Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Pentax K10D is officieel...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Pentax K10D is officieel...

Oorspronkelijk geplaatst door Ivo M Bekijk bericht
    Als Pentax bezitter (IstDs) ben ik teleurgesteld in de K10D. En wel op 2 punten. Ten eerste heeft de K10D geen ISO 3200. En juist de goede prestaties bij hoge ISO waarden van de IstDs bevallen me erg, ik maak er dan ook vaak gebruik van. Ten tweede kan de K10D geen AA-batterijen/accu's gebruiken als energiebron. Dat vindt ik een ernstig manco. Ik ben vaak langdurig onderweg, soms ook in gebieden waar het lastig is om een stopcontact te vinden. De mogelijkheid om AA-batterijen te gebruiken maakt de andere Pentaxen tot ideale reiscamera's, zeker als je er wat pancake lenzen bijdoet. Voor mij is de K10D dus niet zo geschikt, de K100D is een stuk beter. Ik offer liever wat megapixels op dan dat ik ISO 3200 op moet offeren, of een camera in handen heb die vanwege gebrek aan energie niks meer kan doen.
    Voor de fotograaf die onder wat geciviliseerdere omstandigheeden bezig is is de K10D natuurlijk een fantastisch toestel voor een mooie prijs. Voor mij helaas niet.
    Voor zover ik weet bestaan er nog geen DSLR die een native ISO 3200 aanbieden. Het is gewoon een ISO 1600 setting die één stop onderbelicht wordt. Dat kan je dus zelf evengoed nadoen.

sugar
    "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sugar Bekijk bericht
      Voor zover ik weet bestaan er nog geen DSLR die een native ISO 3200 aanbieden. Het is gewoon een ISO 1600 setting die één stop onderbelicht wordt. Dat kan je dus zelf evengoed nadoen.

sugar
      Hoezo heb ik dan in de standaardmogelijkheden van mijn IstDs een ISO 3200 zitten, en beginnen de mogelijkheden bij ISO 200. Dan zou dus volgens jouw theorie op iedere ISO stand 1 stop onderbelicht worden.

Comment

Hoezo heb ik dan in de standaardmogelijkheden van mijn IstDs een ISO 3200 zitten, en beginnen de mogelijkheden bij ISO 200. Dan zou dus volgens jouw theorie op iedere ISO stand 1 stop onderbelicht worden.
        Neen, van 200 tot 1600 ISO is alles 'normaal'. De ISO 3200 stand is gewoon een foto gefotografeerd bij ISO 1600 met 1 stop onderbelichting genomen en in camera terug opgelicht

sugar

Comment

De nieuwe Pentax K10D zal reeds beginnen met ISO 100. Ik denk dat de andere Pentaxen (en ook de meeste andere digitale SLR) pas op ISO 200 beginnen. Is dat dan geen voordeel ?
          Met vriendelijke groeten, Asahi - een Pentax fanaat

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Asahi Bekijk bericht
            De nieuwe Pentax K10D zal reeds beginnen met ISO 100. Ik denk dat de andere Pentaxen (en ook de meeste andere digitale SLR) pas op ISO 200 beginnen. Is dat dan geen voordeel ?
            Of dat een voordeel is hangt ervan af onder welke omstandigheden je fotografeert. Ik gebruik ISO 3200 zo ongeveer bij 10% van het aantal opnames. Vaak kan ik niet anders omdat er absurd weinig licht aanwezig is, zelfs met zeer lichtsterke lenzen op de camera. Bij ISO 200 merk ik al totaal geen ruis, net zo min als bij ISO 400. Dan ontgaat mij het nut van ISO 100 uitgezonderd voor die gelegenheden dat je op een mooie zomerdag persé een zeer krappe scherptediepte wil hebben. Dan neem ik voor dergelijke omstandigheden liever een ND filter mee, da's een makkelijkere oplossing dan het niet hebben van ISO 3200.
            Over het nabewerken. Het hangt er ook vanaf hoeveel tijd je hebt. Afgelopen zomer had ik op zaterdagnacht al de foto's klaar van een hele week bijeenkomst. Was maar goed ook want de eersten die af moesten reizen stonden al klaar voor de CD's. Dat lukt je niet als je een fors deel van je foto's moet gaan bewerken, zeker niet als je geen eigen laptop mee kunt nemen.

Comment

Als Pentax bezitter (IstDs) ben ik teleurgesteld in de K10D. En wel op 2 punten. Ten eerste heeft de K10D geen ISO 3200. En juist de goede prestaties bij hoge ISO waarden van de IstDs bevallen me erg, ik maak er dan ook vaak gebruik van. Ten tweede kan de K10D geen AA-batterijen/accu's gebruiken als energiebron. Dat vindt ik een ernstig manco. Ik ben vaak langdurig onderweg, soms ook in gebieden waar het lastig is om een stopcontact te vinden. De mogelijkheid om AA-batterijen te gebruiken maakt de andere Pentaxen tot ideale reiscamera's, zeker als je er wat pancake lenzen bijdoet. Voor mij is de K10D dus niet zo geschikt, de K100D is een stuk beter. Ik offer liever wat megapixels op dan dat ik ISO 3200 op moet offeren, of een camera in handen heb die vanwege gebrek aan energie niks meer kan doen.
              Voor de fotograaf die onder wat geciviliseerdere omstandigheeden bezig is is de K10D natuurlijk een fantastisch toestel voor een mooie prijs. Voor mij helaas niet.
              Volgens Réponses Photo (populair Frans Fotomagazine) biedt de K10D ook ISO 50 en ISO 3200 aan, maar dan via een menu; volgens een Chinese website zal de grip ook AA's kunnen ontvangen. Geef nog niet alle hop op, wait and see...

Dit is een typisch Pentax trekje (het niet vertellen van alle specificaties), niet ongerust worden... Ben er vrij zeker van dat het wel in orde komt...
              http://www.digifotofreak.nl

Comment

sugar
                Sugar, je krijgt alle respect van mij, maar hier sla je de bal toch volledig mis hoor. Een sensor heeft één en slechts één 'native ISO-waarde' (meestal rond de 100 ISO.) Al de rest wordt bereikt door het signaal harder te versterken. Ook ISO 3200.
                Daarbij komt nog dat Ivo wel degelijk reden om klagen heeft (als de K10D dus effectief stopt bij ISO 1600) want totnogtoe boden alle Pentax DSLR's ISO 3200 aan...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MarcFoto Bekijk bericht
                  Volgens Réponses Photo (populair Frans Fotomagazine) biedt de K10D ook ISO 50 en ISO 3200 aan, maar dan via een menu; volgens een Chinese website zal de grip ook AA's kunnen ontvangen. Geef nog niet alle hop op, wait and see...

Dit is een typisch Pentax trekje (het niet vertellen van alle specificaties), niet ongerust worden... Ben er vrij zeker van dat het wel in orde komt...
                  Dat mensen door de bomen het bos niet meer zien ben ik gewend, dus ik hoop dat de Réponses Photo gelijk heeft. met AA's in de grip kan ik nog wel leven. Bij de IstDs is het al zo dat ik ISO 3200 eerst via het menu moest vrijgeven. Da's geen probleem, je moet een camera toch eerst via het menu aan je persoonlijke gewoontes aanpassen.
                  Ik heb me tot nu toe qua informatie gebaseerd op een semi-officiëel Pentax forum in het Duits www.digitalfotonetz.de, die zijn meestal goed geïnformeerd.
                  Voor die prijs is het een heel interesante camera, mits deze twee voor mij heel belangrijke punten voorzien worden.

Comment

Sugar, je krijgt alle respect van mij, maar hier sla je de bal toch volledig mis hoor. Een sensor heeft één en slechts één 'native ISO-waarde' (meestal rond de 100 ISO.) Al de rest wordt bereikt door het signaal harder te versterken. Ook ISO 3200.
                    Daarbij komt nog dat Ivo wel degelijk reden om klagen heeft (als de K10D dus effectief stopt bij ISO 1600) want totnogtoe boden alle Pentax DSLR's ISO 3200 aan...
                    fuck mijn antwoord is hier weer verloren gegaan
                    Nog eens intypen.
                    Er is wel degelijk een verschil. Binnen de native ISO-range gebeurt de signaalversterking hardwarematig, erbuiten wordt de signaalsterkte niet aangepast, maar wordt de foto aangepast door onder-en overbelichting

De 1/3 stops die op een aantal camera's worden aangeboden zijn ook niet meer of niet minder dan een software-manipulatie, en inherent iets minder als de full stops

Drie voorbeelden
                    >>Sony 6MP chip : iso-range 200-1600
                    >>Canon : 100-1600 ISO
                    >>Olympus MOS E-330 : 100-400 ISO

En dat van die batterijen in de batterijgrip Kijk eens goed op dpr naar de in-depth review... als dat geen houder voor AA batterijen is dan weet ik het ook niet (pagina 4).
                    Ik dacht dat jullie dat zelf wel zouden opmerken, maar ja, jullie zijn natuurlijk Pentax-gebruikers heh, niet van de snelsten

Ziet er top uit. Waarschijnlijk beste koop onder de 1000 EUR

sugar

Comment

Het blijft in ieder geval wachten op een degelijk presterende 10 mpix sensor.
                      Digic3 dan maar?
                      flickr

Comment

En dat van die batterijen in de batterijgrip Kijk eens goed op dpr naar de in-depth review... als dat geen houder voor AA batterijen is dan weet ik het ook niet (pagina 4).
                        Ik dacht dat jullie dat zelf wel zouden opmerken, maar ja, jullie zijn natuurlijk Pentax-gebruikers heh, niet van de snelsten

Ziet er top uit. Waarschijnlijk beste koop onder de 1000 EUR
                        Die grip is al uit den treure op het Duitse Pentaxforum besproken, daar passen geen AA batterijen in, wel dezelfde accu's als in de K10D passen.
                        De camera is zeker een goede camera. Als je kunt leven met een maximale ISO van 1600 en accu's (dus als je onder redelijk geciviliseerde omstandigheden fotografeert) dan is dit een top camera. Wil je de camera als reiscamera gebruiken is toch de istDs of de K100D beter.

Comment

Aha, je antwoord is duidelijk Sugar. Wist dat niet. Duidelijk antwoord!

Wat de batterijen betreft: voor mij is het nog niet duidelijk. Kan (maar kan dus ook nie) dat er AA's inpassen...

Comment

Ondertussen is al wat meer gekend over de lenzen die onderweg zijn:
                            - DA 16/50 f/2.8 ED IF USM (de juiste benaming vanhet ultrasone gebeuren is nog niet gekend, dus gebruik ik hier ff de terminologie die het best gekend is.)
                            - DA 50-135 f/2.8 ED IF USM
                            - DFA65-250 f/4 ED IF USM
                            - DFA 200/2.8 ED IF USM
                            - DFA 300/4 ED IF USM
                            Gaat deze "USM" ook zijn nut hebben op de andere toestellen (ist ... k100...) of is deze enkel actief op de k10d? Iemand een idee?
                            Olympus OM-D EM-5 + wat glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jdude Bekijk bericht
                              Gaat deze "USM" ook zijn nut hebben op de andere toestellen (ist ... k100...) of is deze enkel actief op de k10d? Iemand een idee?
                              Voor zover ik het van het Duitse Pentaxforum kan plukken heeft alleen de K10D de nodige aansluitingen voor deze USM. Pentax kennende zullen deze lenzen ook op andere camera's functioneren,m aar dan als 'gewone' AF zoom.

Comment

...of als manuele focus lenzen...

Comment

Working...
                                X