Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

camera voor landschapsfotografie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: camera voor landschapsfotografie

Amai wordt er hier nogal naast de kwestie geantwoord (ik zie niet in waarom een Oly E500 daar beter geschikt voor is, integendeel zelfs...) Camera's die me beter geschikt lijken voor wat hij wil doen, in volgorde van prijs:

1) Canon 1Ds of 1Ds mark II of 5D vanwege 1:1 sensor. Prijscategorie 3000 tot 7000 euro.

2) Fuji S3Pro voornamelijk voor z'n specifieke hoge dynamische mode, nadeel is 1.5x cropfactor. Prijscategorie 1500 euro

3) Sony DSC-R1 vanwege z'n zeer goede Carl Zeiss 24mm F2.8 lens en 10MP sensor, kantelbaar scherm met live preview kan ook een voordeel zijn. Prijscategorie 800 euro

4) Beginnerscamera voor laag budget (500 euro): Panasonic LX02 omwille van z'n speciale 16/9 breedbeeld 28mm mogelijkheid. Scoort wel slecht qua dynamisch bereik. Foto's zijn echt wel speciaal in 16/9 mode: http://www.dpreview.com/gallery/panasoniclx1_samples

Natuurlijk kan je met andere populaire (een Canon 350D met goede breedhoeklens is ook een goede keuze maar niet bijzonder voor landschapsfotografie) en minder populaire camera's ook je plan trekken, ik denk dat bovenstaande wel de betere keuze zijn naargelang prijskaartje, voor landschapsfotografie. Prijs/kwaliteitsverhouding is de Sony R1 onklopbaar, voor de kleine meerprijs zou ik de Panasonic daardoor al buiten beschouwing laten want z'n dynamisch bereik is echt een groot minpunt.

Vergeet de lens inderdaad ook niet, over het algemeen heb je de allerbeste kwaliteit met een lens met vaste brandpuntsafstand (dus geen zoomlenzen), dit zal je voornamelijk merken op fullframe camera's omdat enkel deze camera's het glas tot in de hoeken gebruiken ipv enkel het middenste (door de cropfactor)...
    Last edited by Wim; 25 juli 2006, 00:13.
    Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wim
      Amai wordt er hier nogal naast de kwestie geantwoord (ik zie niet in waarom een Oly E500 daar beter geschikt voor is, integendeel zelfs...)
      Wel als je goed leest dan zie je dat dat juist is wat ik schrijf. De Oly E500 is juist het minst geschikt omwille van zijn kleine sensor, hogere ruis en lagere dyn. range(het één heeft wel met het ander te maken)
      Fuji S3Pro voornamelijk voor z'n specifieke hoge dynamische mode, nadeel is 1.5x cropfactor. Prijscategorie 1500 euro
      Prijscategorie van de S3 is momenteel een zeer aantrekkelijke €995 en die zal binnen enkele maanden nog een deuk krijgen als de S4 uitkomt.

Hubert
      Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Over het dynamisch bereik :

http://www.imaging-resource.com/PROD...500IMATEST.HTM

http://www.photo.net/equipment/olympus/e500/

Omdat olympus hier niet echt geliefd is, dacht ik ook maar eens te stoefen over mijn kamera, en de reacties waren zoals verwacht
        Als je even googled vind je altijd wel de waarheid die jou het beste past
        Een Giotto's blaaspeer die ik 100% onder de knie heb ;-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bingel
          Over het dynamisch bereik :

http://www.imaging-resource.com/PROD...500IMATEST.HTM

http://www.photo.net/equipment/olympus/e500/

Omdat olympus hier niet echt geliefd is, dacht ik ook maar eens te stoefen over mijn kamera, en de reacties waren zoals verwacht
          De text heb je dan waarschijnlijk niet gelezen zekers?

Effe 2 quotes:
          "One of the first things that struck me when I initially looked at all the data, was that here again, purely analytical measurements don't necessarily correlate all that well with actual photographic experience."

en

"In the case of the Olympus E-500, it seems that its dynamic range is about average, at least based on this particular test. This agrees somewhat with our subjective experience, as its handling of harsh highlights and deep shadows was about on par with many competing cameras."

Niks speciaal dus.....

Zelfs qua ruis doet ie het in cijfertjes niet al te slecht maar als je naar de beelden kijkt weet je genoeg en zie je dat ie niet mee kan.

Als je algemeen gezien voor de betere beeldkwaliteit gaat dan moet je grotere sensoren kopen hoe kleiner hoe slechter.
          De technologie maakt natuurlijk vooruitgang en ooit komt er wel een moment waarop het verschil verwaarloosbaar wordt.

En als je echt de beste beeldkwaliteit wilt koop je momenteel een Fuji of een Canon.

Comment

Heb je de tabel bekeken bij de eerste link ?
            Hier scoort alleen de 1Ds en de S3 beter, wat betreft RAW . . .

Comment

Ik ben een Olympus C8080wz gebruiker sinds jaren, ik vind de E500 gewoon minder geschikt omdat het een 4:3 sensor betreft en voor landschappen heb je juist breedte nodig ipv hoogte... Ik zou dus zowiezo voorkeur geven aan een 3:2 sensor om zoveel mogelijk resolutie in de breedte te kunnen benutten...
              Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

Comment

Heb je de tabel bekeken bij de eerste link ?
                Hier scoort alleen de 1Ds en de S3 beter, wat betreft RAW . . .
                De 2 quotes die ik aanhaal uit jouw vb heb je dus blijkbaar nog steeds niet gelezen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar
                  En als je echt de beste beeldkwaliteit wilt koop je momenteel een Fuji of een Canon.
                  Dit is voor de Kevlar fanaten. Voor de niet Kevlar fanaten(95% ) vervang je het vieze C-woord door Nikon

Hubert
                  Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hub2805
                    Dit is voor de Kevlar fanaten. Voor de niet Kevlar fanaten(95% ) vervang je het vieze C-woord door Nikon

Hubert
                    Maar 95% dju ik dacht dat ik hier ondertussen wel hoger zou scoren

Comment

Ik ben een Olympus C8080wz gebruiker sinds jaren, ik vind de E500 gewoon minder geschikt omdat het een 4:3 sensor betreft en voor landschappen heb je juist breedte nodig ipv hoogte... Ik zou dus zowiezo voorkeur geven aan een 3:2 sensor om zoveel mogelijk resolutie in de breedte te kunnen benutten...
                      Als je van 8Mpixel een 3/2 crop maakt, heb je nog makkelijk de 6 Mpixel over waarover tal van dslr's beschikken. Alleen heb je dan meer keuze hoe of waar je cropt. De nadelen voor sommigen zijn de voordelen voor anderen, het is grotendeels de fotograaf die het prentje maakt en/of bewerkt.
                      Met mijn c5050z maakte ik in het begin ook foto's op 3/2 maar besefte later dat ik beter zelf die pixels kan wegsmijten, ipv. de camera dit laten te doen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar
                        De 2 quotes die ik aanhaal uit jouw vb heb je dus blijkbaar nog steeds niet gelezen.
                        Als je een deel van de tekst uit zijn context rukt, en alleen maar ziet wat je graag ziet . . . lees eens alles, en probreer ook eens mijn post te lezen, ik heb het over het dynamisch bereik van het RAW beeld, ik dacht toch dat je in RAW moest fotograferen om zo weinig mogelijk interne bewerking van de camera toe te laten ? Veel camera's hebben minder ruis dan de olympus, maar geloof maar dat soms het kind met het badwater wordt weggegooid door de interne anti-ruis algoritmes. Maar inderdaad, een kleinere sensor geeft minder ruis, maar er zijn ook honderden andere positieve dingen over te zeggen.

Comment

Als je een deel van de tekst uit zijn context rukt, en alleen maar ziet wat je graag ziet . . . lees eens alles, en probreer ook eens mijn post te lezen, ik heb het over het dynamisch bereik van het RAW beeld, ik dacht toch dat je in RAW moest fotograferen om zo weinig mogelijk interne bewerking van de camera toe te laten ? Veel camera's hebben minder ruis dan de olympus, maar geloof maar dat soms het kind met het badwater wordt weggegooid door de interne anti-ruis algoritmes. Maar inderdaad, een kleinere sensor geeft minder ruis, maar er zijn ook honderden andere positieve dingen over te zeggen.
                          De quotes zijn helemaal niet uit hun context gerukt. Integendeel hij zegt dit heel duidelijk als verklaring voor de rare resultaten van zijn tabel.

En in die tabel staan niet veel camera's met RAW resultaten he. Al diegene die raw resultaten geven staan er uiteindelijk in als beter dan de E500.... Je ziet dus wel degelijk maar wat je wil zien.

En er is inderdaad meer dan enkel ruis dat je moet bekijken in hoge iso. Maar spijtig genoeg laten de 4/3 camera's het op dat punt nog steeds afweten. Wie weet als Fuji eens een 4/3 uitbrengt want zij hadden zich in het begin ook ingeschreven. Voor de ene is dit belangrijk voor de andere niet. Het probleem is echter dat je met een digitale camera niet zomaar van filmpje kan veranderen maar vastzit aan het filmpje dat erin zit!

Comment

Jongens, jongens ....
                            wa kunde hulder een tapke zagen

Denk je nu echt dat je het verschil zal zien of je een landschap gemaakt hebt met een Fuji S3 of een 1Ds of een D2x

Met mijn Fuji 602z die het zeer zwaar te verduren kreeg ( zand tussen de lenzen, Onweersbui waardoor het water onderaan het toestel liep, herhaaldelijk uit de handen van ons Marijke viel ) heb ik nog enkele prijzen gekregen met de foto's die ik met dat bakje maakte. Het is niet het toestel hoor die de foto maakt het is de man of vrouw die achter het toestel staat die de foto maakt.

Kijk eens naar de foto's van Vicky, zij heeft geen toestel nodig, die een kleine wagen kost om prachtige foto's maken

Leer gewoon de mogelijkheden te benutten van het toestel waarmee je werkt.
                            Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lieven lens
                              Jongens, jongens ....
                              wa kunde hulder een tapke zagen

Denk je nu echt dat je het verschil zal zien of je een landschap gemaakt hebt met een Fuji S3 of een 1Ds of een D2x

Met mijn Fuji 602z die het zeer zwaar te verduren kreeg ( zand tussen de lenzen, Onweersbui waardoor het water onderaan het toestel liep, herhaaldelijk uit de handen van ons Marijke viel ) heb ik nog enkele prijzen gekregen met de foto's die ik met dat bakje maakte. Het is niet het toestel hoor die de foto maakt het is de man of vrouw die achter het toestel staat die de foto maakt.

Kijk eens naar de foto's van Vicky, zij heeft geen toestel nodig, die een kleine wagen kost om prachtige foto's maken

Leer gewoon de mogelijkheden te benutten van het toestel waarmee je werkt.
                              Ik geef je 100% gelijk maar anderzijds is dit hier het forum om apparatuur te bediscussieren en zijn bovenstaande opm dus niet echt terzake. Want je kan niet ontkennen dat hoe beter de apparatuur hoe meer richtingen je uitkan met je beelden. Of dit wel echt zinvol is dat is natuurlijk nog iets helemaal anders en moet iedereen voor zichzelf uitmaken. Ik heb zelf ook prachtfoto's gemaakt met een 2 MP compactje enkele jaren terug maar ik ga zeker niet ontkennen dat ik dit veel liever met mjin huidige apparatuur had gemaakt. Ik had immmers meer kunnen doen met deze beelden dan nu het geval is.

Comment

Een Sony R1 geeft sublieme resultaten voor landschap, door z'n goede lens (24-120 Carl Zeiss) en live histogram met gulden snede raster om horizon vlak te zetten op 1/3 bijv., en zebrapatroon voor overbelichting. En belangrijkste voordeel: geen stof op de sensor...
                                Instagram | The RX1 Files

Comment

Working...
                                X