeds niet voor iedereen duidelijk zijn zal ik het eens door iemand anders laten uitleggen.

zie dpreview uitleg:

Oh en zie spot en partial staan bij mekaar(ik veronderstel dus dat die mannen ook al niet weten waarover ze spreken)

Comment

Working...
                                X