Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D200 en kleurbalans

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nikon D200 en kleurbalans

Hey,
    Thx voor alle info hier al neergeschreven maar heb eigenlijk nog geen antwoord gekregen op mijn vraag.
    Het is de bedoeling om meteen een correcte foto te maken ivm witbalans en niet uren te moeten nabewerken(toch niet voor dit probleem).
    En in RAW/NEF fotograferen is zeer goed(voor studio) maar voor mij niet haalbaar op een reportage(tussen 800-1000 beelden) en een 35 tal huwelijken per seizoen.
    Begin dan maar met tijdrovende nabewerkingen.
    Ook een vaste Kelvin waarde lijkt mij moeilijk haalbaar daar de omstandigheden steeds wisselen en ze dan toch niet in batch kunnen verwerkt worden.
    En wat uitgebrande delen en hogelichten betreft,in RAW heb je uiteraard wat meer dynamisch bereik.
    Maar als je dit gebruikt om je belichting nadien juist te krijgen vind ik dat je totaal vekeerd bezig bent,koop eens een lichtmeter en meet je licht manueel zoals vroegen want geen enkel toestel werkt juist op program.
    Dat is mijn ervaring en mening.
    Peter.
    Body : Fuji X-T4, lenzen : XF8-16mm F2.8 LM WR, XF16-55mm F2.8 LM WR, XF50-140mm F2.8 R LM OIS WR, XF56mm F1.2 R, manfrotto statief. Op verlanglijstje: XF150-600mm

Comment

Enerzijds:
      Oorspronkelijk geplaatst door peter C. Bekijk bericht
      Maar als je dit gebruikt om je belichting nadien juist te krijgen vind ik dat je totaal vekeerd bezig bent,koop eens een lichtmeter en meet je licht manueel zoals vroegen want geen enkel toestel werkt juist op program.
      Dat is mijn ervaring en mening.
      Peter.
      Anderzijds:
      Oorspronkelijk geplaatst door peter C. Bekijk bericht
      Ook een vaste Kelvin waarde lijkt mij moeilijk haalbaar daar de omstandigheden steeds wisselen en ze dan toch niet in batch kunnen verwerkt worden.
      Awel Peter, groot gelijk. Maar wees dan wel consequent. Koop dan een vel wit papier, en meet dan iedere keer de witwaarde, want bij wisselende waarden...
      Ik wil maar zeggen: als je er van uitgaat dat de belichting niet constant dezelfde is, en je dus iedere keer opnieuw moet meten, heb je, toch in jouw geval, blijkbaar ook verschillende witbalans waarden (of kleurtemperaturen). Stel dan bij door niet alleen je belichting te meten, maar ook je witbalans. Op het kleed van de bruid bijvoorbeeld (is toch meestal wit, nietwaar )
      ViV - Mijn foto's

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door viv Bekijk bericht
        Koop dan een vel wit papier, en meet dan iedere keer de witwaarde, want bij wisselende waarden...
        je doet dit beter op een grijskaart. een vel wit papier is niet altijd "perfect" wit, en WB is precieser op een grijskaart in te stellen dan op een perfect wit blad.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Visio Bekijk bericht
          je doet dit beter op een grijskaart. een vel wit papier is niet altijd "perfect" wit, en WB is precieser op een grijskaart in te stellen dan op een perfect wit blad.
          Ik zit al een tijdje met dat idee in mijn hoofd. Nu doe ik het met een vel canonfotopapier en behaal hiermee goede resultaten. Maar zo'n "warm card" waar krisd het over had interesseert me wel.
          Dus nu heb ik 2 vraagjes.
          Heeft een D70s door dat hij geen wit vel schiet maar een 18% grijs voor de witbalans in te stellen?
          Waar vind ik zo'n "warm card"? Een gewone grijskaart interesseert me niet echt omdat ze te duur zijn en niet (veel) meer bieden dan mijn fotopapier.

Mvg

Comment

De automatische witbalans van mijn D200 geeft met name ook een te harde groene kleur aan. Bij natuuropnamen moet ik daar altijd goed rekening mee houden. Met een vel wit papier stel ik dan zelf de witbalans in.
            Hiervoor kwam al even aan de orde dat de D200 is in te stellen om RAW + JPG Het is misschien een domme vraag, maar waar dient deze dubbele instelling voor. Het zal toch meestal de bedoeling zijn om je RAW-foto's te bewerken en niet om een JPG-foto over te houden. ??
            AGFA- Klick; Nikon D300; Nikon D4; Nikon 70-200 2.8 VRII; Nikon 18-200 mm; Nikon 17-35 mm 2.8; Sigma Macro 105 mm 2.8; Nikon 28-120 mm 4.0; SB 800; SB 910;Tamron AF SP 2x teleconverter 7 el; Nikon 50 mm. 1.8; Tamron 28-75 2.8 AS EX DI LD (IF);

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door HdBD200 Bekijk bericht
              Hiervoor kwam al even aan de orde dat de D200 is in te stellen om RAW + JPG Het is misschien een domme vraag, maar waar dient deze dubbele instelling voor. Het zal toch meestal de bedoeling zijn om je RAW-foto's te bewerken en niet om een JPG-foto over te houden. ??

dat is een compromis .. je schiet in JPG om snel klaar te zijn .. en de foto's met een probleem kan je dan snel en kwalitiatief juist zetten .. heb je dan bv. toch nog een foto die flirt met de grenzen van je dynamisch bereik in jpg .. dan kan je dat via RAW nog wat opvangen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Scientist Bekijk bericht
                Heeft een D70s door dat hij geen wit vel schiet maar een 18% grijs voor de witbalans in te stellen?
                of het nu grijs is of wit maakt niets uit, maar het moet kleur-neutraal zijn .. en als het niet wit is, dan zijn de verschillen beter te meten, en zal de AWB beter werken (neutraal zwart is nu ook niet bepaald een goede keuze) .. daarom is een grijskaart die je bij de fotograaf om de hoek kan kopen een goed hulpmiddel

Comment

Zijn er bij het gebruiken van z'n grijskaart bepaalde "regels" aan te houden?
                  Bvb onder 45° tov de lichtbron, er rechtop meten, .... ?
                  Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
                  MySite - All your base are belong to us - What you say

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
                    Ik werk ook steeds in Raw, doch ik zou zelf nooit 400 beelden in batch automatische correcties laten uitvoeren. Ik heb nu nog zo'n 1000 beelden te verwerken van mijn laatste reis. Het ene beeld vraagt minder (of juist meer) opscherpen, kleurcorrectie of contrast dan het andere. Ik werk beeld per beeld af, inderdaad zeer tijdrovend, maar volgens mij nog steeds de nauwkeurigste methode.
                    Helemaal met u eens: ook bij mij krijgt iedere foto zijn aandacht. Dat betekent ook indien nodig dat de vuilnisbak open staat.
                    Op iedere opname wil ik de controle houden: niet 100% tevreden dan weg ermee. Een film wordt gemaakt tijdens de montage: een foto in de doka of in Photoshop. Natuurlijk wel na getracht te hebben het optimale te behalen tijdens de opnamen.

Comment

Hallo
                      Ik heb met interesse de bovenstaande post gelezen en wil twee problemen in dezelfde lijn rapporteren. Ik probeer straks een aantal van jullie aanbevelingen uit.

Ik ben 4 jaar geleden met veel plezier een D100 beginnen gebruiken - duizenden meestal point-and-shootfoto's verder, was ik eigenlijk zeer tevreden over de kleuropname van het toestel. Mijn D200 die ik onlangs kocht is helemaal anders van kleuropname en ik merk, vooral in foto's waar rood al voorkomt, een shout-out van rood - wat natuurlijk bijzonder onhandig is en me eigenlijk niet echt bevalt. Een vriend van mij heeft een D70 en dat toestel heeft net hetzelfde probleem. Op het internet hebben we samen nog niet zo heel veel posts gevonden over het probleem.

Ik ben het met de starten van de thread eens dat het toestel in de meeste omstandigheden juiste foto's zou moeten maken, gezien dat, merkwaardig genoeg, bij de D100 nooit problemen opleverde (althans voor mij).
                      Eens zien of hier nog reactie op komt - alvast dank!
                      Groeten
                      Filip
                      Filip

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TedereTijger Bekijk bericht
                        Zijn er bij het gebruiken van z'n grijskaart bepaalde "regels" aan te houden?
                        Bvb onder 45° tov de lichtbron, er rechtop meten, .... ?
                        voor witbalance hou ik ze haaks op de lens. de grijskaart moet wel staan in een zone die juist belicht is, niet in een donkere of te helder deel van het testbeeld .. redelijk beeldvullen is voor WB natuurlijk beter.

Als je dan een grijskaart gebruikt die ook WIT en ZWART heeft .. dan kan je eveneens een testfoto maken per lichtomstandigheid voor je witpunt en zwartpunt te bepalen en zo automatisch een juiste curve op al je foto's toepassen met amper 3 muisklikken (zowel in RAW als JPG)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Scientist Bekijk bericht
                          Waar vind ik zo'n "warm card"? Een gewone grijskaart interesseert me niet echt omdat ze te duur zijn en niet (veel) meer bieden dan mijn fotopapier.
                          Ik heb dat uit het D200-boek van Thom Hogan. http://www.warmcards.com/. Simpel en duur, zoals veel van dat soort materiaal...
                          Maar blijkbaar wel stevig, wasbaar en zo. Kan ik van mijn Kodak grijskaart niet zeggen, een simpel kartonnen ding en dat was ook duur.
                          Nu, voor $65 ga ik misschien wel eens aan het experimenteren met lichtblauwe verf op een stukje plexi!
                          Kris

Comment

voor circa 30 euro heb je een jobokaart

aan een kant het je WIT, ZWART, diverse GRIJStinten, elke basiskleur CMYK-RGB en op de keerzijde een grijskaart. Alles mooi afwasbaar .. en te koop bij de meeste fotowinkels

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door krisd Bekijk bericht
                              Ik heb dat uit het D200-boek van Thom Hogan. http://www.warmcards.com/. Simpel en duur, zoals veel van dat soort materiaal...
                              Maar blijkbaar wel stevig, wasbaar en zo. Kan ik van mijn Kodak grijskaart niet zeggen, een simpel kartonnen ding en dat was ook duur.
                              Nu, voor $65 ga ik misschien wel eens aan het experimenteren met lichtblauwe verf op een stukje plexi!
                              Kris
                              Gebruik een warm filter in photoshop als je de theoretische waarden wilt wijzigen. Ook als het beeld te rood is, kan je in photoshop gemakelijk met een coolfilter (blauw) het beeld neutraler maken.
                              Nikon D200 & D100 / 17-55 F2.8 DX / 70-200 VR F2.8 /50 F1.8 / SB800 & SB80 DX

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tshirt Bekijk bericht
                                Gebruik een warm filter in photoshop als je de theoretische waarden wilt wijzigen. Ook als het beeld te rood is, kan je in photoshop gemakelijk met een coolfilter (blauw) het beeld neutraler maken.
                                Dat ken ik wel hoor, maar we zijn nu effe bezig om de foto al van bij het maken zo goed mogelijk te krijgen . Zo krijg je bv. ook de juiste histogrammen op je camera te zien.
                                Toch bedankt voor de tip! Kris

Comment

Working...
                                X