Na enkele jaren digitaal experimenteren, ben ik er ondertussen toch wel achter dat het fotograferen van overwegend 'statische onderwerpen', vooral landschapsfotografie, mijn ding is.
Zoals iedere amateur met ambitie zou ik hiervoor het meest geschikte 'gereedschap' willen gebruiken.
Het belang van aangepaste en kwaliteitsvolle lenzen is mij wel duidelijk.
Maar hoe zit het met de camera ... ?
Zijn sommige digitale camera's méér geschikt voor landschapsfotografie dan anderen ?
Bij landschapsfotografie heb je toch vaak (of soms
) met enkele specifieke zaken te maken, ik denk bv aan :
- het regelmatig gebruik van groothoek-lenzen (verschaft een full-frame camera hierbij een voordeel, of is het tegendeel het geval ?)
- beperkte lichtomstandigheden (bv bij zonsopgang of -ondergang) waardoor mogelijk hogere iso-waarden worden gebruikt (waardoor,imho, de noise-eigenschappen van een camera worden aangesproken)
- idem bij toepassing van lange sluitertijden
- het samenspel van uitgesproken licht- en schaduwpartijen, wat een aangepaste lichtmeting vraagt
- e.a. (wellicht vergeet ik in mijn onwetendheid er nog andere ...)
Misschien ga ik het te ver zoeken of zijn er toch digitale camera's met bepaalde eigenschappen (en dewelke ?) waardoor ze méér geschikt zijn voor landschapsfotografie dan andere ?
Uiteraard is eenieders reactie van harte welkom
maar erg benieuwd ben ik naar de reactie van BD'ers die zich regelmatig met landschapsfotografie inlaten (of bv verwijzing naar relevante sites).
Alvast hartelijke dank !
Groetjes,
marcus.
Zoals iedere amateur met ambitie zou ik hiervoor het meest geschikte 'gereedschap' willen gebruiken.
Het belang van aangepaste en kwaliteitsvolle lenzen is mij wel duidelijk.
Maar hoe zit het met de camera ... ?
Zijn sommige digitale camera's méér geschikt voor landschapsfotografie dan anderen ?
Bij landschapsfotografie heb je toch vaak (of soms

- het regelmatig gebruik van groothoek-lenzen (verschaft een full-frame camera hierbij een voordeel, of is het tegendeel het geval ?)
- beperkte lichtomstandigheden (bv bij zonsopgang of -ondergang) waardoor mogelijk hogere iso-waarden worden gebruikt (waardoor,imho, de noise-eigenschappen van een camera worden aangesproken)
- idem bij toepassing van lange sluitertijden
- het samenspel van uitgesproken licht- en schaduwpartijen, wat een aangepaste lichtmeting vraagt
- e.a. (wellicht vergeet ik in mijn onwetendheid er nog andere ...)
Misschien ga ik het te ver zoeken of zijn er toch digitale camera's met bepaalde eigenschappen (en dewelke ?) waardoor ze méér geschikt zijn voor landschapsfotografie dan andere ?
Uiteraard is eenieders reactie van harte welkom

Alvast hartelijke dank !

Groetjes,
marcus.
Comment