Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

camera voor landschapsfotografie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• camera voor landschapsfotografie

Na enkele jaren digitaal experimenteren, ben ik er ondertussen toch wel achter dat het fotograferen van overwegend 'statische onderwerpen', vooral landschapsfotografie, mijn ding is.
    Zoals iedere amateur met ambitie zou ik hiervoor het meest geschikte 'gereedschap' willen gebruiken.
    Het belang van aangepaste en kwaliteitsvolle lenzen is mij wel duidelijk.
    Maar hoe zit het met de camera ... ?
    Zijn sommige digitale camera's méér geschikt voor landschapsfotografie dan anderen ?
    Bij landschapsfotografie heb je toch vaak (of soms ) met enkele specifieke zaken te maken, ik denk bv aan :
    - het regelmatig gebruik van groothoek-lenzen (verschaft een full-frame camera hierbij een voordeel, of is het tegendeel het geval ?)
    - beperkte lichtomstandigheden (bv bij zonsopgang of -ondergang) waardoor mogelijk hogere iso-waarden worden gebruikt (waardoor,imho, de noise-eigenschappen van een camera worden aangesproken)
    - idem bij toepassing van lange sluitertijden
    - het samenspel van uitgesproken licht- en schaduwpartijen, wat een aangepaste lichtmeting vraagt
    - e.a. (wellicht vergeet ik in mijn onwetendheid er nog andere ...)

Misschien ga ik het te ver zoeken of zijn er toch digitale camera's met bepaalde eigenschappen (en dewelke ?) waardoor ze méér geschikt zijn voor landschapsfotografie dan andere ?

Uiteraard is eenieders reactie van harte welkom maar erg benieuwd ben ik naar de reactie van BD'ers die zich regelmatig met landschapsfotografie inlaten (of bv verwijzing naar relevante sites).

Alvast hartelijke dank !

Groetjes,

marcus.
    Last edited by marcus; 24 juli 2006, 00:53.
    zwart & wit & kleur

flickr

Re: camera voor landschapsfotografie

Voor landschap uitermate geschikt, wegens hoger dynamisch bereik en budget-wijs ook dik in orde tegenwoordig: Fuji S3 Pro....

Doe maar eens een search hier op het forum, je zal wel zien dat de meesten hiervan content zijn ...

Groetjes,

DVdB
    Zo'n schattig Nikon kodakske en wat glas erbij ...

Comment

gebruik hier voor mijn landschapjes en wolken, de 300D met de Canon 17-40mmL, tot grote tevredenheid en Corien de Fuji S7000 ook een lekker toestel.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Ik denk niet dat een merk camera er toe doet als het om landschapsfotgrafie gaat. Objectieven doen er veel meer toe.

Voor landschapsfotografie gebruik ik echter altijd een matglas met raster. Daardoor kan ik controleren of mijn horizon rechtstaat.
        Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DVdB
          Voor landschap uitermate geschikt, wegens hoger dynamisch bereik en budget-wijs ook dik in orde tegenwoordig: Fuji S3 Pro....

DVdB

Wat bedoel je met "hoger dynamisch bereik" ?

marcus
          zwart & wit & kleur

flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door marcus
            Wat bedoel je met "hoger dynamisch bereik" ?

marcus
            Duidelijk meer detail in lichte en donkere partijen op een foto dan bij andere digitale reflexen.
            There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
            A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
            Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

- het samenspel van uitgesproken licht- en schaduwpartijen, wat een aangepaste lichtmeting vraagt
              De lichtmeting heeft hier weinig me te maken, die kan je namelijk met exp. compensation beinvloeden. Wat je nodig hebt is een camera met een groot dynamisch bereik. Op dpreview.com staat bij sommige camera's een test van eht dynamische bereik.

Comment

Ik denk dat je met een kleinere sensor beter af bent als je graag veel scherptediepte hebt en een camera met groot dynamisch bereik is natuurlijk altijd beter, in alle omstandigheden. Misschien moet je eens kijken naar de oly E-500, deze heeft beide eigenschappen en de standaard lenzen zijn zeer geschikt voor landschap mede door het gebrek aan CA.
                Een Giotto's blaaspeer die ik 100% onder de knie heb ;-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hans Braakhuis
                  Voor landschapsfotografie gebruik ik echter altijd een matglas met raster. Daardoor kan ik controleren of mijn horizon rechtstaat.
                  Rechtstaat in de zoeker bedoel je dan... tot mijn grote ergernis moet ik vaststellen dat mijn Fuji S2 desondanks scheve horizons gaf, mijn nieuwe D200 OOK, en nog minstens een andere S2, en de D70 van een vriend.
                  Allemaal gemeten door nauwkeurig de horizon gelijk te leggen met de zoekergrid en enkele malen achter elkaar. Raar genoeg helt de horizon steeds af naar rechts, meestal ongeveer 0.5 tot 1°, zeer storend dus.
                  Ik vind dit eigenlijk zeer straf.
                  Kris

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bingel
                    Ik denk dat je met een kleinere sensor beter af bent als je graag veel scherptediepte hebt en een camera met groot dynamisch bereik is natuurlijk altijd beter, in alle omstandigheden.
                    Met een grotere (full frame) sensor heb je meer groothoek Bovendien beweegt er niks, dus kun je met toegeknepen diafragma die scherptediepte ook krijgen. ga er tenminste vanuit dat statief geen bezwaar is.
                    Groeten,

Albert Jan

Website AJH
                    lidnummer: BD0371NL

Comment

koop u voor een fractie van de prijs van een FF digi een oude loopbodemcamera met 2 lenzen:

onnavolgbaar qua detaillering
                      verstellingen zoveel je wil

een nadeel: je moet kunnen fotograferen

Comment

Het dynamisch bereik van een camera bepaalt hoeveel detail je ziet in de lichte én in de donkere partijen van een foto.

Typisch voorbeeld is een trouwfoto van een koppel waarbij de man een zwart kostuum aan heeft en de vrouw een witte trouwjurk.

Hier een foto van maken zonder dat het wit uitgebrand is en het zwart nog detail heeft is voor veel camera's/fotograven een zwaar karwei.

Zo ook met landschap en sfeerbeelden.

In een donker bos waar door een paar openingen in het bladerdek de zon schijnt en voor een mooi sfeervol schouwspel zorgt zul je ook problemen hebben met veel camera's om enerzijds het schaduwrijke nog mooi detailrijk te tonen en anderzijds het lichte(zonnestralen) niet te overbranden.

Voor jouw landschap en sfeerbeeld foto's.

Camera's met een hoog dynamisch bereik zitten meestal in de hogere prijsklasse op een paar uitzonderingen na, dus aan jouw om de prijs te bepalen.

Of je neemt een wat mindere/normaal geprijsde camera en je werkt op statief waarbij je één foto neemt waarbij het "lichte" goed is uitgelicht en het donkere veel te donker en één foto waarbij het "donkere" goed is uitgelicht en het "lichte" uitgebrand is zonder je camera te verplaatsen.

Eventueel kun je het focuspunt in deze twee foto's nog veranderen.

Op de pc kun je dan beide foto's op elkaar leggen waarbij je dan het overbelichte van de éne en het te donkere van de andere foto weggomt.

Als je hiermee klaar bent krijg je een samengevoegde foto die perfect is uitgelicht.

Deze werkwijze is misschien ook te vereenvoudigen door de functie "braketing" te gebruiken op de camera.

Nu neem je gewoon één foto en zal je camera drie (3) foto's wegschrijven.

Aan de hand van de instellingen op je cam (één, twee, drie stops + en - etc..) zal er één foto worden onderbelicht, één foto zal worden overbelicht en één foto zal "goed "worden belicht.
                        De belichting (over- onder- goed) zal uiteraard gebeuren op het punt waar de lichtmeting gebeurt. Het is dan ook experimenteren met deze instellingen.

De bewerking om de foto's samen te voegen is hetzelfde, alleen heb je hier één foto meer die de belichting op de middelste waarden voor zijn rekening neemt. Dus drie foto's om tot een perfect resultaat te komen.

Er zijn ook progjes om dit samen te voegen waarbij dit er één is van de hand van Havezet, hier ook op het forum bekend van BDsizer.

Het progje heet "Dynamic Range Increase "

De link is http://www.idimager.nl/English/Other/FreeWare.htm

Nog veel plezier met je hobby
                        Groetjes
                        ----JO

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bingel
                          Ik denk dat je met een kleinere sensor beter af bent als je graag veel scherptediepte hebt en een camera met groot dynamisch bereik is natuurlijk altijd beter, in alle omstandigheden. Misschien moet je eens kijken naar de oly E-500, deze heeft beide eigenschappen en de standaard lenzen zijn zeer geschikt voor landschap mede door het gebrek aan CA.
                          Ik denk dat je hiermee juist het tegenovergestelde bereikt. Je hebt door de kleinere sensor(crop 2 ipv 1.5) iets meer scherptediepte maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd door de betere ruisprestaties bij een grotere sensor. Hierdoor kan je de lens enkele stops dichter draaien, wat een veell groter effect heeft op de scherptediepte.
                          Voorts heb je door de cropfactor van 2 reeds hele brede lenzen nodig om iets of wat breed te hebben. 14mm is in principe reeds 28mm. Breed is voor landschappen wel een pluspunt.
                          Dat de E500 een groter dynamisch bereik zou hebben is totaal uit de lucht gegrepen. Buiten de SR sensors van Fuji is de algemene regel: hoe groter de sensor, hoe groter het dynamisch bereik.

Hubert
                          Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Afgaande op de reacties tot dusver (waarvoor dank ) onthoud ik vooral dat:
                            1) een camera met een groter dynamisch bereik een pluspunt is bij landschapsfotografie;
                            2) een grotere sensor minder noise geeft bij lange sluitertijden en hogere iso-waarden (hopelijk concludeer ik dit terecht)
                            vraagje @ Hub2805 :je zegt "Buiten de SR sensors van Fuji is de algemene regel: hoe groter de sensor, hoe groter het dynamisch bereik."
                            a) Wat is er dan zo bijzonder aan SR-sensor van Fuji en b) heeft een full frame camera dan altijd meer dynamisch bereik ?

Bedankt !

marcus.
                            zwart & wit & kleur

flickr

Comment

vraagje @ Hub2805 :je zegt "Buiten de SR sensors van Fuji is de algemene regel: hoe groter de sensor, hoe groter het dynamisch bereik."
                              a) Wat is er dan zo bijzonder aan SR-sensor van Fuji en b) heeft een full frame camera dan altijd meer dynamisch bereik ?

Bedankt !

marcus.
                              Wat zo bijzonder aan de Fuji SR sensor is, kun je hier technisch lezen. Het komt erop neer dat elke pixel(beeldeilandje) uit 2 fotocellen bestaat. Een lichtgevoelige voor de donker partijen en een minder lichtgevoelige voor de lichte partijen. Laten we voor de eenvoud zeggen dat een fotocel de lichthoeveelheid in 10bit kan weergeven nl tussen 0 en 1023. Als de lichtgevoelige cel nu licht detecteerd tussen de 0 en de 1023, dan zal de andere cel licht detecteren tussen de 4 en de 4095(ook 10 bit).
                              Als nu de raw foto omgerekend wordt, zal de combinatie van de 2 fotocellen omgezet worden in één virtuele cel van 12bit(0 tot 4095).
                              Nu is in een sensor het lage gedeelte feitelijk bezoedeld door de ruis(ruis is het best zichtbaar in donker partijen). Als bv een bepaalde sensor 2 a 3 bit ruis heeft(tussen de 4 en de 8) dan wordt er van dat stukje ook dyn.range afgeknabbeld. Door nu een grotere sensor te nemen, zal er minder ruis zijn(bv 1 a 2 bit dus tussen de 2 en 4) waardoor de dyn.range terug wat groter wordt. Door dus een grotere sensor en dus minder ruis te hebben vergroot het dynamisch bereik.

Hubert
                              Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Working...
                              X