Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Omruilen van dslr geweigerd. Kan dat?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Omruilen van dslr geweigerd. Kan dat?

Hallo,
    Ik zit met volgend probleem:
    Ik moet foto's leveren voor een soort gids met culinaire inslag, waarvan enkele foto's dubbelzijdig tot op A3 zullen worden gedrukt.

Gezien ik de foto's graag digitaal wil hebben (om ze toch te kunnen bekijken - ben niet zo professioneel dat ik 35mm aandurf en de foto's worden in Frankrijk getrokken - reshoot niet meteen mogelijk), begon mijn zoektocht naar een geschikt toestel. Op 29 juli kocht ik dan een Nikon D70s, mede doordat de verkoper mijn garandeerde dat A3 geen enkel probleem zou zijn.
    De meningen over het al dan niet kwalitatief kunnen vergroten tot op A3 (resolutie druk moet 300dpi zijn!!) lopen toch uiteen (heb wat zoek- en vraagwerk verricht). In het laatste bericht dat bij mij toekwam van een drukker stond dat het opblazen resulteert in een foto die niet "slecht" te noemen is. Ik interpreteer dit als zijnde niet echt "goed".

Na veel heen en weer gepieker over prijs/kwaliteit (mijn geldreserves zijn helaas niet onuitputtelijk) uiteindelijk besloten om de D70s te ruilen voor ofwel de D200 of de Fujifilm Finepix S3Pro. Vandaag naar de fotozaak (naam doet niet ter zake, is wel een gekende zaak in België) gebeld. Helaas pindakaas, die zien het omruilen tegen een ander toestel niet zitten. Reden: de camera kunnen ze niet meer als "nieuw" verkopen omdat de interne beeldenteller niet meer op "0" staat. Ze zouden ze wel willen verkopen als soort "showroommodel", wat zou resulteren in een verlies van ±20% van de aankoopprijs. Voor een toestel dat vandaag welgeteld 10 dagen in mijn bezit is en waarmee ik ±100 foto's getrokken heb, is dat toch wel een serieus waardeverlies.

Wat is jullie ervaring met dit soort dingen?
    Heeft de fotozaak gelijk, of overdrijven zij in hun argumentatie?

Of kan mij iemand zijn ervaringen doorgeven in het vergroten en drukken op 300dpi met een vergelijkbaar toetsel?

Re: Omruilen van dslr geweigerd. Kan dat?

resolutie is iets dat vast staat. daar kan je nooit verrassingen tegenkomen.
    een D70 geeft 3000*2000 (afgerond). je wist dan toch dat je geen A3 aan 300 dpi aankon?
    foto als spiegel of als venster?

Comment

http://www.belgiumdigital.com/tips/articleid/187

en hier is vorige week nog een post geweest over het 'opblazen' van foto's....
      in meerdere stappen van 5% of 10% upscalen zou zéér goed zijn...

Lesley.
      -=- Light is the key...

Comment

OK. We gaan uit van een printer met een afdrukkwaliteit van 300 dpi.
        Indien je een camera hebt met 6 Megapixels dan is de maximum resolutie 3008 x 2000 pixels.
        Nu gaan we de horizontale component van de resolutie (3008) door het aantal DPI van de printer (meestal 300) delen, dus 3008/300 = 10,03 inch = 25,47 cm.
        Dezelfde berekening kun je loslaten op de verticale component van de resolutie (2000) en ook dit cijfer deel je weer door 300, dus 2000/300 = 6,66 inch = 16,93 cm
        De maximale afdrukgrootte van een 6-Megapixel camera is dus 25,47 cm bij 16,93 cm.

A4 = 29,7 x 21,0 cm
        A3 = 29,7 x 42,0 cm

Hopelijk heb je er wat aan!

P.S.: ik hoop dat ik hier geen stommiteiten vertel...
        Website: http://www.d-eye.be

Comment

Met Nikon capture kan je je RAW bestanden verdubbelen tot 2 X de lengte op 2 X de breedte, = vier maal de bestandsgrootte, dit alvorens je bestand om te zetten naar tiff/jpeg deze mannier van vergroten heb ik reeds veel toegepast op beelden uit mijn D2H met slechts 4 Mpix, zelfs voor vergrotingen van huwelijksfoto's (formaat 30 X 45) dit steeds met een heel goed resultaat
          Zelfs tot 50 X 75 is haalbaar.
          Moest je de gepubliceerde A3 foto's zien,van een paar jaar geleden gemaakt door Profs met een D1X, met ook slechts 5 Mpix zien, je zou nogal verschieten dacht ik, A3 absoluut geen probleem dacht ik, zeker niet als het eindproduct drukwerk is, deze mensen hebben over het algemeen oprekensoftware waar wij kunnen van dromen, maar niet kunnen betalen.

Ze zouden ze wel willen verkopen als soort "showroommodel", wat zou resulteren in een verlies van ±20% van de aankoopprijs. Voor een toestel dat vandaag welgeteld 10 dagen in mijn bezit is en waarmee ik ±100 foto's getrokken heb, is dat toch wel een serieus waardeverlies.
          Hun voorstel is toch nog heel aanvaardbaar dacht ik
          Of zou jij zelf de volle pot willen betalen voor een toestel dat reeds gebruikt geweest is
          Last edited by Guest42; 8 augustus 2006, 16:56.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door parakiet
            resolutie is iets dat vast staat. daar kan je nooit verrassingen tegenkomen.
            een D70 geeft 3000*2000 (afgerond). je wist dan toch dat je geen A3 aan 300 dpi aankon?
            Ja, dat wist ik wel, maar welke DSLR van vandaag (buiten de 16Mp van Canon) produceert al een foto van A3 formaat?
            Zelfs een 12 Mp toestel zit met 36x24cm (afgerond, 300dpi) aan zijn maximum!
            Het kan toch niet zijn dat alle fotografen voor een grotere print teruggrijpen naar 35mm, of een 16Mp camera in huis hebben?
            In verschillende fotozaken heeft men mij verzekerd dat A3 geen probleem zou zijn.
            Het is dus niet zo dat ik me niet heb geïnformeerd hé Parakiet.
            Het gaat 'm mij ook vooral om het niet willen ruilen van de D70s voor een ander toestel en de vraag of dat zomaar kan/mag gewijgerd worden.

Comment

hoe doe je dat via nikon capture?!? ben best benieuwd!

Comment

Voor A4-afdruk met 6 MP kom je toch aan meer dat 240 PPI, dat moet toch voldoende zijn

Edit: sorry post niet goed gelezen. Please discard.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door danii
                  Ja, dat wist ik wel, maar welke DSLR van vandaag (buiten de 16Mp van Canon) produceert al een foto van A3 formaat?
                  Zelfs een 12 Mp toestel zit met 36x24cm (afgerond, 300dpi) aan zijn maximum!
                  Het kan toch niet zijn dat alle fotografen voor een grotere print teruggrijpen naar 35mm, of een 16Mp camera in huis hebben?
                  In verschillende fotozaken heeft men mij verzekerd dat A3 geen probleem zou zijn.
                  Het is dus niet zo dat ik me niet heb geïnformeerd hé Parakiet.
                  Het gaat 'm mij ook vooral om het niet willen ruilen van de D70s voor een ander toestel en de vraag of dat zomaar kan/mag gewijgerd worden.
                  wel als je groot wil afdrukken is nabewerking zeker nodig.
                  het zal ook geen probleem vormen om met een D70 naar A3 te gaan. alleen is er die nabewerking nodig

Comment

Hi,

Jouw probleem zit in de 300 dpi eis.
                    Ik heb a3 al laten afdrukken & verkocht op 125 dpi.
                    (Indertijd gemaakt met een minolta A1 van 5 mpix.)
                    Mensen zeiden dat de kleuren zelfs iets beter waren dan dezelfde A4 op 300 dpi.

Informeer eens bij het labo wat mogelijk is.

DPaul.
                    DPaul - A.FIAP
                    D810, nikkors and other stuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg
                      Met Nikon capture kan je je RAW bestanden verdubbelen tot 2 X de lengte op 2 X de breedte, = vier maal de bestandsgrootte, dit alvorens je bestand om te zetten naar tiff/jpeg deze mannier van vergroten heb ik reeds veel toegepast op beelden uit mijn D2H met slechts 4 Mpix, zelfs voor vergrotingen van huwelijksfoto's (formaat 30 X 45) dit steeds met een heel goed resultaat
                      Zelfs tot 50 X 75 is haalbaar.
                      Moest je de gepubliceerde A3 foto's zien,van een paar jaar geleden gemaakt door Profs met een D1X, met ook slechts 5 Mpix zien, je zou nogal verschieten dacht ik, A3 absoluut geen probleem dacht ik, zeker niet als het eindproduct drukwerk is, deze mensen hebben over het algemeen oprekensoftware waar wij kunnen van dromen, maar niet kunnen betalen.
                      Dat is nu nog eens geweldig nieuws! Ik wist niet dat dat mogelik was met Nikon Capture.
                      Heeft de foto na vergroting dan nog steeds 300 dpi?
                      Ik heb wel de CS2 van Photoshop en ben als graficus ook wel een photoshopper, maar opblazen is altijd ten koste van kwaliteit, dus die Nikon Capture zou zeer welgekomen zijn en zou al mijn twijfels tenietdoen natuurlijk! Uit vreugde begin ik hier straks spontaan te jodelen!

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg
                      Hun voorstel is toch nog heel aanvaardbaar dacht ik
                      Of zou jij zelf de volle pot willen betalen voor een toestel dat reeds gebruikt geweest is
                      Tot nu toe heb ik maar 1x een fototoestel omgeruild in mijn leven en kreeg toen gewoon het geld terug! Nu, dat vond ik dan ook weer zeer raar, maar goed, ik veronderstel dat een grote keten weet wat hij doet.
                      Vandaar dat ik het waarschijnlijk raar vind om zomaar even een waardeverlies van €215 te moeten ondergaan. Pas op, ik zeg niet dat zij ongelijk hebben, maar ik wil daarboven ook nog een macrolens kopen. Als ik dan alle kosten optel, wordt het wel een heel dure grap.
                      You just can't have it all!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DPaul
                        Hi,

Jouw probleem zit in de 300 dpi eis.
                        Ik heb a3 al laten afdrukken & verkocht op 125 dpi.
                        (Indertijd gemaakt met een minolta A1 van 5 mpix.)
                        Mensen zeiden dat de kleuren zelfs iets beter waren dan dezelfde A4 op 300 dpi.

Informeer eens bij het labo wat mogelijk is.

DPaul.
                        Ik ben van plan om bij Axis in Leuven een paar A3's te laten drukken.
                        Dan heb ik tenminste iets concreets in handen om te oordelen.

Comment

Ik dacht dat er zoiets bestond als 7dagen tijd voor uw aankoop terug binnen te doen enzo.
                          ik ken de juiste benaming er niet voor maar dat is iets dat wettelijk is

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door danii
                            Ik ben van plan om bij Axis in Leuven een paar A3's te laten drukken.
                            Dan heb ik tenminste iets concreets in handen om te oordelen.
                            Als je dan toch in Leuven bent kan je ook eens binnenspringen bij Bert Verlinden in de Diestsestraat (253).
                            Hij is een zeer innemelijk man die kwalitatief hoogstaande afdrukken levert in "alle" formaten". Hij staat je ook met "raad en daad" bij.
                            Ik heb van bij hem al prachtige foto's gezien in veel groter formaat dan A3 en dit van een 6MP camera (o.a. Nikon D70).
                            Jan Akkermans
                            (BD1097BE)
                            Fujifilm GFX 100S, X-T5, X-T3, X-Pro3 en wat glas

Comment

Ik liet daar vroeger ook veel afdrukken. Steeds prima kwaliteit, en als ie wat later was met het afleveren van zijn foto's dan beloofd, kreeg ik zelfs reductie.
                              ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                              Si non, on devient bonbon
                              Et les gens nous mangent !"

Comment

Working...
                              X