Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aankoop studioverlichting

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Aankoop studioverlichting

Hallo iedereen,

Ik ben eens aan het rondkijken om wat studioflitsers aan te schaffen. Ik heb niet het grote budget om een volledige professionele studio in te richten. Maar op de site van FotoKonijnenberg staat een setje voor 219,00 euro. Je hoort mij al aankomen... mag ik jullie advies even.... (onderaan staan de gegevens)

Waar moet ik vooral op letten als ik zo'n aankoop doe... Ik heb al gehoord dat het aantal Watt verschil maakt, maar is dit het enige? Of ligt het prijsverschil nog ergens anders?

Wat wil ik ermee doen? Ik ben studente fotografie, dus het is vooral voor te starten met studioreportages (portretten, productfotografie,...), eigenlijk een beetje vanalles.

Alvast bedankt voor de info...

-------------------------
    De gegevens (http://www.fotokonijnenberg.be/produ...its-kit.html):

Jinbei Delicacy D-180 Studio Flits Kit

De Delicacy D180 kit van Jinbei is speciaal ontworpen voor portret- en productfotografie. De D-180 flitskoppen hebben een lichtsterkte van 180 watt per seconde, een herlaadtijd van 1.2 seconde en een consistente kleurtemperatuur van 5500K (±200K).

Let op! De Jinbei TR-A8 draadloze transmitter werkt niet in combinatie met de Jinbei Delicacy D-180 set! De TR-D4 is de draadloze trigger voor deze set. Deze kunt u vinden onder de accessoires.

De Jinbei D-180 kit bestaat uit:
    - 3 x D-180 Digitale flitser
    - 1 x D-50x70 Softbox
    - 1 x D-550 Octo-Softbox
    - 1 x D-Honey Comb
    - 1 x QS-802 D Carrying Bag
    - 3 x SJ-200 Aluminium Light Stand
    - 1 x Statieftas

Specificaties voor de Jinbei Delicacy D-180 Studio Flits Kit

Garantietermijn Zorgeloos plezier - 2 jaar garantie!
    Vermogen (in watt per seconde) 180
    Richtgetal 38
    Flitssnelheid in seconden 1/1000 - 1/1600
    Her Laadtijd in seconden 1.2 tot 2.2
    Kleurtemperatuur 5500K (±200K)
    Lampsterkte 50 watt
    Afmetingen 220 x 120 x 220mm
    Gewicht 0.73kg
    -------------------------------
    ~Try and fail, but don't fail to try ~

Re: Aankoop studioverlichting

Oorspronkelijk geplaatst door MyName Bekijk bericht
    Waar moet ik vooral op letten als ik zo'n aankoop doe... Ik heb al gehoord dat het aantal Watt verschil maakt, maar is dit het enige? Of ligt het prijsverschil nog ergens anders?

Wat wil ik ermee doen? Ik ben studente fotografie, dus het is vooral voor te starten met studioreportages (portretten, productfotografie,...), eigenlijk een beetje vanalles.
    Waar zit het verschil?

In veel zaken.

Niet enkel de wattage.

Je hebt ook nog:
    - bouwkwaliteit
    - specificaties zoals herlaadtijd, richtgetal (want watts zeggen niet altijd alles)
    - light modifier koppeling (hiermee wordt de aansluiting bedoelt waardoor je mogelijks meer mogelijkheden vindt in light modifiers)
    - kleurintensiteit / behoud van kleurtemperatuur

Waar je vooral moet bij stilstaan zijn:
    - ga ik ze enkel binnenshuis gebruiken of wil je ook op verplaatsing werken / locatie (strobist-wise)?
    - hoe groot is je ruimte?
    - wil je full body of portret?
    - welke stijl wil je bekomen: low-key / high key, speel je graag met scherpte/onscherpte ook in studio, ...?

In principe zijn flitsen van 180 watt / richtgetal 38 voldoende om full body te doen, zelfs in de hogere diafragma-waardes (F8-9).
    Doch zit hier dus ook de catch, werk je graag met open diafragma's, dan kan het zijn dat je veel te veel power hebt want je mag niet vergeten dat de meeste direct 1/32ste of zelfs 1/16de van de flitskracht minimaal uitsturen.

Er zijn er veel die beweren, je kan nooit genoeg power hebben. Dat is dus ook niet altijd waar. Het hangt er allemaal wat je graag doet en wat je wenst te bekomen.
    Want op een bepaald kan je op de laagst mogelijke ISO zitten, een grote diafragma opening omdat je een bepaald effect wilt en voor dat effect kan je teveel licht hebben omdat je je flitser nie minder kan zetten en ook niet verder van je model
    Website: http://www.svisimaging.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Userke Bekijk bericht
      Waar zit het verschil?

Waar je vooral moet bij stilstaan zijn:
      - ga ik ze enkel binnenshuis gebruiken of wil je ook op verplaatsing werken / locatie (strobist-wise)? Voorlopig alleen binnenhuis
      - hoe groot is je ruimte? ongeveer 3 x 3 (het zal de living of de bureauruimte worden)
      - wil je full body of portret?Beide
      - welke stijl wil je bekomen: low-key / high key, speel je graag met scherpte/onscherpte ook in studio, ...? Ik speel idd graag met scherptediepte, dus dat vind ik wel belangrijk
      Dus eigenlijk weet ik nog niet 100% wat ik zeker wel of niet wil bereiken... Het zal vooral gebruikt worden naar gelang de opdrachten. Dit is op dit moment vooral portret en product. Op het eerste zicht leek mij dit een mooi (en vooral goedkoop) starterssetje, maar ik wil zeker geen miskoop doen...

Bedankt voor de info...

Comment

Ik heb deze set thuis en ben er tevreden over... De set is ruimschoots voldoende voor 2 personen tegelijkertijd te belichten in de studio. Voor mijn doeleinden is dit meer dan voldoende. de kwaliteit is zeker niet slecht als je de lage prijs ziet!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door boerkejos Bekijk bericht
          Ik heb deze set thuis en ben er tevreden over... De set is ruimschoots voldoende voor 2 personen tegelijkertijd te belichten in de studio. Voor mijn doeleinden is dit meer dan voldoende. de kwaliteit is zeker niet slecht als je de lage prijs ziet!
          slecht zal ze voor de prijs idd wel niet zijn

maar daarmee dat ik haar ook de vragen stelde he

het nadeel is de koppeling vnl vind ik van deze, de M-series van jinbei bvb gebruiken veel de Bowens S-koppeling waarvoor je veel meer modifiers kan vinden, zeker voor op lange termijn als men ermee verder wenst te gaan

natuurlijk kan je dan ook altijd de set doorverkopen

Comment

Citaat:
            - ga ik ze enkel binnenshuis gebruiken of wil je ook op verplaatsing werken / locatie (strobist-wise)? Voorlopig alleen binnenhuis
            - hoe groot is je ruimte? ongeveer 3 x 3 (het zal de living of de bureauruimte worden)
            - wil je full body of portret?Beide
            - welke stijl wil je bekomen: low-key / high key, speel je graag met scherpte/onscherpte ook in studio, ...? Ik speel idd graag met scherptediepte, dus dat vind ik wel belangrijk
            Dus eigenlijk weet ik nog niet 100% wat ik zeker wel of niet wil bereiken... Het zal vooral gebruikt worden naar gelang de opdrachten. Dit is op dit moment vooral portret en product. Op het eerste zicht leek mij dit een mooi (en vooral goedkoop) starterssetje, maar ik wil zeker geen miskoop doen...
            als het enkel binnenshuis is, kun je zoiets gaan aanschaffen, wil je op termijn ook buiten gaan werken, dan kan je overwegen om een strobist-set met meerdere flitsers te gaan gebruiken, dit is compacter en werkt ook perfect voor hetgeen jij wenst te doen
            ik werk namelijk ook zo in mijn ruimte

3x3 is heel krap, zowel qua lengte als breedte
            ik beschik over 5,5 op 3
            de breedte speelt mij parten voor een studioflitser te plaatsen voor de achtergrond, dus hou mogelijks rekening met schaduwen op de achtergrond indien je een wite gebruikt
            als je op 3m ver full body wil fotograferen deels zonder te moeten croppen & nog is met een crop-toestel werkt, moet je al niet meer zoomen dan 50mm want dan krijg je de persoon er niet meer op

als je nog vragen hebt, stel ze gerust
            wil je eens zien wat zo'n strobist allemaal inhoudt of kan inhouden, ben je altijd welkom (weet nu wel niet zo direct van waar je bent)
            EDIT: van vrij ver, limburg - oost-vlaanderen is toch wel ffkes rijden
            Last edited by SVIS; 8 november 2011, 13:24.

Comment

als het enkel binnenshuis is, kun je zoiets gaan aanschaffen, wil je op termijn ook buiten gaan werken, dan kan je overwegen om een strobist-set met meerdere flitsers te gaan gebruiken, dit is compacter en werkt ook perfect voor hetgeen jij wenst te doen
              ik werk namelijk ook zo in mijn ruimte

3x3 is heel krap, zowel qua lengte als breedte
              ik beschik over 5,5 op 3
              de breedte speelt mij parten voor een studioflitser te plaatsen voor de achtergrond, dus hou mogelijks rekening met schaduwen op de achtergrond indien je een wite gebruikt
              als je op 3m ver full body wil fotograferen deels zonder te moeten croppen & nog is met een crop-toestel werkt, moet je al niet meer zoomen dan 50mm want dan krijg je de persoon er niet meer op

als je nog vragen hebt, stel ze gerust
              wil je eens zien wat zo'n strobist allemaal inhoudt of kan inhouden, ben je altijd welkom (weet nu wel niet zo direct van waar je bent)
              EDIT: van vrij ver, limburg - oost-vlaanderen is toch wel ffkes rijden
              Bedankt voor de tips...

@Userke:

Voorlopig zal ik ze zeker niet buiten gebruiken denk ik. Ik volg avondschool en we kunnen maar beperkt in de studio van school. Vandaar dat ik een (kleine) investering wil doen om thuis ook wat opdrachten te maken. En vooral om dingen te proberen.

Qua ruimte is 3x3 inderdaad zeer beperkt, ik zal waarschijnlijk de halve woonkamer moeten leegmaken als ik iets deftig wil doen, maar dat is geen probleem... Ik ga ook zeker nog niet professioneel te werk... Het moet echt dienen als leerschool. Eenmaal als ik er echt mee verder wil is er altijd de mogelijkheid dit setje door te verkopen aan iemand anders... en dan kan ik nog investeren in "beter/ander" materiaal.

Qua strobist ben ik wel nieuwsgierig, maar idd limburg - Oost-Vlaanderen is een heel eindje. Ik ga het voorlopig op bekend terrein houden, als ik dat al eens onder de knie heb kan ik nog uitbreiden. Toch bedankt voor de uitnodiging!

Ik denk ook dat zo'n strobist set wat duurder zal uitkomen, of vergis ik mij daarin?
              Voor mij is de hoofdzaak: mits een zo klein mogelijk investering mijn opdrachten (voor school) en wat probeersels/tests thuis kunnen maken... Dus dan denk ik dat ik met dit setje wel kan starten? Niet?

Comment

Bedankt voor de tips...

@Userke:

Voorlopig zal ik ze zeker niet buiten gebruiken denk ik. Ik volg avondschool en we kunnen maar beperkt in de studio van school. Vandaar dat ik een (kleine) investering wil doen om thuis ook wat opdrachten te maken. En vooral om dingen te proberen.

Qua ruimte is 3x3 inderdaad zeer beperkt, ik zal waarschijnlijk de halve woonkamer moeten leegmaken als ik iets deftig wil doen, maar dat is geen probleem... Ik ga ook zeker nog niet professioneel te werk... Het moet echt dienen als leerschool. Eenmaal als ik er echt mee verder wil is er altijd de mogelijkheid dit setje door te verkopen aan iemand anders... en dan kan ik nog investeren in "beter/ander" materiaal.

Qua strobist ben ik wel nieuwsgierig, maar idd limburg - Oost-Vlaanderen is een heel eindje. Ik ga het voorlopig op bekend terrein houden, als ik dat al eens onder de knie heb kan ik nog uitbreiden. Toch bedankt voor de uitnodiging!

Ik denk ook dat zo'n strobist set wat duurder zal uitkomen, of vergis ik mij daarin?
                Voor mij is de hoofdzaak: mits een zo klein mogelijk investering mijn opdrachten (voor school) en wat probeersels/tests thuis kunnen maken... Dus dan denk ik dat ik met dit setje wel kan starten? Niet?
                strobist hoeft zeker en vast niet duurder te zijn

je kan daarvoor bvb al beginne voor ook een 100 euro met 2-in-1 paraplu, swivel, statief, manuele flits en trigger-setje

nu zit ik toevallig wel dit weekend strobist-wise bezig in neerpelt normaal als de locatie nog aanwezig en toegankelijk is
                zoniet zal ik daar moeten zoeken voor iets anders

Comment

D'r zitten geen strobist-fotografen in limburg. :-)
                  Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door paly Bekijk bericht
                    D'r zitten geen strobist-fotografen in limburg. :-)
                    nee want ge het niet genoeg speedlights

al kom ik nog nie aan zoveel

Comment

tot hoeveel kan je deze flitsers traploos minderen? 1/8? 1/16...?

Comment

Hallo iedereen,

Bedankt voor alle tips....
                        Het is uiteindelijk niet het setje van Konijnenberg geworden... dit bleek niet te voldoen voor 'full body' portret....

Op aanraden van de fotogaaf (waar ik het meeste van mijn aankopen doe) is uiteindelijk een setje geworden van Starblitz, 2x 300w... een collega-student heeft ditzelfde en is er tevreden over... ben alleen het dubbele van mijn budget kwijt

Na enkele testjes lijkt het mij prima voor wat ik het nodig heb... nu alleen de studio nog ;o)

Comment

ik heb ook een setje gekocht 2 flitsers 120w richtgetal 38 2x statief 6x paraplu's 3kleuren voor 99 euro ,is alleen voor de fun

Comment

Ik ga mee op deze topic springen.

Ik wil ook meer beginnen met portretten te maken (met extra licht).

Maar zie ik nu goed dat hier een verschil gemaakt word tussen strobist en studio (materiaal)?

Bij mij zou het zowel voor binnen als buiten zijn. Full body of detail naar gezicht toe.

Zijn er goede bronnen om daar meer over te weten te komen?

Ik heb momenteel al een Speedlite 580 exII, dus eventueel door middel van een trigger te kopen en misschien ene paraplu dat ik al wat meer uit de voeten kan?
                            EMBLEMATA.BE
                            http://www.dewestelinckphotography.com <- Mijn website

Comment

strobist hoeft zeker en vast niet duurder te zijn

je kan daarvoor bvb al beginne voor ook een 100 euro met 2-in-1 paraplu, swivel, statief, manuele flits en trigger-setje

nu zit ik toevallig wel dit weekend strobist-wise bezig in neerpelt normaal als de locatie nog aanwezig en toegankelijk is
                              zoniet zal ik daar moeten zoeken voor iets anders
                              Userke, waar in neerpelt ben je geweest? En heb je dr fotos van?
                              Ben wel benieuwd...
                              Nikon D7200 - Nikkor 50mm f1.8 - Nikkor 35mm f1.8 - Sigma 17-70 f2.8-f4 - Nikkor 70-210 - 2x Nikon SB700

Comment

Working...
                              X