Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

20d -> 5d

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• 20d -> 5d

Ik ben ermee bezig om over te stappen naar een 5D. Momenteel heb ik een 20D.

Maar omdat ik voornamelijk sportfotografie doe is dit eigenlijk wel aangewezen?

Is de 5D snel genoeg? ...

Re: 20d -> 5d

Afhankelijk van welke sport je volgt zou ik mij meer zorgen maken over het bereik van je lenzen.

Zet je 20D + 70-200 eens op 125mm ... dat komt overeen met het nieuwe maximum bereik van je 30D + 70-200 op 200mm.
    The Sky is the limit. Digital Gigi

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gigi Bekijk bericht
      Afhankelijk van welke sport je volgt zou ik mij meer zorgen maken over het bereik van je lenzen.

Zet je 20D + 70-200 eens op 125mm ... dat komt overeen met het nieuwe maximum bereik van je 30D + 70-200 op 200mm.
      Waarschijnlijk bedoel je 5D ipv 30D... Maar ik weet wat je bedoelt... Buiten de cropfactor wat wel eens nadelig zou kunnen werken andere pro's en neg.....?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wannabee Bekijk bericht
        Ik ben ermee bezig om over te stappen naar een 5D. Momenteel heb ik een 20D.

Maar omdat ik voornamelijk sportfotografie doe is dit eigenlijk wel aangewezen?
        Waarschijnlijk niet.
        Je verliest de crop factor van 1,3 van de 20D en je wint aan vignetting.
        Merk hierbij op dat de Canon 1D(II)(n) geen crop factor voordeel heeft tegenover de 5D en dit is typisch een sport DSLR.

Je wint wel de mogelijkheid om 8 MP vrij te croppen binnen een 12,8 MP foto wat met de 20D en 30D en de 1D(II)(n) onmogelijk is.
        En je wint een veel grotere zoeker, de belangrijkste reden waarom APS mij niet meer boeit.

Oorspronkelijk geplaatst door wannabee Bekijk bericht
        Is de 5D snel genoeg? ...
        Is de Canon 20D nu veel te snel ?
        3 beelden per seconde is weinig en voor bepaalde sporten is zelfs 8 beelden per seconde nodig.
        Maar 60 beelden jpg na elkaar is dan weer een voordeel.

Jan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D Bekijk bericht
          Waarschijnlijk niet.
          Je verliest de crop factor van 1,3 van de 20D en je wint aan vignetting.
          Merk hierbij op dat de Canon 1D(II)(n) geen crop factor voordeel heeft tegenover de 5D en dit is typisch een sport DSLR.

Je wint wel de mogelijkheid om 8 MP vrij te croppen binnen een 12,8 MP foto wat met de 20D en 30D en de 1D(II)(n) onmogelijk is.
          En je wint een veel grotere zoeker, de belangrijkste reden waarom APS mij niet meer boeit.

Is de Canon 20D nu veel te snel ?
          3 beelden per seconde is weinig en voor bepaalde sporten is zelfs 8 beelden per seconde nodig.
          Maar 60 beelden jpg na elkaar is dan weer een voordeel.

Jan.
          Tja, veel te snel...alles kan en mag vlugger natuurlijk... Maar ik heb er toch nog bijna géén last van gehad op gebied van traagheid.

Normaal gesproken zou ik vandaag eentje op test hebben... Zal misschien beter wachten op 'live' testen...

Comment

Dat hangt af van het soort sport dat je schiet. Buiten, onder goede lichtomstandigheden is het een prima optie. Binnen, onder minder gunstige omstandigheden en met snelle zaalsporten is het minder geslaagd. Gisteren nogmaals wat fotos moeten maken van badminton en dan heeft de 5D i.c.m. een 70-200/2.8L toch wel wat moeite om de actie bij te houden. Een 1D zal het beter doen, maar het prijsverschil is natuurlijk wel groot.

Comment

Voor binnensport is de 5D ook geschikt; je zal wel heel veel moeten oefenen en anticiperen op de komende actie. Zeker, het is geen sportcam.
              Heb deze cam juist aangeschaft, omdat je ook nog met ISO3200 goede resultaten boekt, vergeleken met de 1D.

Tip; Een goede 2e handse 1DMK2 heb je al voor de prijs van een nieuwe 5D

veel succes
              Jos
              www.picturelifestyle.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gigi Bekijk bericht
                Indien dit nog niet duidelijk zou zijn... De 70-200 mm moet op een Canon 20D op 155 mm gezet worden.

En ook levert de Canon 5D op ISO 1600 een mooiere 'korrel' op dan de Canon 20D.
                Wat niet betekent dat ik met de Canon 5D tevreden ben met ISO 1600.
                Geen zichtbare ruis op ISO 6400 zou nog beter zijn.

Jan.

Comment

Nadelen:
                  - Inboeten aan tele (geen 1.6x crop meer);
                  - Geen EF-s lenzen;
                  - Grotere eisen voor je lenzen;
                  - Slechts 3 fps.

Voordelen:
                  - Meer breedhoek (geen 1.6x crop meer);
                  - Grotere zoeker;
                  - 60JPG Buffer (17 raw);
                  - 12MP.

Persoonlijk zou ik je geen 5D aanraden. Je zult behoorlijk wat moeten inboeten aan het tele-einde. De 5D is aanzienlijk trager dan je 20D (3fps vs 5fps), dit is aan groot nadeel voor sportfotografie. Wel heb je met de 50D een grotere buffer (60JPG vs 23JPG) en een grotere zoeker (luxe!).

Nog een nadeel is dat de 5D grotere eisen stelt aan je lenzen. Optische rand-effecten zullen hier veel beter zichtbaar zijn (rand-onscherpte, rand-vervorming, vignettering, ..). Je hebt dan wel weer 12MP om te gaan uitcroppen.. maar dat is eigenlijk dwijlen met de kraan open.

Michiel
                  Canon R | Leica Q
                  EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
                  Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
                  [/COLOR]

Comment

Misschien zien velen het als een nadeel dat de 5D goede lenzen eist en sneller vignetting geeft.
                    Klopt wel gedeeltelijk maar vignetting heb je enkel op de uitersten van het bereik en kan je simpelweg met PS wegwerken.
                    Een camera met crop-factor heeft dit probleem wel niet maar daar kan je NOOIT je lens volledig gebruiken, willen of niet, vignetting of niet, je zit altijd met een groot onbenut stuk van de lens (uitgezonderd EFS) en dit kan je nooit gebruiken of met PS bewerken.
                    Wat de tele betreft ... je hebt niet meer tele met een crop-factor, je hebt een kleinere FOV, wat lijkt alsof je een grotere tele hebt ...
                    De randonscherpte bij FF ... net als bij een 1.6 crop met EFS-lenzen.
                    Maar de 5D heeft nog meer voordelen dan wat hier vermeld wordt ...
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MichielBrugge Bekijk bericht
                      Nadelen:
                      - Inboeten aan tele (geen 1.6x crop meer);
                      - Geen EF-s lenzen;
                      - Grotere eisen voor je lenzen;
                      - Slechts 3 fps.
                      Het inboeten aan tele valt wel mee. Waar het uiteindelijk om gaat is het aantal pixels dat je overhoudt na croppen. De 5D biedt een pixeldichtheid van 121 pixels/mm, de 30D 155. Snij je de beelden van de 5D uit naar de resolutie van de 30D, dan gebruik je 28,9 x 19,3mm van het sensoroppervlak. En dat is dan een cropfactor van 1,25. Daar ben je ook voor een groot deel de "grotere eisen die aan objectieven gesteld worden" mee kwijt.

Hoe zwaar je moet tillen aan de continuous drive snelheid is puur persoonlijk. Ik schiet sport meestal niet in continuous drive, maar "gewoon" single frame.

- Grotere zoeker;
                      Niet zozeer een grotere zoeker, maar vooral een veel helderder zoeker. En dat scheelt bij sportfotografie!

Anyway, de 5D is niet ontworpen als sportcamera en is daarmee niet het meest optimale model voor dit soort fotografie. Dat gezegd hebbende is de afweging 30D, 5D of 1DMkIIN er een die voornamelijk bepaald zal worden door wat Bruin nog kan trekken.

@Verseg: vignettering is 1, maar lichtafval in de hoeken is wat anders. En dat komt bij full-frame veel eerder in het spel dan bij een APS-C body.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Joost Bekijk bericht
                        vignettering is 1, maar lichtafval in de hoeken is wat anders. En dat komt bij full-frame veel eerder in het spel dan bij een APS-C body.
                        Ik dacht dat dit twee keer hetzelfde is.

Oorspronkelijk geplaatst door Joost Bekijk bericht
                        Niet zozeer een grotere zoeker, maar vooral een veel helderder zoeker. En dat scheelt bij sportfotografie!
                        Ik merk weinig verschil. De zoeker van de Canon 5D is niet echt helder, wel groter.

EF-S is geen voordeel voor de beeldkwaliteit.
                        De beeldfouten zoals deze bij EF lenzen op FF optreden zijn ongeveer gelijk aan deze van EF-S lenzen op APS.

Wel zijn EF-S lenzen lichter en kleiner dan een vergelijkbare EF versie. Edit : en goedkoper.

Jan.
                        Last edited by Jan_10D; 2 november 2006, 12:39.

Comment

Dacht het ook maar zal zijn om de nadruk er wat op te leggen

Ik merk weinig verschil. De zoeker van de Canon 5D is niet echt helder, wel groter.
                          T.o.v. mijn 10D is dit een groot verschil ... 20D heb ik niet.

Wel zijn EF-S lenzen lichter en kleiner dan een vergelijkbare EF versie. Edit : en goedkoper.
                          Of juist duurder ...
                          Je kan ze niet op een FF gebruiken en als je eens wil overstappen kan je alles opnieuw kopen ... veel hangt dus af van de situatie.

Niet vergeten ... de wel betere en snellere AF van de 5D.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                            Of juist duurder ...
                            Je kan ze niet op een FF gebruiken en als je eens wil overstappen kan je alles opnieuw kopen ... veel hangt dus af van de situatie.
                            Mijn enige EF-S lens die ik heb gekocht is op dit moment totaal waardeloos. Dus inderdaad heel erg duur.

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                            Niet vergeten ... de wel betere en snellere AF van de 5D.
                            Er is een groot verschil tussen de AF van de 10D en van de 5D. Als de 10D niet meer scherpstelt wegens heel weinig licht zal de 5D perfect scherpstellen.
                            Op papier is de gevoeligheid van de 5D centrale autofocus sensor zelfs hoger dan van de 1D reeks.

Maar tussen de autofocus van de 5D en de autofocus van de 20D is er in de praktijk weinig of geen verschil.

Ik heb wel nog nooit de onzichtbare autofocus punten getest.
                            (Ik heb deze AF punten zelfs nog nooit gezien, ik weet dus niet of ik ze van Canon heb gekregen )

Jan.

Comment

Zoals ik het altijd gebruik (maar misschien is dat wel verkeerd hoor!) kan vignettering mechanische oorzaken hebben (zonnekap, te dikke of gestapelde filters, etc) of optische. Alleen in het geval van optische vignettering spreek je van lichtafval. Verseg schreef "vignetting heb je enkel op de uitersten van het bereik" en dat is niet het geval als je het hebt over optisch lichtafval.

Overigens, als je het hebt over sport, dan denk je toch meestal aan tele objectieven. Nu ben ik niet zo thuis in EF-S (oei, glad ijs! ) maar zijn die er wel in EF-S mount?
                              Last edited by Joost; 2 november 2006, 15:18.

Comment

Working...
                              X