Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De invloed van de trilling van de spiegelklap! LAATSTE AANPASSING.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: De invloed van de trilling van de spiegelklap! grote UPDATE

ben verrast door de resultaten bij 1/2 en 1/60

kan je de reeks doortrekken naar 1s of zelfs 2s, en ook naar de snellere tijden?

Comment

Zeer nuttige informatie waar de D200 bezitters hun voodeel mee kunnen doen.

Jan

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fotofiel Bekijk bericht
        ben verrast door de resultaten bij 1/2 en 1/60
        kan je de reeks doortrekken naar 1s of zelfs 2s, en ook naar de snellere tijden?
        Ben ik mee bezig. Bij de reeks 1/60 t/m 1/160 is er pas vanaf 1/125 'a 1/160 seconden geen verschil meer te zien.

Ga nu een reeks maken vanaf een halve seconde en langer. Ik gebruik daarvoor de minder wordende hoeveelheid licht dat door het raam naar binnen valt.

Comment

Re: De invloed van de trilling van de spiegelklap! DEFINITIEVE overzicht.

Het definitieve overzicht is klaar. Zie hiervoor de eerste topic.

Comment

Mooi overzicht... dus tussen 1/2de sec en 1/125ste is het duidelijk zichtbaar... Ik verschiet er toch ook van eerlijk gezegd, ik dacht altijd dat het kantelpunt rond 1/60ste lag maar het is nog vaag zichtbaar bij 1/125ste (maar aanvaardbaar vind ik).

Ik heb het even bij m'n 8080 getest en het is een saai resultaat:

iso50/140mm/F8 (licht laten verminderen door velux als lichtsluis te gebruiken)

Als er nog mensen zich geroepen voelen om eens een gelijkaardig testje te maken (maar best met dslr's ) zou het wel eens interessant zijn om te zien welke camera's hier beter resultaat halen...
            Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

Comment

nu is het een mooi overzicht

dit is uiteraard cameraspecifiek, dus het zou interessant zijn mocht iemand het ook eens doen met een D2x, en een paar canon toestellen.

ik verschiet van het resultaat bij 1/2 seconde, het grote verschil op 1/60 verwondert mij iets minder

Comment

Re: De invloed van de trilling van de spiegelklap!

Oorspronkelijk geplaatst door jwllms Bekijk bericht
                Interessante test.

Wist je trouwens dat de D200 heeft een ingebouwde functie om eerst de spiegel op te klappen dan een halve seconde te wachten en dan pas de foto te nemen.

('Exposure delay' in de engelse manual)

Jo.
                Het enige wat ik hierover vind, is gebruik maken van de Mirror lock up; als je dan de sluiter zelf niet ontspant, wordt deze na 30 sec vanzelf ontspannen.
                Toch beter kijken.
                Fotolog -DevLog

Comment

Re: De invloed van de trilling van de spiegelklap!

Kijk zo'n topics moeten in een algemene FAQ komen.
                  Hopelijk testen nog wat mensen dit fenomeen. Ik zal proberen met mijn 350d eentje te maken.
                  Last edited by multipasser; 2 september 2006, 17:04.
                  Canon 5d mkII // 50mmL f1.2 // 16-35mmL mkII // 70-200mmL f4.0 // 100mmL f2.8 macro // 135mmL f2.0 // mpe-65mm Macro !

Comment

Kijk zo'n topics moeten in een algemene FAQ komen.
                    Die exposure delay .4s en dat de MUP naar beneden gaat na 30s staat nochtans allemaal in de handleiding.

Of verwacht ik teveel als mensen een camera kopen van 1500€?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fonzie Bekijk bericht
                      Die exposure delay .4s en dat de MUP naar beneden gaat na 30s staat nochtans allemaal in de handleiding.

Topics!.. HEEL DEZE TOPIC.
                      Canon 5d mkII // 50mmL f1.2 // 16-35mmL mkII // 70-200mmL f4.0 // 100mmL f2.8 macro // 135mmL f2.0 // mpe-65mm Macro !

Comment

Dit forum dient uiteindelijk om mekaar te helpen vind ik:

voor de D200:
                        ga naar 'persoonlijke instellingen menu'
                        'd opnemen/weergeven'
                        'd5 Spiegel voorontsp.' op ON
                        Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fonzie Bekijk bericht

Eh, zoals je kan zien heb ik m'n post naderhand ge-edit en gezegd dat ik toch beter moet kijken.

- nouja, 't is misschien toch niet zo duidelijk, maar die eeerste zin staat tussen tags ~die hier dus niet schijnen te werken~.
                          Fotolog -DevLog

Comment

Wat ik me nu wel afvraag: normaal wordt aangeraden om VR uit te schakelen op statief, zou VR in dit kritische 1/8e .. 1/15e bereik kunnen helpen bij minder stabiele statieven , of juist tegenwerken ?
                            www.PhotoPC.be - BD0430BE - NiCaNolta

Comment

Duidelijke test.
                              Heb al maanden problemen met foto's die niet echt scherp zijn en heb dit al bij andere topics gemeld.
                              Ik heb dikwijls niet 100% scherpe foto's bij modelopnames waarbij model stilzit en ik tijd genoeg heb en shoot bij 1/120. Dat zou moetn scherp zijn, welnu 1/3 is niet scherp... ergerlijk: ik heb altijd gedacht dat de klap van de spiegel de oorzaak zou zijn. (Met mijn Olympus E10 nooit onscherpe foto's!! zelfs bij zeer lage snelheden...)
                              Enfin ik ben altijd benieuwd naar andere D200 gebruikers...
                              http://www.stich.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door axat Bekijk bericht
                                Duidelijke test.
                                Heb al maanden problemen met foto's die niet echt scherp zijn en heb dit al bij andere topics gemeld.
                                Ik heb dikwijls niet 100% scherpe foto's bij modelopnames waarbij model stilzit en ik tijd genoeg heb en shoot bij 1/120. Dat zou moetn scherp zijn, welnu 1/3 is niet scherp... ergerlijk: ik heb altijd gedacht dat de klap van de spiegel de oorzaak zou zijn. (Met mijn Olympus E10 nooit onscherpe foto's!! zelfs bij zeer lage snelheden...)
                                Enfin ik ben altijd benieuwd naar andere D200 gebruikers...
                                Wat ik me afvraag is hoe je de test gedaan hebt.
                                Je trekt 4 foto's op f8 met zo blijkt dezelfde iso.
                                Trek je dan de levels hetzelfde in RAW zodat de 4 foto's hetzelfde lijken. Of doet de D200 tussenstapjes in iso? (350d doet alleen 100-200-400-...).

Comment

Working...
                                X