Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe Pentax K100D & K110D

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nieuwe Pentax K100D & K110D

Ik heb me eigenlijk een poosje al niet meer verdiept in SLR's, kom ik nu ineens het persbericht over de nieuwe Pentax K100D tegen met SR (Shake Reduction). Aangezien ik al een analoge Pentax heb leek het mij nu eens een goede stap om over te gaan naar SLR.

Huidige is nog steeds de welkbekende Canon G3

Zeker de SR spreekt me aan en ook wel hoge sluitertijden etc.

Maar wat zou nu een reden kunnen zijn om hiervoor te kiezen i.p.v. een Canon 350D? Aja, megapixels maar dat is niet echt een reden voor mij...
    :: www.digifotolog.nl - freeware / software / informatie / reviews over digitale fotografie | http://www.digifotolog.nl ::

Re: Nieuwe Pentax K100D & K110D

Zeg mss eens welke lenzen je reeds bezit...?
    flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door guRuh
      Zeg mss eens welke lenzen je reeds bezit...?
      K'had meerdere lenzen, deze heb ik in de tijd allemaal verkocht, alleen nog een standaard 35-85mm lens, daar zal het dus niet 123 om draaien, meer dat SR? Of toch voor zelfde geld 350D?
      :: www.digifotolog.nl - freeware / software / informatie / reviews over digitale fotografie | http://www.digifotolog.nl ::

Comment

+ Pentax:
        • SR: eender welke lens profiteert ervan, itt. tot Canon (of Nikon) waar je moet bijbetalen voor iedere lens als je die feature wil. Ook ff onderstrepen dat de systemen gebruikt door Canon/Nikon zorgen voor mindere scherpte.
        • Ergonomie: altijd al het stokpaardje geweest van Pentax (itt. Canon)
        • Prijs: hoeft geen tekening bij. Ook lenzen en accesoires door de band gevoelig goedkoper.
        • Gebruik van AA-batterijen: niks zo gemakkelijk. Je kiest gewoon je eigen kamp: NiMH, Alkaline, Litium of Li-Ion, hij mag het allemaal.
        • Zoeker: helderder en groter dan de Canon
        • Afwerking: geen plastiek (on)ding in je handen.
        • AF: 11 kruissensoren en nauwkeurige scherpstelling (bij Pentax géén last van front- of backfocus.)
        • ISO 3200: de Canon stopt bij ISO 1600
        • Sensor: misschien inderdaad 'maar 6 MPix, maar dan wel van het goede soort. De Sony CCD die in de Pentax wordt gebruikt heeft zich ondertussen al meer dan bewezen.

+ Canon:
        we zijn nog aan het zoeken...
        http://www.digifotofreak.nl

Comment

MarcFoto, bedankt man! Precies ook een aantal dingen wat ik al d8.

Alleen die sensor, daar waren in het verleden toch wel aardig wat problemen mee? Meede m.b.t. ruis enzo?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gaitje
            MarcFoto, bedankt man! Precies ook een aantal dingen wat ik al d8.

Alleen die sensor, daar waren in het verleden toch wel aardig wat problemen mee? Meede m.b.t. ruis enzo?
            De Sony sensor wordt algemeen erkent als één van de beste met één van de laagste ruisniveau's... Wat dat betreft zit je op rozen; is weliswaar al een beetje oud, maar kan zeker zijn mannetje nog staan. Is nl. dezelfde als die die te vinden is in volgende camera's (lijstje wsch; niet volledig):
            Nikon: D70, D70s, D50
            Pentax: ist D, ist Ds, ist DS2, ist Dl
            Minolta: D7D en D5D
            Samsung: G1X
            Epson: R1

Hop dat je nu niet te veel spijt hebt dat je indertijd e lenzen hebt verkocht?
            http://www.digifotofreak.nl

Comment

Je hebt wel gelijk dat de sensor zichzelf ondertussen bewezen heeft, maar de grote massa kijkt toch naar het aantal MP's zonder daarover meer vragen te stellen... Alleen daarop scoort hij dus voor de grote massa al minder dan de 350D... Ik laat me hier dus niet uit over de kwaliteit van de sensor... wat mij betreft doe ik nog een hele tijd door met de 6MP van mijn 10D (alhoewel die dit jaar waarschijnlijk toch een upgrade krijgt )...
              Over de fotografische kwaliteiten laat ik mij hoegenaamd niet uit... slechte DSLR's bestaan er doodeenvoudigweg niet...
              Canon 10D, glass, flashes & extra's
              Fuji S602Z & extra's
              www.CooMa.be BD0176BE

Comment

Mensen bedankt voor de reacties! Ik zwicht ook absoluut niet voor MPixels. Zit nu op 4 en zou voor mij voor een SLR ook al voldoende zijn.

Die SR op de K100D spreekt mij heel erg aan, als de sensor ook nog eens gelijk is aan die van de D70s dan is voor mij de keuze makkelijk.

K'zal in ieder geval keer kijken in winkel tzt naar die K100D, daar zal mijn keuze ongetwijfeld op vallen! tnx

Comment

Ik heb vorige zaterdag mijn eerste digitale spiegelreflex aangeschaft.
                  Mijn keuze is gevallen op de PENTAX K100D. Op het gebied van spiegelreflex heb ik enkel ervaring met een pentax van de oude generatie. Zonder geautomatiseerde toestanden en dergelijke. Deze k100d had voor mij een zeer lage drempel om er vlotjes mee te beginnen werken. Ben blij dat ik dit gedaan heb. Ik ben vooral enorm onder de indruk van de goede foto's die deze camera maakt met een isowaarde van 1600 en 3200. Ik was bang dat er meer ruis dan foto tezien zou zijn maar ik krijg nog ongelooflijk schoon gekorrelde foto's waar geen storende ruis op te zien is. Fantastisch gewoon. Nu ben ik nog wel een nieuweling dus ik ben benieuwd naar de ervaringen van mensen hier op het forum met ook zo'n PENTAX K100D. Zijn er tips en truks die jullie hebben ontekt die het werken met dit instrument superhard vergemakkelijken?

Laat maar komen.

Ciao
                  K100D, beste aankoop in tijden

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door turbobunker Bekijk bericht
                    Ik heb vorige zaterdag mijn eerste digitale spiegelreflex aangeschaft.
                    Mijn keuze is gevallen op de PENTAX K100D. Op het gebied van spiegelreflex heb ik enkel ervaring met een pentax van de oude generatie. Zonder geautomatiseerde toestanden en dergelijke. Deze k100d had voor mij een zeer lage drempel om er vlotjes mee te beginnen werken. Ben blij dat ik dit gedaan heb. Ik ben vooral enorm onder de indruk van de goede foto's die deze camera maakt met een isowaarde van 1600 en 3200. Ik was bang dat er meer ruis dan foto tezien zou zijn maar ik krijg nog ongelooflijk schoon gekorrelde foto's waar geen storende ruis op te zien is. Fantastisch gewoon. Nu ben ik nog wel een nieuweling dus ik ben benieuwd naar de ervaringen van mensen hier op het forum met ook zo'n PENTAX K100D. Zijn er tips en truks die jullie hebben ontekt die het werken met dit instrument superhard vergemakkelijken?

Laat maar komen.

Ciao
                    Gefeliciteerd met je aankoop turbobunker!

Ik kan je enkel wat algemene tips geven ivm Pentax, maar de 6MP Pentaxen werken allemaal ongeveer eender. Blijkbaar heeft Pentax in de K100D wel met enkele opmerkingen van de gebruikers over de vorige modellen rekening gehouden.

- Als je de kleuren te fel vindt (vooral het rood), best je kleurmodus op natuurlijk zetten.
                    - zet je preview zodat je zowel knipperende hooglichten als histogram ziet. Dat helpt om belichting juist te krijgen.
                    - Bij hogere ISOs kan je (als je historgram in de gegeven omstandigheden de ruimte toelaat) een half stopje overbelichten om nog minder ruis te hebben. Vermits Pentax conservatief belicht kan dit meestal.

Da's natuurlijk allemaal erg algemeen, mss kan je concreet toelichten wat je makkelijker zou willen zijn gebeuren? Dat maakt specifiek tips geven een stuk handiger...

hth, Wim
                    Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Proficiat met je aankoop ik weet zeker dat je het een heerlijke camera zult vinden.
                      Marlies (pentax ist DL)
                      Groetjes Marlies

https://www.facebook.com/marliesprieckaerts?ref=hl

Comment

Heb ook reeds info omtrent dees toestel opgevraagd. Volgens de verkoper zijn alle oude lenzen (van mijn K1000) bruikbaar. Ik mocht dit zelfs gaan uittesten.
                        Deze middag dus een bezoekje gebracht aan de winkel en zoals misschien te verwachten viel : NOPPES
                        Er viel met de oude lenzen niet te werken.
                        Daar gaat dus mijn argument om de wederhelft te overtuigen om toch de overstap te doen.
                        De info in de brochure is maar ten dele waar en zeker niet alle lenzen passen op de nieuwe K100D.
                        Groeten
                        Dirk

Comment

ddenolf: Met een adapterring al geprobeerd? Ik heb ergens gelezen, waar weet ik niet meer, dat je bij sommige oudere lenzen een adapterring nodig hebt om ze te kunnen gebruiken.

Ik heb een vraagje. Gebruikt de K110D/K100D nu een accu of batterijen? Op sommige site wordt een accu vermeld, maar hier worden batterijen vermeld.
                          It doesn't matter what you've got, but how you use it.

Comment

Het toestel in de winkel was met 4 AA batterijen. Ze wisten blijkbaar niets af van een adapterring. Het probleem was blijkbaar dat er geen lichtmeting gebeurde. De lenzen zouden minstens AF moeten zijn.
                            Groeten
                            Dirk

Comment

HOERA HOERA,

Hoe meer Pentax eigenaars hoe beter !
                              Zelf ben ik uiteindelijk voor de K10D gezwicht en moet ik dus nog enkele weken wachten op mijn kit.

Aan ddenolf zou ik zeggen : geef het nog niet op. Volgens mij moet je aan de body vertellen welke lens er op zit, zodat hij de lichtmeting op een juiste manier kan berekenen. (brandpuntsafstand ingeven). Je kan de handleiding van de Pentax K100D al op het internet vinden (weet niet meer waar, maar dacht aan de Britse Pentax website). De lenzen die je hebt zijn toch met een bajonet vatting uitgerust ? Waarschijnlijk wel, want je vermeldt de legendarische Pentax K 1000. Misschien vindt je in de handleiding meer info.
                              Veel leesplezier : de manual is meer dan 180 pagina's
                              Met vriendelijke groeten, Asahi - een Pentax fanaat

Comment

Working...
                              X