Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D200 en kleurbalans

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nikon D200 en kleurbalans

Hallo,
    Wie heeft hier net als ik ook problemen met de automatische kleurbalans van de Nikon D200?
    Het probleem is dat deze zonder verklaarbare reden plots totaal anders gaat meten/kijken en de ene keer veel te blauw geeft en dan weer veel te rood.En dit vooral in de huidtinten.
    En soms doet hij het ook perfect
    De problemen doen zich meest voor in binnenlocaties,bv kerk bij huwelijk.
    Op mijn laatste reportage meegemaakt fotografeer het bruidskoppel van rechts te blauw,verander van kant links dus veel te rood.Dit is een probleem dat ik met mijn Fuji NOOIT heb meegemaakt.
    Zou een vooringestelde kleurbalans hier kunnen helpen,enzoja welk een gebruik je dan best.
    Of zou het beter zijn met Kelvin graden te werken.
    Of moet ik ergens een instelling in de body aanpassen.
    Uiteraard kan je zeggen je kan gaan nabewerken maar het is voor mij de bedoeling dat mijn beelden er zo goed mogelijk uitkomen zodoende ik niet te veel moet nabewerken.
    Het is wel de minderheid van de beelden die dit hebben hoor.
    En verder ben ik super tevreden van de D200.
    Hopelijk op massale en nuttige reactie.
    Alvast bedankt aan iedereen die reageert.
    Peter.
    Body : Fuji X-T4, lenzen : XF8-16mm F2.8 LM WR, XF16-55mm F2.8 LM WR, XF50-140mm F2.8 R LM OIS WR, XF56mm F1.2 R, manfrotto statief. Op verlanglijstje: XF150-600mm

Re: Nikon D200 en kleurbalans

Ik heb dit weekend toevallig ook een huwelijk gefotografeerd, ook met een D200 (en SB-800 flits).
    De auto witbalans van de D200 vind ik beter dan die van de Fuji S2, maar ook niet goed genoeg om te gebruiken, zeker bij "raar" licht (bv. één dominante kleur in het gebouw). Ik gebruikte steeds een manuele setting voor witbalans - dit is trouwens zowiezo regel nummer één . Zelfs al zit deze er niet op, dan heb je tenminste consistente resultaten. Tegen een lichte "fout" in witbalans, zeker als die te warm is, heeft niemand iets, maar grote verschillen tussen opeenvolgende foto's stoort zelfs nonkel Gérard.
    Konkreet zette ik de witbalans volgens het licht (dus buiten, bewolkt, op "wolkje", met de flits, op "flits"). In geval van twijfel nam ik de stand die warmere kleuren geeft (dus hogere K). Dikwijls stelde ik dan nog een -2 fijninstelling in.
    Eén keer stelde ik een custom witbalas in met een grijskaart, maar dit was me iets té neutraal, en de CWB kan je niet bijregelen (toch een nadeel). Ik zou eens van die "warm cards" (lichtblauwe "grijskaarten") moeten kopen, dat is waarschijnlijk ideaal (als je tijd hebt).
    Als je naar het resultaat wil zien (jpegs recht uit de camera), stuur maar een pm. Het koppel is op reis nu en ik zou niet graag hebben dat heel BD al hun foto's kent terwijl ze ze zelf amper gezien hebben .
    Maar auto witbalans gebruik ik dus nooit (meer).
    Hopelijk heb je hier iets aan!
    Kris
    PS. Ik heb mijn D200 al een half jaar maar met deze trouw was ik toch zeer zwaar onder de indruk van hoe ongelooflijk handig dit toestel is. Altijd klaar (raw + jpeg) en ik ben niet één keer in de menu's moeten gaan om iets in te stellen... dat kon allemaal blind (was soms wel nodig), met de knopjes en meestal zelfs zonder mijn oog van de zoeker te halen.
    Last edited by krisd; 1 september 2006, 08:48.

Comment

Als je in NEF (RAW) werkt kan je achteraf toch steeds perfect (én gemakkelijk!) de witbalans corrigeren indien nodig?...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LucD Bekijk bericht
        Als je in NEF (RAW) werkt kan je achteraf toch steeds perfect (én gemakkelijk!) de witbalans corrigeren indien nodig?...
        Ja, maar het is een "pain in the a$$" om dat te moeten doen. Als je je foto ter plekke al zo goed mogelijk maakt ga je daar achteraf vééééél tijd en ergernis mee uitsparen (ik heb het over honderden foto's hé). Misschien komt mijn dia-achtergrond hier boven? Het is bovendien veel uitdagender om goede foto's proberen te maken ipv erop los te schieten vind ik.
        Overigens zijn er ook technische redenen om het ineens goed te doen. Je histogram is bv. gebaseerd op de embedded jpeg in je raw en als die slecht ingesteld staat geeft je histogram dus ook een foute indruk.
        Kris

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door krisd Bekijk bericht
          Ja, maar het is een "pain in the a$$" om dat te moeten doen. Als je je foto ter plekke al zo goed mogelijk maakt ga je daar achteraf vééééél tijd en ergernis mee uitsparen (ik heb het over honderden foto's hé). Misschien komt mijn dia-achtergrond hier boven? Het is bovendien veel uitdagender om goede foto's proberen te maken ipv erop los te schieten vind ik.
          Overigens zijn er ook technische redenen om het ineens goed te doen. Je histogram is bv. gebaseerd op de embedded jpeg in je raw en als die slecht ingesteld staat geeft je histogram dus ook een foute indruk.
          Kris
          OK volledig akkoord, maar als het snél moet gaan in wisselende lichtomstandigheden...?
          Je moet dan wél telkens je tijd (kunnen) nemen om je witbalans weer perfect (trachten) in te stellen...

Bovendien dacht ik dat de TS slechts enkele van zijn opnamen niet correct belicht vond, terwijl de overgrote meerderheid wél OK was!...
          QUOTE:
          Het is wel de minderheid van de beelden die dit hebben hoor.
          UNQUOTE

Comment

Ik heb in het begin eventjes de auto WB op de D200 geprobeerd.
            Maar vond dat de kleuren helemaal niet goed waren, vb het groen was helemaal niet natuurlijk. (te groen)

Ik stel nu de WB zelf in (zonlicht, bewolkt,.....) net zoals op de D70.
            BD0497BE : Nikon body + glas
            www.RudyVerrijt.info

Comment

Problemen met de kleurbalans is voor mij één van de belangrijkste redenen om NEF te gebruiken. Ik heb vanaf het begin van mijn digitale foto-hobby (dat was in 2001 met een Coolpix 880) geleerd om steeds met een vaste witbalans-instelling te werken om kleurvariaties te vermijden.
              Nu gebruik ik NEF en doe ik de correctie foto per foto in Nikon Capture 4.4.
              Ik dacht dat het mogelijk was met NC4.4 om de witbalans op één foto te corrigeren en vervolgens via de batch-funktie deze instelling door te voeren op alle foto's. Als je je gedurende de gehele sessie in dezelfde ruimte bevindt en de lichtomstandigheden veranderen niet dan denk ik dat dit een bruikbare oplossng moet zijn.
              ...but I could be wrong...

Comment

Ik heb dat probleem met auto-wb nog maar 1 maal vastgesteld.
                Namelijk in een gesloten speelruimte voor kinderen waar vele felle kleuren (oranje/groen) gebruikt werden.
                In huis, kerk of zaal of buiten nog nooit een probleem gehad.

Bij DCE Tools zit een colorcast correction plugin.

Werkt zeer goed en je kan in JPG foto's blijven maken.

Maar NEF heeft zijn voordeel omdat je achteraf overal dezelfde 'kelvin °' kan instellen bij eenzelfde situatie.
                Ik vind dat echter te omslachtig en tijdrovend maar de resultaten zijn wel beter.

ps: mijn nonkel Gérard is 87 jaar en vind elke foto goed.
                The Sky is the limit. Digital Gigi

Comment

Op mijn laatste reportage meegemaakt fotografeer het bruidskoppel van rechts te blauw,verander van kant links dus veel te rood.
                  Toevallig flits of een andere lichtbron naast het licht dat de kerk/het gemeentehuis van één kant binnenviel?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door peter C. Bekijk bericht
                    Hallo,
                    De problemen doen zich meest voor in binnenlocaties,bv kerk bij huwelijk.
                    Op mijn laatste reportage meegemaakt fotografeer het bruidskoppel van rechts te blauw,verander van kant links dus veel te rood.Peter.
                    Kan dat iets te maken hebben met licht dat door glasramen binnenkomt, of andere lichtbronnen ( kaarsen,...) in de kerk ?
                    Zelf nog niet meegemaakt, maar werk meest raw en dan (zo nodig) Capturen (NX!)

Comment

Maar NEF heeft zijn voordeel omdat je achteraf overal dezelfde 'kelvin °' kan instellen bij eenzelfde situatie.
                      Ik vind dat echter te omslachtig en tijdrovend maar de resultaten zijn wel beter.
                      Met Nikon Capture 4.4 kan je dat toch automatisch, als batch instellen, ik heb verleden week nog een huwelijksreportage gemaakt, dan stel ik een en ander in op één foto, zoals wat verscherpen, instellen van de belichting, en de kelvinwaarde bv. op 5500K, dan klik je serieverwerking aan en kies voor de optie huidige instellingen zo loopt de ganse NEF map automatisch ongeveer 400 foto's op pakweg één uur, zonder dat je er hoeft naar om te kijken
                      Daarna is de ganse map omgerekend naar 5500 Kelvin, opgescherpt en Bv. het licht in de schaduwen wat opgetrokken, deze kan je ook meteen wegschrijven als tiff of jpeg in een ander map.
                      Vooraleer ik daar aan begin, maak ik wel eerst een copie naar een andere harde schijf, moest er iets mislopen, heb ik nog altijd een copie van het origineel.
                      Trouwens in Photoshop kan je dat ook, onder automatisch Batch, kies dan voor een vooraf aangemaakte Handeling, maar Nikon Capture werkt stukken beter op dat vlak, de kleurweergave is gewoonweg bijna niet meer te verbeteren

Comment

Met een Pentium III 800 met slechts 384Mb RAM slaagt zulke batch-verwerking erg tegen.
                        Het is mijn computer die me in de steek laat.
                        The Sky is the limit. Digital Gigi

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                          Met Nikon Capture 4.4 kan je dat toch automatisch, als batch instellen, ik heb verleden week nog een huwelijksreportage gemaakt, dan stel ik een en ander in op één foto, zoals wat verscherpen, instellen van de belichting, en de kelvinwaarde bv. op 5500K, dan klik je serieverwerking aan en kies voor de optie huidige instellingen zo loopt de ganse NEF map automatisch ongeveer 400 foto's op pakweg één uur, zonder dat je er hoeft naar om te kijken
                          Daarna is de ganse map omgerekend naar 5500 Kelvin, opgescherpt en Bv. het licht in de schaduwen wat opgetrokken, deze kan je ook meteen wegschrijven als tiff of jpeg in een ander map.
                          Vooraleer ik daar aan begin, maak ik wel eerst een copie naar een andere harde schijf, moest er iets mislopen, heb ik nog altijd een copie van het origineel.
                          Trouwens in Photoshop kan je dat ook, onder automatisch Batch, kies dan voor een vooraf aangemaakte Handeling, maar Nikon Capture werkt stukken beter op dat vlak, de kleurweergave is gewoonweg bijna niet meer te verbeteren
                          Ik werk ook steeds in Raw, doch ik zou zelf nooit 400 beelden in batch automatische correcties laten uitvoeren. Ik heb nu nog zo'n 1000 beelden te verwerken van mijn laatste reis. Het ene beeld vraagt minder (of juist meer) opscherpen, kleurcorrectie of contrast dan het andere. Ik werk beeld per beeld af, inderdaad zeer tijdrovend, maar volgens mij nog steeds de nauwkeurigste methode.
                          Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Ik werk ook steeds in Raw, doch ik zou zelf nooit 400 beelden in batch automatische correcties laten uitvoeren. Ik heb nu nog zo'n 1000 beelden te verwerken van mijn laatste reis. Het ene beeld vraagt minder (of juist meer) opscherpen, kleurcorrectie of contrast dan het andere. Ik werk beeld per beeld af, inderdaad zeer tijdrovend, maar volgens mij nog steeds de nauwkeurigste methode.
                            Daar ben ik het volledig mee eens, maar kijk maar eens hoeveel maal je dezelfde instellingen gebruikt, als je ze terug als NEF naar dezelfde map terugstuurt, kan je ze gewoon even overlopen, en daar nog wat kleine correcties uitvoeren, iedereen moet daarin voor zichzelf de gemakkelijkste weg zoeken, bij mij lukt dat gewoon zeer goed.

Met een Pentium III 800 met slechts 384Mb RAM slaagt zulke batch-verwerking erg tegen.
                            Het is mijn computer die me in de steek laat.
                            Dat is inderdaad krap, ik werk met een P4 3,2 Ghz xenon en 2 Gb. aan ramgeheugen, de grootste vertragingen krijg ik omdat ik volledig op externe schijven afhaal en terug opsla.
                            Last edited by Guest42; 3 september 2006, 19:19.

Comment

ik vind dat de AWB van de D200 zeer goed zijn ding doet .. maar voor huwelijksreportages schiet ik altijd RAW .. dan ben je zeker dat bij veranderlijk licht je nog eenvoudig kan aanpassen + je dynamisch bereik is hoger om zowel de witte bruid als de donkere bruidegom niet te laten dichtlopen/uitbijten

als je de rawconvertie met rawshooter premium doet (als je die al had, want nu doodgeknuffeld door Adobe) dan gaat het ook op een oude computer met beperkte hoeveelheid ram behoorlijk voorruit (heb even getest op een AMD 2000+ (kloksnelheid van circa 1000 Mhz) en 256MB ram .. 't blijft menselijk

Comment

Working...
                              X