Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De invloed van de trilling van de spiegelklap! LAATSTE AANPASSING.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: De invloed van de trilling van de spiegelklap! DEFINITIEVE overzicht.

De 4 foto's op f/8 en 100 ISO heb ik gemaakt bij veranderd licht. Door de jaloezie die voor het raam hangt (zonnescherm, bestaande uit horizontale lamellen) steeds iets meer dicht te draaien. Zodat het licht, dat op de trui viel, steeds minder werd en een langere sluitertijd nodig was.
    Lager dan 100 ISO kan ik niet en een kleinere diafragma-opening wilde ik niet, omdat mijn ervaring is dat de kwaliteit van een opname bij digitale fotografie, bij veel objectieven, bij een diafragma-opening kleiner dan F/8, al minder wordt.

Overigens kan de Nikon D200 met tussenstapje van 1/3 of 1/2 stop in de ISO werken, maar ik heb deze mogelijkheid uitgezet. Als ik het diafragma wil veranderen is het altijd met 1 stop tegelijk op deze manier loopt ik veel sneller door de diafragma reeks heen. Bij 1/3 stop krijg je: 100/125/160/200/250/320/400/500/640/800/1000/1250/1600 dat betekent 13 keer draaien, terwijl ik het nu met 5 keer, te weten 100/200/400/800/1600, veel sneller kan werken. Een klein belichtings-verschil in de opname is makkelijk op te vangen.
    Last edited by j@n; 3 september 2006, 10:43.

Comment

Bedankt voor deze mooi uitgevoerde test Jan.
      Had zelf ook al ervaren dat de spiegel omhoog doen betere resultaten gaf bij mi'n macro-fotografie. Je test laat goed het verschil zien tussen met name 1/80s tot 1/2s naar mijn mening.
      Groetjes Edwin
      Mijn Foto's

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fotofiel Bekijk bericht
        nu is het een mooi overzicht

dit is uiteraard cameraspecifiek, dus het zou interessant zijn mocht iemand het ook eens doen met een D2x, en een paar canon toestellen.

ik verschiet van het resultaat bij 1/2 seconde, het grote verschil op 1/60 verwondert mij iets minder
        Ik ben zinnens het voor de D2x te doen met een begeleidend artikel "hoe alle dempingsopties aangewend kunnen worden" dat ik online ga zetten.
        Last edited by frank207be; 3 september 2006, 21:42. Reden: betere formulering

Comment

Keep up the good work

Comment

Voor de laatste aanpassing: zie eerste topic onderaan.
            Last edited by j@n; 4 september 2006, 19:40.

Comment

Re: De invloed van de trilling van de spiegelklap! LAATSTE AANPASSING.

Schitterend werk...

Een hele geruststelling dat de 0,4 sec toch iets opbrengt.

Bedankt.

Jo.
              Last edited by jwllms; 4 september 2006, 21:13.
              A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
              Nikon stuff

Comment

Re: De invloed van de trilling van de spiegelklap! LAATSTE AANPASSING.

Ik heb net gelezen dat die 0,4 sec vertraging nadat de spiegel opgeklapt is ook als functie in de D80 steekt. Misschien hoef ik toch niet de Lotto te winnen om van een D70 het opstapje te maken naar een camera met een grote zoeker, minder ruis bij hogere ISO's en scherpere macro-opnames
                Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

Comment

Working...
                X