Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Pentax ist DL

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Pentax ist DL

Oorspronkelijk geplaatst door liejevan
    Enig idee van de prijs? De Pentax ist DL kost 699€ bij hem en hij denkt dat de nieuwe ook zoiets zal zijn.
    De ist DL is op internet momenteel te krijgen (inclusief kitlens) voor < 550 €
    De K100D wordt verwacht op zo'n 699 € (inclusief kitlens)

Heb hier zelf sinds kort de DL en kan er voorlopig niks verkeerd van zeggen.

Comment

Tja maar het probleem is dat mijn vriend zoiets niet graag via internet koopt, hij koopt het liever ergens in de buurt zodat je als je er niet aan uit kan of er is iets mis mee direct ermee kan langs gaan.

Ik zou hem vooral gebruiken voor foto's van de kinderen en voor op vakantie en af en toe ook wat natuurfoto's. Welke lenzen heb ik daarvoor nodig?
      Last edited by liejevan; 3 juli 2006, 13:53.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door liejevan
        Tja maar het probleem is dat mijn vriend zoiets niet graag via internet koopt, hij koopt het liever ergens in de buurt zodat je als je er niet aan uit kan of er is iets mis mee direct ermee kan langs gaan.
        Daar kan ik inkomen, ik heb m'n istDs ook bij m'n vaste fotohandelaar gekocht.

Ik zou hem vooral gebruiken voor foto's van de kinderen en voor op vakantie en af en toe ook wat natuurfoto's. Welke lenzen heb ik daarvoor nodig?
        Dan kom je ver met een tweetal zooms en een lichtsterke standaardlens. Kijk eerst of je maatjes kunt worden met de kitlens. Een goede aanvulling is een klassieke Pentax 28-80 zoomlens. Die is lekker compact, veel compacter dan de kitlens en qua afbeelding bevalt ie me ook beter. Als ik voor die doeleinden een fototas moest samenstellen zou ik het volgende meenemen:

20mm groothoek prime (Soligor, Mir 20K of iets dergelijks)
        Pentax 28-80 zoom
        2 lichtsterke primes, 2.0/28 M lens en 1.7/50 A of M lens
        telezoom. Iets in de 70-210 range, zijn er enorm veel van te koop op de 2e hands markt.
        Eventueel dan nog een 100mm 2.8 prime.

Als flits een Metz flits. Wil je veel flitskracht dan een 36CT3 of CT2. Enorm krachtig en voor dumpprijzen (rond de 10 Euro) te koop op de beurzen.

Zo kom je erg ver in de meeste omstandigheden. En je bent als je wat handig bent met fotobeurzen voor een Euro of 300 klaar met je lenzen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ivo M
          20mm groothoek prime (Soligor, Mir 20K of iets dergelijks)
          Pentax 28-80 zoom
          2 lichtsterke primes, 2.0/28 M lens en 1.7/50 A of M lens
          telezoom. Iets in de 70-210 range, zijn er enorm veel van te koop op de 2e hands markt.
          Eventueel dan nog een 100mm 2.8 prime.
          Maar de meeste lenzen die je noemt is wel manual focus toch?
          En hoe zit het met diafragma voorkeuze/sluitertijd voorkeuze? Dat gaat wel automatic?
          :: www.digifotolog.nl - freeware / software / informatie / reviews over digitale fotografie | http://www.digifotolog.nl ::

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gaitje
            Maar de meeste lenzen die je noemt is wel manual focus toch?
            En hoe zit het met diafragma voorkeuze/sluitertijd voorkeuze? Dat gaat wel automatic?
            De zoomlenzen die ik noemde zijn sowieso autofocus A lenzen. De 1.7/50 kun je zowel in M, A als FA krijgen, ieder uiteraard met een eigen prijskaartje
            De opzet achter het lijstje is dat je voor het algemene rappe werk een AF zoomlens pakt, voor het preciesiewerk een MF lens.

Een A lens ondersteunt de volledige programmaautomatiek van de Pentax caemra's, bij een M-lens moet je ff handmatig lichtmeten bij diafragmavoorkeuze. Dat lijkt omslachtig maar valt best mee. Voordeel hiervan is dat de M lenzen in extreem lichtsterke varianten goedkoop te krijgen zijn. Mijn 2.0/28 van Cosina kostte me iets meer dan 20 Euro.
            Maar als je dat niet wil, een 20/2.8 van Soligor is een A lens, de 1.7/50 is zelfs beter als A te krijgen dan als M. Bij een 28mm zul je dan moeten uitwijken naar 2.8/28, 2.0/28 is vrij lastig te krijgen in A. Alleen de 100mm zal zoeken zijn om 'm in A versie te bemachtigen.
            Wil je alles als A zul je eerder richting 350 Euro moeten gaan, wil je de 28mm en de 50mm in autofocus, dan gaat de prijs eerder richting 450 euro met veel zoekwerk.

Maak je het jezelf makkelijk qua kopen en bestel je online bij bijv. Tekade kom je op de volgende prijzen uit:

FA 28-80 3.5-5.6: 83 Euro
            FA 75-300 4.8-5.8: 149 Euro

Lichtsterke primes zijn fors aan de prijs als je ze nieuw als AF model koopt, zit je toch makkelijk op 400 Euro per stuk. Bij zo'n prijs werk ik liever 2e hands en eventueel met MF.

Comment

Maak je het jezelf makkelijk qua kopen en bestel je online bij bijv. Tekade kom je op de volgende prijzen uit:

FA 28-80 3.5-5.6: 83 Euro
              FA 75-300 4.8-5.8: 149 Euro

Lichtsterke primes zijn fors aan de prijs als je ze nieuw als AF model koopt, zit je toch makkelijk op 400 Euro per stuk. Bij zo'n prijs werk ik liever 2e hands en eventueel met MF.
              IVO m, hoogstwaarschijnlijk kun je ons ook helpen met de uitleg hieronder (gaat over de K100D maar geldt ook voor ist DL etc.):

Bron: http://www.letsgodigital.org/nl/news...tory_8122.html
              "Dit heeft als resultaat dat het niet nodig is speciale lenzen met ingebouwde beeldstabilisatoren te gebruiken en dat de Pentax K100D gecombineerd kan worden met vrijwel elke bestaande Pentax lens (Pentax K-, KA-, KAF- en KAF2-vatting, 645- en 67-systeem lenzen via een adapter). Bepaalde lenzen kunnen enkele van hun functies verliezen."

1) Kun jij mij/ons iets vertellen over die verschillende vattingen en de daaraan gekoppelde beperkingen?

2) Ergens las ik dat alleen bij de K-vatting je enkel de grootste diafragma-waarde kunt gebruiken?!?

3) En wat m.b.t. die adapters? Is dit wat? Of krijg je dan te maken met delen die out-of-focus zijn omdat die adapter als een soort ring werkt?

4) Welke lenzen zijn M en welke A, kun je dit zien in de naam? Of staat dat dus voor de a van KA-, KAF- en KAF2-vatting en is de K-vating alleen M?

5) Enig idee wat KAF2-vatting extra heeft?

Je ziet wel, veel vragen, als je mij/ons hierop zou kunnen antwoorden ben ik helemaal blij! THanks alvast!
              :: www.digifotolog.nl - freeware / software / informatie / reviews over digitale fotografie | http://www.digifotolog.nl ::

Comment

Heel de geschiedenis van de K-mount en al zijn varianten is hier te lezen.
                K en KA zijn alleen manual focus lenzen. Alle diafragma's bruikbaar bij beide types. Bij de KA programma-automatiek mogelijk.
                KAF en KAF2 zijn autofocus. De KAF2 kan power-zoomen (niet meer zo "in de mode" vandaag) en heeft MTF, modular transfer function. M.a.w. ietwat meer communicatie tussen lens en body, bedoeld om "to use apertures at which the lens offers higher resolution". Maar je zal waarschijnlijk het verschil tussen een KAF en een KAF2 op een ist-body niet merken.

Comment

Een hoop vragen die vaak slecht in de pers beschreven worden. Kennelijk leest niet iedere tester goed de gebruiksaanwijzing.

IVO m, hoogstwaarschijnlijk kun je ons ook helpen met de uitleg hieronder (gaat over de K100D maar geldt ook voor ist DL etc.):

Bron: http://www.letsgodigital.org/nl/news...tory_8122.html
                  "Dit heeft als resultaat dat het niet nodig is speciale lenzen met ingebouwde beeldstabilisatoren te gebruiken en dat de Pentax K100D gecombineerd kan worden met vrijwel elke bestaande Pentax lens (Pentax K-, KA-, KAF- en KAF2-vatting, 645- en 67-systeem lenzen via een adapter). Bepaalde lenzen kunnen enkele van hun functies verliezen."

1) Kun jij mij/ons iets vertellen over die verschillende vattingen en de daaraan gekoppelde beperkingen?
                  De basis is dat iedere lens nooit meer mogelijkheden krijgt dan ie had toen ie ontworpen werd. Dat is het fameuze functieverlies wat ze noemen.
                  Een M-lens is gemaakt in de tijd dat je netjes via je diafragmaring je gewenste diafragma instelde en de camera de sluitertijd erbij gaf.
                  Een A-lens is iets later gemaakt. Toen hadden de camera's al een programmaautomatiek, gaven bij een bepaalde hoeveelheid licht aan wat de ideale combinatie aan sluitertijd & diafragma is. Bij A lenzen kun je ook aan sluitertijdvoorkeuze doen. A lenzen kun je ook bedienen via het wieltje achterop de camera.
                  FA en aanverwanten zijn A lenzen die autofocus hebben. Hier heb je de volledige functies van de moderne lenzen.
                  645 en 67 lenzen zijn lenzen voor middenformaat camera's
                  Ook zeer goed bruikbaar zijn M42 lenzen. Dit zijn lenzen met schroefdraad, uit de steentijd van de fotografie . Die zijn met een adaptor bruikbaar. Hier mis je dan wel het automatische diafragma. Je moet dus handmatig het diafragma sluiten (via de M/A knop op de lens) om je diafragma goed te hebben.
                  Verder zijn er nog T2 lenzen. Die hebben nooit een automatisch diafragma. T2 lenzen zijn te gebruiken via een adapter T2 > K baljonet of T2 > M42 > K baljonet.

2) Ergens las ik dat alleen bij de K-vatting je enkel de grootste diafragma-waarde kunt gebruiken?!?
                  Iemand die dat beweert voeg je maar de afkorting RTFM toe.
                  Je moet in het menu de mogelijkheid vrijgeven dat je de diafragmaring op de lens gebruikt. Dat is een werkje van 1 minuut, daarna doet ie dat prima tijdens z'n hele cameraleven.

3) En wat m.b.t. die adapters? Is dit wat? Of krijg je dan te maken met delen die out-of-focus zijn omdat die adapter als een soort ring werkt?
                  Alleen Nikon heeft het probleem van out-of-focus omdat de registratieafstand bij Nikon niet spoort met de M42 registratieafstand. Pentax heeft hier wel rekening mee gehouden. Een M42 adapter schroef je op de lens en je lens zit dan perfect op de juiste plek.

4) Welke lenzen zijn M en welke A, kun je dit zien in de naam? Of staat dat dus voor de a van KA-, KAF- en KAF2-vatting en is de K-vating alleen M?
                  K-vatting is de algemene naam. Voor de rest staat het vrijwel altijd voorop de lens. Anders ff op de site van dimitrov nakijken.

Ivo

Comment

Een hoop vragen die vaak slecht in de pers beschreven worden. Kennelijk leest niet iedere tester goed de gebruiksaanwijzing.
                    Helemaal toppie!! Jij zit er duidelijk goed in!
                    Zodra de K100D in NL is ga ik hem direct bekijken en voelen

IS lijkt me helemaal geweldig met 'oude' lenzen. Manuel focus bij primes maakt mij niet zoveel uit. Vooral een lichtsterk vast portret lensje is ideaal!

K'heb verdorie vroeger veel pentax spul gehad, o.a. de ME-Super en aardig wat glas, die heb ik toen allemaal ingeruild Jammer, had ik nu wel wat aan gehad.
                    Maar gelukkig is er nog veel te krijgen op de markt.

Ga zekers ook eens op die eene site kijken.

Comment

IS lijkt me helemaal geweldig met 'oude' lenzen. Manuel focus bij primes maakt mij niet zoveel uit. Vooral een lichtsterk vast portret lensje is ideaal!
                      Mijn favoriet is dan de Jupiter J9, een 2.0/85mm specifieke portretlens. Een oeroud ontwerp maar nog altijd perfect. Nadeel is wel dat ergonomie een onbekend woord was toen ie ontworpen werd.

Comment

Hallo
                        Heeft iemand misschien foto's van deze camera .Ik zou ze graag willen zien.Ik heb namelijk ook nog een oude Pentax K2 camera met originele pentax lenzen ik weet niet of het kwaliteit lenzen zijn . Dit staat erop 1:3.5/28 en 1:1.4/50 en ik heb er ook nog een van het merk Panagor f=80-200mm 1:3.8 .Ik weet niet meer wat het allemaal inhoud, omdat ik me daar al een hele poos niet meer bezig heb gehouden Zou ik hier nog wat aan hebben of kan ik net zo goed voor andere lenzen gaan.
                        Vr.gr Rontonde

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door rontonde
                          Hallo
                          Heeft iemand misschien foto's van deze camera .Ik zou ze graag willen zien.Ik heb namelijk ook nog een oude Pentax K2 camera met originele pentax lenzen ik weet niet of het kwaliteit lenzen zijn . Dit staat erop 1:3.5/28 en 1:1.4/50 en ik heb er ook nog een van het merk Panagor f=80-200mm 1:3.8 .Ik weet niet meer wat het allemaal inhoud, omdat ik me daar al een hele poos niet meer bezig heb gehouden Zou ik hier nog wat aan hebben of kan ik net zo goed voor andere lenzen gaan.
                          Vr.gr Rontonde
                          Alle Pentax lenzen met een baljonetaansluiting passen op de istDs en istDL. De Pentax lenzen met een schroefdraadaansluiting (M42) passen alleen via een adapter. De 1.4/50 is een goede lens. De 3.5/28 ook zolang je genoeg licht hebt. De Panager zoom echter is wat minder. Denk er wel aan dat je met de cropfactor te maken hebt. De 28 wordt dus een 42mm (=standaardlens) en de 50 een uiterst lichtsterke 75mm lens.

Comment

Alle Pentax lenzen met een baljonetaansluiting passen op de istDs en istDL. De Pentax lenzen met een schroefdraadaansluiting (M42) passen alleen via een adapter. De 1.4/50 is een goede lens. De 3.5/28 ook zolang je genoeg licht hebt. De Panager zoom echter is wat minder. Denk er wel aan dat je met de cropfactor te maken hebt. De 28 wordt dus een 42mm (=standaardlens) en de 50 een uiterst lichtsterke 75mm lens.

Ik ben inmiddels bij onze foto zaak geweest en heb een van de lenzen mee genomen en hij heeft hem op de camera gezet. Nu zegt hij dat ze wel passen , maar dat ik ze niet kan gebruiken, (ik hoop dat ik het goed heb begrepen) het heeft te maken met lichtscherpte dan krijg je 2 streepjes te zien en dan kan je niet afdrukken en ik had toch echt begrepen dat het wel ging

Comment

Laat je niks wijsmaken, ze zijn wel degelijk bruikbaar.
                              Misschien veranderen van fotozaak ?
                              It's the mind and heart behind a camera that matters, not the gear.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Petertje
                                Laat je niks wijsmaken, ze zijn wel degelijk bruikbaar.
                                Misschien veranderen van fotozaak ?
                                Ik heb hem gekocht nu nog mee leren te fotograferen .

Comment

Working...
                                X