Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

aankoop eerste spiegelreflex

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: aankoop eerste spiegelreflex

Pentax is de keuze die ik zou maken mocht ik het beste uit mijn prosumer kunnen halen.
    Heb je de nieuwe K10D al eens bekeken? Ik snap niet waarom vele Canon- en Nikon gebruikers nog neerkijken op Pentax. Meningen zullen moeten herzien worden denk ik.
    Een Canon en een paar bokaalglazen.

Comment

Proficiat exes!

De K110D is the next step up van een DL, heeft alle features van de DS + een betere image-processor en waarschijnlijk nog een paar die ik vergeet

Je zal je vast en zeker amuseren met je nieuwe camera!
      ~TDN
      fotoblog: www.tdn9.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
        Nogmaals: AS werkt perfect met tele. Je mag het altijd een keer komen proberen . En ik blijf het een enorm voordeel vinden dat AL mijn lenzen gestabiliseerd zijn, of het nu Minolta, Sigma of een andere dure of goedkope lens is...
        Het zou maar erg zijn moest het niet werken he Dat maakt het wel nog niet evengoed.

Oorspronkelijk geplaatst door sugar Bekijk bericht
        Partial metering is absoluut GEEN spotmeting. Spotmeting dient om je metering op één detail vast te leggen, en met een partial spot van 8 of 9% lukt dat niet, met een spotmeter van 2,5% wel. Het principe is hezelfde, maar het levert lang niet dezelfde functionaliteit .

De 400D heeft dus geen spotmetering.
        Persoonlijk vind ik de spot van de 5D eigenlijk al te groot (3,5%).
        sugar
        Hmm je zegt dus hetzelfde als ik maar voor jou is dat dus absoluut geen spotmeting? En het levert lang niet dezelfde functionaliteit.
        Meestal is mijn vraag dan nu : zeg mij eens wat voor foto's je maakt die niet op exact dezelfde manier zouden gemaakt worden met Partial. Maar na meerdere discussies hierover reeds hier in de voorbijgaande jaren ken ik het antwoord al .... een reeks voorbeelden van foto's die met partial op exact dezelfde manier zouden gemaakt worden maar men gelooft dat niet. En wanneer je het dan aantoont begint men je maar wat uit te schelden....daar heb ik geen zin voor. Denk gewoon dus eens na over wat ik hierna zeg en beslis dan zelf maar wat je ervan denkt. Je gedacht zal je toch niet willen veranderen.

Het feit dat een detail in je foto dat maar 2% van je frame groot is totaal oniteressant is in die foto in 99% van de gevallen lijkt de meesten te ontgaan. Of dat hun onderwerp waar ze dan zo correct op moeten belichten uiteindelijk zeker meer dan 9% van hun frame uitmaakt en dus partial exact hetzelfde zou doen ontgaat hun ook. Meestal ontgaat die mensen ook dat zo een meting er eigenlijk van uitgaat dat hetgene waarom zij meten weergegeven gaat worden als 18% grijs.

De realiteit is dat er eigenlijk zo goed als geen verschil is tussen beide in gebruik en al zeker niet op een instapbody. Als je dan toch wilt gaan muggeziften ja dan kan je zeggen dat er wel een heel klein percentage aan foto's gaat zijn waar spot een voordeel heeft of anders gezegd spot kan altijd wat partial kan partial kan meestal wat spot kan maar niet altijd. Maar als je dan gaat muggeziften moet je dat ook in de andere richting doen en toegeven dat partial in de andere gevallen eigenlijk beter werkt want je mag er iets naast zitten zonder je foto te verknoeien waar je met spot je foto verknoeit. Wat ook direct verklaart waarom Canon hiervoor kiest op hun instapbody's.

Voor mensen als jij zou canon dus het gemakkelijke moeten doen en puur aan marketing doen en die spot wat kleiner maken en hem spot noemen. Dan zijn ze het gezaag van hij heeft geen spot in een keer kwijt zonder dat het hun 1 cent meer kost. Doodsimpel vermits het in essentie toch exact hetzelfde is een spot of een partial. Toch doen ze dat niet .... mooi van canon om voor de meer zinvolle grotere spot te kiezen in deze doelgroep.

Als je dan nog rekening houdt dat met het histogram en RAW de verschillen tussen spot en partial nog eens veel minder belangrijk als niet totaal onnodig worden vraag ik mij toch echt af waar al dat gezaag goed voor is. Er is gewoon geen echt verschil. Nu ja iemand die volgens het zone system fotografeert wil waarschijnlijk een kleine spot maar de mensen die dat doen die hebben toch een echte spotmeter en geen in-camera spotmeter.

Oorspronkelijk geplaatst door exes Bekijk bericht
        Wow, wat een discussie
        In ieder geval allemaal van harte dank voor jullie reacties! Ik heb heel wat af kunnen lezen.
        Ik hoop dat ik nu de juiste beslissing genomen heb met een k110 D (dit paste zowat het beste in mijn budget.) waarbij een kitlens en 50-200 mm lens zit.
        Ik hoop dat ik daarmee toch al iets zal kunnen uitproberen.
        Een statief wordt zeker mijn eerstvolgende aankoop!
        Nu maar hopen dat het toestel vlug aankomt,en dan zal ik uitgebreid laten weten wat ik ervan vind (als onervaren rot in het vak weliswaar)
        Bedankt voor jullie hulp!
        Elke beslissing is de juiste je hebt het immers goed overwogen en dan kan je vandaag geen foute beslissingen meer maken. Veel plezier ermee maar daar ben ik reeds zeker van

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar Bekijk bericht
          Hmm je zegt dus hetzelfde als ik maar voor jou is dat dus absoluut geen spotmeting? En het levert lang niet dezelfde functionaliteit.
          Meestal is mijn vraag dan nu : zeg mij eens wat voor foto's je maakt die niet op exact dezelfde manier zouden gemaakt worden met Partial. Maar na meerdere discussies hierover reeds hier in de voorbijgaande jaren ken ik het antwoord al .... een reeks voorbeelden van foto's die met partial op exact dezelfde manier zouden gemaakt worden maar men gelooft dat niet. En wanneer je het dan aantoont begint men je maar wat uit te schelden....daar heb ik geen zin voor. Denk gewoon dus eens na over wat ik hierna zeg en beslis dan zelf maar wat je ervan denkt. Je gedacht zal je toch niet willen veranderen.

Het feit dat een detail in je foto dat maar 2% van je frame groot is totaal oniteressant is in die foto in 99% van de gevallen lijkt de meesten te ontgaan. Of dat hun onderwerp waar ze dan zo correct op moeten belichten uiteindelijk zeker meer dan 9% van hun frame uitmaakt en dus partial exact hetzelfde zou doen ontgaat hun ook. Meestal ontgaat die mensen ook dat zo een meting er eigenlijk van uitgaat dat hetgene waarom zij meten weergegeven gaat worden als 18% grijs.

De realiteit is dat er eigenlijk zo goed als geen verschil is tussen beide in gebruik en al zeker niet op een instapbody. Als je dan toch wilt gaan muggeziften ja dan kan je zeggen dat er wel een heel klein percentage aan foto's gaat zijn waar spot een voordeel heeft of anders gezegd spot kan altijd wat partial kan partial kan meestal wat spot kan maar niet altijd. Maar als je dan gaat muggeziften moet je dat ook in de andere richting doen en toegeven dat partial in de andere gevallen eigenlijk beter werkt want je mag er iets naast zitten zonder je foto te verknoeien waar je met spot je foto verknoeit. Wat ook direct verklaart waarom Canon hiervoor kiest op hun instapbody's.

Voor mensen als jij zou canon dus het gemakkelijke moeten doen en puur aan marketing doen en die spot wat kleiner maken en hem spot noemen. Dan zijn ze het gezaag van hij heeft geen spot in een keer kwijt zonder dat het hun 1 cent meer kost. Doodsimpel vermits het in essentie toch exact hetzelfde is een spot of een partial. Toch doen ze dat niet .... mooi van canon om voor de meer zinvolle grotere spot te kiezen in deze doelgroep.
          Mijn Canon heeft zowel een spotmetering mode als partial metering mode(maar hij is nog steeds redelijk groot als je het mij vraagt), partial gebruik ik nooit. Het probleem van die partial spot is dat de camera de gebruikte zone gaat uitmiddelen en dat gaat totaal voorbij aan het nut van een spotmetering volgens mij (correct bepalen van EV waarde van de helderste en (evt) van de donkerste zone van je foto).

sugar
          "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

Het zou maar erg zijn moest het niet werken he Dat maakt het wel nog niet evengoed.
            3 stops is voor mij alvast ruim goed genoeg. De meesten die een Sigma 70-200 kopen, hebben 0,0 stops winst...
            "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
              3 stops is voor mij alvast ruim goed genoeg. De meesten die een Sigma 70-200 kopen, hebben 0,0 stops winst...
              Zoals ik reeds zei haalt hij die 3 stops nog wel op 200 mm? Het meten is zo goed als onmogelijk denk ik. Maar de testers twijfelen er toch aan zowel op effectiviteit als op consistentie. En wat op 300mm enz...

Nu pas op begrijp mij niet verkeerd he. Ik vind in body stabilisatie heel positief he want het gaat lenstabilisatie goedkoper maken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sugar Bekijk bericht
                Mijn Canon heeft zowel een spotmetering mode als partial metering mode(maar hij is nog steeds redelijk groot als je het mij vraagt), partial gebruik ik nooit. Het probleem van die partial spot is dat de camera de gebruikte zone gaat uitmiddelen en dat gaat totaal voorbij aan het nut van een spotmetering volgens mij (correct bepalen van EV waarde van de helderste en (evt) van de donkerste zone van je foto).
                sugar
                De werking van beide is exact hetzelfde waarom zou dit dan niet gaan met partial? Dat gaat gewoon evengoed. Vaak zelfs beter.

En als ik je een advies mag geven gebruik je histogram stukken beter dan eendert welke spot of partial.
                Last edited by Kevlar; 15 oktober 2006, 01:00.

Comment

De werking van beide is exact hetzelfde waarom zou dit dan niet gaan met partial? Dat gaat gewoon evengoed. Vaak zelfs beter.

En als ik je een advies mag geven gebruik je histogram stukken beter dan eendert welke spot of partial.
                  Ik moet nu al vaak te vaak via histogram schieten door mijn focusscreen dat de metering overhoop gooit.
                  Ik heb vorig jaar een suggestie naar Chuck Westfall doorgestuurd om een nieuwe metering te ontwikkelen gebaseerd op het histogram (lichtmeting via sensor), hij was daarover enthousiast en heeft het idee doorgestuurd naar de R&D afdeling...

sugar
                  "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

Er wordt hier in de discussie steeds meer voorbij gegaan aan de vraag van de starter welke camera een beginner moet kopen. Men begint over de al dan niet de functie van echte spotmeting en het werken met zonesysteem waarvoor men jaren ervaring nodig is en of wel fotovakschool voor doorlopen moet hebben en wat in het verleden vooral van belang was in de analoge zw/wit fotografie.
                    Deze technieken zijn voor een beginner niet interessant. Maak er geen non-discussie van.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door exes Bekijk bericht
                      Wow, wat een discussie
                      In ieder geval allemaal van harte dank voor jullie reacties! Ik heb heel wat af kunnen lezen.
                      Ik hoop dat ik nu de juiste beslissing genomen heb met een k110 D (dit paste zowat het beste in mijn budget.) waarbij een kitlens en 50-200 mm lens zit.
                      Ik hoop dat ik daarmee toch al iets zal kunnen uitproberen.
                      Een statief wordt zeker mijn eerstvolgende aankoop!
                      Nu maar hopen dat het toestel vlug aankomt,en dan zal ik uitgebreid laten weten wat ik ervan vind (als onervaren rot in het vak weliswaar)
                      Bedankt voor jullie hulp!
                      De TS heeft zijn beslissing genomen, Exes wij wensen je veel plezier met je nieuwe aankoop. Zijn initiële vraag is ingevuld, daarom plaatsen wij een slotje op deze vraagstaart. .
                      Groeten,
                      Ludo

Comment

Working...
                      X