Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D80 vs Canon 30D

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nikon D80 vs Canon 30D

Heb zowel de canon als de nikon vastgenomen en beide waren in kit te verkrijgen...

- canon 30d met 18/85mm EF-S USM 17-85 IS f/4-5.6 (€1659-150 cashback)
    - nikon D80 met 18/135mm/3.5-5.6G (€1349)

Zijn deze lenzen volgens jullie geschikt voor foto's tijdens indoor-optredens? Ik denk dat meer lichtgevoelige lenzen hier nog meer voor geschikt zijn of heb ik dat mis?
    Gaab
    EOS 30D Canon EF 70-200mm 1:4 L USM + Canon EF 85mm F1.8 USM + Tokina 12-24mm F4

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door gaab Bekijk bericht
      - canon 30d met 18/85mm EF-S USM 17-85 IS f/4-5.6 (€1659-150 cashback)
      - nikon D80 met 18/135mm/3.5-5.6G (€1349)

Zijn deze lenzen volgens jullie geschikt voor foto's tijdens indoor-optredens? Ik denk dat meer lichtgevoelige lenzen hier nog meer voor geschikt zijn of heb ik dat mis?
      Hangt er van af, als het professioneel verlichte podia zijn kan je met een f/2.8 goed werken. Als het licht wat minder is heb je echt wel lichtsterkere primes nodig (tot m'n scha en schande moeten ondervinden bij kleinere jazz en cafédingen)...
      Met een f/3.5 of f/4 moet je met een te hoge ISO-waarde werken om aanvaardbare sluitertijd te kunnen handhaven.
      IS is een fijn gadget dat je eigen gebibber kan compenseren, de artiest bevriezen lukt alleen met aangepaste sluitertijd.
      Canon :: 5DmkI :: EOS 30 :: EF 50 f/1.4 :: EF 28-70L f/2.8 :: EF 135L f/2 :: EF 70-200L f/4

Comment

deze lenzen zijn volgens jou m.a.w. minder geschikt
        Gaab
        EOS 30D Canon EF 70-200mm 1:4 L USM + Canon EF 85mm F1.8 USM + Tokina 12-24mm F4

Comment

deze lenzen zijn volgens jou m.a.w. minder geschikt
          Voor donker, indoor spul alleszins. Laat die kitlenzen voor wat ze zijn en begin met een van de 50/1.8 primes. Ga je veel meer plezier mee hebben, en betere resultaten kunnen halen.
          David Leemans
          Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

Comment

als ik voor de nikon D80 ga is er dus bijvoorbeeld de Nikkor AF-D 50MM/1.4 52S 52mm... lees ik het goed dat deze veel lichtgevoeliger is dan de 18-135mm (f3.5-5.6 zoomlens)? dat de keuze voor deze lens er wel tot leidt dat ik niet meer kan zoomen??
            Gaab

Comment

Ik stel voor dat je eerst eens het boek van Michael Freeman leest: "het digitale SLR handboek"!
              "Er is een grote norse neger in mij neergedaald die van binnen dingen doet die niemand ziet ook ik niet want donker is het daar en zwart."
              Lucebert Nederlands dichter en beeldend kunstenaar (1924 - 1994)
              Uit: Apocrief

Comment

als ik voor de nikon D80 ga is er dus bijvoorbeeld de Nikkor AF-D 50MM/1.4 52S 52mm... lees ik het goed dat deze veel lichtgevoeliger is dan de 18-135mm (f3.5-5.6 zoomlens)?
                En of ! Hoe kleiner dat F-getal, 1.4 dus in dit geval, hoe groter de maximale diafragma opening. Grotere opening ==> meer licht ==> snellere sluitertijden mogelijk.

dat de keuze voor deze lens er wel tot leidt dat ik niet meer kan zoomen??
                Dan moet je de voetzoom gebruiken
                David Leemans
                Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

Comment

Re: De eeuwige discussie: Nikon vs Canon

Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
                  Ik dacht dat er een moderator op voor dit forum bestaat: bijna wekelijks start iemand een dergelijke non-discussie.
                  Vraagje : ik ben nieuw hier bij belgiumdigital, ook op zoek naar een deftige camera etc...,; maar daar gaat het nu even niet om. Wat is uiteindelijk de bedoeling van dit forum ? Jullie reageren allemaal zo negatief op die man zijn vraag welke camera hij zou aanschaffen, mogen hier geen vragen gesteld worden of wat ? Of heb ik het verkeerd ? In ieder geval komt het zo over....
                  Graag een woordje uitleg, het heeft geen zin om me ergens in te storten waar je blijkbaar niet echt welkom zou zijn als amateur. Groetjes.

Comment

Het heeft niks te maken met amateur zijn, dat ben ik ook. Er wordt wel vrij veel gevraagd welke camera van 2 of 3 nu het beste is.
                    Het antwoord is altijd het zelfde: het maakt niet uit, pak ze vast, gebruik ze, ruik er aan en kies degene die je het fijnste vindt.
                    Sommige zeggen dan nog pak een Canon of een Nikon vanwege de vele medegebruikers, zowel amateur als pro, maar er zijn er even zoveel die het tegengestelde beweren.

Comment

Na het lezen van wat posts in deze discussie, vindt ik dit persoonlijk een erg zinloze, zo in de orde van mac of pc, mercedes of bmw, ...
                      Voor je een dergelijke discussie start, ga eens kijken naar foto's genomen met beide toestellen. Ik ben zelf nog niet zo lang bezig met digitale fotografie, maar heb zeker niet de pretentie te zeggen dat mijn gebruiksmerk beter is dan het andere. Het is vooral het object achter de camera (de fotograaf dus) die de gaat beslissen of het al dan niet een mooie foto wordt.

Maar ja, dit is mijn mening
                      Happy to be a MACcie
                      Visit http://www.kurtwarlop.com for more

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kurrywurry Bekijk bericht
                        Na het lezen van wat posts in deze discussie, vindt ik dit persoonlijk een erg zinloze, zo in de orde van mac of pc, mercedes of bmw, ...
                        Voor je een dergelijke discussie start, ga eens kijken naar foto's genomen met beide toestellen. Ik ben zelf nog niet zo lang bezig met digitale fotografie, maar heb zeker niet de pretentie te zeggen dat mijn gebruiksmerk beter is dan het andere. Het is vooral het object achter de camera (de fotograaf dus) die de gaat beslissen of het al dan niet een mooie foto wordt.

Maar ja, dit is mijn mening
                        Dat is helemaal juist, op dit ogenblik zijn de DSLR's allemaal zo goed dat je aan de hand van een afdruk niet kan zeggen met welk merk camera de foto gemaakt is. Als dat wel het geval zou zijn, dan was het gemakkelijker om een keuze te maken. Nu zijn de verschillen zo klein dat het op de persoon achter de camera aankomt om het verschil te maken .

Maar dat maakt het dan weer bijzonder moeilijk om "de juiste camera" te kiezen .
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

Comment

Re: De eeuwige discussie: Nikon vs Canon

Oorspronkelijk geplaatst door deko Bekijk bericht
                          Vraagje : ik ben nieuw hier bij belgiumdigital, ook op zoek naar een deftige camera etc...,; maar daar gaat het nu even niet om. Wat is uiteindelijk de bedoeling van dit forum ? Jullie reageren allemaal zo negatief op die man zijn vraag welke camera hij zou aanschaffen, mogen hier geen vragen gesteld worden of wat ? Of heb ik het verkeerd ? In ieder geval komt het zo over....
                          Graag een woordje uitleg, het heeft geen zin om me ergens in te storten waar je blijkbaar niet echt welkom zou zijn als amateur. Groetjes.
                          Persoonlijk vind ik de vraag van Gaap ook niet verkeerd. Lees die post eens ernstig. Hij stelt een serieuze en moeilijke vraag. Iedereen die een toestel heeft gekocht worsteld met die vraag.

Helaas zitten er op een openbaar forum als dit ook mensen. En mensen zijn niet altijd positief. Er zijn al af en toe hevige discussies geweest die niet mooi zijn om te lezen. Blijkbaar vinden sommigen het eenvoudiger om iemand of iets af te breken dan ook degelijke argumenten te verzinnen waarom. Daarom krijgen de meer ervaren poster al snel schrik dat het weer op zoiets uitdraaid.

Er is nu op de vraag niet echt een juist antwoord. Beide toestellen zijn inderdaad echt goed zoals Gaap al zelf wist te vertellen. Je moet de voordelen van de ene over de andere naast elkaar zetten voor jezelf.

Iets in de trend van.
                          Ruis: +Canon
                          Witbalans: +Nikon
                          ...

Na die lijst weet je misschien welke jouw voordeel heeft. Niet elk puntje is voor iedereen van evenveel belang. Ik geef een voorbeeld.

Zoeker: +Nikon (want ik vind die gridlines echt handig)
                          Zoeker: +Canon (want gridlines is voor watjes)

Ok mijn voorbeeld is er wat over. Als je geen echt verschil weet te vinden. Stel dat je foto's op 1600 ISO van beide vergelijkt en vind dat er geen ruisverschil is, dan valt dat puntje toch gewoon weg voor jou.

Dan blijft ook belangrijk dat je beide toestellen eens gaat vastpakken in de winkel. Misschien heb je snel een voorkeur voor het gevoel van de ene over de andere.

Deze post starten is voor mij niet verkeerd. In tegendeel, zonder posts is het forum dood. Het maakt ook niet uit of iemand anders de vraag al eens gesteld heeft. Je kan als nieuweling niet alle posts lezen. Je kan wel zoeken en vrij in andere posts lezen, zo leer je ook wat bij. Maar ik begrijp helemaal dat je niet eerst maanden gaat lezen. Dus laat je niet te snel ontmoedigen, blijf gerust posten.

En er bestaan geen domme vragen, alleen maar domme antwoorden.

Over jouw vraag tussen 30D en D80 kan ik ook niet echt helpen. Ik zit tussen dezelfde verschrikkelijke keuze. Vandaag alleen op papier vergeleken en veel gelezen. Ook al naar de mogelijke lens keuze gekeken. En op dit moment zit mijn gevoel bij de 30D. Maar het kan goed zijn dat als ik een van de weken eens tijd maak om een winkel binnen te stappen, dat mijn keuze nog omdraaid.
                          Tot sluitertijd, Dirk

Comment

'k snap het probleem niet

kiezen tussen een audi en een lada is toch ook niet moeilijk?

koop gewoon de canon, en geen gezever

Comment

Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

Comment

Mijn bedoeling is alleszins niet om een -voor de zoveelste keer al gevoerde- discussie uit te lokken..Ik heb in de loop van mei 2006 een FZ-7 gekocht en heb daar intussen spijt van gekregen wegens 'te beperkt'..

Ik wil gewoon niet opnieuw hetzelfde meemaken met deze duurdere aankoop en verwacht gewoon wat uitleg over welke lens het meest geschikt is bij welk type en toch betaalbaar blijft iedereen beweert immers dat de kitlenzen 'prul' zijn toch is het voor een amateur zeker niet makkelijk om zijn keuze te maken in het brede gamma

Ik zou het zeker appreciëren indien er concrete voorstellen volgen van lichtgevoelige objectieven die max. € 400 kosten, zowel voor de nikon D80 als voor de canon 30d...

Alvast allemaal bedankt voor de reacties (welke ik zeker niet als negatief ervaar hoor )
                                Gaab

Comment

Working...
                                X