Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Pentax K100D Kit 18-55mm

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Pentax K100D Kit 18-55mm

Heeft er iemand ervaring met deze spiegelreflexcamera ? Is dit toestel goed voor het nemen van foto's op sportwedstrijden want dit is het hoofddoel voor deze aankoop

Re: Pentax K100D Kit 18-55mm

Hangt ervan af wat je nodig vindt in een sportcamera.

Mogelijke punten waarvoor Pentax meestal niet als sportcams worden beschouwd:
    - snelle AF: De AF is al een stuk sneller als op de vorige generatie Pentax DSLR, en zal dus nu allicht volgens de cijfers meer geschikt zijn. Als ie nu nog trager lijkt, dan ligt het aan het geluid (dat blijft immers de hele AF beweging even luid bij Pentax), best testen van indrukken tot fotonemen. De K100D heeft echter niet de mogelijkheid de voor maart aangekondigde USM objectieven te gebruiken. Dat is voor de K10D gereserveerd.
    - panning: denk niet dat je SR kan gebruiken bij panning. Blijkbaar kunnen in-objectief gestabiliseerde systemen dat wel, maar de Pentax SR zal deze beweging trachten te stabiliseren over beide assen en zal dus geen goede panning resultaten opleveren.
    - AF tracking: De pentaxen hebben AF-C, i.e. continuous AF. Dit werkt goed als je een AF punt selecteert en je onderwerp daar houdt terwijl je het volgt. Maar echte AF-tracking waarbij de camera je onderwerp "intelligent" volgt heeft Pentax niet.

Zijn dit problemen? Voor mij nog nooit geweest. 't Hangt mss wel een beetje van de sport af die je wil fotograferen.

Pluspunten kunnen zijn:
    - SR voor indoor gebruik. Zolang je niet pant gaat SR toelaten dat je je statief in vele gevallen thuis kan laten.
    - Ruis op hoge ISOs. De K100D heeft erg goede lage ruisratio's op ISO1600, en beschikt bovendien over een ISO3200 die aanvaardbaar is.

Andere weetjes: Pentax belicht conservatief, i.e. een beetje vglbaar met Nikon? De lichtmeter tracht maw detailloze hooglichten te vermijden, waardoor beelden soms wat donker uit de camera komen. Als je weet dan je met aanpassing op je computer zo een beter eindresultaat kan verkrijgen dan in het geval met detailloze hooglichten, dan weet je dat dat geen probleem zal zijn...

Da's genoeg over de body...

Minstens even belangrijk is het objectief dat je op het toestel zet. De kitlens zal niet voldoende tele hebben voor sport, dus ga je best een snelle telezoom aanschaffen. Ik denk hierbij aan de Sigma EX 70-200/2.8. Die heeft snelle interne AF en interne zoom, en laat je toe snellere sluitertijden te halen. Deze werkt erg goed op de K100D met z'n SR.

Wim
    Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Het toestel moet voornamelijk dienen voor karate, ijshockey te fotograveren.

Comment

De Pentax kan de concurentie met de Nikon D70 en Eos 350D goed aan, echter in deze prijsklasse zijn er geen 'echte' sportcamera's, ook niet bij de semi professionele camera's. Volgens een test op internet zou de K100D zelf de beste zijn met een niet USM lens.
        Autofocus tracking zoals hierboven vermeld zit enkel in de Eos 1D...'s en Nikon D2... dus echte topcamera's. Voor Karate heb je dit niet echt nodig, ijshockey is vrij moeilijk (denk ik). Een camera me AF-C (continu) geeft je al heel wat mogelijkheden. De K100D heeft dit en de D70 ook. De Canon 300D en 350D zijn niet zo geschikt. Voordeel bij Pentax is ook dat de kitlens best wel goed is tov van Canon en Nikon (ik hebt het niet over de Nikon 18-70DX).

Voor sport ga je wel meer tele nodig hebben dan 55mm. bvb de goedkope PENTAX-DA 50mm-200mm F4-5.6 ED, al is lichtsterker wel beter maar jammergenoeg ook veel duurder.

Hoop dat dit helpt.
        Te veel lenzen en te weinig tijd.
        http://pentaxlenstest.blogspot.com/

Comment

Ik heb al massa's panning gedaan met mijn *istDS op francorchamps en de Nurburgring. Werkt prima en is zeker snel genoeg. Best met een 200mm lensje werken.

succes.

Andy
          Pentax K-5 - Pentax-DA WR 1:3.5-5.6 SMC - Pentax F 1:1.4 50mm - Pentax-FA 80-320mm 1:4.5-5.6 SMC - Pentax-M 1:1.4 50mm - Tamron 18-250mm 1:3.5-6.5 - Metz 58 af-1

Comment

Bedankt voor jullie reactie's ! Dus met een pentax K100D met lens 50mm-200mm kom ik al een heel eind dus.

Comment

is het deze dat jullie bedoelen : http://www.pixmania.be/be/nl/320424/...html?itag=6615

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door magic007 Bekijk bericht
                Jazeker, dit is diegene die ze bedoelen. Denk er ook aan dat je als je deze een tijdje gebruikt hebt, je dan kan zien welke brandpunten je veel gebruikt. Er zijn voor pentax nogal wat oudere (weliswaar manuele) lichtsterke objectieven te vinden die goed bij prijs zijn (ook omwille van manuele aspekt natuurlijk) maar echt wel optisch sterk zijn. En laat dat manuele je niet afschrikken, dit is namelijk hetgene dat je foto's beter zal maken (op termijn, na een heel deel oefening en vele tips hier op BD). Maar voor je hier op overschakelt (eigenlijk is het dan een uitbreiding) kan je best wat aan de slag met deze telelens.
                Alleszins veel plezier!!!
                Olympus OM-D EM-5 + wat glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jdude Bekijk bericht
                  Jazeker, dit is diegene die ze bedoelen. Denk er ook aan dat je als je deze een tijdje gebruikt hebt, je dan kan zien welke brandpunten je veel gebruikt. Er zijn voor pentax nogal wat oudere (weliswaar manuele) lichtsterke objectieven te vinden die goed bij prijs zijn (ook omwille van manuele aspekt natuurlijk) maar echt wel optisch sterk zijn. En laat dat manuele je niet afschrikken, dit is namelijk hetgene dat je foto's beter zal maken (op termijn, na een heel deel oefening en vele tips hier op BD). Maar voor je hier op overschakelt (eigenlijk is het dan een uitbreiding) kan je best wat aan de slag met deze telelens.
                  Alleszins veel plezier!!!
                  daar kan je van op aan, de 50mm lensjes zijn legendarisch! De M stand met zo oude lensjes is echt ideaal om echt te leren fotograferen ipv de camera al het werk te laten doen. Manueele focus, manueel diafragma en manueel belichting

Ik snap al niet meer waarom ik nog autofocus lenzen heb
                  Pentax K-5 - Pentax-DA WR 1:3.5-5.6 SMC - Pentax F 1:1.4 50mm - Pentax-FA 80-320mm 1:4.5-5.6 SMC - Pentax-M 1:1.4 50mm - Tamron 18-250mm 1:3.5-6.5 - Metz 58 af-1

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Datake Bekijk bericht
                    Ik heb al massa's panning gedaan met mijn *istDS op francorchamps en de Nurburgring. Werkt prima en is zeker snel genoeg. Best met een 200mm lensje werken.
                    Wat ik met m'n opmerkingen over panning bedoel is dat Pentax aanbeveelt SR uit te schakelen als je wilt pannen. SR detecteert beweging en tracht daarvoor te compenseren. De horizontale beweging die je bij SR maakt wordt ook gedetecteerd, en vermits de camera slechts meet bij afdrukken kan hij niet weten of je de daver hebt of je aan het pannen bent, bijgevolg compenseert hij. Sommige systemen laten toe de horizontale of vertikale compensatie uit te schakelen zodat bij panning stabilisatie wel kan helpen (als de beweging niet schuin is tenminste), maar dat kan dus niet bij Pentax.

Ik heb wel nog geen tests gezien met panning met SR vs panning zonder SR, dus ik blijf bij de theorie zoals Pentax die verkondigt. Dit is zeker iets wat ik met de K10D zal uitproberen van zodra ik 'm in handen heb.

Panning zelf (zonder SR dus) is inderdaad voor een groot stuk handigheid en inzicht van de fotograaf, en dat kan perfect met iedere reflex.

Wim
                    Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

en wat is panning ?

Comment

Working...
                      X