Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

camera voor landschapsfotografie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: camera voor landschapsfotografie

Oorspronkelijk geplaatst door oVan
    En belangrijkste voordeel: geen stof op de sensor...
    Als dit het belangrijkste voordeel is dan is het ook het belangrijkste nadeel.

Want initieel heb je geen stof maar na een tijdje heb je er toch en dan kan je het niet effe snel opkuisen. Gezien mijn ervaring met alle niet DSLR camera's die ik gehad heb behalve de recentste (is nog niet oud genoeg) hebben ze allemaal stof problemen. Met mijn DSLR's is dit snel opgelost en dus geen probleem. De anderen daarentegen.....

Voor mij is dit alvast meer een nadeel dan een voordeel.

Dit heeft natuurlijk wel niet veel meer te maken met de thread sorry daarvoor maar ik moest het effe zeggen want dit wordt vaak als een voordeel gezien en dat is het echt niet.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door oVan
      Een Sony R1 geeft sublieme resultaten voor landschap, door z'n goede lens (24-120 Carl Zeiss) en live histogram met gulden snede raster om horizon vlak te zetten op 1/3 bijv., en zebrapatroon voor overbelichting. En belangrijkste voordeel: geen stof op de sensor...
      Klopt, vind ik ook een onklopbare oplossing als prijs er ook bij komt kijken... Ik zou wel met de R1 uitsluitend in RAW werken omdat het echt wel de moeite loont (R1 z'n JPG's hebben niet zo fijne details), je kan er wel alles uit halen in RAW mode.

Over stof in het lenzensysteem van een niet-dslr: het komt inderdaad voor las ik (nog nooit gehad in mijn camera's: Canon S10, Oly C2100uz, Oly C8080wz) maar ik denk dat je gerust mag stellen dat het niet in verhouding is met de hoeveelheid stof die een dslr kan happen na verloop van een aantal maanden al... Alleszins geen argument om een camerakeuze te bëinvloeden vind ik, dslr is gewoon in het nadeel in dit geval. Misschien had je pech met al je camera's (m'n vriendin haar Sony R1 heeft wel al stofjes achter het LCD scherm maar gelukkig nog geen enkel in het camerahuis)...

De R1 staat nog altijd maar 789 euro btw in bij www.sdcard.be en bij topfoto.de staat hij 769 euro... Ik zou er misschien wel eentje kopen maar wacht nog tot na Photokina, ze zullen tegen dan ook nog wel te koop zijn...
      Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wim
        Klopt, vind ik ook een onklopbare oplossing als prijs er ook bij komt kijken... Ik zou wel met de R1 uitsluitend in RAW werken omdat het echt wel de moeite loont (R1 z'n JPG's hebben niet zo fijne details), je kan er wel alles uit halen in RAW mode.
        Ik werk enkel in RAW

De R1 staat nog altijd maar 789 euro btw in bij www.sdcard.be en bij topfoto.de staat hij 769 euro... Ik zou er misschien wel eentje kopen maar wacht nog tot na Photokina, ze zullen tegen dan ook nog wel te koop zijn...
        Er zijn al winkels (usa) die beweren dat de R1 niet meer te krijgen is, maar da's gewoon omdat ze liever een Alpha 100 verkopen. Als je ziet dat een gelijkwaardige lens (SAL-1680CZ) als die van de R1 evenveel/meer kost als de R1 zelf...
        Instagram | The RX1 Files

Comment

Over stof in het lenzensysteem van een niet-dslr: het komt inderdaad voor las ik (nog nooit gehad in mijn camera's: Canon S10, Oly C2100uz, Oly C8080wz) maar ik denk dat je gerust mag stellen dat het niet in verhouding is met de hoeveelheid stof die een dslr kan happen na verloop van een aantal maanden al...
          Inderdaad, de kans dat er stof in een Non DSLR komt is misschien 20 keer kleiner maar het reinigen is eveneveel keer moeilijker en zo goed als niet zelf te doen want je moet je camera zogoed als volledig demonteren.

Hubert
          Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Over stof in het lenzensysteem van een niet-dslr: het komt inderdaad voor las ik (nog nooit gehad in mijn camera's: Canon S10, Oly C2100uz, Oly C8080wz) maar ik denk dat je gerust mag stellen dat het niet in verhouding is met de hoeveelheid stof die een dslr kan happen na verloop van een aantal maanden al... Alleszins geen argument om een camerakeuze te bëinvloeden vind ik, dslr is gewoon in het nadeel in dit geval.
            Wel Wim ik durf te wedden dat als je met je C2100UZ een foto met klein diafragma neemt van de lucht en dat op 100% bekijkt je gaat verschieten van al dat stof op je sensor. Of je hebt verdomd veel geluk gehad. Al mijn camera's hebben al last van stof gehad.

VB Fuji S602 op f6.3 maar enkele maanden oud:

Geen mooie foto ook zonder die vlek ik weet het sorry

Zwaar balen en ik heb zo honderden foto's met deze camera. En er zat zelfs nog meer stof op die sensor maar dat zie je gelukkig niet als het niet in de lucht of iets dergelijks zat. En ging ik naar f2.8 zag je het ook niet meer etc. Maar het was wel heel vervelend. Met PS gemakkelijk te verwijderen natuurlijk maar de sensor kuisen nope niet mogelijk.
            Als ik dit tegenkom met mijn DSLR is het 5 min later weg. Veel gemakkelijker. Het zal wel terugkomen maar ook dan is het zo gefixt. Ook al mijn compacts hebben dit probleem gehad. Ik ben niet de meest voorzichtige met mijn camera's maar ik heb ze om te gebruiken zelfs al is het wat stoffig.

Stof is een overroepen probleem volgens mij op DSLR's. Het was erger met film, en een enkele maanden oude niet DSLR zit er ook al mee zonder dat je het weg krijgt.

Dit zijn geen opm tegen de R1 hoor die zal het heel goed doen als landschapscamera voor velen.

Comment

Je kan het stof uit de S602 verwijderen maar je moet heel voorzichtig zijn en technische handen hebben want hij moet bijna volledig gedemonteerd worden eer je aan de sensor kunt komen. Je kan hem ook laten kuisen maar als je dat 2 keer moet laten doen, kun je beter een nieuwe camera kopen.
              Nog een nadeel: door de kleiner sensor en dus ook de kleinere diafragma's(geen F's maar effectieve opening) zal een beetje stof meer opvallen dan veel stof op een DSLR.
              Het is ook niet voor niets dat de 4/3de camera's een sonic wave dust remover hebben. Door de kleinere sensor(niet zo klein als een compact en een prosumer) zal het stof rapper zichtbaar zijn, dus moet er een effectief systeem zijn om dit een beetje te compenseren. Probleem is dat het probleem niet echt wordt opgelost maar dat het stof wel voorlopig van de sensor zal zijn maar in het huis gedumpt wordt. Je zal dus om efficient te blijven wel ook af en toe je camera huis moeten "stofzuigen".

Hubert
              Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Allen bedankt voor jullie reacties.
                Wil je nog wat kwijt over het eigenlijke topic 'camera voor landschapsfotografie' : laat je maar eens lekker gaan ...

groetjes,

marcus.
                zwart & wit & kleur

flickr

Comment

Geef eens wat meer feedback... wat is je budget en wat heb je nu het meest op het oog?
                  Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

Comment

Geef eens wat meer feedback... wat is je budget en wat heb je nu het meest op het oog?
                    Voila. Zonder budget op te geven denk ik dat ding dicht in de buurt van de ideale landschapscamera komt

What if the key to a ‘good’ photo isn’t what you see—but what your brain expects to see? Learn the psychology behind memorable photography.

Ik weet niet of je dit ervoor over hebt

verder vermoed ik dat een EOS 5D met perspectiefcorrectielens (24 mm TSE) en zijn verwisselbaar matglas een goede 'budget' oplossing is

sugar
                    "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hub2805
                      Je kan het stof uit de S602 verwijderen maar je moet heel voorzichtig zijn en technische handen hebben want hij moet bijna volledig gedemonteerd worden eer je aan de sensor kunt komen. Je kan hem ook laten kuisen maar als je dat 2 keer moet laten doen, kun je beter een nieuwe camera kopen.
                      Dat was ik niet van plan hoor Ik zou het wel leuk vinden die uit elkaar halen maar ik krijg hem nooit terug in elkaar. Ik heb daarna maar een 10D gekocht en het stofprobleem was geen probleem meer.

En yep Marcuss geef eens een budget en de specifieke wensen. Dat maakt het allemaal wat realistischer voor jou.

Comment

Ik ben en blijf amateur (+ rekening gehouden met de frequente evoluties binnen de digitale fotografie) wil ik het budget toch beperken tot maximaal 3000 euro voor een body waarmee ik toch verschillende jaren verder kan.
                        Momenteel heb ik een nikon d70.
                        Ik zou kunnen denken aan een Nikon D200 maar sta zeker niet afkerig tegen een Canon-avontuur ( D5 met ff bekoort mij wel) of Fuji (S4 pro op komst ?) of andere ...
                        Bij Canon ben ik wat minder op de hoogte van kwaliteitsvolle lenzen (voor op D5) voor landschapsfotografie : 24-70 f 2.8, 17-40 f4 of 24-105 f 4 of ... ?
                        De mening en ervaring van BD'ers is dus van harte welkom !

groetjes,

marcus.
                        zwart & wit & kleur

flickr

Comment

De Sony R1 met een 24-120 wordt hier aangehaald als goede camera voor landschapsfotografie en in één adem wordt daaraan toegevoegd dat FF te verkiezen is wegens meer wideangle. Rare redenering aangezien DX formaat al meer wideangle haalt dan 24mm...

Ik zou zeggen laat je niet vangen door de FF propaganda. Het heeft niet alleen voordelen.

Another less intuitive difference is that you will get shallower depth of field with the FF camera, because a longer lens is employed. While the entire landscape scene shot as the test subject was in sharp focus at f/5.6 with D2X, it wasn't with the 1 DS Mk.II and you would need to stop down at least one extra stop to get equal DOF. Unfortunately, this means longer exposure and a longer lens, both contributing to increase the risk of vibration and camera shake. You could turn the argument inside out and regard shallower depth as a benefit, of courese. But again, the DX-format lens could be opened up a smidge more than one stop and again we would have equal DOF, but now the DX camera employs even faster shutter speeds again leading to less risk of camera shake. This is a hidden benefit of any smaller format. As a long-standing view-camera user I'm acutely aware of this when I switch back and forth between my 6x9 cm cameras and the 4x5" and 8x10" systems. The benefit of the smaller format is clearly constrained by the need for having sufficiently fast lenses available, so not all demands for very shallow DOF can be met with the smaller formats. The opposite, getting more DOF, always can be achieved.
                          Last edited by Fonzie; 2 augustus 2006, 16:08.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fonzie
                            De Sony R1 met een 24-120 wordt hier aangehaald als goede camera voor landschapsfotografie en in één adem wordt daaraan toegevoegd dat FF te verkiezen is wegens meer wideangle. Rare redenering aangezien DX formaat al meer wideangle haalt dan 24mm...
                            Ooit gehoord van retrofocusdesign en de nadelen daarvan? Aangezien de R1 geen spiegel heeft, is het mogelijk een zeer goede breedhoeklens te maken voor weinig geld, en op de R1 lijkt die meer dan goed te werken

24 mm is meer dan breed genoeg voor landschap, alleen voor architectuur heb je 14-16 mm nodig

Ik zou zeggen laat je niet vangen door de FF propaganda. Het heeft niet alleen voordelen.
                            Inderdaad, er is één nadeel aan FF : zijn prijs; Voor de rest alleen voordelen.

sugar
                            "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

Wat nog niemand heeft gemeld, misschien ligt het wel al te veel voor de hand, is dat een robuust STATIEF een belangrijk onderdeel van je uitrusting mag zijn voor landschapsfotografie...

Camera maakt volgens mij niet zoveel uit (lens wel).

Veel plezier met je hobby.

Comment

Inderdaad, er is één nadeel aan FF : zijn prijs; Voor de rest alleen voordelen.
                                Eh, nee. Nadelen:

- Minder DoF, meer DoF is net belangrijk bij landschappen.
                                - Vignettering
                                - Bij DX krijg je meer tele voor minder geld. Als je met FF gaat croppen om dezelfde kwaliteit te bereiken heb je al een 16MP FF body nodig en dan is je winst weer weg.

Trouwens, als 24mm al genoeg is voor landschappen, voldoet DX prima.

Comment

Working...
                                X