Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ik heb het geprobeerd !!

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Ik heb het geprobeerd !!

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy
    Ach wat zal het, zolang ik er tevreden mee ben... Ik hoef, en wil zelfs geen pro zijn, als het geen hobby meer is, gooi ik de camera over de haag.
    De tijd achter de pc is verloren tijd, batch of niet. Ik ga er liever op uit om foto's te maken.
    Voila, mijn gedacht. En ik zie wat ik zie.
    Trouwens, zitten er veel pro's op bd? of zouden die meer met hun vak bezig zijn?
    Groot gelijk We kunnen nog uren doorgaan...
    https://www.behance.net/Lynx1966

Comment

Ach wat zal het, zolang ik er tevreden mee ben... Ik hoef, en wil zelfs geen pro zijn, als het geen hobby meer is, gooi ik de camera over de haag.
      De tijd achter de pc is verloren tijd, batch of niet. Ik ga er liever op uit om foto's te maken.
      Voila, mijn gedacht. En ik zie wat ik zie.
      Trouwens, zitten er veel pro's op bd? of zouden die meer met hun vak bezig zijn?
      Zo denk ik er ook over .
      Het plezantste aan fotografie is het kijken, het afdrukken en het contact dat je met de mensen legt .
      Maar niet urenlang achter de computer zitten .
      Het enigste van bewerking dat ik wel eens zou durven doen is rechtzetten ,zw of sepia,ruis afhalen en toevoegen . De kleine bewerkingen zeg maar

Hierin volg ik je volledig
      Pentax K7,Pentax K100d,18-55mm,Tamrac velocity 7,20giga geheugen,Tamron 24-135mm,Pentax Mz 50+35-72mm,minolta Z10, Sigma 30mm f1.4,Pentax 50mm f1.4, Sigma 24 mm f2.8, Batterygrip.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BlackAdder
        Ik proef hier toch enige tegenstrijdigheid, Rudi; Nikon met Sony ccd's hoef je niet meer, maar een Sony met een Sony ccd wil je wel, en je hoopt op een KM die geen KM meer is maar een Sony.... Ik snap het niet meer
        Wat zal het mij in godshemelsnaam schelen wat er voor sensor in zit , of wat voor merk er op staat? Daar ben ik al lang voorbij hoor.
        Leuke beeldjes, moooie kleuren en fotoplezier!
        En of er dan km op staat of sony, laat me echt koud. (al ben ik eerljk gezegd wel teleurgesteld in de teloorgang van minolta), ik hoop alleen dat sony kan verder zetten wat ik bij minolta zo teruggevonden had. Maar al heet het ding prutscamera, als het goed is?

Comment

Beste Rudy,

Jammer om te lezen dat je toch niet hebt gevonden wat je zocht... Wat ik mij serieus afvraag is het volgende. Verkoop jij je apparatuur nou niet allemaal met verlies, of kan ik gewoon niet goed verkopen ;-). Het lijkt wel dat als je met een digicam de winkel uitloopt, de waarde al met 200 euro gezakt is. Het glaswerk zal zijn waarde wel behouden...

Over nabewerken het volgende. Ik lees daar veel over en zie daar ook veel verschillende meningen over. Mijn vrouw bijvoorbeeld zit niet graag achter de computer. Zij fotografeert dan ook graag met de voor haar juiste instellingen in JPEG. Ik aan de andere kant, fotografeer graag in RAW... Maar ik zit dan ook graag achter de computer en vind het ook interessant om te bekijken wat er gebeurd als ik bepaalde zaken achteraf instel. Het heeft hier heel erg te maken met wat voor fotograaf je bent. Overigens ligt bij mij het eindresultaat heel vaak dichtbij de JPEG die uit de KM D7D komt rollen. Ik schiet namelijk JPEG en RAW tegelijkertijd... en kan dus vergelijken.

Over natuurlijke weergave van kleuren en contrasten en RAW nog het volgende. Ik vind het later altijd moeilijk om te bepalen wat nou de natuurlijke kleur was. Ook hier spreek je weer van een benadering. Je kunt het gefotografeerde object immers niet naast je beeldscherm wegzetten. Ook hier blijven persoonlijke interpretatie en zienswijze een rol spelen. Natuurlijk kun je dan wel meer jouw zienswijze erin stoppen, iets wat met JPEG ook nog mogelijk is, maar moeilijker...

Succes met de nieuwe Sony en ook ik ben benieuwd waar Sony mee gaat komen...

Groetjes,
          Bart

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BartK
            Beste Rudy,

Jammer om te lezen dat je toch niet hebt gevonden wat je zocht... Wat ik mij serieus afvraag is het volgende. Verkoop jij je apparatuur nou niet allemaal met verlies, of kan ik gewoon niet goed verkopen ;-). Het lijkt wel dat als je met een digicam de winkel uitloopt, de waarde al met 200 euro gezakt is. Het glaswerk zal zijn waarde wel behouden...

Over nabewerken het volgende. Ik lees daar veel over en zie daar ook veel verschillende meningen over. Mijn vrouw bijvoorbeeld zit niet graag achter de computer. Zij fotografeert dan ook graag met de voor haar juiste instellingen in JPEG. Ik aan de andere kant, fotografeer graag in RAW... Maar ik zit dan ook graag achter de computer en vind het ook interessant om te bekijken wat er gebeurd als ik bepaalde zaken achteraf instel. Het heeft hier heel erg te maken met wat voor fotograaf je bent. Overigens ligt bij mij het eindresultaat heel vaak dichtbij de JPEG die uit de KM D7D komt rollen. Ik schiet namelijk JPEG en RAW tegelijkertijd... en kan dus vergelijken.

Over natuurlijke weergave van kleuren en contrasten en RAW nog het volgende. Ik vind het later altijd moeilijk om te bepalen wat nou de natuurlijke kleur was. Ook hier spreek je weer van een benadering. Je kunt het gefotografeerde object immers niet naast je beeldscherm wegzetten. Ook hier blijven persoonlijke interpretatie en zienswijze een rol spelen. Natuurlijk kun je dan wel meer jouw zienswijze erin stoppen, iets wat met JPEG ook nog mogelijk is, maar moeilijker...

Succes met de nieuwe Sony en ook ik ben benieuwd waar Sony mee gaat komen...

Groetjes,
            Bart
            Bart, ieder zijn kwaliteiten natuurlijk, een tip, zaken die je NOOIT bij de verkoop, altijd bij de aankoop. Je moet goed "inkopen"

En nu maar hopen dat ze bij Sony er iets van bakken.

Comment

¨
              Waarschuw dan even, dan ga ik wel achter de haag staan (welk merk uw camera op dat moment ook moge zijn)

Veel plezier met uw sony, het enige wat ik mij afvroeg, hebt u al eens alle parameters van uw Canon omhoog gezet (contrast, kleurverzadiging en verscherping)? Was het dan nog niet 'beter'? Ik hoop dat u de Sony eerst eens even gaat proberen in de winkel, anders mss beter gewoon terug een 2de hands 7D kopen?

Groeten,
              Koen
              Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door oermens
                Waarschuw dan even, dan ga ik wel achter de haag staan (welk merk uw camera op dat moment ook moge zijn)

Veel plezier met uw sony, het enige wat ik mij afvroeg, hebt u al eens alle parameters van uw Canon omhoog gezet (contrast, kleurverzadiging en verscherping)? Was het dan nog niet 'beter'? Ik hoop dat u de Sony eerst eens even gaat proberen in de winkel, anders mss beter gewoon terug een 2de hands 7D kopen?

Groeten,
                Koen
                Natuurlijk, dat is het eerst wat ik doe, de camera instellingen zo proberen te zetten dat er mooie plaatjes uitkomen. Maar, helaas...

Comment

1D is een CCD, 1DII is een CMOS. Geeft een ander recht-uit-de-camera beeld
                  Ja en? Recht uit de camera, instelling beetje aanpassen dan, zeg ik. Maar dat is blijkbaar teveel moeite voor een "pro". Stel ik toch vragen bij.

Trouwens, zeggen dat een CCD intrinsiek een zeer verschillend beeld levert tov een CMOS is een grove en foute veralgemening. De D200 en D2x zitten in hetzelfde schuitje (CCD vs CMOS) en verschillende tests wijzen uit dat het verschil uit de camera miniem tot nihil is.

Als je voorkeur hebt voor Minolta, mij goed, zeg het dan gewoon. Maar kom niet met foute argumenten aan zoals "de kleuren lijken beter".

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fonzie
                    Ja en? Recht uit de camera, instelling beetje aanpassen dan, zeg ik. Maar dat is blijkbaar teveel moeite voor een "pro". Stel ik toch vragen bij.

Trouwens, zeggen dat een CCD intrinsiek een zeer verschillend beeld levert tov een CMOS is een grove en foute veralgemening. De D200 en D2x zitten in hetzelfde schuitje (CCD vs CMOS) en verschillende tests wijzen uit dat het verschil uit de camera miniem tot nihil is.

Als je voorkeur hebt voor Minolta, mij goed, zeg het dan gewoon. Maar kom niet met foute argumenten aan zoals "de kleuren lijken beter".
                    Vooreerst wil ik duidelijk maken dat ik wel degelijk alle settings in de camera zelf probeer, maar als sharpening op max staat zonder dat dat voor mij voldoende is, houd het op. Had ik al geschreven hoor, maar je moet het willen lezen hé.
                    Ik pretendeer overigens nooit een pro te zijn, integendeel, en ik heb geen expliciet voorkeur voor een merk omwille van het merk zelf.
                    Maar na allerlei merken doorworsteld te hebben, vind ik de kleuren van km beter, dit is absoluut geen fout argument, dit is MIJN vaststelling en mening.
                    En als jij geen verschil ziet tussen de merkkleuren, of ccd / cmos, dan moet jij misschien eens je oogjes laten checken. Wat beter is ? persoonlijke voorkeur, maar verschil is er wel, en enorm, niet miniem!
                    Voor de rest ? happy shooting !

Comment

En als jij geen verschil ziet tussen de merkkleuren, of ccd / cmos, dan moet jij misschien eens je oogjes laten checken. Wat beter is ? persoonlijke voorkeur, maar verschil is er wel, en enorm, niet miniem!
                      Tuurlijk is er verschil tussen de merken rechtstreeks uit de camera. Maar dat verschil is onbelangrijk want:

1) Als je je foto's fatsoenlijk wilt printen moet je te werk gaan op een gecalibreerde monitor en printer. Dan zul je zien dat de kleuren nooit 100% kloppen, ook al lijken ze mooier.
                      2) Je kunt het altijd aanpassen via de in-camera instellingen. Als jij niet hetzelfde resultaat kunt bereiken als een KM out-of-the-camera op die manier doe je iets fout of je er scheelt iets grondigs met je KM.

Ik snap ook niet hoe je kunt volhouden dat er een zichtbaar verschil is tussen CCD/CMOS, zie eerder aangehaald punt.
                      Last edited by Fonzie; 4 april 2006, 19:49.

Comment

Laat iedereen nu de keuze maken waar hij/zij gelukkig mee is. Waarom moeten we zonodig iedereen van ons gelijk proberen te overtuigen? Alles is relatief
                        https://www.behance.net/Lynx1966

Comment

Tuurlijk is er verschil tussen de merken rechtstreeks uit de camera. Maar dat verschil is onbelangrijk want:

1) Als je je foto's fatsoenlijk wilt printen moet je te werk gaan op een gecalibreerde monitor en printer. Dan zul je zien dat de kleuren nooit 100% kloppen, ook al lijken ze mooier.
                          2) Je kunt het altijd aanpassen via de in-camera instellingen. Als jij niet hetzelfde resultaat kunt bereiken als een KM out-of-the-camera op die manier doe je iets fout of je er scheelt iets grondigs met je KM.
                          Lees goed, ik schrijf het nog 1 keer:
                          Voor mij is belangrijk, dat de fotos uit de camera zo goed mogelijk zijn naar mijn normen, zijnde een bepaalde kleur en scherpte. Al de rest beschouw ik als nabewerking, en is voor mij een extra stap, en liefst te vermijden.
                          Dan heb ik geen gecalibreerde monitor nodig.
                          Overigens, om door te gaan in mijn denkwijze, ik zal ook nooit met "namaak" inkt of papier werken, tenzij kontroleerbaar via driver (zoals met Illford papier)
                          Ik respekteer mensen die alles zo mooi nabewerken, maar helaas, ik doe dara niet aan...
                          Overigens, zou ik eens willen zien dat jij uit en canon of nikon camera de kleuren van een km haalt, dan schaf ik er me gelijk eentje aan .

Comment

Dan heb ik geen gecalibreerde monitor nodig.
                            Overigens, om door te gaan in mijn denkwijze, ik zal ook nooit met "namaak" inkt of papier werken, tenzij kontroleerbaar via driver (zoals met Illford papier)
                            Ik denk dat jij met een aantal zwaar foute veronderstellingen zit over kleurbeheer en afdrukken.

Hoe kun je in godsnaam de kleur van je foto's beoordelen als je niet op een gecalibreerde monitor werkt?

Namaak inkt? Bedoel je een inkjet printer?

Controleerbaar via driver --> dat is net de essentie van colormanagement en waarom je een gecalibreerde monitor nodig hebt!

Overigens, zou ik eens willen zien dat jij uit en canon of nikon camera de kleuren van een km haalt, dan schaf ik er me gelijk eentje aan .
                            Tuurlijk is dat mogelijk. Ik neem aan dat je de kleuren van Canon/Nikon te "slap" vindt? In het camera menu verzadiging naar maximaal, verscherping naar maximaal, kleurinstelling op levendig, etc. Je kunt zo ver gaan tot het clownesk wordt. Al je JPEGs zullen eruit rollen precies zoals je wilt. Of dat de realiteit benadert en of de kleuren correct zijn is echter een heel ander paar mouwen.

Comment

Ik denk dat jij met een aantal zwaar foute veronderstellingen zit over kleurbeheer en afdrukken.

Hoe kun je in godsnaam de kleur van je foto's beoordelen als je niet op een gecalibreerde monitor werkt?

Namaak inkt? Bedoel je een inkjet printer?

Controleerbaar via driver --> dat is net de essentie van colormanagement en waarom je een gecalibreerde monitor nodig hebt!

Tuurlijk is dat mogelijk. Ik neem aan dat je de kleuren van Canon/Nikon te "slap" vindt? In het camera menu verzadiging naar maximaal, verscherping naar maximaal, kleurinstelling op levendig, etc. Je kunt zo ver gaan tot het clownesk wordt. Al je JPEGs zullen eruit rollen precies zoals je wilt. Of dat de realiteit benadert en of de kleuren correct zijn is echter een heel ander paar mouwen.
                              Ach wat, als ik schrijf dat ik alle mogelijke settings in de camera geprobeert heb, lees je dat niet? Geen voldoening gevend resultaat.

Ik hou er nu ee op, en ga me amuseren met wat ik graag doe, foto's maken!
                              Ping pongen deden we vroeger op school al genoeg.

Comment

Ach wat, als ik schrijf dat ik alle mogelijke settings in de camera geprobeert heb, lees je dat niet? Geen voldoening gevend resultaat.

Ik hou er nu ee op, en ga me amuseren met wat ik graag doe, foto's maken!
                                Ping pongen deden we vroeger op school al genoeg.
                                Rudy, je hebt je weer laten vangen hé

Hubert
                                Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Working...
                                X