Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

scherpe foto

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• scherpe foto

hallo,
    ik heb me onlangs een sony DSC-S600 gekocht.Maar ik kan er nog niet zo goed met werken en ik heb ook geen ervaring met fotografie... maar ik vroeg me dus af hoe dat je zo een foto maakt waarbij een bepaald voorwerp of ding er scherp opstaat en de achtergrond wazig is. zoals bv bij een foto(dat ik op deze site gevonden heb). Op de foto staat een ijsvogel in het scherp en de achtergrond is zo heel wazig.
    Kan iemand me uitleggen hoe je zo een foto moet maken?
    Alvast bedankt
    groetjes

Re: scherpe foto

zal niet echt lukken, maar probeer zo dicht mogelijk bij je onderwerp te gaan en zie dat de achtergrond zo ver mogelijk ven je onderwerp staat.
    -=- Light is the key...

Comment

Aangezien het om een compactcamera gaat wordt dat best lastig. Als diafragma is in te stellen deze zo groot mogelijk instellen (klein F getal) dit in combinatie met zo ver mogelijk inzoomen. Zoals hierboven omschreven zorgen dat de achtergrond verder van het onderwerp is dan jezelf.

Geen diafragmavoorkeuze ? Dan met portretstand proberen

Comment

Gaat wel met compactcamera's, maar ze moeten over een sterke optische zoom beschikken. Bv. ver van een vlinder gaan staan en hem dan fotograferen op een 35 mm equivalent van 400 mm. Dan krijg je wel een wazige achtergrond.
        Qui multa scit, parum patientiae habet

Comment

Heeft de camera een portret stand? Deze levert de minste scherptediepte op. Vervolgens inzoomen op je onderwerp. Dan moet ook van belang zijn dat de afstand tot dat wat je wilt fotograferen niet zo groot is, en de achtergrond wel ver weg.
          Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

Comment

Met "macro-fotografie" lukt het toch redelijk. Onderstaand foto'ke is genomen met een Canon Powershot A70, in Macro-stand (het "blommeke"), inderdaad volledig ingezoomd (uiterste tele) en de kleinste f-waarde (hier dus 4.8).

Groeten,

Polleke

Comment

Working...
            X