Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

20d -> 5d

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: 20d -> 5d

Oorspronkelijk geplaatst door Joost Bekijk bericht
    Zoals ik het altijd gebruik (maar misschien is dat wel verkeerd hoor!) kan vignettering mechanische oorzaken hebben (zonnekap, te dikke of gestapelde filters, etc) of optische. Alleen in het geval van optische vignettering spreek je van lichtafval. Verseg schreef "vignetting heb je enkel op de uitersten van het bereik" en dat is niet het geval als je het hebt over optisch lichtafval.
    Ik had het specifiek over de 24-105 omdat dit ook mijn meest gebruikte lens is.
    Als je aan 24mm vignetting hebt zonder filter of zonnekap ... wat kan het dan anders dan "optisch" zijn?
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
      Ik had het specifiek over de 24-105 omdat dit ook mijn meest gebruikte lens is.
      Als je aan 24mm vignetting hebt zonder filter of zonnekap ... wat kan het dan anders dan "optisch" zijn?
      Dat is naast mijn punt - ik vermoed dat je op alle willekeurige brandpuntsafstanden van dat objectief lichtafval hebt en niet alleen aan 24 of 105 mm. Vignettering met een mechanische oorzaak is meestal wel brandpuntsafstandsafhankelijk (goh, mooi scrabblewoord ). In jouw geval treedt dat dus wel op op 24mm maar niet op 105.

Anyway, de oorspronkelijke vraag raakt zo wat ondergesneeuwd - zullen we weer terugkeren naar de bruikbaarheid van een 5D als sportcamera?

Comment

Verseg schreef "vignetting heb je enkel op de uitersten van het bereik" en dat is niet het geval als je het hebt over optisch lichtafval.
        Uitersten vind je bij het zoom bereik zoals 18 tot 24 mm of bij de f getallen zoals f4 of f32.

Overigens, als je het hebt over sport, dan denk je toch meestal aan tele objectieven. Nu ben ik niet zo thuis in EF-S (oei, glad ijs! ) maar zijn die er wel in EF-S mount?
        Canon EF-S lenzen.

EF-S 10-22
        EF-S 18-55
        EF-S 17-55 IS
        EF-S 17-85 IS
        EF-S 60 macro.

Geen tele dus.
        Omdat APS altijd extra tele oplevert is er ook weinig noodzaak voor.

Een EF-S 70-200 f2.8 met de afmetingen en het gewicht van de 70-200L f4 zou wel mogelijk zijn.

Jan.

Comment

Volgens mij : camera's maken foto's aan 5 of 8fps. Echte sportfotografen anticiperen .
          "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sugar Bekijk bericht
            Volgens mij : camera's maken foto's aan 5 of 8fps. Echte sportfotografen anticiperen .
            Heb gisteren getest op de condroz rally met de 5d... Meer dan snel genoeg eigenlijk. De buffer is geweldig... maar de zoeker is WAAW... nadeel...de cropfactor...

Ben er nog niet uit...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wannabee Bekijk bericht
              nadeel...de cropfactor...
              Als dat uw enige probleem is dan kan je gelijk een 1DsII kopen.

Deze heeft slechts een cropfactor nadeel van 1,15 tegenover de Canon 20D, heeft een betere autofocus, haalt 1 beeldje per seconde meer en komt standaard met een vaste grip.
              Alleen maar voordelen dus.

Ik koop geen 1DsII enkel en alleem omdat die 10 gram meer weegt dan mijn Canon 5D + BG-E4.

Jan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D Bekijk bericht

Deze heeft slechts een cropfactor nadeel van 1,15 tegenover de Canon 20D, heeft een betere autofocus, haalt 1 beeldje per seconde meer en komt standaard met een vaste grip.

Ik koop geen 1DsII enkel en alleem omdat die 10 gram meer weegt dan mijn Canon 5D + BG-E4.

Jan.
                1Ds MKII heeft toch geen cropfactor? Deze is toch ook FF? 17 milj pixels?
                Die is wel superduur ook he, amai

Zelf bdn ik geinteresseerd in de 1D MKII n, ben ervoor aan het sparen, het cropfactorverschil tov de 20D, scheelt dit veel? Mijne is 1.6x en de 1d is 1.3x...

ps; kan ik beter wachten op een opvolger van die camera? Die is nu al een hele poos uit, dacht dat ze in 2007 een nieuwe gingen presenteren....

Groeten
                "I've said it before and I'll say it again. Life moves pretty fast. If you dont stop to look around once in a while, you could miss it."

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Reservoir_Dog Bekijk bericht

Zelf bdn ik geinteresseerd in de 1D MKII n, ben ervoor aan het sparen, het cropfactorverschil tov de 20D, scheelt dit veel? Mijne is 1.6x en de 1d is 1.3x...

ps; kan ik beter wachten op een opvolger van die camera? Die is nu al een hele poos uit, dacht dat ze in 2007 een nieuwe gingen presenteren....

Groeten
                  als ik u was zou ik onmiddelijk voor een Canon EOS 1D MARK II N gaan als sport je voornaamste categorie is !

http://www.fotokonijnenberg.nl/produ..._product=21016
                  1DX

Comment

De crop factor waarover iedereen spreekt is enkel de crop factor tegenover het oude analoge 35 mm formaat.

Maar elke DSLR heeft ook een crop factor tegenover elke andere DSLR. (theorie van Jan_10D )
                    De crop factor van de 20D tegenover 35 mm is 1,6.
                    De crop factor van de 1DIIn tegenover 35 mm is 1,3.
                    Dus de crop factor van de 1DIIn tegenover de 20D is... dezelfde als van de Canon 5D.

En ik was overtuigd dat ze in 2006 een nieuwe gingen presenteren...

Er zijn geen zekerheden meer.

Ik koop regelmatig een nieuwe DSLR. (zowat elke twee jaar, wegens een ernstige vorm van koopverslaving )

Ik kan uw vraag dus goed beantwoorden.

Antwoord op uw vraag :
                    Als je perfect tevreden bent met de specificaties van de huidige 1DIIn, zoek dan de laagst mogelijke prijs voor de 1DIIn en koop die onmiddelijk.

Maar als je niet kan leven met de huidige specificaties dan moet je heel zeker op de opvolger wachten.
                    Waarvoor je dan ook meteen 50% meer zal moeten betalen.

Een tussenoplossing is om nu de 1DIIn te kopen en eind volgend jaar een upgrade uit te voeren.
                    Door de prijsdaling van de nieuwe DSLR is op dat moment het verlies relatief beperkt en je kan in tussentijd veel fotos maken.

Het wordt minimum maart 2007 voor de opvolger er is.
                    En met de opvolger van de Canon 30D kan Canon (you can ) veel meer geld verdienen.
                    Dus ook die is aan de beurt in 2007.

Jan
                    Last edited by Jan_10D; 7 november 2006, 20:07.

Comment

Jan.
                      Je vergeet iets Jan.

De 1D-reeks heeft AF tot f1/8.0... de 20D/30/5D tot f1/5.6 dus je kan meer convertor 'steken'

Comment

De 1D-reeks heeft AF tot f1/8.0... de 20D/30/5D tot f1/5.6 dus je kan meer convertor 'steken'
                        Dus nog meer voordeel. Had ik toch beter een 1DsII besteld...

Maar ik denk dat er van de beeldkwaliteit toch niet veel meer overblijft met een convertor.
                        Zelfs de 135 f2,0 met een 1,4 tc vind ik niet indrukwekkend op een 5D.

Een crop factor van 1,15 tegenover de 30D is best aanvaardbaar.
                        Spijtig genoeg doet de Canon 400D het nu nog beter dan de Canon 30D.
                        De Canon 400D is op dit moment de beste sport DSLR.

Wanneer kunnen we nu eindelijk die 25 MP Canon 1DsIII bestellen.

Jan.

Comment

Dus nog meer voordeel. Had ik toch beter een 1DsII besteld...

Maar ik denk dat er van de beeldkwaliteit toch niet veel meer overblijft met een convertor.
                          Zelfs de 135 f2,0 met een 1,4 tc vind ik niet indrukwekkend op een 5D.

Een crop factor van 1,15 tegenover de 30D is best aanvaardbaar.
                          Spijtig genoeg doet de Canon 400D het nu nog beter dan de Canon 30D.
                          De Canon 400D is op dit moment de beste sport DSLR.

Wanneer kunnen we nu eindelijk die 25 MP Canon 1DsIII bestellen.

Jan.
                          Ik hoef geen extra pixeltjes, ik wil vier dingen op de 5D zien veranderen, en dan zou ik upgraden (maar dat gebeurt toch nooit)
                          • Hoger Dynamisch Bereik
                          • Weathersealing
                          • De SET-button inkunnen stellen om ISO waarde aan te passen
                          • een Mirror Lock-up button

Zolang ik dat lijstje niet vervuld zie, geen nieuwe cam hier (en anders ook niet, ik heb me voorgenomen 5 jaar te doen met de 5D)

Comment

(en anders ook niet, ik heb me voorgenomen 5 jaar te doen met de 5D)
                            dit is bij deze genoteerd ... we zullen u eraan herinneren
                            --
                            Play Drakensang - a free online mmorpg

Comment

Ik hoef geen extra pixeltjes, ik wil vier dingen op de 5D zien veranderen, en dan zou ik upgraden (maar dat gebeurt toch nooit)
                              • Hoger Dynamisch Bereik
                              • Weathersealing
                              • De SET-button inkunnen stellen om ISO waarde aan te passen
                              • een Mirror Lock-up button
                              In dat geval ben ik een uiterst tevreden 5D gebruiker.
                              Ik wil geen beter dynamsch bereik, geen extra dood gewicht, geen extra mogelijkheid om ISO aan te passen en ik ben tevreden met de MLU in het menu.

Maar ik wil wel een betere zoeker (ja, nog beter ) en vooral veel veel betere informatie in de zoeker.
                              Als er al informatie is dan is die info gewoon onleesbaar.

Ik wil ook de AF van de 1D reeks. Maar niet de batterij of de bediening of het gewicht van de 1D reeks.

Zolang ik dat lijstje niet vervuld zie, geen nieuwe cam hier (en anders ook niet, ik heb me voorgenomen 5 jaar te doen met de 5D)
                              Ik heb me voorgenomen om 1 jaar te doen met mijn 5D. En eind deze maand is dat jaar voorbij.

Als er in 2007 een opvolger is voor de Canon 5D dan zal ik zoals bij elke nieuwe DSLR de voor en nadelen van deze opvolger afwegen en dan een beslissing nemen. Maar ik wil dringend een backup voor mijn 5D.

Jan.

Comment

Ik wil ook de AF van de 1D reeks. Maar niet de batterij of de bediening of het gewicht van de 1D reeks.

Dat zou ik ook wel willen

Comment

Working...
                                X