Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Panasonic FZ30 (FZ50) vs. Fiuji Finepix S9500

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Panasonic FZ30 (FZ50) vs. Fiuji Finepix S9500

Een vriend van mijn werkt nog steeds met analoog.
    Hij wil overstappen naar digitaal, maar geen dsrl.

Hij vroeg mij of ik me wil orienteren voor hem, om hem daarna te adviseren.
    Ik lees heel veel over allerlei merken.
    Nikon 8800, Canon PRO1, enz.

Ik ben al zo ver dat het waarschijnlijk de FZ30 of de S9500 zal worden.
    Zijn er hier mensen die misschien met beiden ervaring hebben en de belangrijkste verschillen op een rijtje kunnen zetten?

Gr Kees
    Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

Re: Panasonic FZ30 (FZ50) vs. Fiuji Finepix S9500

Behalve de individuele testen op de gebruikelijke websites (dpreview (waar je ook een vergelijkende tabel kan vinden), dcresource, megapixel, ... ) vind je een vergelijking op deze site.

Ervaringsdeskundigen met beide toestelen ga je - denk ik - niet vinden. Daarvoor is de onderlinge concurrentie te groot.

Ik (maar wie ben ik) heb de indruk dat de FZ30gebruikers meer tevreden zijn. Die reageren ook op dergelijke vragen.

Comment

het kan goed zijn eens de prijzen van de geheugenkaartjes te vergelijken. Bij Fuji moet je vaak duurdere kaartjes kopen.
      Maarten
      Canon 40D + en wat glas

Comment

Ik heb sinds april de Fuji S9500 en ben zeer tevreden. Heb geen ervaring met de Panasonic.
        Wat de geheugenkaartjes betreft, de Fuji werkt o.a. met CF en bij Makro onlangs eentje van 1 GB gekocht voor 40 euro, niet overdreven dacht ik zo.
        Foto's genomen met mijn toestel staan op mijn blog.

An
        www.bloggen.be/an
        Nikon D90 met Tamron 18-270mm sinds 20/12/2008.
        Voorheen Fuji Finepix S9500.
        Fotoblog: http://anvds.blogspot.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door anvds
          Ik heb sinds april de Fuji S9500 en ben zeer tevreden. Heb geen ervaring met de Panasonic.
          Wat de geheugenkaartjes betreft, de Fuji werkt o.a. met CF en bij Makro onlangs eentje van 1 GB gekocht voor 40 euro, niet overdreven dacht ik zo.
          Foto's genomen met mijn toestel staan op mijn blog.

An
          www.bloggen.be/an
          Het grootste voordeel van de Fuji lijkt me de groothoek.
          Ervaar jij dat ook?

Gr kees
          Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door anvds
            onlangs eentje van 1 GB gekocht voor 40 euro, niet overdreven dacht ik zo.

An
            www.bloggen.be/an
            Maar een SD kaartje van 1 GB kost maar 31,80 euro....
            BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
            Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door KvP
              Ervaar jij dat ook?

Gr kees
              Dat is m.i. relatief en persoonsgebonden. 28mm is een grotere hoek, maar 35mm voldoet in veel gevallen en geeft imho in verhouding toch minder vertekening (samendrukken foto). Dus is ook minder nabewerking nodig.
              (voor de duidelijkheid: ik zeg niet dat een 35mm geen vertekening geeft)

Anderzijds heb je digitaal de mogelijkheid om - zoals Ann - panoramafoto's te maken. En dit met elk toestel. Dan heeft een 28 of 35mm toch geen belang?

Het is wel zo dat je vriend daarin beter zijn zeg kan doen. Wat is zijn favoriete beeldhoek?

Terzijde: er zijn convertors beschikbaar. Die van Panasonic bestaan, maar zijn dacht ik erg duur (en heb ik nog niet gezien in de winkel, bestellen dus). Van Fuji weet ik niks van het bestaan van dergelijke accessoires. Maar er bestaan zeker (goedkopere) 'third-party'-convertors.

@ Nete en Maarten: het prijsverschil van een geheugenkaart (en dan nog minder dan 9 euro) veranwoordt toch niet je camerakeuze?

BTW: Ann, prachtige foto's

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door KvP
                Gr kees
                Da's een feit. maar daar komt nog bij de fuji's qua ruis het nog altijd beter doen op hogere iso's dan de waterverfschilderijen van de pana's. (no offence, heb zelf een lumix met dezelfde noise reduction software ) Voor mij zijn dit toch 2 belangrijke aspecten die de keuze mee bepalen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door yowan-kenobi
                  Da's een feit. maar daar komt nog bij de fuji's qua ruis het nog altijd beter doen op hogere iso's dan de waterverfschilderijen van de pana's. (no offence, heb zelf een lumix met dezelfde noise reduction software ) Voor mij zijn dit toch 2 belangrijke aspecten die de keuze mee bepalen.
                  Ook dat is juist, maar weer relatief.

Omdat de Panasonics namelijk beschikken over IS (beeldstabilisatie dus) hoeven ze niet (niet altijd) naar hogere ISO's over te schakelen en zijn ze ook beter bruikbaar (zonder statief) in tele-opnames. (onder meer ook dank zij de niet in telebereik langer wordende Leica kwaliteitslens, hetgeen een betere camerabalans geeft)
                  Daar staat uiteraard tegenover dat in de situaties dat hogere ISO wenselijk is boven IS, de Fuji beter is.

Comment

als ik wat foto's bekijk gemaakt door een panasonic dan zie ik toch telkens de hogere ruis
                    dit stoort me toch echt
                    bv volgend topic vooral de laatste foto en ook de eerste foto is de ruis duidelijk aanwezig
                    Sarah Bettens op Marktrock Leuven 2006 Datum: 15 augustus 2006 Locatie: Oude Markt Sarah Bettens Sarah Bettens met "look-a-like" ;-) Een specialleke: foto was niet goed :o , maar straalde zoveel enthousiasme uit... een gelukkige Sarah Bettens!:rolleyes: Groetjes, MrsMoe

dan heb ik liever geen IS maar wel bruikbare hogere ISO waarden

Comment

Op deze pagina (en dat is er nog maar één die ik hier citeer) staan enkele foto's van een FZ30, en die foto's zijn gebruikt als coverfoto's.
                      In een ander draadje heb ik links gepost naar concertfoto's en naar sportfoto's met een FZ30. Foto's die dus ook mogen gezien worden.
                      Alle deze foto's zonder ruis, al dan niet nabewerkt, maar wel met de nodige scherpte.

Bovendien hebben alle compacts en prosumers meer last van ruis dan DSLRcamera's. Maar van Panasonic is dat ooit eens opgeworpen en dat verhaal is een eigen leven gaan leiden.
                      Heel raar toch dat de Panasonicgebruikers op dit en andere forums (fora?) veel minder last hebben van ruis, zelfs totaal geen last in tegenstelling tot sommige mensen die nooit Panasonic zullen kopen om welke reden dan ook?

Comment

Working...
                      X