Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Ken je onze belgiumdigital.comFacebook groep al? Dé plaats voor foto's, feedback en aankondigingen!
Oorspronkelijk geplaatst door Xarder uit de handleiding 20D
Bij handmatige focus-instelling (lees focuspunt handmatig instellen en niet laten bepalen door de camera, dus niet manueel focussen) is evaluatieve lichtmeting gebaseerd op het middelste AF-punt.
En zal dus het gezicht overbelicht worden. Lichtmeting dus met het middelste focuspunt op het gezicht, daarna scherpstellen met het andere ingestelde focuspunt.
En zal dus het gezicht overbelicht worden. Lichtmeting dus met het middelste focuspunt op het gezicht, daarna scherpstellen met het andere ingestelde focuspunt.
Gr. X.
Dan ben ik mooi gejost, want die focuspunten handmatig instellen kost heel wat tijd bij de 350D. Dus wat als ik een welbepaald gezicht wil belichten aan de zijkant van mijn frame?
Is het ook een optie om te belichten op 't gezicht, ook scherp te stellen met het middelste focuspunt en dan mijn compositie te doen? Gesteld dat de scherptediepte dat toelaat.
ja dat kan ook maar je kunt ook eerst je belichting meten en daarna pas scherpstellen. Volgens mij moet dat wel in je handleiding staan. Je moet niet eerst je lichtmeting te doen terwijl je het middelste focuspunt hebt in gesteld, licht meten en dan daarna je focuspunt veranderen hoor ... Ik denk dat je ook bij de 350D in kunt stellen dat je je lichtmeting met het sterretje doet en scherpstellen met het half indrukken van je sluiterknop. Verder ja, je kunt eerst lichtmeten met je middelste focus punt en dan herkadreren maar daar moet je idd voorzichting mee zijn ivm je DOF. Vaak ontstaan hierdoor onscherpe foto's omdat de afstand verandert wordt en dus de scherpstelling op een ander punt komt te liggen. Heb je een hele grote DOF zal dit probleem zich niet zo snel voordoen maar in omstandigheden zoals je hier schetst zal dat zoiezo lastig zijn omdat je al zo weinig licht hebt . In dit geval dus AF laten bepalen door de camera waardoor je lichtmeting ook aangepast wordt en een paar keer focussen totdat hij het juiste punt pakt. Dat is tenminste wat ik in jouw geval zou doen als je dus niet gescheiden kunt meten en focussen.
Moest dat sneller kunnen dan zou ik het zo wel doen ja, maar ik weet niet vantevoren waar mijn hoofdonderwerp te vinden zal zijn.
Met alle focuspunten aan krijg ik miserie. Dan mislukt de helft omdat je maar zo weinig tijd hebt en de lens dan op de verkeerde dingen scherpstelt.
Over het algemeen wil ik ook maar enkel mijn hoofdonderwerp goed belicht hebben. Maar ik ga het toch eens proberen straks.
Ik ga hier nog véél vragen over hebben hoor, over belichting. Ik beheers eigenlijk alles, behalve dat.
Oorspronkelijk geplaatst door SimplephotographyBekijk bericht
Dus neem nu dat ik iemand wil fotograferen in een grot, waar een beetje licht op 't gezicht valt, en die persoon staat niet in het midden van mijn frame. Voor een mooie belichting van 't gezicht moet ik dan mijn scherpstelpunt veranderen? Of kan ik ook gewoon belichten op het gezicht en opnieuw mijn compositie maken?
Kijk is naar de werking van AEL of zoiets in den aard (automatic exposure lock)
is normaal te bedienen met de rechterduim. zoals de naam het zegt kun je hier de belichting mee bevriezen (voor 1 of meerdere beelden). mischien kan dit je helpen.
Dus neem nu dat ik iemand wil fotograferen in een grot, waar een beetje licht op 't gezicht valt, en die persoon staat niet in het midden van mijn frame. Voor een mooie belichting van 't gezicht moet ik dan mijn scherpstelpunt veranderen? Of kan ik ook gewoon belichten op het gezicht en opnieuw mijn compositie maken?
In zo een geval zou ik zeggen partial meten op het gezicht, dus via de middencirkel, * indrukken om belichting te locken en dan framen en focussen waar je wil.
Evaluative gaat hier toch nog teveel rekening houden met het veel zwart en dus beter partial.
Ik ben akkoord dat enkel het focuspunt gebruiken niet genoeg gaat zijn. Maar wat er in die 20D handleiding staat dat klopt niet. Zelf bij zelfgekozen scherpstelpunt gaat hij de belichting aanpassen. Probeer het maar eens uit je zal zien dat hij dat wel doet.
Is het ook een optie om te belichten op 't gezicht, ook scherp te stellen met het middelste focuspunt en dan mijn compositie te doen? Gesteld dat de scherptediepte dat toelaat.
Ja dat zou meestal goed genoeg zijn behalve als de DOF heel klein is.
Ik heb mijn handleiding hier niet bij, maar ik heb drie instellingen: één met een frame, circel en een punt erin, eentje met frame en circel erin, en eetje met alleen een frame. Wat is nu wat? Het laatste zal wel evaluative zijn, het middelste zal dan center weighted zijn, en het eerste partial dan?
Ik heb mijn handleiding hier niet bij, maar ik heb drie instellingen: één met een frame, circel en een punt erin, eentje met frame en circel erin, en eetje met alleen een frame. Wat is nu wat? Het laatste zal wel evaluative zijn, het middelste zal dan center weighted zijn, en het eerste partial dan?
Dat had je nu toch al eens moeten gelezen hebben he.
Om heel duidelijk te zijn hier wat links met het icoontje waarvan sprake:
evaluative, partial en center weighted dat icoontje vond ik niet terug maar dat is dus diegene die overblijft het kadertje met niets in.
Comment