Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De zoveelste die twijfelt tussen de 350D en de D50

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• De zoveelste die twijfelt tussen de 350D en de D50

Ik geraak er maar niet uit. Als ik puur naar recenties kijk op het internet, via DPreview en commentaren hier, blijkt dat de D50 de beste is. Ik dacht dan ook dat ik eruit was. Tot ik de beide toestellen naast elkaar zag in de winkel en het grote verschil in grootte zag. Gezien ik wel redelijk graag reis, heb ik schrik dat die Nikon wat te groot zal zijn. Verder zijn er hier blijkbaar die vinden dat Nikon achter is omwille van de 6Mpixels ipv 8.
    De Canon voelt inderdaad redelijk plastiekerig aan, maar dat stoort me niet.

Ik veronderstel dat velen hier ook graag hun toestel meenemen op reis. Wat zijn jullie ervaringen met de Nikon of de Canon op reis? Voor de anderen die tussen deze twee toestellen twijfelden, wat heeft jullie over de streep getrokken om voor de Canon of de Nikon te kiezen?

Re: De zoveelste die twijfelt tussen de 350D en de D50

Ik stond enkele weken geleden ook op twijfel tussen de 350D en D50. Na er reviews en threads op na te gaan vond ik de 350D voor mij de beste keuze. Maar hij is dan ook ietsjes duurder. Hij is inderdaad een stuk kleiner, maar veel mensen vinden dit onaangenaam.

Nu blijf ik echter nog even mijn aankoop uitstellen voor de 400D (opvolger 350D). Maar dankzij deze opvolger zal de 350D ook zakken in prijs.. wat hem natuurlijk nog aangenamer maakt in de D50 vs 350D vergelijking.

Als je nog geen lenzen hebt, ga dan eens naar de winkel en probeer ze allebei eens uit. De opties zijn over de grote lijn gelijkaardig. Tenzij je A3 en grotere afdrukken maken van foto's heel belangrijk is, dan zijn die MP's niet zo belangrijk.. tussen 6 & 8 is er maar tenslotte ook maar een klein verschil.
    Canon R | Leica Q
    EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
    Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
    [/COLOR]

Comment

Ik kom juist terug van de USA en heb mijn 350d meegepakt. Voor mij, ideaal, want kan perfect in mijn handbagage (rugzak) samen met de lenzen. Groter was problematischer geweest, maar dat kan opgelost worden als je een aparte cameratas wil meenemen (wat mag bij verschillende maatschappijen). Echter mijn voorkeur gaat naar een rugzak waar alles in kan, schappelijk weegt (want je sleurt het toch overal mee) en in de handbagage kan, qua gewichtsbeperking (mijn camera en lenzen wogen samen 5kg).
      ----
      http://www.wispr.be

Comment

Ik ben vandaag eens naar de winkel gegaan om de D50, EOS350D en D70S te bekijken en vast te nemen. Ik had al gelezen dat de Canon misschien wat slecht in de hand ligt, maar dacht dat het wel ging meevallen aangezien ik kleine handen heb. De Nikons lagen toch echt veel beter in de hand bij mij. Je hebt meer om vast te nemen vind ik. Het knopje om foto's te nemen ligt ook op een logischere plaats bij de Nikons. Bij de EOS350D moest ik mijn wijsvinger buigen voor ik juist zat, het was niet echt intuïtief. Maar dat laatste is waarschijnlijk niet zo belangrijk als je er een tijdje mee werkt. Kwestie van gewoonwording.

Toch vind ik het nog erg moeilijk kiezen aangezien de EOS350D inderdaad lichter en compacter is. Om te reizen waarschijnlijk dus iets beter.

Een verschil dat ik wel ook nog merkte (en al meerdere malen besproken is), is de kwaliteit van de lenzen. Bij Tuyttens mocht ik eens beide kit-lenzen vastnemen, en je voelt echt dat de Nikon lens van betere kwaliteit is. Draait soepeler en materiaal is iets zwaarder. De beeldkwaliteit is ook beter.

Ikzelf ga waarschijnlijk zelf ook nog een maandje wachten en kijken wat er gebeurt met de prijzen eenmaal de EOS400D en D80 overal verkrijgbaar zijn.
        Ik wordt nu al gek van al die keuzes, hopelijk hou ik het nog een tijdje uit.

Nikon en Canon hebben hun marktsegmenten wel goed gekozen
        http://kasper.photography & Flickr

Comment

Ik zou die 6 mj pixels links laten liggen. Na de komende beurs is 10 mj pixels de standaard (zie D80, Sony Alpha, ...).

De D50 zal straks een beetje antiek zijn vrees ik.

Ikzelf twijfelde tussen een D50 en een Olympus E500. Ik heb deze laatste gekozen omdat ik van mezelf weet dat hij toch enkele jaartjes dienst zal moeten doen (heeft 8 mj pixels). De markt verandert al zo snel en met dat cijfertje erop lijkt de veroudersfase nog harder. Met 8 kan ik een paar jaartjes ertegen als het ware...

Nu de praktijk : ik laat geregeld grote afdrukken (A4) afmaken en dat valt enorm mee !

Greetz

R
          Nikon D7000/16-85mm / 70-300mm / 50 mm f1.8 / 85 mm f1.8 / Tamron 70-200 f2.8 / SB600

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Reginald Dwight
            Ik zou die 6 mj pixels links laten liggen. Na de komende beurs is 10 mj pixels de standaard (zie D80, Sony Alpha, ...).

De D50 zal straks een beetje antiek zijn vrees ik.

Ikzelf twijfelde tussen een D50 en een Olympus E500. Ik heb deze laatste gekozen omdat ik van mezelf weet dat hij toch enkele jaartjes dienst zal moeten doen (heeft 8 mj pixels). De markt verandert al zo snel en met dat cijfertje erop lijkt de veroudersfase nog harder. Met 8 kan ik een paar jaartjes ertegen als het ware...

Nu de praktijk : ik laat geregeld grote afdrukken (A4) afmaken en dat valt enorm mee !

Greetz

R
            Ik vind het een beetje raar om er van uit te gaan dat 6MP verouderd gaat zijn binnen een aantal jaar. Je hebt wel meer beeldinformatie waar je misschien wat meer mee kunt doen, maar ik denk dat niemand absoluut zoveel meer nodig heeft. Binnen een aantal jaar zal A4 nog altijd A4 zijn, en zal een foto op volledige resolutie nog altijd niet helemaal op je scherm passen.

In vergelijking met andere camera's zul je inderdaad wel merken dat je 6MP later verouderd zal zijn, maar dat is onvermijdbaar. Als je het nieuwste van het nieuwste koopt zal het gewoon wat langer duren tegen dat je toestel verouderd is, maar dan betaal je daar nu ook de prijs voor.

Ik zie hier heel erg veel mooie foto's die met een 6MP camera genomen zijn, ik zou het verschil niet kunnen zien dat ze met een 10MP genomen zouden zijn.
            Tenzij je inderdaad gaat printen.
            http://kasper.photography & Flickr

Comment

De 350D is eigenlijk niet de concurrent van de D50 maar van de D70s.

De vgl gaat dus eigenlijk niet helemaal op. De 350D is net als de D70 beter uitgerust qua mogelijkheden en is dus het betere toestel.

Vraag mij af uit welke testen je hebt afgeleid dat de D50 de betere camera was. Het enige dat altijd terugkomt is dat de 350D te klein zou zijn. Ik heb hele grote handen en ik vind het zever. Ik kon heel goed en aangenaam foto's maken met mijn S602. Deze is nochtans veel kleiner dan een 350D. Vrienden van mij hebben ook een 350D en dat ding werkt aangenamer dan ik gedacht had.

Comment

Dat is nu éénmaal een moeilijke keuze. Beide apparaten hebben al hun degelijkheid bewezen. En wie heeft er langere tijd met beide apparaten gewerkt, zodat een objectief vergelijk mogelijk is? Want bij een dslr duurt het toch een tijdje vooraleer je het beste uit je apparaat kan halen. Tenzij je echt een geroutineerd fotograaf bent, en dan nog. Even in de winkel vastpakken, geeft een eerste indruk, maar niet veel meer. Meestal praten we vanuit onze eigen ervaring met één van de apparaten en wat vluchtige indrukken over het andere toestel.
                Je op de kitlens vastpinnen lijkt mij ook niet verstandig. Een dslr koop je nu éénmaal om van objectief te wisselen. Het lijkt mij dan ook aangewezen om na te denken wat je met apparaat wil doen en na te gaan welke lenzen daarvoor te verkrijgen zijn en wat die moeten kosten. Zodat je voor jezelf een budget kan opstellen.
                Als het je een troost mag zijn: er is geen verkeerde keuze.
                Geniet van foto's maken

Comment

Bedankt voor de antwoorden. Wat het prijsverschil betreft, over het algemeen bedraagt dit ongeveer 80 euro, wat ik niet onoverkomenlijk vind.

Het is ook zo dat ik momenteel een Canon Powershot S50 heb en dus Compact flash geheugenkaartjes die ik ook voor de 350D zou kunnen gebruiken. Maar gezien die kaartjes tegenwoordig zo goedkoop zijn, is dit weerom geen echt belangrijke reden.

Naar lenzen toe ben ik ook al zwaar aan het twijfelen gegaan. Maar ik denk dat ik eerst gewoon wat experimenteer met de kitlens (het is mijn eerste spiegelreflex) en kijk wat de beperkingen zijn, vooraleer een andere lens aan te schaffen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kuifje
                    Ik geraak er maar niet uit. Als ik puur naar recenties kijk op het internet, via DPreview en commentaren hier, blijkt dat de D50 de beste is. Ik dacht dan ook dat ik eruit was. Tot ik de beide toestellen naast elkaar zag in de winkel en het grote verschil in grootte zag. Gezien ik wel redelijk graag reis, heb ik schrik dat die Nikon wat te groot zal zijn. Verder zijn er hier blijkbaar die vinden dat Nikon achter is omwille van de 6Mpixels ipv 8.
                    De Canon voelt inderdaad redelijk plastiekerig aan, maar dat stoort me niet.

Ik veronderstel dat velen hier ook graag hun toestel meenemen op reis. Wat zijn jullie ervaringen met de Nikon of de Canon op reis? Voor de anderen die tussen deze twee toestellen twijfelden, wat heeft jullie over de streep getrokken om voor de Canon of de Nikon te kiezen?
                    U lijkt mij meer iemand voor een compactkamera.
                    De objectieven bepalen voor 80% het gewicht van een spiegelrefex, of je moet die goedkope plastic objectieven gebruiken.

Comment

Nog eens over de 6mp vs 8mp vs 10mp. Als je je beperkt tot foto's op de computer en afdrukken op 10*15cm, dan is de 6mp meer dan voldoende. Voor A4 prints, is 6mp ook nog prima! Voor A3 lukt het wel nog met 6mp maar dat is al krap, 8mp is dan al aangewezen.

Het is pas als je in hoogkwalitatieve afdrukken wilt laten maken op A2 dat een 10mp echt zijn nut heeft, op voorwaarde dat de foto op zich even kwalitatief is (er is ook wat discussie over ruis).

Enfin, Samengevat is 6mp voldoende voor algemeen gebruik, maar 8mp is geen overbodige luxe, dus als die 350D je goed in de hand ligt, vind ik dat persoonlijk de betere keuze.
                      Canon R | Leica Q
                      EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
                      Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
                      [/COLOR]

Comment

Ik neem altijd mijn camera mee op reis (300D) . De cameratas fungeert ineens ook als handbagagetas .

Het hangt van de reis af welk materiaal ik meeneem . Een week strandvakantie -> 1 body , 1 kitlens . 3 weken zuid-amerika -> 2 bodies en een 2-3 lenzen .
                        www.Klikkerdeklik.be
                        Waarom een tijger in de tank , als er een ezel achter het stuur zit ...

Comment

Vergeet er echter NIET bij te vertellen dat die 350 software matisch is "OPGEDREVEN" naar 8....enz én hij ligt véél beter in de hand. En had ik niet ergens gelezen dat de productie wordt gestopt? Ik dacht dat hij wordt vervangen door de 400!
                          Beste groeten,
                          Spain.

Comment

Persoonlijk denk ik dat je beide toestellen even zelf in de hand moet houden en evalueren welk je het beste aanvoelt. Het klopt dat de meest gehoorde kritiek op de 350D de "kleinheid" ervan betreft, maar persoonlijk vond ik dat geen probleem (hoewel ik grote handen heb).

Misschien ook interessant in de overweging betreft je latere evolutie: zijn er objectieven van een van de 2 fabrikanten die je meer ziet zitten dan de andere? Zijn er duurdere toestellen die je meer aanstaan bij de ene dan bij de andere (want eens je objectieven van het ene merk koopt, wordt het veel moeilijker om naar een ander merk body over te stappen)?

Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar
                            De 350D is eigenlijk niet de concurrent van de D50 maar van de D70s.
                            Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Dat ze niet lijnrecht tegenover elkaar staan is een feit. Persoonlijk zie ik de 350D ergens tussen de D50 en de D70s in. Dat is idd ook te merken aan de verschillen in prijs.

Oorspronkelijk geplaatst door Reginald Dwight
                            IMHO is alles vanaf ongeveer 4 MP kwalitatief voldoende voor de meest courante afdrukken (maar niet iedereen zal het hiermee eens zijn). De extra pixels geven je wel extra speelruimte bij het croppen van de foto's en dat is wel mooi meegenomen.

Om te zeggen dat 6 MP achterhaald is (of gaat worden) vind ik wat vreemd: dat toestel zal binnen 3 jaar nog steeds even goede foto's nemen als nu. Dat er tegen dan betere toestellen voor dezelfde prijs zullen zijn is zeker een feit. Maar dat mag je zeker niet tegenhouden van nu een toestel te kopen he?! Een toestel dat je binnen 5 jaar koopt zal binnen 10 jaar immers ook achterhaald zijn!

Oorspronkelijk geplaatst door spain
                            Vergeet er echter NIET bij te vertellen dat die 350 software matisch is "OPGEDREVEN" naar 8....
                            Wat bedoel je daarmee? Het is toch een 8 MP sensor als ik mij niet vergis? Wel is het een "Bayer"-sensor, maar dat zijn ook de D50, D70(s) en de meeste andere...
                            1D MkIIN | EF 24-70 f/2,8 L USM | EF 70-200 f/4 L USM | EF 100-400 f/4,5-5,6 L USM IS | 430EX | backpack full of ammo

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door apa
                              Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Dat ze niet lijnrecht tegenover elkaar staan is een feit. Persoonlijk zie ik de 350D ergens tussen de D50 en de D70s in. Dat is idd ook te merken aan de verschillen in prijs.
                              Welk verschil in prijs? Ze kosten zo goed als hetzelfde als je enkel naar de body kijkt. De D50 zit er daarentegen een stuk onder.
                              Niet dat een verschil in prijs veel wil zeggen vind ik.

De D70 en 350D zitten qua mogelijkheden ongeveer op hetzelfde niveau en hebben eigenlijk niet echt beperkingen. De D50 daarentegen wel deze is gebouwd om minder te hebben dan de D70.

De discussie over de MP is eigenlijk nog wat te simpel hier vind ik. Niet enkel MP gaan vertellen hoe groot je kan printen ook de gebruikte lenzen en de kwaliteit van de sensor. Is het voor het web of een 10x15 dan is 6MP op elke camera reeds overkill. Maar een 10x15 maken op hoge iso met een compact zal een stuk slechter kwaliteit geven dan met een D50 of D70 die ook 6 MP zijn. Een A4 lukt ook met alle camera's hier zonder problemen. Maar een A4 met mijn 20D is toch wat beter dan het met mijn 10D was. En dat is waarschijnlijk enkel te wijten aan die 2 MP meer. Maar dit zegt ook niet alles een 30x45 op iso 1600 van een 20D tov een D200(die 2 MP meer heeft) gaat in het voordeel vallen van die 20D. En zelfs op iso100 en 30x45 gaat er tussen beide camera's zo goed als geen verschil zijn. Dat is dan weer enkel te wijten aan de betere canon sensor tov de sony sensor. Nu ja velen gaan deze verschillen afdoen als pixel peeping en muggeziften. Echt ongelijk kan ik ze niet geven.
                              Last edited by Kevlar; 29 augustus 2006, 10:03.

Comment

Working...
                              X