Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D200 en kleurbalans

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nikon D200 en kleurbalans

Welicht is dit wat , http://www.expoimaging.net/index.php
    D200 / D70s

Comment

Kan ik van mijn Kodak grijskaart niet zeggen, een simpel kartonnen ding en dat was ook duur

Heb net een nieuwe grijskaart van Kodak besteld bij prof-o-cam(grobet) prijs 12.99 euro voor 2kaarten A4 en een kleine zakformaat kaartje.
      Peter
      Body : Fuji X-T4, lenzen : XF8-16mm F2.8 LM WR, XF16-55mm F2.8 LM WR, XF50-140mm F2.8 R LM OIS WR, XF56mm F1.2 R, manfrotto statief. Op verlanglijstje: XF150-600mm

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door krisd Bekijk bericht
        Dat ken ik wel hoor, maar we zijn nu effe bezig om de foto al van bij het maken zo goed mogelijk te krijgen . Zo krijg je bv. ook de juiste histogrammen op je camera te zien.
        Toch bedankt voor de tip! Kris

Dat is wat ik net probeer uit te leggen. Met een "warm card" ipv een grijskaart, ben je de camera eigenlijk iets aan het wijsmaken en wijk je af van de correcte theoretische waarden. Ik zou altijd een grijskaart gebruiken, en achteraf een warmfilter. Dat is mijn mening erover.
        Nikon D200 & D100 / 17-55 F2.8 DX / 70-200 VR F2.8 /50 F1.8 / SB800 & SB80 DX

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tshirt Bekijk bericht
          Dat is wat ik net probeer uit te leggen. Met een "warm card" ipv een grijskaart, ben je de camera eigenlijk iets aan het wijsmaken en wijk je af van de correcte theoretische waarden. Ik zou altijd een grijskaart gebruiken, en achteraf een warmfilter. Dat is mijn mening erover.
          Ieder zijn workflow hé .
          Maar zoals jij het doet zit je dus per definitie achteraf nog met een bewerking, en sommigen (ik bv.) wil dat beperken. En of je nu een grijskaart of een warmcard gebruikt, de raw informatie is dezelfde.
          Grijs kan wel "theoretisch" correct zijn (al valt daar ook over te discussiëren) maar ik zie liever iets warmer (meestal).
          Als je op voorhand weet dat je iets warmere kleuren wil, dan kan je dat toch best zo instellen bij het maken van de foto, dan is je histogram correct (dit is immers gebaseerd op de embedded jpeg en niet op de raw informatie zelf). Nu ja, dit is allemaal zeer theoretisch en ieder moet gewoon doe wat voor hem het beste werkt . Ik doe liefst zo veel mogelijk vanuit de raw en niet na het omzetten, al ben ik ervan overtuigd dat jou manier ook goed is en dat ik het verschil met mijn manier niet zal zien in het eindresultaat !
          Eigenlijk maak je met een grijskaart (of een warmcard) je camera zowiezo iets wijs, niet?
          Kris

Comment

Eigenlijk maak je met een grijskaart (of een warmcard) je camera zowiezo iets wijs, niet?
            Hier is ook over te discussiëren aangezien onze hersenen kleuren niet objectief beoordelen. Zo kunnen we nog wel even doorgaan dus.

Comment

Working...
            X