Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De invloed van de trilling van de spiegelklap! LAATSTE AANPASSING.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: De invloed van de trilling van de spiegelklap!

Oorspronkelijk geplaatst door fotofiel Bekijk bericht
    mooi weergegeven, maar mensen die met telelenzen werken doen dit automatisch

tussen 1/4 en 1/30 aan te raden

vanaf 1/2 is de trilling verwaarloosbaar tov van de sluitertijd

ergste trilling van de spiegel ligt normaal op 1/8 en 1/15
    Zeer zeer juist en dan komt de kwaliteit van een goed statief naar boven. Alleen de goede statieven van Manfrotto en Gitzo zijn in staat om de trillingen bij deze snelheden voldoende te dempen. Vandaar de onscherpte verschillen bij kwalitatief 'mindere' statieven. Dit wordt trouwens al jaren door het Franse tijdschrift Chasseur d'Images gepredikt.
    Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fotofiel Bekijk bericht
      mooi weergegeven, maar mensen die met telelenzen werken doen dit automatisch

tussen 1/4 en 1/30 aan te raden

vanaf 1/2 is de trilling verwaarloosbaar tov van de sluitertijd

ergste trilling van de spiegel ligt normaal op 1/8 en 1/15
      Voor die fotografen het natuurlijk ook niet bedoeld, want die doen dat automatisch!!!

Comment

Een halve seconde lijkt me tekort om de trilling te laten doven. Heb mij altijd het nut van deze Exposure delay afgevraagd!
        Bij sluitertijden tussen 1/8 en 1/60 is die 0.4s nog altijd een stuk langer dan de sluitertijd, dus het is wel degelijk effectief.

Bij langere sluitertijden is zoals al eerder gezegd, de trilling een verwaarloosbaar onderdeel van de belichting.

Comment

En als de spiegel niet opklapbaar is?
          Hoe kan je dit dan op een of andere manier wat opvangen?

Ik veronderstel dat als de spiegel niet opklapbaar is en je gebruikt een statief, dan de trillingen goed zichtbaar zijn ... ???

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
            Zeer zeer juist en dan komt de kwaliteit van een goed statief naar boven. Alleen de goede statieven van Manfrotto en Gitzo zijn in staat om de trillingen bij deze snelheden voldoende te dempen. Vandaar de onscherpte verschillen bij kwalitatief 'mindere' statieven. Dit wordt trouwens al jaren door het Franse tijdschrift Chasseur d'Images gepredikt.
            >technische modus aan<
            Niet helemaal juist Bij gunstige omstandigheden (geen wind) en gebruik van MLU MET draadontspanner MC-30 (of gelijkwaardig) kan je uit een derderangs prutsstatief toch fantastische resultaten toveren hoor Hier een fullsize foto van de tuinparasol van de buren met exif voor de geinteresseerden (sommige waarden niet correct zoals aanscherping wegens aangepast in RAW) vanop een oude beschadigde Bilora Profilo 75-3 met 500mm lens en D2X aan f/8 - ISO 100 en 1/1.5s en middenzuil helemaal naar boven gedraaid. Na de scherpstelling en loslaten wiebelde ie 10 seconden na. Zet de foto zeker op 100% view en kijk maar naar de structuur van de stof en het stiksel
            >technische modus uit<
            Last edited by frank207be; 31 augustus 2006, 20:59.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Cactuske Bekijk bericht
              En als de spiegel niet opklapbaar is?
              Hoe kan je dit dan op een of andere manier wat opvangen?

Ik veronderstel dat als de spiegel niet opklapbaar is en je gebruikt een statief, dan de trillingen goed zichtbaar zijn ... ???
              Veel hangt af van statief, lensvoet en camera natuurlijk. Dat is één van de redenen waarom ik mijn D70 wou upgraden. Dit is een fantastisch toestel, maar die biedt geen enkele dempingsoptie De IR afstandsbediening ML-L3 biedt geen enkele bescherming tegen spiegelvibraties...

De M-UP/MLU die op de D2X/H/Hs en D200 zit is de meest betrouwbare manier om trillingen te dempen, zelfs op een minderwaardig statief, omdat je ze kan laten uitdoven zonder de camera aan te raken en af te drukken wanneer de camera/lens volledig stil is. Een drukje op de remote is dan genoeg om een perfect scherpe foto te maken

MVG,

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                >technische modus aan<
                Niet helemaal juist Bij gunstige omstandigheden (geen wind) en gebruik van MLU MET draadontspanner MC-30 (of gelijkwaardig) kan je uit een derderangs prutsstatief toch fantastische resultaten toveren hoor Hier een fullsize foto van de tuinparasol van de buren met exif voor de geinteresseerden (sommige waarden niet correct zoals aanscherping wegens aangepast in RAW) vanop een oude beschadigde Bilora Profilo 75-3 met 500mm lens en D2X aan f/8 - ISO 100 en 1/1.5s en middenzuil helemaal naar boven gedraaid. Na de scherpstelling en loslaten wiebelde ie 10 seconden na. Zet de foto zeker op 100% view en kijk maar naar de structuur van de stof en het stiksel
                >technische modus uit<
                >pixelpeeper modus aan<
                Ik zie een hot pixel rechts van de parasol, meer ruis dan ik uit m'n prosumer haal en de rechterkant van de parasol heeft precies een beetje last van CA... (500mm lens...)
                >pixelpeeper modus uit<

De structuur is inderdaad haarscherp dus je hebt hier zeker gaan last gehad van "mirror slap"... Als je even googled vind je wel nog meer commentaar, de D200 blijkt er wat gevoeliger voor te zijn. De D2x is wel een andere meer professionele range en zou dit minder moeten hebben...
                Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                  >technische modus aan<
                  >technische modus uit<
                  >kritische modus aan<
                  Mooie foto, maar je hebt één detail niet gelezen: de kritische snelheden liggen tussen 1/8 en 1/15. Juist op die snelheden is de trilling van de spiegel het meest nadrukkelijk. Jij nam dit beeld op een tragere snelheid: 1.5 s.
                  Op deze snelheid is de trilling van de spiegel verwaarloosbaar.
                  De eerste foto van de originele poster daarentegen geeft dit fenomeen zeer duidelijk weer (werd genomen op 1/8s).
                  >kritische modus uit<
                  Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

>kritische modus aan<
                    Mooie foto, maar je hebt één detail niet gelezen: de kritische snelheden liggen tussen 1/8 en 1/15. Juist op die snelheden is de trilling van de spiegel het meest nadrukkelijk. Jij nam dit beeld op een tragere snelheid: 1.5 s.
                    De eerste foto van de originele poster daarentegen geeft dit fenomeen zeer duidelijk weer (werd genomen op 1/8s).
                    >kritische modus uit<
                    Ik bezit ook sinds kort een D200, de hevige klap van de spiegel viel mij ook op: zeker als je aan het vogelspotten bent is ieder vreemd geluid lastig.
                    Een goed zwaar statief is bij langere sluitertijden noodzakelijk. Het beste werk je zo min mogelijk met een uitgetrokken middenzuil. Ik gebruik al 35 jaar een Gitso. (zelfde type wordt nog steeds gemaakt) Deze kan twee en halve meter hoog uitgeschoven worden. Ik gebruik hem zowel voor Foto en (film) video opnamen. Dit statief absorbeert elke trilling. Daarnaast gebruik ik soms een lichter Manfrotto statief: deze is zeker met uitgerokken middenzuil voor video opnamen en langere sluitertijden voor foto's ongeschikt:bij de minste aanraking of zuchtje wind staat dat ding te trillen.

Comment

>kritische modus aan<
                      >kritische modus uit<
                      <sussende modus aan>
                      Je hebt een punt, maar ik kan gerust deze test herhalen met tussenstappen tussen 1/30 en 1/5s, en het resultaat zal e x a c t h e t z e l f d e blijven, juist omdat bij de MLU/M-up op de motordrive de spiegel al opgeklapt is, en ie gewoon niet de minste trilling kan veroorzaken. Gebruik hierbij een MC-30 afstandsbediening en dan kan je afdrukken zonder de camera aan te raken
                      <sussende modus uit>

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
                        Ik bezit ook sinds kort een D200, de hevige klap van de spiegel viel mij ook op: zeker als je aan het vogelspotten bent is ieder vreemd geluid lastig.
                        Een goed zwaar statief is bij langere sluitertijden noodzakelijk. Het beste werk je zo min mogelijk met een uitgetrokken middenzuil. Ik gebruik al 35 jaar een Gitso. (zelfde type wordt nog steeds gemaakt) Deze kan twee en halve meter hoog uitgeschoven worden. Ik gebruik hem zowel voor Foto en (film) video opnamen. Dit statief absorbeert elke trilling. Daarnaast gebruik ik soms een lichter Manfrotto statief: deze is zeker met uitgerokken middenzuil voor video opnamen en langere sluitertijden voor foto's ongeschikt:bij de minste aanraking of zuchtje wind staat dat ding te trillen.
                        De D200 kan 5 FPS aan en heeft 50ms vertraging. De D2 reeks doet 8 FPS met 37ms vertraging. Dit vereist een zeer snelle spiegelbeweging en het gevolg daarvan is simpelweg een harde klap Zoals iemand anders al zie is de Fuji S3pro veel zachter, maar de FPS rate van deze camera is uiteraard ook veel lager...

Opnamen bij windstil weer of binnenhuis + MLU + elektrische draadontpanner + even wachten + handen weg van de camera = altijd perfect scherpe foto's ongeacht het gebruikte statief .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wim Bekijk bericht
                          >pixelpeeper modus aan<
                          Ik zie een hot pixel rechts van de parasol, meer ruis dan ik uit m'n prosumer haal en de rechterkant van de parasol heeft precies een beetje last van CA... (500mm lens...)
                          >pixelpeeper modus uit<

De structuur is inderdaad haarscherp dus je hebt hier zeker gaan last gehad van "mirror slap"... Als je even googled vind je wel nog meer commentaar, de D200 blijkt er wat gevoeliger voor te zijn. De D2x is wel een andere meer professionele range en zou dit minder moeten hebben...
                          >Ongeruste modus aan<
                          Even de camera op hot pixels getest bij lange sluitertijd (10s), maar geen enkele gevonden
                          >Ongeruste modus uit<

Tja, ik heb een vrij agressieve USM gebruikt, en dan komt ruis al wel eens tevoorschijn hé, zeker op lichtwaarden onder de 75. De 500mm f4P is inderdaad een wat ouder type objectief, en die heeft idd veel last van CA De D2X laat dat spijtig genoeg zeer enthousiast zien

Ik denk dat de D2X met zijn nog snellere spiegelmechanisme zeker even hard zal "klappen" als de D200. Gisteren bij de test zag ik 'm na de opname toch ferm bewegen wanneer de spiegel terugkeerde naar rust.

Comment

Re: De invloed van de trilling van de spiegelklap! UPDATE

Verplaatst naar 1e topic.
                            Last edited by j@n; 2 september 2006, 10:11.

Comment

Re: De invloed van de trilling van de spiegelklap! grote UPDATE

Jezus

Ik moet eerlijk zijn dat ik dit verschil niet had verwacht. Kga er toch trachten rekening mee te houden indien mogelijk....

Dit is wat het forum nodig heeft Niet de eeuwig durende xxxx vs. yyyyy

Comment

Re: De invloed van de trilling van de spiegelklap! grote UPDATE

Zeer mooi gedaan Jan

Comment

Working...
                                X