Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

400D review

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: 400D review

Heb je aan spotmeting iets, wanneer: je snelbewegende onderwerpen zoals surfers en kiters op het water in tegenlicht en op de koop toe zonreflectie op het water hebt. Heb je dan iets aan spotmeting, vermits die onderwerpen kleintjes zijn en snelbewegend op een relatief grote achter of voorgrond.

De vraag stel ik omdat de 30D wel en de 400D niet spotmeting heeft.
    Indien de spotmeting voor dit soort fotografie niet efficient zou zijn dan zou ik opteren voor de 400D omdat ik met die 10mp ook mooiere crops kan maken.

Mijn themas zijn meestal wel sport en actiefotografie en concert, landschap en model in mindere mate, straatfotografie spreekt me dan ook wel weer aan.

Ik zit dus nog een beetje met de vraag betreffende de lichtmeetmodi met de 400D
    Groeten Sensor

Comment

Dat de 400D klein is vind ik persoonlijk geen nadeel... het is enkel de grip die volgens mij beter had kunnen zijn...

Die ligt niet gemakkelijk in mijn hand... bij de D50/D80 beter...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sensor Bekijk bericht
        Heb je aan spotmeting iets, wanneer: je snelbewegende onderwerpen zoals surfers en kiters op het water in tegenlicht en op de koop toe zonreflectie op het water hebt. Heb je dan iets aan spotmeting, vermits die onderwerpen kleintjes zijn en snelbewegend op een relatief grote achter of voorgrond.

De vraag stel ik omdat de 30D wel en de 400D niet spotmeting heeft.
        Indien de spotmeting voor dit soort fotografie niet efficient zou zijn dan zou ik opteren voor de 400D omdat ik met die 10mp ook mooiere crops kan maken.

Mijn themas zijn meestal wel sport en actiefotografie en concert, landschap en model in mindere mate, straatfotografie spreekt me dan ook wel weer aan.

Ik zit dus nog een beetje met de vraag betreffende de lichtmeetmodi met de 400D
        sportfotografie is niet direct iets waar iki spotmetering zou voor gebruiken

sugar
        "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Plex Bekijk bericht
          Dat de 400D klein is vind ik persoonlijk geen nadeel... het is enkel de grip die volgens mij beter had kunnen zijn...

Die ligt niet gemakkelijk in mijn hand... bij de D50/D80 beter...
          Idd, de grip is te klein... voor mijn hand en daarmee dat men 350d vervangen wordt door een ander merk. En neen, de batterijgrip helpt hier niet echt in, maakt de grip alleen naar onder toe langer (wat trouwens noodzakelijk is bij mij). Heb speciaal gewacht tot canon met de opvolger kwam, en hoopte stiekem dat hierin verschillende "gripmaten" verkrijgbaar zou zijn. Maar aangezien dat voor canon nog steeds marketing primeert (niet te veel risico wegens bewezen verkoopsucces van 350d) heb ik besloten om terug te gaan voor men voorliefde voor pentax (zeker nu met de k10d) op voorwaarde uiteraard dat deze beter in de hand ligt (anders zal het een nikon d80 worden).
          Last edited by Jdude; 16 oktober 2006, 17:22. Reden: foutje
          Olympus OM-D EM-5 + wat glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jdude Bekijk bericht
            Maar aangezien dat voor canon nog steeds marketing primeert ....
            Maar allé

Kijk, dat begrijp ik nu niet zie. Als ze iets doen wat jij niet wilt is het direct "marketing" alsof dat een vies begrip is. Marketing is kijken wat de markt wilt en dat is een gezonde economische instelling voor een bedrijf. Wat moet er anders primeren?

Persoonlijk vind ik die grip best goed, niettegenstaande ik zowel een D60+grip, 20D-grip als 1D MkII gebruik. Zoals ik hierboven al zei, ik wil die 400D liefst nóg kleiner. Dus zit Canon nét goed, 't gemiddelde tss jou & mij . Voor diegenen die groter willen is er trouwens toch nog altijd die 30D of 5D .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
              Maar allé

Kijk, dat begrijp ik nu niet zie. Als ze iets doen wat jij niet wilt is het direct "marketing" alsof dat een vies begrip is. Marketing is kijken wat de markt wilt en dat is een gezonde economische instelling voor een bedrijf. Wat moet er anders primeren?
              Ok, ik heb het precies verkeerd gesteld. Bij canon lijkt me dat marketing betekent hoe verkoop ik het meeste? En pas op, eigenlijk terecht hoor. Maar zoals je zegt, er zou ook rekening gehouden moeten worden met wat de markt wil. En ik denk echt niet dat ik de enige ben met het probleem van de te kleine grip...

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
              Persoonlijk vind ik die grip best goed, niettegenstaande ik zowel een D60+grip, 20D-grip als 1D MkII gebruik. Zoals ik hierboven al zei, ik wil die 400D liefst nóg kleiner. Dus zit Canon nét goed, 't gemiddelde tss jou & mij . Voor diegenen die groter willen is er trouwens toch nog altijd die 30D of 5D .
              Tja, het toestel zelf mag van mij ook kleiner, maar de GRIP is gewoon te klein (voor mij he). En aangezien ik er krampen (in de vingers van te fel te moeten pitsen) van krijg gaat hij de deur uit.
              En ja er zijn nog een 30d en 5d... Wel, ik kom ook toe met een 3-reeks van bmw, moet ik dan ook een 5-serie of zelfs een 7-serie gaan kopen als ik vind dat de zetel te dicht op het stuur staat bij de 3??
              Met andere woorden, je zit dan dadelijk in een andere prijscategorie en met mogelijkheden die ik niet vandoen heb. Daarom had ik ook stilletjes gehoopt op meer dan 1 versie van de 400d... eentje voor kleine handen en eentje voor grotere...

Comment

Marketing is inderdaad de vraag stellen "Hoe verkoop ik het meest?"; want het antwoord daarop is altijd "Producten maken die het gros van je doelgroep zal kopen". Dus geven wat het grootste deel van de doelgroep wil.

De doelgroep voor de 350D/400D zijn net de mensen die (nog) niet zo serieus met fotografie bezig zijn. Hun fototoestel is niet hun beroep en ergonomie komt daarom niet op de eerste plaats. Prijs, MegaPixels, Compactheid, Groot kleurenscherm zijn aspecten die wel hoog op die mensen hun verlanglijst staan.

Canon is er blijkbaar van overtuigd dat zijn doelgroep voor de 400D de compactheid meer op prijs stelt dan een grotere grip. Ofwel vinden gewoon het gros van de gebruikers van de 350D de grip prima zoals hij is.

Veel mensen vonden/vinden inderdaad de BMW 3-reeks te klein en hij is dan ook met elke nieuw model 'gegroeid'. Net zoals de Golf trouwens.

Ik geloof niet dat Canon gewoon de grip houd uit 'luiheid' als uit de markt duidelijk bleek dat mensen de grip te klein vonden op de 350D. De grip is trouwens na de 300D verkleint, dus blijkbaar was er een grote vraag naar een meer compact toestel.

Enfin, ik geef toe dat een 30D ook wat aangenamer aanvoelt in mijn handen. Maar ik apprecieer de compactheid & prijs van de 400D veel meer dan het licht ergonomisch voordeel van de 30D.

Als je met een grotere/zwaardere lens werkt, kun je het toestel met de lens op je linkerhand laten rusten, dankzij het lichte gewicht van de body. Zo hoef je ook geen druk uit te oefenen met je rechterhand en dan heb je minder last van de kleinere grip.

Enfin, gewoon mijn mening erover. Misschien is er een gouden tussenweg voor Grip & Compactheid.. die zal dan wel tezien zijn op de 450D..
                Canon R | Leica Q
                EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
                Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
                [/COLOR]

Comment

Te groot, te klein, te licht, te zwaar, ...
                  We gebruiken al enkele weken de 400D samen met de batt grip en de 580EX flash. Deze combinatie maakt de camera heel goed in de hand liggende...
                  Canon EOS 400D - Canon Speedlite 580EX - Batterygrip BG-03 - Kingstone CF 2G geheugenkaart
                  Canon EF 28/80 Ultrasonic zoom lens 1:3.5-5.6 - Sigma DL 75/300 zoomlens 1:4 - 5.6
                  www.herrygers.be

Comment

Ja die marketing verhalen zijn altijd leuk. En meestal van mensen die geen flauw benul hebben van wat marketing is. Want moesten ze dat hebben zouden ze beseffen dat dit eigenlijk positief is ipv het negatieve element dat ze er steeds aan willen geven. Als canon dan toch maar niks als marketing is dan wil dat uiteindelijk alleen maar zeggen dat ze de best mogelijke producten maken voor hun klanten. En dat is heel positief!

En dat te klein zijn van die grip is nog zoiets waar ik mij toch nogal wat vragen bij stel. Hoe houden die mensen hun body vast? Ik hou mijn body in hoofdzaak vast bij de lens wanneer ik fotografeer en niet via de grip. En die Leica M's die moeten wel een afgrijselijke ergonomie hebben want die hebben zelfs geen grip. Nochtans staan ze juist bekend om hun goeie ergonomie. En goeie ergonomie hoe kun je zoiets eigenlijk bepalen? Dat is toch verschrikkelijk subjectief! Ik heb de indruk dat men vaak spreekt over goeie ergonomie wanneer men direkt met een body kan werken door naar wat lettertjes op een body te kijken en dan te snappen hoe men die instelling kan veranderen. Dat is nochtans helemaal geen goeie ergonomie dat is gewoon gebruiksvriendelijker bij een eerste kennismaking maar kan evengoed een goeie als een slechte ergonomie zijn.

Nu ja het is zowat het enige negatieve dat men kan zeggen over de 350D/400D die grip dus de anti canon mensen focussen daar dan maar op en als je het lang genoeg zegt dan gaan ze het nog geloven ook.

Comment

Allereerst, ik moet toegeven dat ik met mijn uitspraak van de marketing wel de bal misgeslagen heb en dit misschien wel eens te subjectief bekeken heb.
                      Waarschijnlijk is er wel een (grote) markt voor.

Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar Bekijk bericht
                      En dat te klein zijn van die grip is nog zoiets waar ik mij toch nogal wat vragen bij stel. Hoe houden die mensen hun body vast? Ik hou mijn body in hoofdzaak vast bij de lens wanneer ik fotografeer en niet via de grip.
                      Idd, het probleem ligt niet echt bij het fotograferen zelf, dan gebruik je idd de steun van de lens en is de grip niet zo belangrijk. Maar dit ligt meer bij het dragen bij een shoot, ik heb het toestel namelijk liever vast dan dat dit rond mijn nek bengelt.

Nu ja het is zowat het enige negatieve dat men kan zeggen over de 350D/400D die grip dus de anti canon mensen focussen daar dan maar op en als je het lang genoeg zegt dan gaan ze het nog geloven ook.
                      Wat nog wel een minpunt is (en toen ik men 350d kocht was dit bij alle toestellen in deze prijsklasse, uitgezonderd de pentax ist d), is dat de zoeker toch wel wat kleinder is. Nu is dit natuurlijk wel een minpuntje van de 400d.
                      Buiten deze twee punten van kritiek was ik nochtans zeer tevreden over dit toestel hoor!!

Comment

Tiens, 't ziet er hier precies uit als dat de Canon-users de Nikon-users niet meer zullen nodig hebben om aan Canon-bashing te doen.
                        (verduidelijking, de ene canonian verwijt de andere canonian over z'n kritiek op de grip)

extra: ok, 'k gebruik een Nikon, maar voor de rest zeg 'k niks in de ene of andere richting, noch over Nikon, noch over Canon, een fototoestel is om fotos mee te maken, niet om mee te bashen (nou, misschien wel op een overvaller )
                        Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
                        MySite - All your base are belong to us - What you say

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TedereTijger Bekijk bericht
                          extra: ok, 'k gebruik een Nikon, maar voor de rest zeg 'k niks in de ene of andere richting, noch over Nikon, noch over Canon, een fototoestel is om fotos mee te maken, niet om mee te bashen (nou, misschien wel op een overvaller )
                          Je zou nochtans kunnen zeggen dat dit ook bashen is.

Comment

Working...
                          X