Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wat gebruiken oorlogsfotografen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Wat gebruiken oorlogsfotografen

De vraag en antwoorden dateren van maart 2003. sindsdien is er al heel wat veranderd op digitaal fotoreportagevlak. In 2003 waren er in België ook nog heel wat Profs die zweerden bij Analoog. Nu 3 bijna 4 jaar later werken ze wel Digitaal.

Comment

Beeldmaker dit is nou precies de soort fotografie die ik (NIET) bedoel!
      Dit zijn sfeerplaatjes vanachter de operaties - ik ben niet geinteresseerd in de lawaai propagande van de Yanks want wee hun gebeente als zo ook maar iets negatiefs durven laten te zien.
      Een foto is slechts een deel van een seconde

Een grote 4kante kist en een olifant om het apparaat te torsen......

Comment

De meeste werken digitaal: ze kunnen die foto's via de satalliet direct door zenden. De kans dat ze hier aankomen is groter dan analoog. Evengoed dat de bewegende beelden digitaal zijn. Met analoge filmcamera's worden daar ook niet meer gebruikt

Comment

Ik stuitte op de naam van James Nachtwey - er is een fildocumentaire over hem gemaakt door Christian Frey. Ik zie idd dat hij met een digitale camera aan het schieten is. Maar ik zie geen beelden midden uit de frontlinie tijdens gevechten, zoals Robert Capa die midden in de landing op D-Day fotografeerde.
          Op de foto's die ik van nachtwey zelf heb gezien draagt hij geen helm of kogelvrij vest. Maar dat is niet het onderwerp. Ik ben gewoon nieuwsgierig naar wat voor spullen ze meeslepen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door d'Artois Bekijk bericht
            Ik stuitte op de naam van James Nachtwey - er is een fildocumentaire over hem gemaakt door Christian Frey. Ik zie idd dat hij met een digitale camera aan het schieten is. Maar ik zie geen beelden midden uit de frontlinie tijdens gevechten, zoals Robert Capa die midden in de landing op D-Day fotografeerde.
            Op de foto's die ik van nachtwey zelf heb gezien draagt hij geen helm of kogelvrij vest. Maar dat is niet het onderwerp. Ik ben gewoon nieuwsgierig naar wat voor spullen ze meeslepen.
            De oorlogen van tegenwoordig gaan er ook anders aan toe als vroeger.

Comment

Is een hele vette documentaire! Staat op een gegeven moment achter een muurke. Er wordt op die muur geschoten. Steekt zijn arm vanachter da muurke. Klik klik klik duikt weg voor een granaat en BAM! Echt wow!!!! Is gefilmd met zo'n headcam... coole dinges.
              Oorlogen mogen dan vandaag anders zijn, toch is die kerel een paar jaar geleden serieus geraakt door granaatsplinters... :s Leuk is anders nietwaar
              www.olivierdutre.com
              Boek 'Seeking Stillness' verkrijgbaar via Amazon

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Oli4 Bekijk bericht
                Is een hele vette documentaire! Staat op een gegeven moment achter een muurke. Er wordt op die muur geschoten. Steekt zijn arm vanachter da muurke. Klik klik klik duikt weg voor een granaat en BAM! Echt wow!!!! Is gefilmd met zo'n headcam... coole dinges.
                Oorlogen mogen dan vandaag anders zijn, toch is die kerel een paar jaar geleden serieus geraakt door granaatsplinters... :s Leuk is anders nietwaar

Tja, het is zijn keuze om daar den onnozelaar staan uit te hangen (lees 'veel geld verdienen'). Al die Irakezen hebben geen keuze
                "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

In de goede oude tijd was dat Canon 1V en Nikon F5.

Ik zou niet weten waarom een Canon 1DII of een Nikon D2X minder goed zou zijn.

Of worden de videobeelden die elke dag op tv te zien zijn, ook telkens van film naar digitaal omgezet.

Of zou het toch kunnen dat deze videobeelden via een draagbare zender worden doorgestuurd.

Jan.

Comment

waarom ben je zo overtuigd dat ze niet digitaal werken?

een filmpje is zoveel kwetsbaarder!

als (top)fotograaf heb je je LCDtje heus niet nodig dus dit mag afgedekt zijn.

voor de rest is een CFkaart betrouwbaarder dan een filmpje.
                    van zodra je rug opent kan je naar je foto's fluiten. een dslr / prosumer mag in stukken van elkaar vallen, je geheugenkaart heeft het meeste kans te overleven.

andere voordelen:
                    werk je analoog dan moet je allemaal filmpjes meenemen. werk je digitaal dan heb je eerder batterijen nodig.

grootte van een filmpje en batterij is 'ongeveer' hetzelfde. op een 35mm filmpje kun je 37 a 38 foto's kwijt (met automatische opwinding anders 39 en half ). met één batterij haal je makkelijk 300 beelden (zonder lcd gebruik kunnen dat er 600 a 700 zijn)

koim je bij een safe house dan kan je onmiddelijk beelden bekijken, verwerken én doorsturen.

een voordeel zou een kleinere slr zijn. maar dezer dagen heb je dan prosumers/compactjes waar je evenveel of nog meer mee kan.. en ze kunnen wreed klein zijn.

waar haal je het trouwens van dat bij elke ontploffing een EMP vrijkomt waardoor alle electronisch materiaal defect raakt? men moet al zware stoten uithalen om bruikbaar EMP effecten te bekomen!

als je dicht bij een ontploffing zit dan zul je heel veel last hebben van lichaamlijke 'defecten' maar de kans is groot dat electronisch materiaal gewoon blijft werken.

als oorlogsfotograaf zou ik eerder schrik hebben voor mijn leven.
                    als analoogfotograaf zou ik schrik hebben voor mijn beelden. van zodra die rolletjes niet ontwikkeld zijn vereisen ze aandacht en veel fysieke opslagplaats.
                    bedenk maar eens hoe je 300 beelden moet 'meedragen'

een digitaalfotograaf zou zelfs makkelijk 600 beelden kunnen 'verstoppen' en door elke controle/situatie glippen
                    foto als spiegel of als venster?

Comment

Parakiet:
                      Je moet wel goed lezen wat ik schrijf en de andere forumleden en dit niet met elkaar gaan mengen: verder, ik ben niet overtuigd dat ze analoog werken, anders zou ik de vraag niet stellen "Wat gebruiiken oorlogsfotografen" - d.w.z. de fotografen van NU. (Oli, een EMP komt alleen vrij bij een nucleaire explosie, of beter gezegd implosie).
                      Maar - je hebt gelijk voor wat betreft het filmen, dat is natuurlijkallemaal digitaal, dus waarom fotografie niet. Maar ik had graag wat levende voorbeelden gezien. Want jullie weten meer dan ik, zo lijkt het mij.

Comment

Parakiet:
                        Je moet wel goed lezen wat ik schrijf en de andere forumleden en dit niet met elkaar gaan mengen
                        ik wou iedereen in het algemeen aanspreken. ik verwijt/beschuldig dan ook niemand!
                        foto als spiegel of als venster?

Comment

Hier lees dit artikel eens dat gaat over een oorlogsfotograaf.

En die schiet daar in Iraq dus met een oly 8080 (das een digitale prosumer) en heeft Afganistan zitten coveren met een canon D30. Ook al een digitale.

Die journalisten zijn nu allemaal verplicht digitaal te werken de kranten hebben gewoon de tijd niet meer om filmpjes te ontwikkelen.
                          Last edited by Kevlar; 10 december 2006, 00:28.

Comment

Ik heb zelf in Kroatië gezeten, niet direct als fotograaf, maar als hulpverlener (1994, UNPA-West). Daar had ik alleen een meetzoekertje bij me met vaste lens. Lekker onopvallend en stoorde niet bij het werk.

Comment

Even off-topic. Weet je, na het lezen van het artikel met die oorlogsjournalist slaat die enkele spijkers met koppen.

I would like to have the same battery for everything -- iPod, camera, computer, cell phone, the Palm Pilot. All should work on the same charger. Just one charger. I get crazy.

Heel juist , ik reis ook heel veel en ik zie steeds weer mijn bagage toenemen met laders ed. Allemaal hebben ze hun eigen spanning, hun eigen connector, ... Ik weet wel (als elektricien) dat ze allemaal wel een eigen spanning behoeven maar iets universeels zou ik meer als toejuichen. En dan heb ik het nog niet over de verschillende stopcontacten in de wereld met als uitschieter het Amerikaanse en Australische model (door hun onnozele en onveilige stekkers). England (en zijn ex-kolonies) hebben die lompe zware maar wel degelijke stopcontacten met bijhorende lompe stekkers en Zuid-Afrika vond het nodig daar een variant op te maken maar die is dan niet zo robuust. Heel veel stopcontacten ginds hebben na verloop van tijd slechte contacten als ze intensief gebruikt worden (hotelkamers, ...)

Comment

Een enkeling gebruikt de Olympus E1
                                Licht, robuust en water/stof-resistent.

mvg.
                                Marc

Comment

Working...
                                X