Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kiezen tussen spiegelreflex of camera met beeldstabilisator (Canon Powershot S3 IS)?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Kiezen tussen spiegelreflex of camera met beeldstabilisator (Canon Powershot S3 IS)?

Hoi,

Al lang overweeg ik om ofwel een digitale spiegelreflexcamera te kopen. Aangezien ik nogal merktrouw ben zou ik in het gamma van Canon zijn gebleven en dus op de Canon EOS350 zijn gevallen, ware het niet dat er nu compacte digitale toestellen op de markt zijn met beeldstabilisatie en een verreikende zoom. Nu ben ik aan het twijfelen geraakt om in plaats van een Canon EOS350 te kopen, een Canon Powershot S3 IS te kopen.

Ik weet dat je bij een spiegelreflex meer gewicht en volume meesleept, dat je lenzen dient te verwisselen (anderzijds kan je wel verder inzoomen met grotere lenzen) en dat het duurder in aankoop is. Maar zijn er nog andere belangrijke verschillen?

De vraag is eigenlijk op het gebied van de foto's: zijn er wezenlijke verschillen die je met een Canon Powershot S3 IS niet kan doen maar wel met een spiegelreflex (behalve dan de hierboven opgesomde verschillen?).
    Kan je bv. gemakkelijk manueel focussen, zodat je onderwerp scherp wordt en de achtergrond zeer wazig, hoe zit het met de macro functie? Etc?

Ik gebruik meestal de camera bij uitstapjes en op reis. Mijn huidige camera is een Canon Powershot G3.

Re: Kiezen tussen spiegelreflex of camera met beeldstabilisator (Canon Powershot S3 I

Oorspronkelijk geplaatst door Robby
    Hoi,

Al lang overweeg ik om ofwel een digitale spiegelreflexcamera te kopen. Aangezien ik nogal merktrouw ben zou ik in het gamma van Canon zijn gebleven en dus op de Canon EOS350 zijn gevallen, ware het niet dat er nu compacte digitale toestellen op de markt zijn met beeldstabilisatie en een verreikende zoom. Nu ben ik aan het twijfelen geraakt om in plaats van een Canon EOS350 te kopen, een Canon Powershot S3 IS te kopen.

Ik weet dat je bij een spiegelreflex meer gewicht en volume meesleept, dat je lenzen dient te verwisselen (anderzijds kan je wel verder inzoomen met grotere lenzen) en dat het duurder in aankoop is. Maar zijn er nog andere belangrijke verschillen?

De vraag is eigenlijk op het gebied van de foto's: zijn er wezenlijke verschillen die je met een Canon Powershot S3 IS niet kan doen maar wel met een spiegelreflex (behalve dan de hierboven opgesomde verschillen?).
    Kan je bv. gemakkelijk manueel focussen, zodat je onderwerp scherp wordt en de achtergrond zeer wazig, hoe zit het met de macro functie? Etc?

Ik gebruik meestal de camera bij uitstapjes en op reis. Mijn huidige camera is een Canon Powershot G3.

Een "klein" verschil tussen een DSLR en een prosumer is de kwaliteit van de opnames: minder ruis, veel meer details, etc. Vooral met weinig licht komt een dslr, de canons eigenlijk nog meer dan andere, echt tot uiting

Manueel focussen en "achtergrond wazig en onderwerp niet" heeft niets met elkaar te maken. Lees je best eerst nog wat in deze materie.

Maar voor jou lijkt me de S3 perfect: een dslr alleen gebruiken op reis en enkele uitstapjes is nogal zonde van het geld imo...
    flickr

Comment

Re: Kiezen tussen spiegelreflex of camera met beeldstabilisator (Canon Powershot S3 IS)?

Er zijn verschillen en vooral dat wazig maken van de achtergrond is veel moeilijker te bereiken met de S3. Maar dat heeft wel niets met manueel focussen te maken.

De S3 is een heel handig pakket om mee te werken. Maar een DSLR heeft nog altijd mogelijkheden die niet bereikbaar zijn met een niet DSLR.

Comment

Re: Kiezen tussen spiegelreflex of camera met beeldstabilisator (Canon Powershot S3 I

Als je het enkel gebruikt op reis en op uitstapjes, en daarenboven licht uitgerust op stap wil gaan, zou je beter de Canon S3 kopen. Ook de vaste lens met zeer groot zoombereik is een pluspunt.

Comment

Re: Kiezen tussen spiegelreflex of camera met beeldstabilisator (Canon Powershot S3 IS)?

Ga gewoon voor een 350D met een IS lens erop... een 17-85 IS bijvoorbeeld... dan heb je spiegelreflex kwaliteit met een stabilisator...

Niet twijfelen, je gaat het je achteraf beklagen!

KB
          *** Canon EOS *** Canon Powershot ***
          visit : http://www.emmab.be/

Comment

meer massa geeft minder trillingen.

Zelf ben ik ook meer weg van stabilisatie in het objectief, dan stabilisatie in de camera.
            Stabilisatie in het objectief geeft beperkingen aan de maximale diafragma opening maar voor veel geld is dat wel op te lossen.

Stel je voor je bent aan het biljarten. Waar wil je de stabilisatie dan het liefst. In het midden van je keu (in het objectief dus) of op het eind, bij het handvat. Dat is dus als het ware in de camera. Een stabilisatie in de camera moet dus veel meer werk verzetten en over grotere afstanden.
            Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hans Braakhuis
              Stel je voor je bent aan het biljarten. Waar wil je de stabilisatie dan het liefst. In het midden van je keu (in het objectief dus) of op het eind, bij het handvat. Dat is dus als het ware in de camera. Een stabilisatie in de camera moet dus veel meer werk verzetten en over grotere afstanden.
              Lijkt me een beetje rare vergelijking... Of je nu in het objectief of in de body 0.5 mm corrigeert, lijkt me om het even. Die 0.5 mm verschuiving zal in de body net meteen 2 mm gaan zijn omdat die 10 à 20 cm verderop zit.

En zou het voor zo'n systeem trouwens niet gemakkelijker zijn (dus minder werk vragen) om een lichte ccd/cmos te corrigeren in plaats van dat te moeten doen met een of meer zware lenzen ?

Hoe dan ook, welk systeem het is, is me eigenlijk om het even. Als het maar beschikbaar is want ik heb er al ongelooflijk veel plezier aan beleefd.
              "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Een DSLR vraagt meer aandacht van de gebruiker, vooral bij het (zelfs automatisch) scherpstellen (net vanwege de beperkte scherptediepte in vergelijking met compacts/prosumers).
                Ik heb een DSLR en de S1 IS en bij mij thuis ben ik de enige die met de DSLR scherpe foto's kan nemen. Met de S1 IS lukt het bij iedereen.
                Greetz Geert.
                Canon gerief...

Comment

Working...
                X