Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

compact flashcards of imagetank?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• compact flashcards of imagetank?

Haai!

Ik heb voor een lange wereldreis een eos 300d gekocht waarmee ik mijn vakantiekiekjes wil gaan vastleggen. Nu zit ik waarschijnlijk soms meerdere weken zonder internetcafé en zal ik mijn foto's tot die tijd op een andere manier moeten opslaan.. Nu heb ik een 1 GB compact flashcard goed voor ongeveer 300 foto's. Toch verwacht ik in 6 weken Afrika daar niet genoeg aan te hebben. Nu zit ik met het volgende dilemma. Ik kan voor een redelijke prijs een imagetank kopen of ik ga voor een extra compact flashcard. Wat is hierbij de beste optie? Ik ben zelf geneigd de imagetank aan te schaffen maar ik heb dan maar 1 flashcard.. Als daar iets mis mee gaat dan heb ik een probleem.. Is dit een terechte ongerustheid of zijn de compact flashcards erg betrouwbaar.? (ik kan als optie een goedkope 128 mb kaart aanschaffen als reserve??)
    Wat zijn jullie ervaringen met een imagetank..? Is dit zo handig als het lijkt en kan je een beetje vooruit met de batterijen.. Ik hoorde dat de batterijen wel heel snel opgaan..Ik dacht zelf aan een Compact Drive PSD PD7X volgens de reviews wel een goede...

Graag wat advies van mensen met ervaring...

thnx

Re: compact flashcards of imagetank?

Ik zou absoluut voor de image tank gaan. Ik heb geen ervaring met de batterij-duur van zo'n ding, maar batterijen zijn altijd te koop. In mijn ervaring zijn CF kaartjes heel betrouwbaar en als je elke keer als ie vol is hem leegt op de image tank zijn je foto's veilig.

Nog 1 belangrijk punt. Als je van een image tank gebruik maakt en dus heel veel capaciteit hebt, zou ik je aanraden om in RAW te gaan schieten. Kost veel meer ruimte, maar geeft je wel de mogelijkheid om thuis alles uit de foto's te halen wat erin zit. Wil je ook snel de resultaten zien? Schiet dan RAW+(evt. kleine)JPEG.
    Gijs
    Canon apparatuur

http://gijsvo.fotopic.net/

Comment

Beste,
      Als ik jou was zou ik al beginnen met de aanschaf van zo'n imagetank, zelf heb ik een x-drive van vosonic (3310) is heel lelijk maar werkt perfect. Daar kan je gerust verschillende maal 1x/dag je CF in opladen. Nadeel van de x-drive is dat de batterij erin zit en enkel extern kan gevoed worden. Die pd7X heeft als voordeel dat die op gewone batterijen werkt, dus je kan gemakkelijk een paar extra batterijen meenemen als je echt 6 weken zonder electriciteit zal zitten.
      Ik zou wel voor alle zekerheid nog een CF van 256 of 512mb extra meenemen.
      Zelf heb ik het al op 2 reizen meegemaakt dat mijn CF het begaf, er bestaan wel tools om elles terug te recuperen maan het vertrouwen in die CF ben je dan wel kwijt. Dus een extra CF-kaart en pd7x en je kan op je twee oren slapen.
      Kijk ook eens bij akkuinternational om extra batterijen te kopen voor je 300D want die zal je misschien ook wel nodig hebben !
      Ik ben altijd een beetje jaloers als ik lees dat iemand aan een wereldreis begint..
      Veel geluk

Comment

voor die xdrive pro kan je ook een externebatterij houder kopen.

en ja koop toch maar een extra (blanco) batterij voor je 300d.
        weet ookwel dar RAW ietsje meer tijd vraagt om te bewerken
        foto als spiegel of als venster?

Comment

Ik heb geen ervaring in reizen, maar al mijn beelden toevertrouwen aan een X drive of een gelijkaardig toestel gebaseerd op een harde schijf is voor mij een te groot risico. Ik doe dit hier zelfs nooit, zonder op reis te gaan. Bedenk dat je X-Drive slechts 1 maal moet vallen om al je beelden kwijt te zijn?

Ik (die nooit op reis ga) heb 8 gigabyte beschikbaar in CF kaarten, zeker nu de prijzen dalen of gedaald zijn naar echt aanvaardbare normen zou ik niet twijfelen en onmiddelijk een aantal CF kaarten bestellen bij PIN . Ze kosten daar momenteel 130 Euro voor een 2 giga kaart.

Een CF kaart is betrouwbaar, ik heb er ooit eenje verloren, en geloof me die heeft 14 dagen in weer en wind op straat gelegen. Een eerlijke vinder die mijn telefoonnummer achteraan op de kaart vond heeft deze kaart terugbezorgd.
          En alle beelden waren nog aanwezig op de kaart en, buiten wat krassen aan de buitenkant was deze kaart perfect in orde en ze wordt de dag van vandaag nog altijd gebruikt.

My2cents

MVG Jeff
          Last edited by Digipics357; 11 april 2005, 12:13.
          Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Ik zal zeker ook voor de CF kaartjes gaan,ondanks dat ik nog wel een Imagetank hebt ,(over zetten gaat wel langzaam)maar als je zo,n wereld reis maakt kan je die mooi gebruiken om er alvast een backup op te zetten, dus mijn gedachten is 6 tot 8 CF kaartjes en imagetank, het is niet elk jaar dat je een wereldreis maakt dus neem zekerheid voor alles
            D300, D700, 17-35/2,8 AFS, - 28-70/2,8 AFS, - 70-200/2,8 AFS, - 50/1,4 AFS, - 2 X SB 800, - TC17EII- 1.7 - AF Micro 200mm F4.0 - AF 20mm F2.8
            www.langenacker.nl

Comment

Ik zou voor de Image tank gaan, daar kan je veel meer op kwijt dan op een CF kaartje, plus je moet kijken naar de snelheid van de harde schijf.
              Ik ben ook naar zuid-afrika geweest en heb daar veel gebruik gemaakt van mijn image tank.

Killerke
              www.knfotostudio.be

Comment

tuurlijk, een image tank. zeer betrouwbaar, en kost je niet zo veel als al die kaartjes.............

voor alle x-drives bestaan er battery packs, zowel li-ion als met AA'tjes

You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
                [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
                Imagening the world with Nikon and Tamron stuff

Comment

Ik veronderstel dat je mijn antwoord hierop in een andere thread al hebt gelezen, maar voor de anderen: http://forum.belgiumdigital.com/show...581#post629581

Ga zeker voor 1 of 2 extra CFs want 300 foto's is niet veel als je de eerste keer in die natuurparken komt. Reken er echter op dat je van je eerste dag natuurparkfotograferen zo'n 95% zal kunnen wegkieperen (kijk een olifant, oh nu 2 olifanten, ah nu zijn ze wel veel dichter, hey een klein olifantje,.... ), maar dat betert naarmate je meer 'olifanten' hebt gezien.

Dit gezegd zijnde, ook in Zuidelijk Afrika kom je regelmatig plaatsen tegen waar men CDs kan branden (zelfs in bvb Maputo). Tenzij je met zo'n overlandtruck meegaat (waardoor je geen tijd zult hebben om CDs te laten branden), blijft dit een optie. Je moet je trouwens niet al te veel fixeren op internetshops, ook fotowinkels doen dit dikwijls (en die vind je in elk shopping complex).

Als imagetank is de PD7X de enige die ik op dit moment zou overwegen op een lange reis (vooral omwille van de batterijen). Blijft er natuurlijk het stofprobleem waar je in Afrika niet onderuit kan. Hoe goed je je spullen ook probeert af te sluiten, het hyperfijne stof geraakt er toch bij (modern technology loves this). Je mag ook de 'wasbladwegen' niet vergeten (dat zijn geribbelde zandwegen, dikwijls tientallen kilometers lang) waar zelfs bij een matige snelheid alles hevig trilt (vooral in Namibie waren er zo een aantal). Geloof me, op zo'n weg wil je niet al je foto's enkel op een harde schijf hebben staan. Ik veronderstel dat een imagetank dit wel zou overleven, maar echt gerust zijn is nog iets anders.

Travel the world, take nothing but pictures, leave nothing but footprints.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357
                    Bedenk dat je X-Drive slechts 1 maal moet vallen om al je beelden kwijt te zijn
                    Heel juist, heb het zelf al ondervonden

Comment

hoi,

Ik heb zelf ook een imagetank (epson p2000) die ik op vakantie gebruik om
                      mijn fotos over te tanken. Dit is een handige tool omdat ik hiermee dankzij de geweldige display mijn fotos kan beoordelen en kan opkuisen zowel op de CF kaart als op de harddisk Maar dit is meestal slechts voor 2-3 weken. Ik
                      moet eerlijk toegeven dat ik er nooit 100% gerust in ben want inderdaad zoals
                      eerder gezegd 1X de tank laten vallen en je kan waarschijnlijk al je fotos vergeten.
                      Daarom houdt ik de kopie op de imagetank en kuis ik tegelijk de CF kaartjes op en probeer ik dus de foto op beiden te behouden.

En op zo'n lange reis inclusief safaris , luchthaven in , luchthaven uit , bus op , bus af is het niet denkbeeldig dat je al eens een duw krijgt af struikelt of whatever...

Waarom koop je geeen 3 of 4 Gb aan flashkaartjes , en bekijk je op het einde van de dag je fotos en kuis je wat op. Idd zoals eerder gezegd trek je eerst 35 olifanten om er uiteindelijk 1 of 2 bij te houden... Dat eerder gesteld
                      idee van de internetcafe waar je een CD of DVD kan branden lijkt mij ook een
                      heel goed idee. Dit soort van media is veel steviger dan de o zo kwetsbare
                      harddisk...

gr,

Comment

Misschien een gekke vraag, maar kun je vanuit de image tank ook foto's op een CF-card (terug)zetten of selectief verwijderen

Achtergrond: Met b.v. een Epson P-2000 kun je je foto's onderscheiden op goed en slecht. De goede zou je dan kunnen bewaren op zowel de schijf als een CF-card. Gezien het feit dat CF-card's steeds maar goedkoper worden zou dit best een aardige backup kunnen zijn voor de allerbeste foto's
                        Groeten,

Albert Jan

Website AJH
                        lidnummer: BD0371NL

Comment

Vaststellingen:
                          1) Hou er rekening mee dat alles wat je meesleurt op je reis stuk of "verloren" kan gaan.
                          2) Je gaat heel wat tijd doorbrengen op bussen, en een verzameling muziek voor onderweg komt dan heel erg van pas. Het kan erg deugd doen je favoriete muziek te horen als je langere tijd ver van huis bent.

Mijn advies:
                          1) Maak onderweg copies van je foto's op CDs in tweevoud, stuur een exemplaar op en hou het andere minstens bij tot je bevestiging hebt dat de eerste aangekomen is.
                          2) Neem een MP3-speler mee, idealerwijze een apparaat dat geschikt is om ook als direkte (zonder PC tussenkomst) storage-tank te gebruiken - verhoogt je actieradius dat je onafhankelijk bent van internet-cafes/fotowinkels. Nadeel van een hard-disk gebaseerde MP3 speler is natuurlijk wel dat je onderweg geen CDs kan bijkopen (ik denk dat de kans klein is dat je kan rippen in internet cafes).
                          3) Gebruik zoveel mogelijk standaard batterijen, als je echt anders moet neem dan minstens twee sets mee.
                          4) Neem minstens een tweede hoge-capaciteits flash card mee, onderweg ga je er dikwijls geen vinden.

5) Amuseer je. Ik heb zelf tien maanden rondgetrokken in Azie & Oceanie, was zonder twijfel de beste tijd van mijn leven - ik heb een jaar na terugkomst nog dikwijls last van reiswee.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ajh
                            Misschien een gekke vraag, maar kun je vanuit de image tank ook foto's op een CF-card (terug)zetten of selectief verwijderen

Achtergrond: Met b.v. een Epson P-2000 kun je je foto's onderscheiden op goed en slecht. De goede zou je dan kunnen bewaren op zowel de schijf als een CF-card. Gezien het feit dat CF-card's steeds maar goedkoper worden zou dit best een aardige backup kunnen zijn voor de allerbeste foto's
                            1) vanuit image tank -> CF: neen, wel via de pc uiteraard
                            2) selectief verwijderen: dan moet je wel de juiste naam van de foto weten he, maar dat kan ja, dacht ik toch. ps: ik spreek uiteraard over de VP3310, andere toestellen hebben andere eigenschappen, maar het leeuwendeel werkt op dezelfde manier. met de image tank die een schermpje hebben: zeker en vast dat je daar selectief kan verwijderen....

You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
                            [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
                            Imagening the world with Nikon and Tamron stuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lut
                              Heel juist, heb het zelf al ondervonden
                              Dan moet je misschien ook de vraag beginnen stellen : hoeveel fototoestellen moet ik meenemen want stel dat ik mijn 300D laat vallen !
                              Een imagetank is super veilig

Comment

Working...
                              X