Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wat gebruiken oorlogsfotografen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Wat gebruiken oorlogsfotografen

Ik stuitte op de naam van James Nachtwey - er is een fildocumentaire over hem gemaakt door Christian Frey. Ik zie idd dat hij met een digitale camera aan het schieten is.
    Ik heb die docu ook gezien (op Canvas dacht ik), als ik mij goed herinner zag ik hem toch 's avonds in zijn hotelkamer de filmpjes uit zijn Canon halen, nummeren en opsturen ...

Vond het trouwens een prachtig programma.
    It's the mind and heart behind a camera that matters, not the gear.

Comment

Het zal 50-50 zijn tussen analoog en digitaal. Vooral afh. van waarom je net ter plaatse bent en wie je werkgever is.

Tis allezinds het laatste wat ik zou willen doen...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Petertje Bekijk bericht
        Ik heb die docu ook gezien (op Canvas dacht ik), als ik mij goed herinner zag ik hem toch 's avonds in zijn hotelkamer de filmpjes uit zijn Canon halen, nummeren en opsturen ...
        Klopt, ik heb net de dvd nog eens opgezet, werkt (tijdens de docu alleszins) analoog.

Weet er iemand trouwens waarom de naam Canon op de camera soms is afgeplakt met zwarte tape?
        Last edited by svc; 10 december 2006, 21:47.

Comment

ik dacht gelezen te hebben dat het Britse en Amerikaanse Leger in Afganistan en Irak met D2x met 70-200 2.8 vr werkten.
          www.loft6.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door svc Bekijk bericht
            Weet er iemand trouwens waarom de naam Canon op de camera soms is afgeplakt met zwarte tape?
            Omdat het een "kanon" is?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Twizter Bekijk bericht

Blijkbaar zijn ook fotografen niet immuun voor de grenzeloze naïviteit waarmee Bush aan die oorlog begon.

David McClain , mar 21, 2003; 05:32 p.m.
              If you were able to go to Iraq for a couple of days after the troops have made it safe, but in the next few weeks, what would you take?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pichayandege Bekijk bericht
                Blijkbaar zijn ook fotografen niet immuun voor de grenzeloze naïviteit waarmee Bush aan die oorlog begon.

David McClain , mar 21, 2003; 05:32 p.m.
                If you were able to go to Iraq for a couple of days after the troops have made it safe, but in the next few weeks, what would you take?
                Tja, er moeten er nog velen zijn die hem geloofden. Anders was hij ook niet verkozen geweest, hé?
                Ik heb altijd wat gemengde gevoelens gehad tov oorlogsfotografen. Ze hebben de macht om beelden te manipuleren volgens hun eigen deontologie. Ze lijken mij hongerig naar sensatie en andermans leed. Veelal is het grote geld hun drijfveer. De vraag is ook of ze ook de nodige vrijheid krijgen om de beelden te tonen hetgeen ze wel willen tonen. Of worden ze 'gebrainwashed' door het leger die hen beschermd?
                Bovendien zie je enkel beelden waar de Amerikanen hoogst actief zijn; Irak, Afghanistan, Darfoer..
                Beelden uit de 'vergeten' oorlogen in Sierra Leone, Liberia, Tsjaad... zal je omzeggens nooit zien.

Anderzijds heb ik wel bewondering voor hun moed en zelfopoffering om de wereld te tonen wat er omgaat in oorlogsgebied. Al dan niet gekleurd...
                Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

I would totally suggest watching the DVD "war photographer" by James Nachtwey.
                  It's really a film that will chill you with emotion. I had to watch it 2x to get to grips with it. The first time I wanted to kill him for his intrusion into people's lives and grief. The 2nd time.. well. watch it and you'll see.

It opened my eyes.

Oh, and for his sins. He was using analogue Canon's. (like 'brand' has anything to do with making a good photo..)

Comment

Trebs,

Indeed, I found James Nachtwey and his work already. I can understand why you have (some) mixed feelings, specifically about his subject of photography.
                    I have been - not that long ago - on a war scene myself, in Zaire, now Congo, when the inevatible war came up all in a sudden. We had seen it coming already in 1990 when Mobutu fell ill and fled to Cap Jean Ferrat.
                    I can imagine a little bit how it feels to be on a war scene and indeed, it doesn't matter really what brand of camera you use - to be present is the most important thing.
                    Een foto is slechts een deel van een seconde

Een grote 4kante kist en een olifant om het apparaat te torsen......

Comment

ik denk vooral dat het te zien is waar u zich bevindt, naarmate de electronische mogelijkheden voor uw apparaten die er zijn neem ik aan .

maar mocht ik gaan fotograferen in oorlogsgebied dan zou ik het zeker doen in deze kit van nikon zoals hieronder
                      vanolles

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door d'Artois Bekijk bericht
                        I can imagine a little bit how it feels to be on a war scene and indeed, it doesn't matter really what brand of camera you use - to be present is the most important thing.
                        That's the most important thing. And using a camera which doesn't reduce your freedom of movement. Otherwise things could end quite painful.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sugar Bekijk bericht
                          Tja, het is zijn keuze om daar den onnozelaar staan uit te hangen (lees 'veel geld verdienen'). Al die Irakezen hebben geen keuze
                          Ik denk dat Nachtwey echt wel de laatste persoon is waarover je zoiets kan zeggen...

Het afplakken van merknamen wordt door Arnold Karskens in een van zijn boeken aangeraden om het risico op diefstal te verminderen. Ik veronderstel dat dat hier ook de reden is.
                          Last edited by Aerial; 12 december 2006, 23:23.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Oli4 Bekijk bericht
                            Ik denk dit persoonlijk ook. Nog steeds analoog. Denk ook maar aan een Carl Dekeyzer. Ik denk nie dat die digitaal werkt. Zelfs electronisch. Gewoon een deftig, volledig manueel toestel. Leica zou hier ook mijn eerste keus zijn. Of een oudere Nikon F reeks.
                            Ook waarschijnlijk om deze simpele reden. Als je dicht bij een explosie komt, krijg ja altijd een electromagnetische puls. Zeg dan maar bye bye aan al je electronische prullen (horloges, laptops, computergestuurde lichtmeters ).
                            Het enige wat wél nog materiaal oplevert is idd film. Bouw daarrond een stevige camera et voila....
                            KLopt niet. Een EMP krijg je alleen bij zeer sterke ionisatie, zoals een nucleaire explosie. En dan is je film gegarandeerd naar de bliksem, zoniet door de thermische of schokgolf, dan wel door de radioaktiviteit. Al zou ik ook voor je geheugenkaartje dan niet veel meer geven.

In tegenstelling met wat sommigen schijnen te denken, wordt nagenoeg uitsluitend digitaal gewerkt. De reden is voor de hand liggend: onmiddellijke transmissie via satelliet. Waar ga je in oorlogsgebied een film ontwikkelen en versturen?

En Canon (1Ds MkII) is net iets meer vertegenwoordigd dan Nikon, Wegens full format en de zeer gespierde constructie - spatwaterdicht, schok en tropenbestendig. Is trouwens een punt waar Canon nogal prat op gaat.

Overigens verwacht ik dat de M8 van Leica hier verandering in kan brengen. Want die heeft dan een enorm voordeel dat de 1Ds niet heeft: lichtgewicht, compact, en eveneens hoogst denkbare kwaliteit en zeer betrouwbare constructie.
                            Fullator
                            Fotostudio Candela Zone
                            website: http://www.chronax.be
                            website: http://www.marquisemodels.eu

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fullator Bekijk bericht
                              KLopt niet. Een EMP krijg je alleen bij zeer sterke ionisatie, zoals een nucleaire explosie. En dan is je film gegarandeerd naar de bliksem, zoniet door de thermische of schokgolf, dan wel door de radioaktiviteit. Al zou ik ook voor je geheugenkaartje dan niet veel meer geven.

In tegenstelling met wat sommigen schijnen te denken, wordt nagenoeg uitsluitend digitaal gewerkt. De reden is voor de hand liggend: onmiddellijke transmissie via satelliet. Waar ga je in oorlogsgebied een film ontwikkelen en versturen?

En Canon (1Ds MkII) is net iets meer vertegenwoordigd dan Nikon, Wegens full format en de zeer gespierde constructie - spatwaterdicht, schok en tropenbestendig. Is trouwens een punt waar Canon nogal prat op gaat.

Overigens verwacht ik dat de M8 van Leica hier verandering in kan brengen. Want die heeft dan een enorm voordeel dat de 1Ds niet heeft: lichtgewicht, compact, en eveneens hoogst denkbare kwaliteit en zeer betrouwbare constructie.
                              Voila, we zijn eruit

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door picture-it Bekijk bericht
                                maar mocht ik gaan fotograferen in oorlogsgebied dan zou ik het zeker doen in deze kit van nikon zoals hieronder
                                Is dat een preview van de D3x?

Comment

Working...
                                X