Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Advies aankoop deftig toestel gevraagd

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Advies aankoop deftig toestel gevraagd

Hallo, reeds geruime tijd hebben wij een Canon IXUS 40. Over het algemeen zijn we tevreden van dat toestel. Maar we zien allebei graag zwart-wit foto's maar slagen er niet echt in op dat vlak iets moois te toveren uit dat toestelletje. We zouden graag wat "artistiekere" zwart-wit foto's maken, want we verwachten binnen enkele maanden een baby en het zou mooi zijn om daar zelf wat "sjieke" foto's van te maken. Ook het nemen van foto's in ietwat donkere omgevingen lukt niet echt met de IXUS 40. Als ik bijvoorbeeld de foto's bekijk op de blog van Michiel Hendryckx (http://standaard.typepad.com/michiel/index.html), dan merk ik dat dat foto's zijn die ik nooit uit dat toestel krijg, ongeacht het "fotografisch talent". In ieder geval we zijn dus op zoek naar een "beter" toestel.
    Maar nu is mijn vraag wat voor toestel moet ik kopen om wel zulke foto's te kunnen maken? Is daarvoor een reflex camera nodig of kan dat ook met een ander toestel? Want ik de laatste Netwerk las ik dat de Olympus SP-510UZ niet duur is maar toch de test wint (in de categorie "superzoom"). En nog een vraag: wat kan je met een reflex toestel dat je niet kan met een ander toestel?
    Een voorbeeld van zo'n zwart-wit foto die we graag zouden maken is ook te vinden op de blog van Michiel, namelijk hier: http://standaard.typepad.com/.shared...ized/kuip2.jpg Welk toestel heb ik hiervoor nodig? Mijn totaal budget is maximaal 750 EUR.
    Alvast bedankt voor de deskundige raad!!!

Re: Advies aankoop deftig toestel gevraagd

Ik zou eens bij de pentax digitale spiegelreflexen kijken, een prima prijs en kwaliteit, degelijk en een gemakkelijk te bedienen menu.
    En ook binnen je budget zeker als je extra lenzen tweedehands koopt b.v. via marktplaats.
    Het voordeel van pentax is dat je "oud" glas prima kunt gebruiken en met heel mooie resutaten, waar het nieuwe spul vaak niet aan kan tippen.
    Maar wat ik je ook kan aanraden is: ga naar een goede fotozaak en probeer de toestellen, kijk welk je het best in de hand ligt en luister niet naar de verkooppraatjes maar lees reviews.
    De foto's die je wilt maken kun je met elke spiegel reflex maken afhankelijk van je lens.
    Onthoud ook nog dat het de fotograaf is die de foto maakt en niet de camera/lens, dat is techniek, de fotograaf moet het juiste plaatje/moment enz... zien
    Succes en ga niet over een nacht ijs,
    Marlies
    Groetjes Marlies

https://www.facebook.com/marliesprieckaerts?ref=hl

Comment

in iedergeval een Nikon 2000 aanschaffen.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door prieckaerts Bekijk bericht
        Ik zou eens bij de pentax digitale spiegelreflexen kijken, een prima prijs en kwaliteit, degelijk en een gemakkelijk te bedienen menu.
        Bedankt voor je reactie Marlies. Ik heb ondertussen wat reviews gelezen op LetsGoDigital en wat prijzen gecheckt bij Pixmania. Camera's met hoge scores en die binnen mijn budget vallen zijn de Canon EOS 350D, Nikon D40, Nikon D50 en Canon EOS 400D. De goedkoopste en tweede beste uit die reeks is de Nikon D40 (scoort 81%). De Pentax K100D kost ongeveer 100 EUR minder en scoort 78%. Dit wetende, voor welke zou je gaan?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door koswo Bekijk bericht
          Canon EOS 350D, Nikon D40, Nikon D50 en Canon EOS 400D. De goedkoopste en tweede beste uit die reeks is de Nikon D40 (scoort 81%).
          Voor de D50 zul je snel moeten beslissen, want die is uit het arsortiment. De
          D40 heeft als nadeel dat je alleen AF-s lenzen kunt gebruiken, want er zit geen scherpstelmoter in de body, dus geen goedkopere lenzen, minder keuz 2de hands.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door koswo Bekijk bericht
            Hallo, reeds geruime tijd hebben wij een Canon IXUS 40. Over het algemeen zijn we tevreden van dat toestel. Maar we zien allebei graag zwart-wit foto's maar slagen er niet echt in op dat vlak iets moois te toveren uit dat toestelletje. We zouden graag wat "artistiekere" zwart-wit foto's maken, want we verwachten binnen enkele maanden een baby en het zou mooi zijn om daar zelf wat "sjieke" foto's van te maken. Ook het nemen van foto's in ietwat donkere omgevingen lukt niet echt met de IXUS 40. Als ik bijvoorbeeld de foto's bekijk op de blog van Michiel Hendryckx (http://standaard.typepad.com/michiel/index.html), dan merk ik dat dat foto's zijn die ik nooit uit dat toestel krijg, ongeacht het "fotografisch talent". In ieder geval we zijn dus op zoek naar een "beter" toestel.
            Maar nu is mijn vraag wat voor toestel moet ik kopen om wel zulke foto's te kunnen maken? Is daarvoor een reflex camera nodig of kan dat ook met een ander toestel? Want ik de laatste Netwerk las ik dat de Olympus SP-510UZ niet duur is maar toch de test wint (in de categorie "superzoom"). En nog een vraag: wat kan je met een reflex toestel dat je niet kan met een ander toestel?
            Je vraag is een deftig toestel , awel zo zijn er zo velen, waneer je nu kiest voor Canon, nikon, sony........... e.a. ieder merk heeft wel zijn toppers, zeker in de prijsklasse je aanhaalt is er een ruime keus.

Of je nu gaat voor een digitale body(reflex) of een compact model elk heeft voor en nadelen.
            Laten we beginnen met het eerst aangehaald item zwart wit fotografie, vroeger kom men kiezen tussen een z/w film en een kleur film elk afgestemd op hun specifieke doel.
            Momenteel zijn alle censoren ontworpen om kleuropnames te maken, enkele toestellen hebben wel de mogelijkheid om rechtstreeks in Z/W opnames te maken maar ook hier gebeurt het omzetten van kleur naar Z/W softwarematig( wel door desoftware van het toestel).
            Z/W fotografie is vaak veel meer dan velen denken binnen de afwerking kan er nog zoveel gespeeld worden met contrast, ruis toon enz.
            Vaak zijn de opnames die uit het toestel komen te egaal flets e.a en is nabewerking ( wat bijna altijd noodzakelijk is bij digitale fotografie ook kleur) gewenst.
            Sommige leden zijn dan ook cracks geworden als het om omzettingen gaat, maar zo zijn er ook welbruikbare filters aanwezig binnen verschillende software pakketten die deze job voor U doen.

Verder wordt de keuze van een degelijk toestel veelal bepaald door is er al dan niet ervaring met een bepaald merk, heb je indien je ga voor een reflex niet reeds lenzen van vroeger liggen, zo zal het aanbod tweedehands lenzen van bepaalde merken groter zijn dan van andere, wil je wel met een groter toestel + lenzen rond lopen hollen (als ik mijzelf bekijk is dit reeds een volledige rugzak geworden) enz enz...............
            k'zou zeggen kijk eens gerust rond op het forum kijk eens onder het item portretfotografie daar kan je wel meer Z/W opnames vinden en natuurlijk onder Zwart-wit (vaak vind je daar ook met welk materiaal ze zijn gemaakt of vraag het gerust)

En om specifiek te antwoorden wat kan met een reflex wat niet met een compact kan ; .................lenzen wisselen zal hier wel het meest specifieke zijn.
            Voordeel : men kan aan naargelang de soort en of type fotografie een aangepaste lens gebruiken, denken we maar aan micro en macro fotografie, heel zware telelenzen gebruiken (natuurfotografie) en lenzen met vaste brandpunt afstand die zeer lichtsterk zijn (portret fotografie) ed.
            deze range valt buiten het bereik van de digitale compact, maar vaak zijn deze lenzen ook stukken duurder dan het bedrag dat je aanhaalt voor het kopen van uw toestel.
            Maar zo overleeft de lens vaak verschillende body's of kan men deze gewoon doorverkopen terwijl bij defect van een compact het volledige zaakje vaak naar het container park gaat.
            Ook en voordeel is de grotere censor die gebruikt wordt dit levert betere kwaliteit op voornamelijk naar ruis in de foto.
            Indien je verder wil gaan met fotografie hebben deze toestellen wel meer mogelijkheden.
            Nadeel: Vaak stukken zwaarder.
            Bij het wisselen van lenzen kan stof op de sensor terecht komen.
            Vaak voldoet de standaard lens (kitlens) niet en moeten er bijkomende lenzen worden aangekocht.

Dus slaap er nog een paar nachtjes over.
            En dit is nog maar een tipje van de sluier die………………………….fotografie heet.
            Groeten Luc.
            Last edited by camouflage; 8 december 2006, 16:34.
            BD0407BE * Canon EOS 40D -Canon Eos 5D mkIV Camouflage -Luc David Photography

Comment

Als ik lees dat je tevreden met je Ixus toestel en dat je vooral foto's wil nemen van jullie toekomstige baby dan zou ik voorstellen te kijken naar 2de hands.
              Daar kan je in die prijsklasse een D70 met wat glaswerk voor vinden en is het in elk geval een prima toestel om bij een eventuele (ongeneesbare) fotomicrobe een upgrade van uit te voeren.

Ik lees ergens tussen de regels dat het vooral het vastleggen is van de baby, dus echt bezig met manuele instellingen van camera's ben je waarschijnlijk nog niet geweest. Zoals al meerdere voor mij gezegd hebben levert een dig reflex toestel gewoon goeie mooie foto's in de auto stand maar de betere vereisen wel wat gedruk op knopjes en gedraai aan wieletjes.

Maar veel geluk in je speurtocht

Comment

Betreffende de vraag naar Z/W daar moet je niet voor naar het toestel kijken. Z/W kan je beter later met een foto bewerkings programma doen.

Let op als voor een DSLR gaat, dan moet je ook voor postprocessing op je PC gaan. De meeste DSLR bewerken het beeld minder in de camera omdat je dan later zelf meer mogelijkheden hebt.
                Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Te koop: - Canon EOS 300D "Rebel" body, staat 8.5/10 Incl. engelstalige handleiding, software, TV-kabel, USB-Kabel & Bon! - Canon 18-55 EF-S type II (Splinternieuw, recentelijk aangeschaft) staat 10/10 - 58mm UV-Haze filter (nieuw) staat 10/10 Prijs voor de set samen : 350 ! (Voor hetzelfde bedrag

meer dan dit zal je absoluut niet nodig hebben voor de foto's die je wil nemen. en voor die prijs heb je zeker geen compactje die dezelfde dingen kan.
                  wat ik toch een van de grootste verschillen vind tussen een compact en reflex is dat je met een reflex kan spelen met je scherptediepte, en dit zal de foto's van je kleine spruit zeker ten goede komen
                  5DmkIII en wat glas

Comment

Ik ben er nog steeds niet uit, maar nu zag ik net in de Media Markt te Hasselt een Nikon D50 met kitlens voor 499 EUR! Wat denken jullie, kopen die handel? Of toch nog bedenkingen?

Comment

Het is zeker geen slechte prijs, echt niet.
                      Maar zoals ik eerder aanhaalde zou je tweedehands kunnen proberen (zoals op dit forum) om een D70 al dan niet een D70s te kopen voor die prijs.

Maar de D50 zou zeker volstaan. Ik zou zeggen GO GO GO!!!!

Comment

Working...
                      X