Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hulp gevraagd bij overstap naar beter Canon materiaal

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Hulp gevraagd bij overstap naar beter Canon materiaal

Hallo iedereen,

Vermits ik momenteel niet goed meer weet wat te doen met een eventuele aankoop van fotomateriaal, zou ik graag jullie mening eens hebben. Sorry voor de lange thread ...

Het zit 'em zo : op 27 juli 2006 kocht ik een set met een Canon 350D, een sigma 18-200 f/3.5-6.3, UV-filter, statief, tas, .. afin heel de reutepeteut voor 1099 euro incl. 2 jaar garantie bij een zeer gekende fotowinkel in Antwerpen. Ik gebruik dat materiaal vooral voor foto's van jeugdvoetbal (www.voetbalhorizont.org) en van schoolkinderen in actie (www.sgfoto.com). Intussentijd heb ik bijna 2000 clicks en kan ik mijn eerste bevindingen geven.
    Het materiaal is zeer goed, maar toch niet helemaal wat ik ervan verwachtte (omdat mijn eisen nu eenmaal hoger liggen ...).
    Zo zijn de actiefoto's die ik bij herfstweer nam, niet erg scherp doordat de lichtsterkte van de lens niet toereikend is, waardoor je met een grotere sluitertijd moet werken en dus beweging in de foto's krijgt. Vooral dat en het feit dat mijn budget het toelaat om 'hoger' te gaan, dacht ik de hele boel te verkopen en een nieuwe set aan te schaffen. Btw : wat zou een eerlijke prijs zijn op dit moment als ik het hier op belgiumdigital te koop stel?

Ik dacht dan aan een 30D, maar men zegt dat de 40D in aantocht is met een ingebouwd reinigingssysteem en dat spreekt me wel aan. Vooral omdat ik zeker een andere lens zou aankopen met een hogere lichtsterkte, dus kleiner zoombereik zodat ik van lens zal moeten kunnen wisselen. Vermits de Canon 70-300 f/4-5.6 IS USM ook niet veel lichtsterker is, vervalt die in mijn lijstje. Er blijft over : Canon 70-200 f4 L USM of de Canon 70-200 f2.8 L USM, al dan niet met IS. Want van dat laatste vraag ik me af of het zin heeft bij bewegende objecten ... en ze kosten een pak meer ! Of zijn er nog mogelijkheden die ik over het hoofd gezien heb ?

Spijtig genoeg 'verlies' ik dan de mogelijkheid om met één lens van groothoek (binnenopnamen) naar tele te gaan, maar als je dat met lichtsterkte wil combineren, dan is er geen mogelijkheid meer, daar heb ik me bij neergelegd.

Vermits de 400D een groter lcd scherm heeft (wat handig is voor mij voor directe controle van de opnames), meer burst-shots toelaat in een reeks én een zelfreinigend systeem heeft, zou het kunnen dat ik in afwachting van de 40D de 400D body koop en een goede lens.

Oef, wat een lang verhaal ... Wie kan me raad geven ? Ik ben er al een hele tijd mee bezig, maar ik zal toch binnenkort de knoop moeten doorhakken, omdat ik tijdens de kerstvakantie weer foto's van jeugdvoetballers moet gaan maken.

Héél erg bedankt voor het lezen en de tips !

Ronny
    Last edited by fotomanneke; 6 december 2006, 15:27.
    Canon 7DII/Canon 7D/Canon 400D/EF 70-200 F2.8 L IS II USM/EF 24-70mm F2.8 L II USM/EF 50 mm F1.8 II(BW)/Tamron 17-50 mm F2.8 AF SP Di II (UV)/Sigma 50-150 mm F2.8 EX APO DC HSM (Ultra Clear)/Sigma 70-300 F4-5.6 APO DG Macro - BD0791BE

Re: Hulp gevraagd bij overstap naar beter Canon materiaal

Van lens is die 70-200 F2.8 wel een super lens, denk dat elke canon gebruiker deze wel graag zou hebben.
    Persoonlijk zou ik gewoon gaan voor een beter lens en tijdelijk met de 350D verder doen. Als je dat niet zou doen, ik ben nog wel op zoek naar een 350D
    Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
    http://www.stevevandegaer.be

Comment

350D gewoon effe houden en inderdaad geld in een deftige lens steken.
      Als je het geld hebt is een Canon 70-200 f/2.8 een zeer mooie lens, wat goedkoper
      is de Sigma 70-200 f/2.8 die meestal dezelfde kwalitatieve beelden kan afleveren.
      == Handstrap, lenskap en een hele hoop rekkertjes met toebehoren. ==

Comment

De body houden en een 70-200 mm F 2.8 aanschaffen, en veel van de problemen zullen van de baan zijn ! Spaar eventueel wat langer en investeer in lichtsterke optiek .

MVG, Jeff
        Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Mijn eerste ingeving is dat het vooralsnog niet aan je materiaal ligt dat de foto's niet scherp zijn maar aan je techniek.

Mijn tweede reactie is dat het zeker niet aan je camera ligt, want als je slechts 2000 clicks verder bent, ben je eigenlijk nog een beginner die waarschijnlijk nog lang niet alle mogelijkheden van zijn 350D benut. De 350D werkt immers tamelijk snel, heeft goede mogelijkheden om met hogere ISO waarden bruikbare beelden te maken.
          Met het omhoog schroeven van je ISO waarden met een paar stops bereik je hetzelfde mee als een objektief kopen dat enkele stops sneller is.

Ik snap de drang wel om nieuwe spullen te willen aanschaffen. Hebben we dat niet allemaal? Ik in ieder geval wel.
          Maar ik denk dat het meer zin heeft om in het verbeteren van je techniek te investeren. Als je die daadwerkelijk goed onder de knie hebt kan je met de 350D zeker en met het genoemde objektief hoogstwaarschijnlijk, uitstenkende sport en kinder actie foto's maken.

Een D30 (gelanceerd in mei 2000) zou ik al helemaal niet kopen want dat is een veel tragere camera dan je 350D, waarschijnlijk bedoel je een 30D die echt wel een paar flinke voordelen heeft op de 350D maar er echt niet voor zorgt dat je opeens haarscherpe beelden maakt.

Mijn motto een matige fotograaf met uitstekende apparatuur maakt matige foto's en een uitstekende fotograaf met matige apparatuur maakt nog steeds prima foto's.

Comment

Allemaal al bedankt voor de reacties !Ik bedoelde inderdaad niet de D30 maar de 30D ... Ik heb het inmiddels ook veranderd in de start van de topic.
            Ik kijk uit naar verdere raad/tips/suggesties ...

Wat de tip van Hypo 1337 betreft over een sigma lens ipv een canon lens, daar stel ik me de vraag bij of het IS systeem niet bruikbaar is bij actiefoto's én of de canon lens toch niet van een betere kwaliteit is ...

Ronny
            Last edited by fotomanneke; 6 december 2006, 15:30.
            Canon 7DII/Canon 7D/Canon 400D/EF 70-200 F2.8 L IS II USM/EF 24-70mm F2.8 L II USM/EF 50 mm F1.8 II(BW)/Tamron 17-50 mm F2.8 AF SP Di II (UV)/Sigma 50-150 mm F2.8 EX APO DC HSM (Ultra Clear)/Sigma 70-300 F4-5.6 APO DG Macro - BD0791BE

Comment

Mijn ervaring met voetbalfoto's is dat een echt lichtsterke prime een serieus voordeel oplevert om actie te stoppen aan relatief lage ISO's. Ik ben niet echt vertrouwd met het Canon gamma, maar denk dat een 135mm f2 het beste resultaat zal opleveren om spelers te isoleren. Ik werk met 200mm en 85mm en de 200mm is dikwijls iets te lang, en de 85mm iets te kort.

MVG,

Comment

toestel zou ik niet vervangen , de 350D is goed genoeg . Investeer nu eerst in een goed lichtsterk objectief
                www.Klikkerdeklik.be
                Waarom een tijger in de tank , als er een ezel achter het stuur zit ...

Comment

Allemaal al bedankt voor de moeite van het antwoorden. Blijft de vraag welk objectief het beste is voor mijn doeleinden. Dat moet niet altijd het duurste zijn, dat weet ik uit ervaring met andere dingen
                  En die IS is denk ik ook niet interessant voor mij vermits mijn objecten bewegen, of ben ik verkeerd ?

Ronny

Comment

Omdat je vooral sport fotografeert ben je inderdaad beter af met een lichtsterker objectief. Het is best dat je eens kijkt in je huidige foto's om te zien welke lengte je zult nodig hebben.

Voor een zoomlens is de Canon 70-200 F2.8 L USM een pracht van een lens. IS helpt niet om beweging van het onderwerp te stoppen en is dus in dit geval geen "must", maar het komt natuurlijk altijd wel van pas. Indien je bijna uitsluitend op 200mm werkt, dan kun je eventueel ook kijken naar de Canon 200mm F2.8 L USM II Prime. Deze is niet lichtsterker maar is wel scherper.

Met een upgrade van je body zou ik nog even wachten. Koop eerst het lichtsterker objectief en experimenteer daar wat mee. Misschien ben je wel hele erg tevreden van het resultaat en heb je geen nood aan een ander body. Indien je daarna toch wilt upgraden, wel wie weet, tegen ligt de 40D misschien al in de winkel!

Veel succes,
                    Michiel
                    Canon R | Leica Q
                    EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
                    Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
                    [/COLOR]

Comment

Kijk eens even hier.
                      http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=107799

Via dit programma kan je eens kijken welke diafragma's, sluiters, ISO en focal length je vandaag veel gebruikt. Het geeft je een idee waar je aan de limieten van je huidige set zit of welke je net veel gebruikt.
                      Tot sluitertijd, Dirk

Comment

waarom overweeg je de tamron 28-75 2,8 niet, een topklass lens die haast zijn gelijke niet kent

met de 400d ga je niet ver vooruit zijn denk ik zo

Comment

Mensen, de tip van FotoDirk is FANTASTISCH !! Ik wist niet van het bestaan van zulk een programma af ... Wrééééd goed en simpel programma, dankuwel voor die supertip.
                          Ik heb alle foto's door dat programma 'gedraaid' en ik mijn maxima bij :
                          50 mm op de voet gevolgd door 100 mm), f5.6, 400 ISO (maar dat is denk ik omdat de meeste foto's in 'sportmodus' genomen zijn, en ik dacht niet dat ik daar de iso kan van veranderen in de 350d), en 0,0167 sec sluitertijd. Natuurlijk is dat nu wel het resultaat van de metingen die ik met mijn huidig materiaal kon maken. Ik had liever meer foto's gezien met een lagere ISO, een kleinere sluitertijd en dus ook meer mm van de zoom. Door de mindere lichtsterkte, vermijd ik natuurlijk het volledig inzoomen en krijg ik ondanks dat toch nog een vrij hoge sluitertijd en een relatief hoge ISO. In feite bevestigen de grafieken dus wat ik vermoedde en zie ik dat ik beter een lichtsterkere lens zou hebben ...
                          Ik heb een screencapture gemaakt op http://www.sgfoto.com/exposureplot_dec_2006.jpg
                          voor de mensen die dat graag eens zelf bekijken.
                          Btw, vermits ik van de kwaliteit van de foto's die ik voorheen genomen had met mijn A80 (een compactje) tevreden was, maar die totaal ontoereikend was voor zoomen enz ..., ben ik die ook eens gaan analyseren, en het bleek dat ik daar op 5000 clicks een maximum heb bij 50 ISO, f2.8 (!!) en 0,002 sec sluitertijd. Opvallend, niet ? Inderdaad een kleinere f-waarde en veel kleinere sluitertijd. Ik wil wel benadrukken dat ik daar geen foto's kon mee nemen zoals vereist bij voetbal en andere acties, vooraleer iemand hier gaat zeggen dat ik geen DSLR nodig had.

Wat de 400d betreft, ik had de automatische lensreiniging en de grotere lcd interessant gevonden ... Ik overwoog dat model als mogelijke tussenstap omdat binnen twee-drie maanden (als de 40d uitkomt) ik natuurlijk ook weer meer 'verlies' op een verkoop van de 350d ... Vandaar dat ik in mijn eerste topic eens wou informeren naar een eerlijke prijs ...

Tenslotte de 28-75 lijkt me nogal beperkt van inzoom-mogelijkheden, gezien mijn vorige uitleg, maar ik heb toch de tip genoteerd !

Nog eens allemaal bedankt en graag verdere commentaar/tips/ ...

Ronny
                          Last edited by fotomanneke; 7 december 2006, 16:48.

Comment

Beste,

Er zijn nu diverse 50-150/2.8 lenzen op de markt gekomen welke een stuk voordeliger zijn dan de 70-200/2.8 lenzen.
                            bvb Sigma 50-150mm F/2.8 EX DC HSM voor <600€ (Tamron en Tokina komen ook met een dergelijke lens.) Deze kost dan evenveel als een Canon EF 70-200mm F/4.0 L USM (wat een uitstekende lens is). De Sigma 70-200mm F/2.8 EX DG kost 900€ en de Canon <1100€.

Of 150mm voldoende is moet je zelf uitmaken. (later kan je dan wel nog een 1.4x teleconvertor gebruikt, Sigma en Canon zijn allebij uitstekend)

Wel kan je met je huidige lens bij 800asa foto's nemen. Dit zal de scherpte zeker ten goede komen, en zolang je geen posters maakt zal de kwaliteit zeker voldoende zijn. Je huidige body is zeker goed, een 400D zou een iets sneller AF hebben (zelfde als 30D), maar denk dat dit geen probleem is bij je huidig toestel, het gebruik van een lichtsterkere lens zal de AF ook zeker ten goede komen en zal veel sneller zijn dan je huidige Sigma lens.

Enkele lenstest:

Te veel lenzen en te weinig tijd.
                            http://pentaxlenstest.blogspot.com/

Comment

Met dank aan dppa voor de reactie. Ik heb de 200 mm (320 equivalent crop factor 1.6) 320 mm al wel een aantal keren nodig gehad, dus met 150 mm (240 mm equiv.) weet ik niet of ik altijd wel zal 'toekomen'. Maar het blijft een interessante tip, dat zeker ! Btw hebben die sigma en tamron lenzen ook een Image Stabiliser ?
                              En weet iemand hoe je bij de sportopnamen de ISO kan veranderen van de standaard ingestelde 400 ISO waarde ? Dat geeft meer mogelijkheden om te croppen achteraf ...

Groeten,

Ronny

Comment

Working...
                              X