Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

(nogal) lichte foto's met canon 350D ...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• (nogal) lichte foto's met canon 350D ...

Hallo allemaal,

Aan de bezitters van een Canon 350D (eventueel met een sigma 18-200 lens zoals ik), de volgende vraag.
    Vorig weekend heb ik een 300-tal foto's getrokken op een weekend met onze school. Toegegeven, het licht is niet meer ideaal, maar het viel me op dat vele van de foto's in feite licht overbelicht zijn. Vooral als de zon op een arm of voorhoofd scheen, bleef daar op de foto enkel een wit egaal vlak van over, zonder enige details. Ik heb de meeste getrokken in de P-stand met instelling 100 ISO, om zoveel mogelijk details te behouden. Een aantal zijn echter genomen in de sportstand, vooral van honkballers, kwestie van de actie vast te leggen. Eerlijk gezegd ben ik niet tevreden over de kwaliteit van het geleverde werk, maar wellicht doe ik het zelf niet juist.
    Wie kan me raad geven ? Je kan de foto's vinden op www.sgfoto.com onder de rubriek WESP weekend 2e graad.

Bedankt op voorhand !

Ronny
    Canon 7DII/Canon 7D/Canon 400D/EF 70-200 F2.8 L IS II USM/EF 24-70mm F2.8 L II USM/EF 50 mm F1.8 II(BW)/Tamron 17-50 mm F2.8 AF SP Di II (UV)/Sigma 50-150 mm F2.8 EX APO DC HSM (Ultra Clear)/Sigma 70-300 F4-5.6 APO DG Macro - BD0791BE

Re: (nogal) lichte foto's met canon 350D ...

Oorspronkelijk geplaatst door fotomanneke Bekijk bericht
    Vorig weekend heb ik een 300-tal foto's getrokken op een weekend met onze school. Toegegeven, het licht is niet meer ideaal, maar het viel me op dat vele van de foto's in feite licht overbelicht zijn. Vooral als de zon op een arm of voorhoofd scheen, bleef daar op de foto enkel een wit egaal vlak van over, zonder enige details.
    Ik vind uw fotos nogal donker.

Het probleem dat je beschrijft wordt veroorzaakt door het beperkte dynamisch bereik van een digitale sensor in combinatie met een automatische licht meet methode.

De enige methode die ik ken om dit probleem te vermijden is in RAW fotograferen, doelbewust onderbelichten, en daarna in de raw converter een curve toepassen, om zo perfecte resultaten te behalen.

Maar ik ken dan ook niet echt veel.

Jan.

Comment

Hi Jan,

Bedankt voor de reactie.
      Probleem is echter als ik alles in RAW moet fotograferen, dat ik dan
      1. een hoop kaartjes nodig heb (ik heb op die twee dagen meer dan 300 foto's getrokken) en
      2. als ik één voor één alle foto's moet gaan bewerken, dan ben ik dagen en dagen bezig om 1 webpagina samen te stellen ...

Misschien is er een eenvoudiger methode, d.m.v. een instelling die ik over het hoofd gezien heb ?

Ronny

Btw, vorig jaar trok ik nog met mijn A80 en de foto's van die honkballers vind ik eigenlijk beter dan met de 350d, dat zou toch niet mogen, he ?
      Kijk maar eens op http://www.sgfoto.com/fotos/2005-200...-rs/index.html voor die foto's die ik bedoel....
      Last edited by fotomanneke; 13 oktober 2006, 19:53.
      Canon 7DII/Canon 7D/Canon 400D/EF 70-200 F2.8 L IS II USM/EF 24-70mm F2.8 L II USM/EF 50 mm F1.8 II(BW)/Tamron 17-50 mm F2.8 AF SP Di II (UV)/Sigma 50-150 mm F2.8 EX APO DC HSM (Ultra Clear)/Sigma 70-300 F4-5.6 APO DG Macro - BD0791BE

Comment

Flits eens wat minder hard

Comment

Oei, ik heb het slecht doorgegeven, vrees ik, sorry daarvoor.
          Effe op een rijtje zetten :

zijn getrokken met de 350D, en

zijn vorig jaar getrokken met de A80.

Mijn excuses voor de verwarring !

Ronny

PS wat het flitsen betreft : ik heb de ingebouwde flits gebruikt, vermits ik geen andere heb en ik dacht niet dat ik die kon 'minderen', of ben ik verkeerd ?

Comment

Ik heb een aantal van de foto's gezien, en sommige zijn inderdaad iets overbelicht (en sommige weer onderbelicht). Ook is bij sommige foto's verkeerd scherpgesteld. Ik denk niet dat het aan de camer ligt. Bij grote contrasten dan is het zowiezo al lastig voor de camera om goed te belichten. Bijvoorbeeld overdag als de zon schijnt een landschapsfoto maken met veel lucht en iets donkers op de voorgrond, dan heb je al heel snel last van overbelichting. Soms is het makkelijker om dan bewust onder te belichten in die situaties en dat later weer recht te trekken in een fotobewerkingsprogramma. Het kost wel meer tijd, maar digitale foto's moet je bijna toch altijd bewerken om de beste resultaten te krijgen.
            Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
            --------

Comment

Hallo,

Bij de EOS350 is de zoombrowser EX software bijgeleverd. Deze sw geeft je de mogelijkheid om de per foto te bekijken welke van de 7 autofocuspunten gebruikt zijn. Daar kan je soms al eens serieus van verschieten dewelke gebruikt zijn. Deze optie kan je activeren in het menu 'view/show autofocus points'.
              Ik heb mijn eos350 zo ingesteld dat ik enkel de middenste AF gebruik om scherp te stellen (afhankelijk van de omstandigheden) en dan is er ook nog de keuze van AF modus. (AI SHOT, AI FOCUS en AI SERVO).

Hope it helps,

Comment

Dat moet ik inderdaad eens proberen, tot nogtoe stonden alle auto-focus punten 'aan' en bij snel schieten kan het dan inderdaad wel eens misgaan, doordat er een verkeerd punt wordt gebruikt om scherp te stellen. Ik zal in alle geval ook eens alleen het middelste selecteren !

Ronny

Comment

Probleem is echter als ik alles in RAW moet fotograferen, dat ik dan
                  1. een hoop kaartjes nodig heb (ik heb op die twee dagen meer dan 300 foto's getrokken)
                  Ik haal 300 goede fotos in twee uur. En dat met een 12,8 MP Canon 5D met raw bestanden van 12 MB.

Een 4 GB CF kaartje Sandisk ultra II kost op dit moment (ref top foto) 110 euro.
                  Vergelijk deze prijs met de aankoopprijs van uw Canon 350D.
                  Enkele jaren terug heb ik 240 euro betaald voor een zelfde Sandisk ultra II kaartje, maar toen voor 256 MB.
                  Een 250 GB externe harddisk kost ongeveer 100 euro.
                  Raw is dus inderdaad duurder dan jpg, maar het eind resultaat is evenredig beter.

2. als ik één voor één alle foto's moet gaan bewerken, dan ben ik dagen en dagen bezig om 1 webpagina samen te stellen ...
                  Nee, nooit alle fotos. Enkel die 5 % fotos waarover je zelf niet onmiddelijk tevreden bent. Wel is er tijd nodig om de 95 % andere fotos ook door uw computer te laten converteren. Maar dat kan dan meteen in gelijk welke grootte of kwaliteit.

Misschien is er een eenvoudiger methode, d.m.v. een instelling die ik over het hoofd gezien heb ?
                  Geen idee.

Btw, vorig jaar trok ik nog met mijn A80 en de foto's van die honkballers vind ik eigenlijk beter dan met de 350d, dat zou toch niet mogen, he ?
                  De fotos van de A80 hebben inderdaad de overgesatureerde kleuren en het te sterk contrast van de meeste compacts, wat inderdaad een indruk oplevert van mooiere fotos.

Je kan ditzelfde resultaat ook met de Canon 350D bereiken door de scherpte, de kleureninstelling en het contrast van de Canon 350D sterk te ontregelen.

Jan.
                  Last edited by Jan_10D; 13 oktober 2006, 22:30.

Comment

Totaal niet vervelend bedoeld maar hier gaat iemand de mist in door te denken dat een DSLR gebruiken meteen een betere fotograaf oplevert...

Je hebt een betere camera maaaarrrrr je moet er zelf wel meer uithalen. Nabewerking is een kleine moeite. Als je vaak ziet dat er iets te weinig verzadiging is of iets overbelicht dan even in je menu iets bijstellen en je hebt minder werk.
                    Een compactcamera regelt dat allemaal zelf en je hebt zelf vrij weinig in de hand, nu met een DSLR kan je dat zelf wel sturen en heb je meer speelruimte maar standaard uit de camera haal je er niet meer uit dan met een compact. Eerder minder omdat er iets meer aandacht wordt vereist door de fotograaf.

Probeer eens in je menu je verzadiging iets omhoog te krikken en je contrast te verhogen. Daarnaast je flitsintensiteit iets te verlagen, dat moet volgens mij ook kunnen. Denk dat je dan al een stukje verder bent.
                    Daarnaast ook eens proberen jezelf te verdiepen in fotobewerking en je zal versteld staan wat je allemaal voor elkaar kan krijgen met wat kleine wijzigingen via Photoshop of andere soortgelijke programma's.

Nogmaals: niet vervelend bedoeld hoor, je bent niet de eerste. Als je het eenmaal doorhebt dan zul je meer genieten van je resultaten en misschien ook het fotografievirus te pakken krijgen
                    Een hoop ouwe zooi
                    www.rbfoto.nl

Comment

Ik denk dat je vooral problemen bedoelt zoals bij deze uit jouw foto's? Mij lijkt het alsof er die dag gewoon te fel zonlicht was, en inderdaad, dan kan je toestel wel eens de mist ingaan als je niet bijstuurt. De A80 trouwens ook, maar volgens mij was er die dag minder fel zonlicht to zelfs wat bewolkt?

Al wat hierboven staat spreek ik trouwens niet tegen hoor, integendeel.

Jan_10D bedoelde wellicht wel de 5% foto's waar je *wel* onmiddellijk tevreden over bent?
                      Groeten, David

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door rooney Bekijk bericht
                        Totaal niet vervelend bedoeld maar hier gaat iemand de mist in door te denken dat een DSLR gebruiken meteen een betere fotograaf oplevert...

Je hebt een betere camera maaaarrrrr je moet er zelf wel meer uithalen. Nabewerking is een kleine moeite. Als je vaak ziet dat er iets te weinig verzadiging is of iets overbelicht dan even in je menu iets bijstellen en je hebt minder werk.
                        Een compactcamera regelt dat allemaal zelf en je hebt zelf vrij weinig in de hand, nu met een DSLR kan je dat zelf wel sturen en heb je meer speelruimte maar standaard uit de camera haal je er niet meer uit dan met een compact. Eerder minder omdat er iets meer aandacht wordt vereist door de fotograaf.

Probeer eens in je menu je verzadiging iets omhoog te krikken en je contrast te verhogen. Daarnaast je flitsintensiteit iets te verlagen, dat moet volgens mij ook kunnen. Denk dat je dan al een stukje verder bent.
                        Daarnaast ook eens proberen jezelf te verdiepen in fotobewerking en je zal versteld staan wat je allemaal voor elkaar kan krijgen met wat kleine wijzigingen via Photoshop of andere soortgelijke programma's.

Nogmaals: niet vervelend bedoeld hoor, je bent niet de eerste. Als je het eenmaal doorhebt dan zul je meer genieten van je resultaten en misschien ook het fotografievirus te pakken krijgen
                        Dit klopt als aan bus !
                        Ik ben van een PowerShot S45 en een G6 naar de 350D gegaan, en mijn eerste foto's waren 'rampzalig' ... eerste uitstap naar het autosalon in Brussel, dus véél spots en toch slechte belichting ... mijn S45 trok twee jaar daarvoor betere foto's.

Ondertussen al veel bijgeleerd, DxO gekocht en recent de 17-55 2.8 IS lens ... en mijn foto's zijn stukken beter dan wat ik ooit met mijn G6 of S45 getrokken heb, het is allemaal een kwestie van ervaring en leren ... ben absoluut geen fotograaf en heb mij ingeschreven in een avondcursus digitale fotografie, dus ik hoop nog veel bij te leren over de volgende weken.

Mark
                        Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                        Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

Comment

Een goede manier om al die problemen op te lossen is met spotmeting belichten
                          op de lichste delen en dan met een fotoprogramma bijwerken,
                          want idd om de beste uitslag te bekomen moet men toch bijna altijd wat bijwerken met de pc.
                          Je moet wel plezier hebben in het bewerken van foto's met een fotoprogramma
                          anders wordt het natuurlijk vervelend.
                          Zolang duurt dat nu ook niet, een paar klikken en klaar.
                          Hieronder hoe ik belicht, de eerste is de originele met spot meting de tweede wat verbeterd in de pc.

Comment

Hallo allemaal,

Aan de bezitters van een Canon 350D (eventueel met een sigma 18-200 lens zoals ik), de volgende vraag.
                            Vorig weekend heb ik een 300-tal foto's getrokken op een weekend met onze school. Toegegeven, het licht is niet meer ideaal, maar het viel me op dat vele van de foto's in feite licht overbelicht zijn. Vooral als de zon op een arm of voorhoofd scheen, bleef daar op de foto enkel een wit egaal vlak van over, zonder enige details.
                            Ik begrijp dat je belichting het grootste probleem is. In de antwoorden hierboven lees ik nog niks over de lichtmeet methode. Bij de 350 kan je in de P-stand nog wel een andere lichtmeting toepassen. Je hebt een evaluatieve-, deel-, en gemiddelde meting. Indien je je camera op een deelmeting hebt staan dan kan de rest best wel eens over- of onderbelicht zijn. Speel daar eens mee.

[EDIT: net na mijn posting zie de posting van romcornel die ook de belichtingtips geeft.]
                            Ik ben er klaar mee.

Comment

Wow mensen, bedankt voor alle replies en de tips ! Ik heb vroeger al wel 1000-en en 1000-en foto's en dia's getrokken met mijn analoge Canon AE1, maar blijkbaar moet ik stevig 'bijleren' nu ik digitaal ben gegaan ... Het wordt in elk geval nog flink experimenteren en wellicht zou ik best ergens een cursus digitale fotografie volgen. Het zou fijn zijn mocht die specifiek de 350D onder handen nemen, maar algemene tips en technieken zullen me zeker ook wel betere resultaten opleveren.
                              M.a.w. ik sla de raad die ik hier krijg zeker niet in de wind !

Nogmaals allemaal bedankt !

Ronny

Comment

Working...
                              X