Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

400D vs. 5D

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• 400D vs. 5D

hallo iedereen,

ben nieuw op de site.... en twijfel ook over mijn aan te kopen model.
    huidig model: 300D + 24-70 2,8 canon en 70-300 4-5,6 sigma...
    nieuw model: 400D, 30D, 5D of 1DS.... heheh maar geen centjes voor die laatste....

bedoeling is studio (vooral mode) en evenementen, wat mij een beetje centjes opbrengt, maar mijn voorkeur gaat uit naar natuur (vogels in beweging)....

Moeilijk verenigbaar voor canon blijkbaar... een D200 lijkt mij een goed compromis maar mijn lenzen (die ene toch) zijn dan....

Hoelang houden de verschillende toestellen het uit? in aantal shots.
    De 5d lijkt al iets steviger dan de 400D en de 30D, maar enkel de 1Ds geeft enige zekerheid.
    De 30D is dan weer maar 8mP...

Is het effectieve verschil in kwaliteit en dan spreek ik enkel in kleuren en beeldverwerking binnenin, echt de moeite waard voor de prijs? Ook in RAW?
    Als mijn eerste 400D kapot zou gaan heb ik nog genoeg geld over om een 2e en een 3e te kopen met het geld van een 5D...

Pixou
    30D + 24-70 2,8 + 100-400 4-5.6

Re: 400D vs. 5D

Je enige vijand is de elctronica. De shutter van een 5D gaat 100 000 clicks mee, maar een nieuwe sluiter kost 200-300 EUR, dus dat is dan nog geen ramp

De 5D is qua beeldkwaliteit een stuk beter dan de 400D, maar de prijs die je daarvoor betaalt is niet mis, en je gaat waarschijnlijk veel meer vooruitgaan door de aanschaf van een betere telelens als ik jouw set-up bekijk

Als je echt professioneel wil werken, moet je zowiezo een vervangbody voorzien, als ik jou was zou ik dus eerder aan een 30D of een 400D denken, zeker als je nog vogelkens wil fotograferen

sugar
    "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

zie beneden. Te snel opgeslagen.
      HerDes

Comment

Interessante bedenkingen. Ik zit nog in hetzelfde schuitje en moet ook nog een ei leggen over de keuze. Je kan eindeloos wikken en wegen, maar een tip dit ik tot nu toe vaak gekregen heb tip is devolgende: alles staat of valt met je budget en als je met een vastgelegd bedrag en de body en wat extra glaswerk moet kopen, dan zorg je best dat je wat overhoud voor ditlaatste. Tussen een body van de 400D en eentje van de 5D ligt er bijna € 2000,- verschil. Als je dat geld (of een deel igv 30D) spendeert aan degelijke objectieven dat ben je al een aardig eind op weg. Het verschil op papier tussen een lichtsterk haarscherp objectief en een huis-tuin-en-keuken modelletje is mijns inziens groter dan het verschil in het eindresultaat tussen een foto van bvb een 30D en ééntje van een 5D (met zelfde objectieven). Mijn bescheiden mening.
        HerDes

Comment

alvast bedankt voor een mooie bedenking die aansluit bij wat ik ergens ook wel denk... maar de roep van het "betere" en duurdere....

de 30D valt mij eerder tegen.... alsof canon technologie achterhield toen ze de 30d uitbrachten. Zeker als je merkt wat ze even later op een goedkoper toestel kunnen plaatsen.

Als vervangbody kan ik nog mijn "oude" 300D gebruiken in geval van... Hij doet het nog steeds uitstekend naar mijn maatstaf. Ik heb er gewoon mee leren werken en al doende de zwakheden proberen te omzeilen of weg te werken.
          Mijn enige schrik is nog altijd de kwetsbaarheid van het toestel. vandaar mijn onderwerp over de "houdbaarheid".

Is er echt een kwaliteitsverschil als we in RAW werken met zelfde objectieven en zelfde omstandigheden. Ik druk mij misschien niet goed uit. Ik spreek niet van ruis enz... maar eerder van scherpte en kleur. de kwaliteit van de opgenomen gegevens in de cellen.

Voorlopig neig ik eerder naar de 400D met een extra tele in 2.8 en misschien nog een goedkopere 500 of 400. Zijn die laatste wel de moeite?

Mijn welgemeende dank voor uw reacties!!

Pixou

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pixou Bekijk bericht
            bedoeling is studio (vooral mode) en evenementen, wat mij een beetje centjes opbrengt, maar mijn voorkeur gaat uit naar natuur (vogels in beweging)....
            Als je niet echt een DSLR met een grote zoeker en een volledig beeld sensor wenst is er geen betere keuze dan de Canon 400D.

de 30D valt mij eerder tegen.... alsof canon technologie achterhield toen ze de 30d uitbrachten. Zeker als je merkt wat ze even later op een goedkoper toestel kunnen plaatsen.
            Onderzoek en ontwikkeling (R&D) kost vooral tijd en die tijd is deze keer duidelijk naar de 400D gegaan. Reden hiervoor is waarschijnlijk de sterke concurrentie in dat segment van de markt.

Mijn enige schrik is nog altijd de kwetsbaarheid van het toestel. vandaar mijn onderwerp over de "houdbaarheid".
            Op welke manier moet uw toestel dan defect gaan.
            Als je een Canon 5D laat vallen zal de schade waarschijnlijk veel groter zijn dan de schade aan een 400D tijdens normaal gebruik.
            De sluiter zal tijdens normaal gebruik verslijten, maar dat is nu net de reden waarom er altijd een backup nodig is.

De kwaliteit met de Canon 5D in het midden van het beeld kan dan wel hoger zijn, bij zoom lenzen is de kwaliteit in de hoeken van het beeld een stuk lager. Enkel vaste lenzen halen het maximum uit de Canon 5D.

Jan.
            Last edited by Jan_10D; 12 november 2006, 21:58.

Comment

Ik begrijp niet goed wat je eigenlijk wil...
              Je gaat van een 400D over een 30D en 5D tot een 1DsMkII

Dit is bijna het volledig DSLR assortiment van Canon op het moment en elk toestel speelt in een andere klasse.
              Je zegt bv. dat de 30D je tegenvalt in vgl met de 400d
              Het enige dat de 30D minder heeft dan de 400D zijn 20% megapixels en sensor cleaning

Ik zou in elk geval zelfs mijn 20D nooit voor een nieuwe 400D willen ruilen, wegens de vele andere voordelen (ergonomie op de eerste plaats, maar ook het X-flits contact tot 250V bv., dat voor studio fotografie zeker handig kan zijn).

Normaal gezien heb je toch een budget dat je vooropstelt en weet je welk bereik je nodig hebt van lenzen.
              Prio 1 is om in dit bereik kwalitatieve lenzen aan te schaffen geschikt voor de fotografie die je meestal bedrijft en dan te kijken wat er over blijft voor de body (NIET omgekeerd!).
              Last edited by GeertB; 12 november 2006, 21:52.
              Greetz Geert.
              Canon gerief...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GeertB Bekijk bericht
                Ik zou in elk geval zelfs mijn 20D nooit voor een nieuwe 400D willen ruilen, wegens de vele andere voordelen (ergonomie op de eerste plaats, maar ook het X-flits contact tot 250V bv., dat voor studio fotografie zeker handig kan zijn).
                Is er wel een mogelijkheid om studio flitsers op een Canon 400D aan te sluiten.

Met een 10D, 20D en 5D heb ik dat probleem niet.

Jan.

Comment

oei ... ik voel me plotseling een arme stakker die aan iets wil beginnen waar hij geen geld voor heeft.

Ik wil gewoon weten waar ik mijn prioriteiten zou moeten leggen... ik heb gemerkt dat mijn 24 70 2,8 een hele goeie aankoop was.

ik kan mij ook geen volledige studio veroorloven in 1 keer.... voorlopig zijn het paraplus met zilverpapier...

Men moet ergens beginnen.... het is gewoon een kwestie van de juiste prioriteiten kiezen, waar ik het meest mee vooruit kan komen.

Laat maar komen die meningen... ik leer bij, ik leer bij...

Comment

2de hands 1D, 1D MKII . Heb hetzelfde gedaan. 300D buiten. 20D + 1D . Het kietelt al naar een 1D MKIIn . Waarom een 1D. Werk ermee en ge zult wel zien. Vb. Op welke body kan je kiezen tussen AI SERVO standaard, slow , fast? Zit vol van de handige toolkes dien body dat ik nu besef dat dit echt geld waard is. Doe zoals ze zeggen. Spaar eerst voor nen mooie tele. 100-400L IS voor vogelkes is nie mis. Minder budget ga naar een 70-200L f4. Grtz
                    Last edited by blazor; 13 november 2006, 00:50.
                    Canon eos 30D met L glas + Kodak z8612IS
                    http://www.racenews.be

Comment

Waarschijnlijk heeft de TS hier al aan gedacht, maar met dat ik de opmerking nog niet gezien heb: opletten ingeval je gaat voor 5D of 1D.
                      De lenzen die je nu hebt, zijn die FF of APS-C ........ just a thought. Zelf zou 'k gaan voor de 30D. (said the nikonian )
                      Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
                      MySite - All your base are belong to us - What you say

Comment

Ik wil gewoon weten waar ik mijn prioriteiten zou moeten leggen... ik heb gemerkt dat mijn 24 70 2,8 een hele goeie aankoop was.
                        Op een 5D (of een 1DsII) zou uw 24-70 2,8 plots een veel minder goede aankoop worden.

ik kan mij ook geen volledige studio veroorloven in 1 keer.... voorlopig zijn het paraplus met zilverpapier...
                        Ook ik heb 4 jaar nodig gehad voor mijn huidige verzameling.
                        En een aantal zaken kan (wil) ik niet kopen wegens onverantwoord duur.

Men moet ergens beginnen.... het is gewoon een kwestie van de juiste prioriteiten kiezen, waar ik het meest mee vooruit kan komen.
                        1 ding is veel belangrijker dan vlug vooruit komen. Tevreden zijn met wat je koopt.
                        Als je nu niet echt tevreden bent met een 300D of een 350D dan ga je niet onmiddelijk tevreden zijn met een 400D.

Jan.
                        Last edited by Jan_10D; 13 november 2006, 07:30.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D Bekijk bericht
                          Is er wel een mogelijkheid om studio flitsers op een Canon 400D aan te sluiten.
                          Als je een beetje serieus aan de slag gaat in de studio heb je geen terminal sync nodig maar een radio trigger. Die draadverbindingen (of eigenlijk: de terminal-stekertjes) zijn op den duur onbetrouwbaar, je loopt altijd het risico over de draad te struikelen (en dan je flitsers of je toestel te zien omvallen) en, als je tethered schiet heb je twee draden die allebei een andere kant op gaan...

Anyway, het klinkt heel bot en onaardig, maar als je twijfelt tussen een 5D en een 400D kun je maar beter voor een 400D gaan (of toch maar voor een 30D ). Een studio (en dan zeker voor model & mode fotografie!) is een dure investering waarvan je camera zo ongeveer het minst belangrijke deel uit je toolbox is.

Comment

ik begin nu te twijfelen tussen de 400D en de 30D... gezien de prijs van de 5D

Comment

ik begin nu te twijfelen tussen de 400D en de 30D... gezien de prijs van de 5D
                              Vergeet die 5D en ga voor de 30D.
                              Met uitzondering van de grotere zoeker en 4,5 MP extra is de bediening en het gebruik van een 5D en een 30D identiek.
                              (Als de 30D niet op 5 beelden per seconde staat ingesteld )

Het MP verschil tussen een 30D (3504 horizontale pixels) en een 400D (384 horizontale pixels extra) is vrij verwaarloosbaar.
                              Informatief: het aantal horizontale pixels van een 5D is 4368.

Met een 20D maak ik 45x30 cm afdrukken (200 dpi) zonder nabewerking.

En met nabewerking maak ik afdrukken van 60x40 cm van vergrootglas kwaliteit.

Moet er dan nog meer MP zijn ?

Enkel als je van de fotos vaak en veel gaat wegsnijden kan 8 MP te weinig zijn.
                              Dat is dan wel het voordeel van de 12,8 MP Canon 5D, maar dit voordeel verdwijnt totaal bij tele en macro.

Jan.
                              Last edited by Jan_10D; 13 november 2006, 13:06.

Comment

Working...
                              X