Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Ken je onze belgiumdigital.comFacebook groep al? Dé plaats voor foto's, feedback en aankondigingen!
Ja en da is een referentie zenne mannen, schrijf het maar op in uwe boek.
Overlopers zijn het die mannen met hun witte lenzen en dan nog beweren da ze scherper zijn ook...Komaan hé zeg
Ik heb de SP1000 Pentax ( analoog en van 1975 ) met de befaamde Takumar lenzen nog liggen.
Maar ze zijn zonder bajonet,ze schroeven er nog op.....dus van deze oldies geraak ik natuurlijk niet meer af.
Wat hebt ge nog liggen en wat vraagt ge ervoor? Ben wel bereid om heel die zwik van je over te nemen... Een adapterke van 2 frank en dat draait als vanouds op mijne ist (en met goede kleuren )...
Wat hebt ge nog liggen en wat vraagt ge ervoor? Ben wel bereid om heel die zwik van je over te nemen... Een adapterke van 2 frank en dat draait als vanouds op mijne ist (en met goede kleuren )...
Takumar 1:3,5/35mm * 1:2/55mm * 1:3,5/135mm primes natuurlijk.
Maar ik versta nog altijd niet goed hoe dat met een adapter kan passen op de huidige toestellen.
Als ik zo'n lensje naast mijn EF 24-70mm L neerleg,klein duimpje.
Ze weg doen.....er is ook wat sentimenteel gedoe bij en het zijn bijna musea stukken.
Dus jij kan met enkel IN camera processing met ieder toestel dezelfde beelden maken ????? In jpeg, right out of cam ?????
Zelfs een manuele witbalans verschilt van camera tot camera .....
Sorry, maar ik heb het idee dat je geen flauw idee hebt waar je over praat. Bij manuele witbalans vertel je de camera wat wit is door een wit object te fotograferen in omgevingslicht. De verschillen tussen cameramodellen zijn daarbij zo marginaal dat het menselijk oog dat helemaal niet kan waarnemen. Automatische witbalans is een ander verhaal. Bij de wat duurdere modellen (bvb D200, 30D?) kun je de witbalans specifiëren in graden kelvin. Dan is het exact gelijk.
Dan heb je de kleuren voor 90% gelijk, blijft er nog scherpte en verzadiging over. Dat is prima in te stellen in camera, mits enige iteratie.
Sorry, maar ik heb het idee dat je geen flauw idee hebt waar je over praat. Bij manuele witbalans vertel je de camera wat wit is door een wit object te fotograferen in omgevingslicht. De verschillen tussen cameramodellen zijn daarbij zo marginaal dat het menselijk oog dat helemaal niet kan waarnemen. Automatische witbalans is een ander verhaal. Bij de wat duurdere modellen (bvb D200, 30D?) kun je de witbalans specifiëren in graden kelvin. Dan is het exact gelijk.
Dan heb je de kleuren voor 90% gelijk, blijft er nog scherpte en verzadiging over. Dat is prima in te stellen in camera, mits enige iteratie.
"Show me & I will be a believer .... "
Ik denk wel dat ik weet waar ik het over heb hoor, maar geen probleem. We doen het volgende : je mag mijn toestel gerust even lenen, en ik vind nog wel een paar mensen die deze test graag meedoen met hun toestel.
Jij gaat dan met alle toestellen eenzelfde foto maken (foto's zonder nabewerking die ernet hetzelfde uitzien) qua scherpte, tonaliteit, kleuren, verzadiging etc .....
UPDATE : Volgende toestellen zijn beschikbaar :
Nikon D100, Nikon D70, Nikon D1X, Nikon D2X : Ik stel voor dat je het eerst even probeert met deze toestellen, vooraleer je met andere merken gaat proberen.
Ik stel voor dat je eerst even op dpreview kijkt naar de reviews van deze cameras. Dan zul je zien dat er zelfs bij vergelijking met andere merken vrijwel identieke foto's worden bekomen mits de nodige instellingen.
Voor de D200 met de D70 gelijk te stellen kan ik uit eigen ervaring het volgende zeggen:
D70: Verzadiging verhogen, verscherping iets verlagen
D200: Verscherping verhogen
Natuurlijk dezelfde witbalans.
Dan zijn de beelden die eruit rollen zo goed als identiek (afgezien van de resolutie natuurlijk).
Bij Nikon is het helemaal simpel als je een custom curve in de camera laadt.
Je WIL het niet begrijpen, neem nu gewoon de uitdaging aan en kom de testen doen, en BEWIJS mij je stelling, zwart op wit ..... Ik hoef geen verwijzingen naar DPreview of andere, ik wil die dingen ZELF ondervinden (en ik heb iemand met een enorme ervaring nodig om ze te tonen want ikzelf snap het blijkbaar niet volgens jou) ..... dus ....
Btw : het lijstje is ondetussen uitgebreid met een Minolta 7D, een Canon EOS 1D en een Canon EOS 20D ..... Ge gaat werk hebben.
En ik voeg er DE KAMPIOEN bij ;-) met G glas natuurlijk
En ook dat sonyke dsc-r1
dan zijn we bijna rond hé.
Ik stel voor dat Fonzie ons nu een verteld hoe we een en ander "gelijk" gezet krijgen?? Want ik zever niet, als Fonzie uit een Nikon camera, in Jpeg dezelfde kleuren krijgt dan ik uit de 7d in jpeg, zonder nabewerking, koop ik dus DIREKT terug een Nikon.
Ik vond eigenlijk dat er aan dit topic al veel te veel woorden verspild waren, maar nu begint het toch wel interessant te worden .
Laat maar weten wanneer het door gaat, want dit wil ik eigenlijk wel live meemaken. Ik ben absoluut geen pro/specialist, dus als ik iets kan leren, graag .
"If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein
Comment