Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het grote statieven-statiefkoppen topic

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

    Oorspronkelijk geplaatst door in2lapland Bekijk bericht
    Ik zal het niet in de "kit" serie zoeken van de Benro, feitelijk niets mis mee, echter mijn voorkeur zal dan eerder uitgaan naar een C2770TN met een B3.

    En wel om: Benro iTravel carbon met IB2 vs Benro C2770TN + B3 (zoals ik er tegen aan kijk)

    Statief:
    - geen middenkolom (valt bij mij in de categorie onding) -> onding lijkt voor mij niet nuttig of onpraktisch de statief waar ik van spreek heeft wel een kolom, uw voorstel niet
    - min / max hoogte -> min hoogte mijn voorstel 46cm max 165cm lijkt mij toch goed tov mijn huidige is de max 150cm

    Mogelijk nadeel (?):
    - transportlengte -> transportlengte van mijn voorstel is 46,5 cm van uw voorstel 63,5 cm, voor mij is deze kortere een plus gezien ik nu één heb van 76cm
    - gewicht -> een gewichtsverschil van enkele 100den gram is voor mij geen issue mijn voorstel 1,72 kg, uw voorstel 1,9 + 0,3, mijn huidige 3,2kg (ALU)

    Beide:
    - andere voetjes mogelijk
    - draagtas

    Balhoofd:
    - draagvermogen -> Ik vermoed dat het balhoofd met een draagvermogen van 14kg voor mijn 6DmkII + 24-70 L wel volstaat, zelf nog met een 70-200 alles boven de +300mm zal ik nooit gebruiken vermoed ik.
    - fixeren met draai knop ipv hendeltje -> mijn huidige is een drie weg met van die lange storende draaihendels en dat vind ik veelal vervelend om in te stellen.
    - schaalverdeling -> geen ervaring mee en gebruik dit nu ook niet, desondanks dit er op staat.

    mogelijk nadeel (?)
    - gewicht

    Prijs van de iTravel is plus minus gelijk aan statief C2770TN, de extra investering zit dus in het B3 balhoofd +/- 180 euro (verschil in gewicht zal ergens uitkomen op 300gram - statief + balhoofd -) -> wat de prijs betreft stel ik dat +/- 350 euro voor mij volstaat, het is maar een hobby. In vergelijk met een Manfrotto kom ik voor een gelijkaardige specificaties toch wel in een hogere prijsrange.

    Ik ben wel benieuwd welke afwegingen geleid hebben tot selectie van de Benro iTravel FTT28CIB2.
    Beste, met alle respect maar ik begrijp sommige punten van je redenering niet zo goed denk ik.
    Ik zal bij bovenstaande even bijzetten in blauw wat mijn redeneringen hierbij waren en hoe ik tot deze keuze kwam, dan lijkt het duidelijker.
    Olivier
    CANON EOS 6DmkII | CANON EOS 450D + batterygrip | EF 24-70 mm f/2.8 L USM | EF 100 mm f/2.8 Macro USM | EF-S 18-55 mm f/3.5-5.6 IS | EF-S 55-250 mm f/4-5.6 IS | Speedlite 430EX

    Comment


    • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

      mmm, volgende keer maar proberen een a vs b overzichtelijker te maken opdat mijn mijmeringen wel te bevatten zijn.

      Dank voor de uiteenzetting van uw overweging / selectie criteria.

      Poging tot enige verduidelijking:

      1. de middenkolom, wel die laat je feitelijk altijd ingeschoven - laagste stand -, omhoog naar de 165 zorgt voor instabiliteit en kom je op een werkbare hoogte uit van 138 en dat is 1 cm lager dan de C2770TN. De midden kolom heb je om de omgekeerd te gebruiken, om op die manier vanop een laag standpunt te fotograferen dan wel detailopnames te maken op een laag niveau. Maar blijkbaar wordt vanop statief niet vanuit z'n een laagstandpunt gefotografeerd en speelt dit dus niet.

      2. het balhoofd, 14Kg is voldoende waarvoor je het wilt gebruiken. Als je in de situatie bent beide balhoofden (IH2 en de B3) in een fysieke winkel te "testen", dan zal je zelf kunnen beoordelen welk van de 2 prettig werkbaar is. Let wel dat fixeren en mate van frictie van belang is en dat je dat goed moet kunnen afstellen.

      3. de schaalverdeling, gebruik ik om de overlap bij pano's eender te laten zijn, als ik het visueel doe met het raster aan zit ik er toch wel naast, dien ten gevolge een halve pano of geen pano.

      4. ja budget is budget, daar kan ik in mee gaan.

      Mijn advies is toch naar een fysieke winkel te huppelen - met fototas - om de diverse statieven / balhoofden nader onder de loupe te nemen - uitproberen -. Hoogst waarschijnlijk wordt de voorkeur dan bevestigd of totaal teniet gedaan.

      Comment


      • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

        Oorspronkelijk geplaatst door in2lapland Bekijk bericht
        mmm, volgende keer maar proberen een a vs b overzichtelijker te maken opdat mijn mijmeringen wel te bevatten zijn.

        Dank voor de uiteenzetting van uw overweging / selectie criteria.

        Poging tot enige verduidelijking:

        1. de middenkolom, wel die laat je feitelijk altijd ingeschoven - laagste stand -, omhoog naar de 165 zorgt voor instabiliteit en kom je op een werkbare hoogte uit van 138 en dat is 1 cm lager dan de C2770TN. De midden kolom heb je om de omgekeerd te gebruiken, om op die manier vanop een laag standpunt te fotograferen dan wel detailopnames te maken op een laag niveau. Maar blijkbaar wordt vanop statief niet vanuit z'n een laagstandpunt gefotografeerd en speelt dit dus niet.

        2. het balhoofd, 14Kg is voldoende waarvoor je het wilt gebruiken. Als je in de situatie bent beide balhoofden (IH2 en de B3) in een fysieke winkel te "testen", dan zal je zelf kunnen beoordelen welk van de 2 prettig werkbaar is. Let wel dat fixeren en mate van frictie van belang is en dat je dat goed moet kunnen afstellen.

        3. de schaalverdeling, gebruik ik om de overlap bij pano's eender te laten zijn, als ik het visueel doe met het raster aan zit ik er toch wel naast, dien ten gevolge een halve pano of geen pano.

        4. ja budget is budget, daar kan ik in mee gaan.

        Mijn advies is toch naar een fysieke winkel te huppelen - met fototas - om de diverse statieven / balhoofden nader onder de loupe te nemen - uitproberen -. Hoogst waarschijnlijk wordt de voorkeur dan bevestigd of totaal teniet gedaan.
        Hartelijk dank voor je verduidelijking. Ik ben helemaal mee en kan jouw redeneringen best volgen. Daarmee 'als hobbyist' dat ik de ervaringen van gevorderden vraag.
        Maar goed dat ik online nog niets heb besteld. Ik zal dan eens mijn materiaal in handen nemen en kijken waar ik deze kan testen.
        Nog een fijne avond.
        Olivier
        CANON EOS 6DmkII | CANON EOS 450D + batterygrip | EF 24-70 mm f/2.8 L USM | EF 100 mm f/2.8 Macro USM | EF-S 18-55 mm f/3.5-5.6 IS | EF-S 55-250 mm f/4-5.6 IS | Speedlite 430EX

        Comment


        • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

          Gezien ik Benro blijkbaar nergens kan fysiek testen en met nog wat research te doen ben ik op volgende gestoten. Rollei Roch solid carbon beta met een balhoofd Rollei T7-s. Mensen hier die daar ervaringen mee hebben. Eventueel ten opzichte van de eerder geziene versie van Benro iTravel carbon kit
          Olivier
          CANON EOS 6DmkII | CANON EOS 450D + batterygrip | EF 24-70 mm f/2.8 L USM | EF 100 mm f/2.8 Macro USM | EF-S 18-55 mm f/3.5-5.6 IS | EF-S 55-250 mm f/4-5.6 IS | Speedlite 430EX

          Comment


          • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

            U kan Benro tegenkomen op beurzen - zoals deze die binnenkort in de Beekse bergen plaats vindt. Ik heb hun nieuwe statieven getest op de beurs, en de voetjes zijn verbeterd waardoor de demping mijns inziens nog beter geworden is tegen vroeger.
            Wat de Rollei's betreft - kom ik die nogal 's tegen in duitse magazines. Google gaat u misschien wel testresultaten opleveren - ik zoek meestal op merk+type en het woord review. Rollei was vroeger een topmerk qua analoge camera's - met vooral zeiss glas - tegenwoordig wordt daar vanalles onder verkocht. Op 't eerste zicht is men in Duitsland redelijk enthousiast over de statieven. Testen in de winkel - denk ik dan. Vooral testen met een lange lens - in live view (of met een systeemcamera) op 500à 600mm (IS of stabilisatie uiteraard UIT!) - best op een baan waar veel camions passeren - als't slecht dempt ga je 't meteen zien door de zoeker.
            Traumflieger.de is zo'n site die zelf test - en je kan daar ook 't gerief aanschaffen. Op basis van zijn tests en wat we hier gelezen hebben ben ik op Sirui overgestapt (komende van Benro) wat m'n 3poort betreft (ik heb nog altijd benro als zware monopod) - en een hyperlichte Carbon van Sirui (die onlangs op de beurs voor amper 100€ te kopen aangeboden werd).
            Dus ik heb ondertussen 5 statieven - maar die hebben allemaal hun nut (desnoods gebruik ik die om m'n flashes op te zetten - een statief verkopen dat hoeft niet altijd - het kan nog altijd een 2e leven krijgen :-) ).

            Comment


            • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

              Ben vandaag langs geweest in de winkel en is een Rollei rock solid carbon beta statief met een Rollei T-7s balhoofd geworden. Best aangenaam verrast van de kwaliteit en stabiliteit van dit geheel!
              Olivier
              CANON EOS 6DmkII | CANON EOS 450D + batterygrip | EF 24-70 mm f/2.8 L USM | EF 100 mm f/2.8 Macro USM | EF-S 18-55 mm f/3.5-5.6 IS | EF-S 55-250 mm f/4-5.6 IS | Speedlite 430EX

              Comment


              • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
                Bij Sirui is normaal een haak voorzien, maar vraag best na voor elke specifiek model.
                Het is uiteindelijk een Gitzo GT2545T traveler tripod series 2 met Gitzo GH1382QD center ball head geworden.
                Iets duurder dan aanvankelijk gepland maar na het doorspitten van dit topic en jullie advies toch maar ineens voor iets deftigs gegaan...
                In Juni eens deftig uittesten in Portugal

                Comment


                • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                  Ik ben op zoek naar een goed allround statief dat voornamelijk gebruikt zal worden voor vastgoedfotografie en af en toe voor landschap of andere doeleinden. Heb het topic hier al doorlopen en heb mijn lijstje al naar 3 kunnen beperken...

                  - Leofoto EF-284CT + XB-32

                  - Sirui-carbon-n-2204x-statief-k-20x-balhoofd

                  - Rollei-rock-solid-beta-mark-ii

                  Over Sirui lees ik goeie commentaren maar in mijn zoektocht kwam ik ook Leofoto tegen. Het carbon zou steviger zijn (10 lagen ipv 8) en de prijs lager
                  De Rollei zag ik hierboven staan en lijkt me ook geen slechte optie te zijn waar ik enkele jaren mee verder kan...

                  Iemand ervaring met die Leofoto?
                  Nikon Z6ii, Nikon 85mm 1.8 S, Tokina 12-28 f4, Tamron 24-70 2.8 G2, Tamron 70-200 2.8 G2,

                  Comment


                  • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                    @Speedy
                    Ik ben niet gecharmeerd van de door jouw gevonden statieven... ettelijk zien sneuvelen tijdens workshops / reizen.... ( te denken valt dan aan afgebroken poten / niet meer vast te zetten poten / balhoofd danig vast / los / balhoofd niet meer van midden kolom af te krijgen)

                    Ben meer van de benro c4780tn of c3780tn met ene sunwayfoto balhoofd of de Benro B3

                    Comment


                    • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                      Ik heb ook alles van Benro (carbon), maar een één been statief van Manfrotto (alu).


                      Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                      Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

                      Comment


                      • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                        Ik ben niet naar de links van Speedy gaan kijken, maar als je één les zou moeten trekken uit deze intussen 24pp-lange topic is het: bespaar niet op statief en statiefkop. D'er zijn in deze topic goeie, betrouwbare statieven aangebevolen, dus probeer niet wat goedkopers te vinden om enkele euros te besparen.
                        Dat gezegd zijnde, zowel mijn vrouw als ik werken nog steeds met een Manfrotto 190CXPro4, uitgerust met een Markins Q3 (Emile) kop. Ons zwaarder materiaal (Gitzo carbon, Manfrotto alu, RRS-BH55 kop...) is intussen allemaal verkocht: niet omwille van de lage kwaliteit, integendeel: omdat zowel onze fotografie als onze energie en kracht intussen wat beperkter geworden zijn.
                        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

                        Comment


                        • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                          ben ook opzoek naar een statief twijfel ook tussen Manfrotto,Sirui en Benro zonder kop, heb al een Sirui K-30X

                          maar heb al gehoord van Sirui dat je het uit elkaar haalt om een deftige poetsbeurt te geven (na strandbezoeken) het niet zo makkelijk meer in mekaar krijgt die witte stukjes geven een probleem.
                          voor mij moet het minstens 7 kg kunnen dragen, gemakkelijk uit/in elkaar te zetten voor poetsbeurt.
                          Licht gewicht, max hoogte toch 1.7 M en zo laag mogelijk vr macro fotografie.
                          ook moet de Sirui kop er op passen
                          groetjes Ingrid

                          Comment


                          • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                            Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                            Ik ben niet naar de links van Speedy gaan kijken, maar als je één les zou moeten trekken uit deze intussen 24pp-lange topic is het: bespaar niet op statief en statiefkop. D'er zijn in deze topic goeie, betrouwbare statieven aangebevolen, dus probeer niet wat goedkopers te vinden om enkele euros te besparen.
                            Als ik hier een sirui statief aanhaal incl. balhoofd aan een goeie 400€ lijkt het mijn inziens toch niet dat ik hier voor het 'goedkoopste' wil gaan. Maar ik ben ook wel niet van plan om er 1000€ aan te geven aangezien het 90% van de tijd gewoon auto uit - woning fotograferen - auto in zal zijn. Er zal niet al te veel in zware, ruige omstandigheden mee gewerkt worden, maar het moet gewoon een degelijk, stabiel en lichter dan het 4kg statief dat ik nu had zijn.

                            Maar we kunnen dus Benro ook toevoegen aan het lijstje...
                            Last edited by Speedy; 8 november 2019, 10:48.
                            Nikon Z6ii, Nikon 85mm 1.8 S, Tokina 12-28 f4, Tamron 24-70 2.8 G2, Tamron 70-200 2.8 G2,

                            Comment


                            • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                              Oorspronkelijk geplaatst door Speedy Bekijk bericht
                              Als ik hier een sirui statief aanhaal incl. balhoofd aan een goeie 400€ lijkt het mijn inziens toch niet dat ik hier voor het 'goedkoopste' wil gaan. Maar ik ben ook wel niet van plan om er 1000€ aan te geven aangezien het 90% van de tijd gewoon auto uit - woning fotograferen - auto in zal zijn. Er zal niet al te veel in zware, ruige omstandigheden mee gewerkt worden, maar het moet gewoon een degelijk, stabiel en lichter dan het 4kg statief dat ik nu had zijn.

                              Maar we kunnen dus Benro ook toevoegen aan het lijstje...
                              Ik werk nog steeds met een 20jaar oud statief Velbon CX 540, soms denk ik eraan om een nieuw te kopen, maar 1000€ uitgeven voor iets dat maar af en toe gebruikt wordt vind ik teveel

                              Comment


                              • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                                Velbon CX 540 dat is één videografie statief, in mijn ogen niet geschikt voor de "allround" fotografie....

                                Comment

                                Working...
                                X