Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

aankoop eerste spiegelreflex

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: aankoop eerste spiegelreflex

Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar Bekijk bericht
    Die leerkrachten en medestudenten met een canon(nikon misschien ook) moeten dringend hun handleiding eens lezen. En zeg hen vooral het gedeelte over de custom functions eens goed door te nemen...Maar je hebt gelijk hoor Pentax is een heel leuk merk dat met de K10D een hele leuke camera op de markt gaat brengen!
    Dus op een 350D vind je spot lichtmeting (en dan ben ik nog vriendelijk, want de 350D moet meer kosten dan de ist Dl of de K110D?)
    En een AF-knop zul je er volgens mij ook al niet op vinden. Net zomin als spotmeting gekoppeld aan het AF-punt... Of het veranderen van de programmalijn...
    http://www.digifotofreak.nl

Comment

Beste exes,

Je zou door het bos de bomen niet meer zien bij het lezen van deze reacties. Los van de technische aspecten van welke DSLR de beste is (ben op dat gebied een leek en leer elke dag iets bij, soms vergeet ik ook wel iets ), kan ik je mijn redenen geven waarop ik me baseerde om tot mijn aankoop over te gaan. Ik heb mijn toestel gekocht in september '05.

Een van de hoofdredenen was dat ik er genoeg van had om foto's te laten ontwikkelen die ik niet goed vond. Hoofdzakelijk familiefoto's op dat moment. Het grote probleem van de analoge toestellen. Dus de aankoop van een digitaal toestel drong zich op.

Als leek heb ik gebasserd op het volgende:
      - Welke DSLR werden er gebruikt in mijn vrienden -en kennisen kring? want ik mocht hun lenzen zeker lenen om te experimenteren. En gezien de prijzen van sommige lenzen is dit niet verwaarloosbaar.
      - Welk DSLR gaf me de mogelijkheid volautomatisch te werken maar toch de mogelijkheid zelf aanpassingen te doen zonder een professioneel toestel te zijn.
      - Welk toestel was op dat moment volgens geschreven objectieve pers één van de beste qua prijs/kwaliteit? Ik kan me mischien vergissen maar ik heb de indruk dat niet iedereen zo objectief is als ik sommige reacties lees.
      - En welk merk behoudt +/- zijn waarde na aankoop. Hoofdzakelijk gericht op de lenzen, want als er een zekerheid is. Je zal lenzen kopen en verkopen met de jaren.
      - en wat is het aanbod qua uitbreidings- en evolutie mogelijkheden?

Heel belangrijk is wel; neem zeker het toestel in de hand en probeer het uit. Ik heb persoonlijk nog geen spijt van de DSLR dat ik gekocht heb qua mogelijkheden dat het me bied, maar ik ben wel HEEL blij dat er voor mijn toestel een batterijgrip bestaat waardoor het me beter in de hand ligt. Indien deze niet had bestaan zat ik nu nog met een gevoel van gemis.

Een ander punt is toch ook wel dat als men lenzen begingt te kopen men zichzelf toch meer en meer vast pint op dat merk. Want men zal gemakkelijker een nieuwe body kopen van het zelfde merk met behoudt van lenzen dan een ander merk kopen en als de lenzen opnieuw aanschaffen (als men dan lenzen heeft natuurlijk).

Ik hoop dat dit help,

groetjes

Comment

Exes,

Eigenlijk bestaan er geen slechte DSLR-camera's vind ik, elke toestel heeft kleine voor - en nadelen. ik zou mijn keuze eerder laten bepalen door de lenskeuze en de mogelijkheid vergroten om ook 2de hands lenzen te kunnen kopen. Met Nikon en Canon zit je op dat gebied gebeiteld, wat men ook beweert, van deze 2 merken ga je er tot heden zeker de meeste 2de hands keuze hebben. De andere merken volgen, zij het in het veel trager tempo, vooral omdat die toestellen minder verkocht worden dan Nikon en Canon. Dat is gewoon een feit. Er is wel een inhaalbeweging bezig . .. maar dat heeft veel tijd nodig.
        Ik heb indertijd voor de Nikon - vatting gekozen omdat die het voordeel heeft zowel gebruikt te kunnen worden op Nikon bodies als op Fuji bodies, je hebt dan keuze tussen 2 camera's. Vooral nu de Fuji S5 Pro er volgend jaar aankomt ben ik HEEL blij voor deze vatting gekozen te hebben en kan ik ook met dezelfde lenzen mijn D2Xs blijven gebruiken
        There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
        A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
        Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

@Marcfoto: zeg, is het nu gedaan?

Sorry dat ik het zo cru moet zeggen, maar exes wou gewoon wat advies over Pentax camera's, geen brand-war tegenover Canon...

Als er nu mensen zijn die liever met Canon schieten, waarom moet jij je daar in druk maken? je breekt hun camera's en hun systeemkeuze af, terwijl zij gewoon aanhaalden wat ze positief vonden aan hun merk.

Ik denk dat exes voldoende overtuigd is dat hij met 'n Pentax weinig of niets te vrezen heeft, en dat was het doel, de twijfel wegnemen.

Sorry meneer, u bent waarschijnlijk ouder dan ik, en hebt meer ervaring, maar uw vorige posts waren die van een kleutertje. De bedoeling van een forum is om mensen advies te geven en te helpen, niet om ze weg te jagen.

Dank u.
          ~TDN
          fotoblog: www.tdn9.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MarcFoto Bekijk bericht
            ???
            Wil diegenen die zich geroepen voelen even licht in mijn duisternis schijnen? Volgens mij zijn we naast elkaar aan het praten... Als het verhaal van de custom functions al waar is, dan is dat toch gebeurd n\'e0 de 300D en 10D... Dus tien jaar na Nikon...
            Hoe lang na Nikon ik zou het niet weten als je ver genoeg terug gaat kan je nog veel voordelen vinden Canon is niet altijd de marktleider geweest. Vroeger was dat nikon. Als voor de custom functions geen probleem hoor ik maak zo van mijn * knop een dedicated AF knop moest ik willen. En ja daarvoor moet je in je custom functions kijken. Je kan er heel veel mee afstellen naar jouw smaak. En jouw wijze van fotograferen. En dan is het aanpassen van AF zelfs in aiservo een makkie. Wordt voornamelijk door sportfotografen zo gebruikt.

Ook daar zijn we naast elkaar aan het praten. Feit blijft dat manueel scherpstellen voor mij onmogelijk is met een 350D/400D/20D (de lijst is lang), terwijl ik daar geen moeite mee heb met mijn ist D of bvb de D7D of D200...
            Hmmm voor mij goed hoor het is immers een smaakverschil. Maar onmogelijk.....tja een bril aandoen misschien want ik heb er geen problemen mee. En nog eens je moet echt eens naar een FF kijken die zijn echt beter qua zoeker....
            Ik weet ook wel dat je op de lange duur wel went aan de Canon 'ergonomie' (tussen haakjes, want die is er gewoon niet), ik heb zelf jaren met Canon EOS'en rondgelopen, vandaar. Neemt niet weg dat ik vind dat een fotograaf zich niet moet aanpassen aan de camera, maar andersom. Pas op, ik vind dat, h\'e9? De overgang van de EOS 300D naar de ist D was voor mij fantastisch: alle knoppekens zaten waar ze moesten zitten: intuitief vond je alles onmiddellijk, terwijl een canon, tja, da's altijd even aanpassen, h\'e9? Pas op: ik ben daar niet de enige, velen hebben met mij net dezelfde opmerking. Veel vrienden kijken altijd meewarig naar mijne ist D, maar de reactie's zijn zowat unaniem nadat ze hem ff hebben geprobeerd...
            En ik kan dezelfde verhalen vertellen in de andere richting. Elk merk heeft zijn leuke dingen. Ik vind het vooral leuk dat met een canon je alle essentiele instellingen kan maken terwijl je blijft framen en je onderwerp volgen eenmaal je de body gewoon bent. Andere merken vragen iets minder gewoonworden maar laten gewoon niet toe je onderwerp te blijven volgen. Hoe dat dan een betere ergonomie is dat is mij een raadsel. Het staat gewoon in de weg van je fotografie en daar gaat het uiteindelijk toch over.
            Pentax met een ff? Laat me niet lachen. Gelukkig niet!
            Ja dergelijke verhalen horen we altijd zolang een merk iets niet kan aanbieden.....maar enkel tot ze het ook aanbieden.....Ik vraag mij ook af wat je slecht vindt aan meer keuzemogelijkheden? Dat is immers altijd een voordeel!
            Als ik de A10 niet meetel (vanwege een compact camera) is de K100D inderdaad de eerste met interne stabilisatie. Maar vergis je niet hoor: zoals anderen al aangaven, al verscheidene maanden op de markt.\par
            En ja, ze lopen wat achter, maar dan hebben ze het meteen ook helemaal juist (leren uit de fouten van een ander, heet dat.) Canon heeft trouwens zelf al aangegeven ge\'a8nteresseerd te zijn voor in body stabilisatie. Blijft echter: IS is dure lenzen kopen, met een aan mathematische zekerheid grenzende zekerheid dat de lens met IS minder goed optisch presteert als zonder IS systeem (dwz als eenzelfde lens zou uitgebracht worden zonder IS.) Niemand discussieert over het feit dat een EF 300 F/4 L optisch beter is dan een 300 F/ L IS, en zo zijn er nog voorbeelden. IK ken zelfs mensen die speciaal op zoek zijn naar de oude, niet IS versie van bepaalde lenzen omdat ze aan de lijve hebben ondervonden dat deze scherper zijn. Dat is een nadeel dat sowieso niet speelt met in body stabilisatie...
            Het nadeel van body stabilisatie is dan natuurlijk weer dat het minder goed is en hoe meer tele hoe minder goed het wordt.....spijtig dat het juist interressanter wordt bij meer tele. Die mindere IS lenzen tja dat is al duidelijk aangetoond dat het geen probleem is. En dan spreken we nog niet over het voordeel dat je beeld ook tijdens het framen ook gestabiliseerd is met lens IS. Body IS is initieel goedkoper maar is ook de mindere van de 2.

Ok, daar gaan we:
            - hyper program en hyper manual zal je wel onbekend zijn. Nochtans ge\'efntroduceerd op de Z1 (da's ne Pentax.) Ik kan je zeggen: dan wil je niet meer terug naar de simpele program shift van de anderen...
            - Met de K10D (weliswaar pas verkrijgbaar begin November) introduceert Pentax weeral een nieuwigheid: Sv en TAv (als je niet weet wat dat is, bekijk dan de preview op dpreview.) De korte tijd dat ik het kon gebruiken op de Kina maakte dt ik helemaal verkocht was. Natuurlijk is dat geen soort nieuwigheid waar Canon in ge\'efnteresseerd is, want je kan dat niet kwantificeren, dus marketing technisch is het onverkoopbaar en dus nutteloos. Waarmee nogmaals bewezen is dat Pentax camera's maakt voor mensen die er effectief mee fotograferen.
            Zeker leuke extra's en het zal wel eens handig zijn ook maar wie zit er nu te wachten op nog meer extra modes? Maar die Sv en Tav vind ik wel leuk hoor. Revolutionair zou ik het niet noemen en ik beweer toch nergens dat canon altijd met alles de eerste op de markt is he? En ja hoor Pentax is zeker een vzw die mannen willen geen winst maken die doen het enkel en alleen om hun goed hart te tonen LOL. Misschien eens wat minder luisteren naar de dpreview fabeltjes....
            - Live preview: als je veel macro's doet is dat verrekte handig (en gezien de zoekers waarmee Canon hun camera's uitrust, raad ik ze aan om daar eens een licht te werpen...
            Hmm eigenlijk zelfde als hiervoor? Waarom zou Canon dit nu al moeten hebben? De eerste DSLR's met dit systeem zijn juist uit(geen pentax btw) en zo overtuigend is het momenteel nog niet.
            - super CCD: volgens mij nog steeds de technologie van de toekomst. Door vriend en vijand als de beste optoeblektronische technologie bevonden. (jammer genoeg nu nog te duur - maar wat niet is kan nog komen.)
            Hmm ik ben al jaren een fuji fan en heb zelf verschillende Sccd's gehad maar de toekomst gaat toch meer foveon achtig worden hoor. En nu de Sccd de beste noemen hmmm het is eerder fuji Sccd of canon Cmos. Beide hebben hun sterkere punten en winnen het van al de rest.
            Hier stop ik, als je nog meer wil, dan ga ik nog wel ff verder...
            Ik zou zeggen doe maar want zelf met het erbijsleuren van meerdere merken is het nog niet overtuigend integendeel. Dat kan zeker beter. Geef nu eens een revolutionaire technologie die jaren uit is waar Canon geen enkel antwoord op heeft? Er moet er toch minstens 1 zijn zeker?

Niet dat het iets zou veranderen aan de correctheid van mijn initiele argumentatie......

Noch aan het feit zoals ik hier al meerdere malen zei dat exes gerust voor pentax kan kiezen zonder dat hij zich dit zal beklagen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MarcFoto Bekijk bericht
              Dus op een 350D vind je spot lichtmeting (en dan ben ik nog vriendelijk, want de 350D moet meer kosten dan de ist Dl of de K110D?)
              En een AF-knop zul je er volgens mij ook al niet op vinden. Net zomin als spotmeting gekoppeld aan het AF-punt... Of het veranderen van de programmalijn...
              JA partial en spot zijn hetzelfde. Alleen de spot is groter bij partial dan bij spot volgens de canon definitie vandaar dat ze hun spot partial noemen. Voor de rest niks verschil tussen beide. En gezien de doelgroep van instapcamera's gaat het voordeel eerder naar partial want veel vergevingsgezinder....

En AF knop geen probleem Alle huidige canon's hebben dit indien ze dit willen. custom function instellen en hop je hebt het.

Spot op een AF punt nope dat niet. Maar evaluative werkt wel via AF punt(veel zinvoller dan spot op AF punt als je het mij vraagt). Wat je wil zeggen met je programmalijn weet ik niet dus dat zullen ze ook wel niet hebben...

Comment

Het nadeel van body stabilisatie is dan natuurlijk weer dat het minder goed is en hoe meer tele hoe minder goed het wordt.....spijtig dat het juist interressanter wordt bij meer tele. Die mindere IS lenzen tja dat is al duidelijk aangetoond dat het geen probleem is. En dan spreken we nog niet over het voordeel dat je beeld ook tijdens het framen ook gestabiliseerd is met lens IS. Body IS is initieel goedkoper maar is ook de mindere van de 2.
                Sorry da'k er even tsskom, maar volgens mij is 't voorlopig nog niet te zeggen welke van de twee beter is. Voor zover één van beide beter kan zijn, er zijn nl enkele belangrijke verschillen. De meeste conclusies zijn m.i. voorlopig gebaseerd op vgl met het KM/Sony systeem, en Pentax SR is niet echt hetzelfde.

Pentax SR is voorzien om brandpunten tot 800mm te compenseren en kan volgens de specs tot 4 stops verschil maken. Pentax stelt zelf dan hun systeem beter werkt bij tele dan bij standaard of breedhoek. Ervaringen met de K100D bevestigen dit.

Pentax SR is 3D tov de 2D van KM/S. Dwz dat een derde dimensie wordt gecompenseerd, i.e. de rotatiebeweging om de objectiefas. Iedere afdruk geeft immers een minuscule rotatiebeweging, en als je onstabiel staat bewegen je beide armen/handen nooit gelijk met als resultaat rotatiebeweging. Door het feit dat de lenzen in een objectief (en de stabiliserende elementen in het objectief) perfect symmetrisch moeten zijn, kunnen in-objectief-systemen deze soort beweging niet opvangen. Wat in-camera SR niet kan (omdat de sensor in het sensorvlak moet blijven vanwege de scherpstelling), en in-objectief-systemen wel, dat is beweging langs de objectiefas (van voor naar achter).

De vraag is of rotatie om de objectiefas of beweging langs de objectiefas de voorkeur verdient. Dat verschilt allicht zelfs van situatie tot situatie. De compensatie op X- en Y-assen kunnen beiden systemen aan, en daar hangt de efficiëntie af van de speling die de sensor of optische elementen hebben. Dat hangt van implementatie tot implementatie af.

De SR in de K10D is verbeterd tov de implementatie in de K100D. Mede door de bijkomende ruimte in de grotere body is er bijkomende speling. Voorlopig is conclusies trekken eitherway dus op z'n minst voorbaring!

Overigens, wat betreft het voordeel van stabilisatie bij het framen... Ik hoorde uit eerste hand dat dit bij sommige mensen duizeligheid tot gevolg heeft (vgl zeeziekte)? Zelf heb ik er geen ervaring mee. Dit laatste is dus een statement zonder oordeel.

hth, Wim
                Last edited by ishpuini; 13 oktober 2006, 08:57.
                Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
                  Sorry da'k er even tsskom, maar volgens mij is 't voorlopig nog niet te zeggen welke van de twee beter is. Voor zover één van beide beter kan zijn, er zijn nl enkele belangrijke verschillen. De meeste conclusies zijn m.i. voorlopig gebaseerd op vgl met het KM/Sony systeem, en Pentax SR is niet echt hetzelfde.

Pentax SR is voorzien om brandpunten tot 800mm te compenseren en kan volgens de specs tot 4 stops verschil maken. Pentax stelt zelf dan hun systeem beter werkt bij tele dan bij standaard of breedhoek. Ervaringen met de K100D bevestigen dit.

Pentax SR is 3D tov de 2D van KM/S. Dwz dat een derde dimensie wordt gecompenseerd, i.e. de rotatiebeweging om de objectiefas. Iedere afdruk geeft immers een minuscule rotatiebeweging, en als je onstabiel staat bewegen je beide armen/handen nooit gelijk met als resultaat rotatiebeweging. Door het feit dat de lenzen in een objectief (en de stabiliserende elementen in het objectief) perfect symmetrisch moeten zijn, kunnen in-objectief-systemen deze soort beweging niet opvangen. Wat in-camera SR niet kan (omdat de sensor in het sensorvlak moet blijven vanwege de scherpstelling), en in-objectief-systemen wel, dat is beweging langs de objectiefas (van voor naar achter).

De vraag is of rotatie om de objectiefas of beweging langs de objectiefas de voorkeur verdient. Dat verschilt allicht zelfs van situatie tot situatie. De compensatie op X- en Y-assen kunnen beiden systemen aan, en daar hangt de efficiëntie af van de speling die de sensor of optische elementen hebben. Dat hangt van implementatie tot implementatie af.

De SR in de K10D is verbeterd tov de implementatie in de K100D. Mede door de bijkomende ruimte in de grotere body is er bijkomende speling. Voorlopig is conclusies trekken eitherway dus op z'n minst voorbaring!

Overigens, wat betreft het voordeel van stabilisatie bij het framen... Ik hoorde uit eerste hand dat dit bij sommige mensen duizeligheid tot gevolg heeft (vgl zeeziekte)? Zelf heb ik er geen ervaring mee. Dit laatste is dus een statement zonder oordeel.

hth, Wim
                  Wel er bestaat geen test die uitsluitsel kan geven maar de reviewers die het geprobeerd hebben gaan meestal toch in de richting dat hoe meer tele hoe minder effect de in body stabilisatie heeft.

En zelfs al zijn ze evengoed dan is lensstabilisatie de betere omwille van het stabiliseren van het beeld. Dat zeeziekte verhaal tja er zijn ook mensen die geen videoclips of games kunnen bekijken en ga zo maar voort. Maar je gaat mijn inziens een stuk sneller zeeziek worden van een niet gestabiliseerd beeld dan van een gestabiliseerd.

Comment

Dag allemaal,

Als je nu de hele thread naleest en kijkt hoe het eigenlijk begonnen is en waar het nu momenteel over gaat, dan denk ik dat de oorspronkelijke bedoeling van deze thread onderweg zoek is geraakt.
                    Natuurlijk is dit eigen aan een thread : dat gaat op de duur zijn eigen leven leiden

Ik wou nog eens even zeggen tegen exes zeggen dat het normaal is dat je twijfelt, zelfs nadat je een besluit hebt genomen. Je blijft nl. lezen en je kan je dan afvragen of je nu wel of niet de juiste keuze hebt gemaakt.

Wat je ook kiest : Pentax is zeker niet minder dan Canon of Nikon (mijn idee ) als je ziet dat ze veel waar geven voor hun geld en hoe langer hoe meer een rol beginnen te spelen in Digital Land.

Er zijn meer Canons en Nikons op de markt, maar daar kunnen we wat aan doen, nietwaar ?
                    Met vriendelijke groeten, Asahi - een Pentax fanaat

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Asahi Bekijk bericht
                      Er zijn meer Canons en Nikons op de markt, maar daar kunnen we wat aan doen, nietwaar ?
                      Wel, ik vind het anders wel leuk de enige in een groepje fotografen met 'n Pentax te zijn. Iedereen is op slag geïnteresseerd "Hee, wat is dat voor camera?"
                      ~TDN
                      fotoblog: www.tdn9.be

Comment

Wel er bestaat geen test die uitsluitsel kan geven maar de reviewers die het geprobeerd hebben gaan meestal toch in de richting dat hoe meer tele hoe minder effect de in body stabilisatie heeft.

En zelfs al zijn ze evengoed dan is lensstabilisatie de betere omwille van het stabiliseren van het beeld. Dat zeeziekte verhaal tja er zijn ook mensen die geen videoclips of games kunnen bekijken en ga zo maar voort. Maar je gaat mijn inziens een stuk sneller zeeziek worden van een niet gestabiliseerd beeld dan van een gestabiliseerd.
                        Nogmaals: AS werkt perfect met tele. Je mag het altijd een keer komen proberen . En ik blijf het een enorm voordeel vinden dat AL mijn lenzen gestabiliseerd zijn, of het nu Minolta, Sigma of een andere dure of goedkope lens is...
                        "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

JA partial en spot zijn hetzelfde. Alleen de spot is groter bij partial dan bij spot volgens de canon definitie vandaar dat ze hun spot partial noemen. Voor de rest niks verschil tussen beide. En gezien de doelgroep van instapcamera's gaat het voordeel eerder naar partial want veel vergevingsgezinder....

En AF knop geen probleem Alle huidige canon's hebben dit indien ze dit willen. custom function instellen en hop je hebt het.

Spot op een AF punt nope dat niet. Maar evaluative werkt wel via AF punt(veel zinvoller dan spot op AF punt als je het mij vraagt). Wat je wil zeggen met je programmalijn weet ik niet dus dat zullen ze ook wel niet hebben...
                          Partial metering is absoluut GEEN spotmeting. Spotmeting dient om je metering op één detail vast te leggen, en met een partial spot van 8 of 9% lukt dat niet, met een spotmeter van 2,5% wel. Het principe is hezelfde, maar het levert lang niet dezelfde functionaliteit .

De 400D heeft dus geen spotmetering.
                          Persoonlijk vind ik de spot van de 5D eigenlijk al te groot (3,5%).

sugar
                          "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

Wow, wat een discussie
                            In ieder geval allemaal van harte dank voor jullie reacties! Ik heb heel wat af kunnen lezen.
                            Ik hoop dat ik nu de juiste beslissing genomen heb met een k110 D (dit paste zowat het beste in mijn budget.) waarbij een kitlens en 50-200 mm lens zit.
                            Ik hoop dat ik daarmee toch al iets zal kunnen uitproberen.
                            Een statief wordt zeker mijn eerstvolgende aankoop!
                            Nu maar hopen dat het toestel vlug aankomt,en dan zal ik uitgebreid laten weten wat ik ervan vind (als onervaren rot in het vak weliswaar)
                            Bedankt voor jullie hulp!

Comment

DRIEWERF HOERA !!!

Weer eentje met een PENTAX erbij op het forum.
                              Met vriendelijke groeten, Asahi - een Pentax fanaat

Comment

Blij dat ik jullie mag vergezellen! Ik ga ervoor

Comment

Working...
                                X