Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Durf je het aan: De nadelen van jouw toestel?

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Durf je het aan: De nadelen van jouw toestel?

    Ik ben zelf een instapper in de dslr-wereld en mijn sony alpha 200 is dat ook. Niks mis mee,(want het plezier is enorm!!) maar na 1,5 mnd. ben ik toch wat dingetjes tegengekomen die me minder kunnen bekoren.

    Het allerergste vind ik het display!!! Het spiegelt als een gek, en iedere keer als ik een foto op dit scherm wil bekijken, heb ik ofwel last van de spiegeling, of van mijn gezichtsafdrukken hierop. Je blijft poetsen!!! (heb inmiddels bij konijnenberg een beschermkap besteld, en ik hoop dat dit zal helpen..)


    De AF-eye start: Ik werd zoo zenuwachtig van dit ding, dat die nu permanent op 'off' staat..

    Geen iso-weergave wanneer je door de zoeker kijkt.. Hiervoor moet je per definitie naar het menu..(en hierdoor al wat totale mislukkingen gehad)

    Alhoewel de AF al iets verbeterd is tov de A100, toch nog wat traag, luidruchtig en af en toe nukkig..

    Speling op de lens-mount

    Soms last van invallend licht door de zoeker , en bij navraag schijnt er hiervoor geen betere zoeker-kapje te zijn..

    Dit toestel ontbeert ECHT een batterij-grip, leg ik mijn sony op zijn kant, heb ik de grootste moeite om de boel te bedienen , zeker in combinatie met mijn flitser erbovenop. (mss mijn onkunde, maar goed..)

    Hierop voortbordurend, de prijzen van accesoires voor de alpha series... Zo'n batterijgrip is in vergelijking met eentje voor een canon, bijzonder duur!! (maar ben aan het sparen)

    Ontbreken 2e lcd-schermpje bovenop de camera. (vond ik fijn op mijn analoge minolta slr)

    Mss ligt het aan mij, maar de ontspanknop gaat m.i. iets te makkelijk af.

    Burstrate is wat laag, maar ik mag niet klagen, want het is en blijft een instapper..

    De prijzen lijken zowat te dalen per dag... Maar dat is nu eenmaal een gevolg van de overspannenheid van de producenten/consumenten...Paar maanden kreeg ik de a200 aangeboden voor 600 EUR voor losse body, nog geen 3 weken later had ik hem voor 500 EUR incl. kitlens en 4 Mb kaartje... En w.s. nog teveel betaald...

    Voor de rest ben ik dik tevreden met mijn a200 hoor!! Anders had ik maar een 300 of 350 of 700 moeten kopen!! ja toch??

    Comment


    • Re: Durf je het aan: De nadelen van jouw toestel?

      De nadelen van mijn toestel of die van al de toestellen die ik heb / had?
      Allemaal Canon ...

      PowerShot G2
      Nooit problemen gehad en nog steeds werkend

      EOS 300D
      Nooit problemen gehad => verkocht voor upgrade

      EOS 10D
      Eerste toestel na een paar dagen defect => sensor => omruiling na gezaag
      Tweede toestel defect vóór eerste foto => display => omruiling na nog meer gezaag
      Derde toestel => 3e keer goeie keer

      Digital Ixus 800IS
      Na korte tijd sensor defect => herstelling na veel gezaag
      Nu net op einde van garantie => stelt niet scherp bij inzoomen => al meer dan een maand aan het wachten, door te lange wachttijden bij dealer is die nu een paar dagen uit garantie en willen ze die niet herstellen, dus weer zware discussie en nog geen oplossing

      PowerShot S3 IS
      Na korte tijd display stuk => vervanging na veel gezaag

      Digital Ixus 950IS
      Eerste toestel defect na twee dagen => sensor => omruiling na veel gezaag
      Tweede toestel defect tijdens test in winkel => sensor
      Derde toestel defect tijdens test in winkel => sensor
      Vierde toestel na minder dan een jaar een hot pixel op de sensor

      EOS 5D
      Vanaf foto 1 een hot pixel op de sensor => laten herstellen binnen garantie
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • Re: Durf je het aan: De nadelen van jouw toestel?

        Canon 450D.
        -Grip is niet zo ergonomisch.
        -ISO beperkt tot 1600 en kleine stappen niet mogelijk (enkel verdubbelen van iso waarde), tussen 800 en 1600 zit er dan een heel groot gat.
        -Maar 11 focuspunten ofzo, mochten er wel zeker 2 keer zoveel zijn voor mij.

        Comment


        • Re: Durf je het aan: De nadelen van jouw toestel?

          Het verschil tussen ISO100 en ISO200 is evengroot als het verschil tussen ISO800 en ISO1600. Het gaat telkens om 1 stop verschil.
          Dus als de sluiter op 1/50 staat op ISO100, dan zal hij verhogen naar 1/100 als je op ISO200 overgaat.
          Staat de sluiter op 1/50 en ISO800, dan zal hij ook naar 1/100 gaan als je ISO verhoogt naar 1600.
          Tot sluitertijd, Dirk

          Comment


          • Re: Durf je het aan: De nadelen van jouw toestel?

            Oorspronkelijk geplaatst door Psychodweep Bekijk bericht
            Canon 450D.
            -Grip is niet zo ergonomisch.
            -ISO beperkt tot 1600 en kleine stappen niet mogelijk (enkel verdubbelen van iso waarde), tussen 800 en 1600 zit er dan een heel groot gat.
            -Maar 11 focuspunten ofzo, mochten er wel zeker 2 keer zoveel zijn voor mij.
            Van die ISO is "standaard" halve ISO stappen zou je eigenlijk niet moeten willen...800 naar 1600 is gewoon 1 stap...

            "maar" 11 focuspunten en nog te weinig? wat zou je in hemelsnaam moeten met 22 focuspunten

            Mijn camera Sigma Sd14

            Nadelen:

            * Erg laag en traag buffer (max. 6 foto's in burst en gemiddeld 2 a 3 seconden voordat je een gemaakte foto kan beoordelen.)

            * Geen ISO waarde te zien door de zoeker

            * M-modus niet bijzonder ergonomisch (diafragma aanpassen)

            * foto qua scherpte niet goed te beoordelen op LCD

            * Batterij levensduur erg kort (100-150 foto's)

            * Sommige functies te veel verstopt in een soort "submenu" (S-AF/C-AF, lichtmeting, flitsinstellingen) welke enkel te bedienen is door de camera van boven te bekijken (dus niet tijdens het fotograveren...)

            * Duidelijk geen camera voor sportfotografie (traag buffer en niet de snelste AF..) maar dat is ook meer een keuze...hij is enkel een stuk minder "allround" dan de concurrentie...
            Mijn objectieven zijn all round...

            Comment


            • Re: Durf je het aan: De nadelen van jouw toestel?

              Sony R1. Enorm tevreden van het toestel, maar twee of drie kleine nadeeltjes:

              1. De focus op dichtbij is niet loepzuiver en wordt best manueel een beetje aangepast (focus scherpstellen, iets terugdraaien of iets meer afstand nemen en dan foto nemen). Ook zelfs in macromodus. Geldt niet voor afstand meer dan zo'n 40 cm.

              2. Reactiesnelheid soms traag van toestel, ook al verklein je het aantal focuspunten tot een kleinere zone.

              3. Bij breedste hoek (lens keer iets terug), klein beetje vervorming op breedhoek.

              Voor de rest, nog steeds breedste hoek bij nemen van foto met een toestel met een vaste lens. 10 megapixels volstaan voor trimminggebruik.
              Als ik achteruit ga, is het om een aanloop te nemen. Ik ben op mijn best als ik zwijg... nooit dus. Als u het niet doet, doe ik het wel. Als ik geliefd zou zijn, zou ik pas echt een slechte journalist zijn.

              Comment


              • Re: Durf je het aan: De nadelen van jouw toestel?

                Canon 30D

                Het idee van mij dat er meer ruis in de foto's zit die ik een heel klein beetje verscherpt heb en op 200 ISO getrokken dan bij mijn oude 10D !

                Kan zijn dat ik iets fout doe met het verscherpen... unsharpmask....
                Maar steeds heb ik dat idee weer....
                Canon 60D / Sigma ex 150mm 2.8 macro / Canon 28-105 F4 / Bigma 50-500 / Lowepro Minitrekker /

                Comment


                • Re: Durf je het aan: De nadelen van jouw toestel?

                  misschien niet toestel gebonden maar,

                  ik vind het jammer dat het zo moeilijk is geworden om je diafragma in te stellen
                  Nikon d90 + Nikon FE + Nikkor 50mm f/1.8 AF-D + 200° DIY inc. Fisheye

                  Comment


                  • Re: Durf je het aan: De nadelen van jouw toestel?

                    Wat is daar moeilijk aan geworden dan? Vroeger moest je draaien aan een ring en nu aan een knopje
                    Mijn objectieven zijn all round...

                    Comment


                    • Re: Durf je het aan: De nadelen van jouw toestel?

                      Oorspronkelijk geplaatst door sayonora Bekijk bericht
                      misschien niet toestel gebonden maar,

                      ik vind het jammer dat het zo moeilijk is geworden om je diafragma in te stellen
                      Dat is bij Canon al meer dan 20 jaar zo, vanaf de introductie van het EOS systeem (in 1987) kan je de diafragma-opening niet meer op het objectief instellen, maar gebeurt dat vanuit de camerabody.
                      Met de komst van de autofocus moest er tijdens het scherpstellen zoveel mogelijk licht op de scherpstelsensor vallen, en dat lukt niet als je op het objectief de diafragma-opening hebt verkleind.
                      Tijdens het scherpstellen staat het diafragma dus altijd volledig open, tijdens het maken van de foto gaat dat snel even dicht naar de ingestelde waarde om de foto juist te belichten.

                      En ik vind het nu toch ook veel gemakkelijker dan vroeger...
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • Re: Durf je het aan: De nadelen van jouw toestel?

                        Ik heb nu ruim een jaar een Leica M8 digitaal. Wat ik af en toe mis is spotmeting.

                        Groet, Jannes Nijkamp

                        Comment


                        • Re: Durf je het aan: De nadelen van jouw toestel?

                          Olympus E-510

                          Voordeel, stabelisator in toestel zelf.
                          Dus geen dure lenzen met vibratie moeten kopen al zijn de lenzen van Olympus wel niet van de goedkoopste
                          Gemakelijk om de instellingen te raadplegen en te wijzigen tijdens een shoot.
                          Heb de standaard kitlenzen van 14-45 en de 40-150 zijn prima lenzen en geven mij voldoening in kwaliteit voor het geen ik ze gebruik.
                          Nadeel, heb de indruk dat er teveel scherpte is op de foto's tegenover een ander toestel.
                          Bedoel hierbij dat ik minder DOF op de foto kan verkrijgen met de zelfde instellingen als een Canon of Nikon enz...
                          Niet dat mij dit tegenhoud om direct een ander toestel te kopen maar was een vaststelling die ik
                          gedaan heb bij het testen met een vriend zijn kamera (canon400D met kitlens 18*55 en de 55*200)
                          Ben nog steeds tevreden over mijn toestel

                          Comment


                          • Re: Durf je het aan: De nadelen van jouw toestel?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                            Dat is bij Canon al meer dan 20 jaar zo, vanaf de introductie van het EOS systeem (in 1987) kan je de diafragma-opening niet meer op het objectief instellen, maar gebeurt dat vanuit de camerabody.
                            Met de komst van de autofocus moest er tijdens het scherpstellen zoveel mogelijk licht op de scherpstelsensor vallen, en dat lukt niet als je op het objectief de diafragma-opening hebt verkleind.
                            Tijdens het scherpstellen staat het diafragma dus altijd volledig open, tijdens het maken van de foto gaat dat snel even dicht naar de ingestelde waarde om de foto juist te belichten.

                            En ik vind het nu toch ook veel gemakkelijker dan vroeger...
                            Dit is volgens mij niet gelinkt aan de komst van de autofocus. Bij het scherpstellen blijft het diafragma volledig open, ook al heb je een kleiner diafragma ingesteld (ook als dit via ring op de lens gebeurt). Zo ging het alleszinds op mijn F90x. Bij bepaalde programma's moet dit diafragma op de lens trouwens op f/22 vastgezet worden. Dit betekend niet dat er maar heel weinig licht doorkomt om te focussen.

                            Ik vond dit best een grote aanpassing. Die ring loslaten en met een instelwieltje het diafragma instellen.

                            Comment


                            • Re: Durf je het aan: De nadelen van jouw toestel?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Johnny K Bekijk bericht
                              Dus geen dure lenzen met vibratie moeten kopen al zijn de lenzen van Olympus wel niet van de goedkoopste
                              Met lenzen zonder vibratie gaat het een stuk beter en zijn ook goedkoper.
                              Hubert

                              Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                              Comment


                              • Re: Durf je het aan: De nadelen van jouw toestel?

                                Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
                                Met lenzen zonder vibratie gaat het een stuk beter en zijn ook goedkoper.
                                Denk dat je mij misbegrepen hebt,
                                mijn toestel heeft al stabelisatie ingebouwd en de lenzen van olymus zuiko zijn nu niet bepaald goedkoop te noemen
                                Voorbeel een Olympus Zuiko EZ 50-200mm F 2,8-3,5 ED kost zo een 900€
                                Tegenover de Sigma 55-200mm F4-5.6 DC Digital voor FT die kost maar 151€
                                Is de enige die ook FT lenzen heeft en duidelijk goedkoper.
                                Weet wel dat de olympus een beter F waarde heeft maar toch, en ze zijn haast niet te vinden tweedehands.
                                Dat mag ook als een minpunt bij de camera gerekend worden geen tweedehands lenzen ofzo voor te vinden.
                                Je bent als het ware genoodzaakt nieuwe te kopen.

                                Comment

                                Working...
                                X