Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D50 of Canon 350D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon D50 of Canon 350D

    Hej,

    Ik ben nieuw hier op het forum, maar niet in de fotografie. Ik heb momenteel een 'gewone' digitale camera, die is vrij oud aan het worden, en ik wil graag verder.

    Daarom zou ik een DSLR willen. Ik heb al wat zitten rondlezen op het forum, maar ik zie de bomen door het bos nietmeer. Welke is nu de ideale instap-camera ?

    Ik twijfel tussen de:

    - Nikon D50 (de D70S gaat boven budget)
    - Canon 350D


    Wat ik al gevonden heb:

    Nikon D50

    Voordelen:

    - Prijs
    - Nikon lenzen schijnen beter te zijn
    - belichtingscompensatie van +/- 5 (tegen +/- 2 bij de Canon)
    - een lens-vergroting van 1.5 (tov 1.6 bij Canon) --> Alhoewel ik niet weet of dit een voor of nadeel is.
    - self-ontspanner is beter instelbaar
    - groter LCD
    - krijgt op www.dpreview.com een iets hogere score

    Nadelen:

    - Zwaarder en groter
    - Maar 6 megapixels (tegen 8 bij de Canon)
    - Schijnt minder goed scherp te stellen
    - ISO instellingen van 200 tot 1600 (tegen 100 tot 1600 bij Canon)
    - Bij continuopname iets trager 2.5 fps, up to 12 JPEG (tegen 2.8 fps, 14 JPEG or 4 RAW frames )

    Voor en nadelen van de Canon zijn natuurlijk tegengesteld aan die van de Nikon

    Kan iemand mij goede raad geven ?

    Gelieve te staven met concrete voorbeelden, foto's, ervaring, ...
    Liever geen verhalen als : "De nonkel van mijn gebuur zijn vriend heeft een canon en die zegt ..."

    Het liefst zou ik iemand hebben die alle twee de toestellen heeft en mij kan zeggen welke het best is.


    Alvast vriendelijk bedankt.
    G*ns
    Met vriendelijke groeten,
    Jonas

  • #2
    Re: Nikon D50 of Canon 350D

    Aangezien beide toestellen "bestsellers" zijn kan je ervan uitgaan dat ze allebei aan elkaar gewaagd zijn. Volgens mij is het puur een kwestie van persoonlijke voorkeur. Ga eens naar een fotowinkel en probeer ze allebei uit. Wat betreft de mogelijkheden en de kwaliteit van de geleverde foto's zullen ze vermoedelijk dezelfde mogelijkheden/kwaliteit leveren.
    meer foto's op http://www.flickr.com/photos/8416810@N06/

    Comment


    • #3
      Re: Nikon D50 of Canon 350D

      Ik sluit me aan bij mijn voorganger. Je hebt nu nog geen lenzen voor een Nikon of Canon dus je kan diegene kiezen die je het best ligt (of het goedkoopst is)
      Nadien begint de echte miserie : de lenskeuze
      BD0497BE : Nikon body + glas
      www.RudyVerrijt.info

      Comment


      • #4
        Re: Nikon D50 of Canon 350D

        Lenzenkeuze is dat niet een beetje afhankelijk van mijn keuze nu?

        De kans is groot dat ik zo'n 'kit' koop, dus inclusief lens.
        Dan bepaalt het toestel ook direct al de lens.

        Welke lenzen zijn er goed bij de verschillende kits ?
        Met vriendelijke groeten,
        Jonas

        Comment


        • #5
          Re: Nikon D50 of Canon 350D

          de nonkel van mijn gebuur zijn vriend heeft een canon en die zegt dat je een nikon moet kopen ;-)

          het lijkt mij het beste dat je met de toestelletjes "speelt" in een winkel, trek er een paar foto's mee en voel wat het beste in je hand ligt, ik heb zelf altijd een persoonlijke voorkeur voor de nikon gehad en heb nu een aantal weken geleden de knoop doorgehakt en er tot nu toe absoluut geen spijt van, die 2 megapixel minder maken niet echt veel verschil zolang je geen vergrotingen op a1 formaat gaat maken denk ik, dus winkelen maar en spelen met de toestelletjes en dan je hart laten spreken :-)

          veel succes, dimidub
          ik ben een nikon-mens met sigma-neigingen
          http://www.flickr.com/photos/dimidub/

          Comment


          • #6
            Re: Nikon D50 of Canon 350D

            Nu ja, met 1 kitlens zal je met je DSLR volgens mij niet echt ver komen
            Waar je wel zeker van kan zijn is dat de Nikon kit-lens beter is dan de Canon kit-lens (enfin, dat heb ik toch al verschilende malen gehoord) Zelf heb ik een Canon 350D, dus ik kan mij over de kwaliteit van de Nikon kitlens persoonlijk niet uitspreken. Wat ik je daarentegen wel kan vertellen is dat je snel nood zal hebben aan andere lenzen dan enkel de kit-lens (hoewel dat dit ook wel afhangt van hetgeen je je fototoestel voor wil gebruiken) (maar nogmaals, persoonlijk staat mijn kitlens nog maar zelden op mijn toestel. Ik gebruik deze enkel nog voor de breedhoek omdat ik voor deze focale (18 - 27 mm) nog geen andere (betere) lens heb) Overigens heb ik ook al verschillende malen gelezen dat bij gelijkwaardige (lees hoogwaardige) lenzen, de Nikon exemplaren duurder zijn dan de Canon exemplaren (nu ja, da's ook relatief, want de Canon lenzen vind ik nu ook al niet bepaald goedkoop) Je kan natuurljik ook naar 3th party lenzen kijken (Sigma; Tamron, ...) , die zijn vermoedelijk van gelijk prijs voor Canon en Nikon, maar vermoedelijk ook van gelijke kwaliteit... Zoals je ziet, de keuze is niet zo eenvoudig
            meer foto's op http://www.flickr.com/photos/8416810@N06/

            Comment


            • #7
              Re: Nikon D50 of Canon 350D

              Oorspronkelijk geplaatst door Gunskes
              Lenzenkeuze is dat niet een beetje afhankelijk van mijn keuze nu?

              De kans is groot dat ik zo'n 'kit' koop, dus inclusief lens.
              Dan bepaalt het toestel ook direct al de lens.

              Welke lenzen zijn er goed bij de verschillende kits ?
              Natuurlijk, je kan geen lens voor een Nikon op een Canon body schroeven (en omgekeerd). Bij 3rd party lenzen (sigma, Tamron,...) moet je uitdrukkelijk kiezen voor een toestel type.

              Welke lenzen je nodig hebt, hangt van wat je wil fotograferen : landschap, portret, macro, natuurfotografie, veel in slechte lichtomstandigheden.

              Aangezien je fotografeert weet je wel wat ik wil zeggen.

              Een lens die alles kan bestaat niet ! Een Nikkor 18-200 VR is misschien een goed zwitsers zakmes.
              BD0497BE : Nikon body + glas
              www.RudyVerrijt.info

              Comment


              • #8
                Re: Nikon D50 of Canon 350D

                Ik zou zoveel mogelijk een allround toestel willen.

                Ik maak altijd de vakantiefoto's en dat gaat van close-ups van bloemetjes tot verlichte tempels by night.
                Met vriendelijke groeten,
                Jonas

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon D50 of Canon 350D

                  Daarom is een DSLR zo handig, je schroeft erop wat je nodig hebt voor een bepaalde toepassing.
                  BD0497BE : Nikon body + glas
                  www.RudyVerrijt.info

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon D50 of Canon 350D

                    Ik heb zitten twijfelen tussen de 350D, D50 of D70S (ook al is deze laatste stukje duurder - technisch vergelijkbaar met D50 met meer afstelmogelijkheden en betere kit lens)

                    Heel wat reviews afgeschuimd en gelezen op dit forum uiteraard.
                    Uiteindelijk de drie toestellen ens onder handen genomen bij een fotograaf en gevallen voor de charmes van Nikon (zelfs efkes getwijfeld aan de Olympus E500 - maar deze viel af vanwegen hogere ruis vanaf ISO 800)

                    Mijn aankoop moet nog gebeuren (één dezer weken) maar het lijkt alsof de D70S het zal halen, de doorslag is gekomen nadat ik ze allemaal eens goed heb bepoteld, de D70S lag het besten in mijn hand.

                    Wat ik dus wil zeggen is, zorg dat ge de toestellen die je overweegt eens goed vastpakt, neemt metteen wat twijfels weg

                    Sukses met je aankoop !

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon D50 of Canon 350D

                      Ga eens naar de winkel en neem ze allebei eens vast; mijn keuze was toen snel gemaakt. de D50 ligt goed in de hand en voelt robuust aan terwijl de 350D net aanvoelt als een plastic speelgoedcamera en zeker niet comfortabel is om vast te houden zonder batterygrip.
                      Bovendien wordt bij de nikon een degelijke kitlens aangeboden voor de prijs terwijl de kitlens van de Canon van een veel mindere kwaliteit is.
                      De Canon is bovendien nog duurder ook dus...
                      en met het verschil in megpixels moet je echt niet zitten.de 2 megapixel minder ga je bij normale vergrotingen niet echt merken.
                      Objectieven zijn als mensen...het is de binnenkant die telt

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon D50 of Canon 350D

                        Paar opmerkingen :
                        De D50 is beter geschikt door zijn robuustere uitvoering om met zware tele's te werken. De 350D gedraagt zich beter bij hogere ISO. Nikkor lenzen zijn duurder dan Canonlenzen, dit onderscheidt verdwijnt als je Sigmalenzen ( hebben een paar absolute toppers) of andere niet-merk lenzen koopt. Canon heeft een iets uitgebreider gamma in midden tot zware tele. De D50 heeft spotmeting, de 350D niet. 8 megapixel t.o.v. 6 megapixel merk je niet bij normale afdrukken, je moet al posterformaat afdrukken om kwaliteitsverschil te zien. 8 megapixel biedt iets meer ruimte om te croppen. De cropfactor is geen punt om de keuze van je camera laten af te hangen : het verschil tss beiden is verwaarloosbaar.
                        De kwaliteit van beiden beschouw ik als absoluut gelijkwaardig. De D50 is iets beter geschikt voor grote pollen
                        Ik zou zeggen : vastpakken en ondervinden wat je best in de hand ligt.
                        fotosite

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon D50 of Canon 350D

                          Heb zelf een D50 en dat is een heel aardig toestelletje. Hij gebruikt alleen een ander soort geheugenkaart dan zijn omvolgers, dat kan eventueel al een nadeel zijn als je later verder een hoger toestel van Nikon wilt aanschaffen.

                          Over de kitlens van de D50 ben ik best tevreden. Veelal wordt aangeraden om wel de kitlens van de D70 te nemen. Die is wat duurder, maar ook beter. En het bereik is iets aangenamer om mee te werken, 18-70 mm.

                          Wat de grootte van de toestellen betreft: Wat sommigen als nadeel beschouwen, beschouwen andere dan weer als voordeel. Je moet voor jezelf uitmaken welk toestel het best in je hand ligt. Iemand met grote handen heeft meestal liever ook een groter toestel.

                          Zowel Canon als Nikon hebben zeer goede lenzen, als je er maar genoeg voor betaalt


                          kzou zeggen: ga eens naar de winkel en zie welke je het beste ligt.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon D50 of Canon 350D

                            Ikzelf stond vorig jaar ook voor deze keuze, de Nikon D50 of de Canon 350D. Na alle reviews en commentaren op dit forum gelezen te hebben, weet je echt niet meer wat je moet doen...
                            Het zijn de 2 beste instapmodellen op de markt in de DSLR-wereld. Ga gewoon naar de winkel en pak ze eens vast, probeer ze eens uit en je zal snel merken naar waar je voorkeur gaat.

                            Hou ons op de hoogte hier van wat je gekocht hebt en veel succes!!!


                            Grtzzz...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon D50 of Canon 350D

                              Ik sta zelf ookvoor deze keuze, (zoals zovelen hier... en ik heb mij ook al sufgezocht op allerlei reviewsites enz... ) Ik twijfelde ook een tijd tussen deze toestellen. Met zekerheid zal het de D50 worden. Ik ben eens bij de fotoboer langs geweest om ze allebei te bepotelen enz...
                              Dat is een persoonlijke keuze.

                              Wat wel objectief vast te stellen is, was het verschil tussen de kwaliteit van beide kitlenzen. Op een afdruk groter dan een klassieke 10 op 15 was de canon lens duidelijk minder goed dan de nikonkitlens. (Minder scherp)

                              Zal het daarom eens slecht toestel zijn: zeker niet; maar het heeft mijn keuze wel definitief doen overhellen naar de D50.

                              Veel succes nog!
                              Bitbreker
                              Nikon D90
                              http://www.hanscapiau.net

                              Comment

                              Working...
                              X