Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

IMAC vs PC scherm

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• IMAC vs PC scherm

Hallo,
    Ik ben nog niet zo lang bezig met fotografie, maar lang genoeg om te weten dat ik er meer van wil. Momenteel heb ik een ietwat verouderde PC die aan vernieuwing toe is. Met het oog op de toekomst, nl. ik start een opleiding aan de KDG in A'pen, zou ik een geschikte computer willen aanschaffen. Een bevriend fotograaf raadde me een IMAC aan, mooi scherm en krachtig genoeg, nadeel: hoge kostprijs en regelmatige nieuwe versies van het OS die je iedere keer moet betalen als je wil upgraden. Collega's van mijn man, echte computerfreaks, zeggen dan weer dat ik beter bij Windows blijf, dat de aanpassing naar MAC teleurstellend zal zijn. Zelf spreekt de IMAC me erg aan, maar dat is gewoon omdat ik hem mooi vind, ik weet echt niets over het technische aspect. Wat is jullie mening hierover en indien ik bij windows blijf, welk scherm is kwalitatief vergelijkbaar met een IMAC?
    Bedankt,
    Belledujour

Re: IMAC vs PC scherm

Software-upgrades zijn gratis bij Apple.
    Indien je meegaat in een totaal nieuw OS (ongeveer om de 2 jaar) betaal je daar 30 à 40 euro voor. Ik denk dat een nieuw OS van Windows toch wel een flink stuk duurder is, tenzij je een illegale kopie bezigt.
    De voornoemde computerfreaks lijken door een vrij enge bril te kijken; ik zie niet in waarom een overstap naar Mac teleurstellend zou zijn.
    De hoge kostprijs van een Mac moet je vergelijken met gelijkaardige toestellen van reputabele merken, je zal zien dat het verschil niet eens zo groot lijkt.
    Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Voor fotografie neem je best een beter scherm dan de goedkope TN LCD schermen.
      Een beter type zijn de schermen met IPS panel (zoals bij een dell U2410). Zo'n scherm moet je ergens kunnen vinden voor een 400€ en bv. bij LG kan je ze zelfs onder de 250€ vinden.
      Als je daar nog een PC'tje bijkoopt van een 700€ dan ben je zeker goed uitgerust om wat te "photoshoppen"...
      De goedkoopste imac met een 21" scherm kost 1150 €. Maar ik geef je op een briefje dat dat 24" IPS scherm het beter zal doen dan die Imac. Zeker als het op fotobewerking aankomt.

Bij Apple betaal je behoorlijk wat voor het design, en als je de specificaties van een imac durft te bekijken, dan is die redelijk duur voor wat je krijgt. Het is in elk geval makkelijk om voor die prijs een PC samen te stellen die een pak sneller is.
      Even mooi wordt wel moeilijk .

OS X is niet slechter dan windows 7, het is ook niet beter. Je moet het enkel gewoon worden. Persoonlijk gebruik ik liever Windows, maar dat heeft ook te maken met het feit dat ik software gebruik die gewoon niet draait onder OS X...
      Updates van OS X zijn inderdaad gratis (net zoals de SP's van windows). Upgrades zijn niet gratis en inderdaad zelfs goedkoper dan bij Windows (maar dat is geen prestatie ).
      Last edited by polleke_cgc; 4 augustus 2011, 18:50.
      Groeten,

Polleke

Comment

Een beter type zijn de schermen met IPS panel (zoals bij een dell U2410). Zo'n scherm moet je ergens kunnen vinden voor een 400€ en bv. bij LG kan je ze zelfs onder de 250€ vinden.
        Als je daar nog een PC'tje bijkoopt van een 700€ dan ben je zeker goed uitgerust om wat te "photoshoppen"...
        De goedkoopste imac met een 21" scherm kost 1150 €. Maar ik geef je op een briefje dat dat 24" IPS scherm het beter zal doen dan die Imac. Zeker als het op fotobewerking aankomt.
        vergeet maar dat die goedkope ips panels van LG en de goedkopere ultrasharps van dell beter zijn dan een iMac scherm...
        die 24" heb ik geen ervaring mee, maar zal waarschijnlijk mijn 2de scherm worden op de iMac. Maar buiten dat het groter is dan de iMac lijkt het me sterk dat het ook beter is.
        Zal bijgevolg het scherm eerst proberen te testen voor ik het aankoop want die bovengenoemde schermen van 250€ hebben me ferm teleurgesteld qua beeld.
        Fuji X-E1 - 18-55mm
        facebook

Comment

- Teleurgesteld na overstap naar iMac/OSX?
          Ik ben teleurgesteld als ik voor het werk weer mijn Windows 7 laptop moet gebruiken.

- Het scherm van de iMac is super, ik heb de 27inch versie en ben heel tevreden

- Ik wil geen kast met kabels naar een scherm enz. meer, 2 kabels nu, netwerk en stroom

- De iMac is superstil, als je een pc wil met hetzelfde lage geluidsniveau zal je in de buidel moeten tasten voor stiile PSU en Fans.
          Ik vraag me af hoe ik het heb uitgehouden met zo'n zoemende HP naast mij al die jaren.

- OSX is supergebruiksvriendelijk, de updates en patches zijn gratis, nieuwe OS generaties soms ook als je mac niet te oud is. Anders wel democratisch geprijsd.

- Nadeel, de muis is een pareltje van design, maar niet ergonomisch te noemen.

- Bovenop voorgaande, ik gebruik nu 2 weken mijn iMac en geniet er met volle teugen van... die RSI komt dichterbij :-) een iMac is verslavend.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
            als je de specificaties van een imac durft te bekijken, dan is die redelijk duur voor wat je krijgt.
            Dat is een beetje de fout die mensen maken die vooral met Windows based computers werken, die kijken naar specs en cijfers, en dat moet men bij een Mac op een totaal andere manier bekijken.. Een Mac met mindere specs dan een even dure pc, zal veel sneller werken, gebruiksvriendelijker zijn en vooral, "blijven" werken...

Ik zit met een basic iMac 27"van de eerste generatie , enkel een geheugen upgrade ( third party, niet van apple zelf )
            Ik draai soms belachelijk veel progs tegelijk, werkt perfect

En dat scherm... niet gecalibreerd of niets.. wat ik zie op het scherm is excact wat er uit mijn fotoprinter komt, of wat ik bv bij Blurb in boeken laat afprinten... Ma jonges, dat scherm is zooooo verslavend goed...

Comment

Deze discussie is al zo dikwijls op het forum voorbij gekomen ... en je hebt twee soorten computer gebruikers ... de PC gasten en de Mac gasten, net zoals de Canon gasten en de Nikon gasten ... en telkens zal je een hoop voordelen krijgen van elk kamp, maar zelden of nooit de nadelen.

Het komt hier op neer : een Mac is altijd duurder dan een PC, zo simpel is het, zeker als je naar de zwaardere modellen gaat kijken ... en een iMac scherm beter dan een Dell U2410 ... ik lig in een deuk hoor ... ze zijn evenwaardig, en ja, ik heb al op beide gewerkt.

Zolang je geen bizarre dingen begint te doen, installeren, de-installeren en allerhande exotische hardware gebruikt is een PC met Win 7 net zo stabiel als een iMac, laat je niets wijsmaken.

Oh ja, het OS X is toch zo goed ... ik heb net Lion geïnstalleerd ... en net zoals ik voorspeld had : een heel deel color management applicaties en high end printer drivers werken niet meer zoals ze moeten werken ... net zoals elke keer Apple een nieuwe versie uitbrengt ... dus hier verschilt Apple niet met MicroSoft hoor.

Wil je een systeem dat goed is, maar nogal gesloten, dan kies je voor Apple, wil je een volledig open systeem dan kies je voor Windows en spaar je enkele honderden euro uit.

Ik heb de laatste twee jaar al drie keer een top configuratie opgesteld voor fotografie en graphic design ... en telkens kwam ik met een zwaardere Dell configuratie minstens 15% goedkoper uit dan met een mindere iMac ... en ja, ik weet dat Apple zijn resources beter 'zou' beheren, dus een mindere iMac zou theoretisch minstens even snel moeten zijn als een PC met zwaardere hardware ... maar mijn PowerBook Pro is ook trager dan in het begin hoor, een herinstallatie van het OS (net zoals ik bij MS Windows zou doen) verhelpt dit ... dus dat 'blijven' werken neem ik met een korreltje zout.

Ik heb alleen desktop PC's met dual screen configuratie, dus een all-in-one iMac met extra scherm is voor mij geen voordeel tegenover een PC kast met twee schermen, ik zet mijn PC's in mijn bureau om op te werken, niet in mijn living om 'mooi' te zijn

Dit zal altijd een eindeloze discussie zijn ... en bottom line komt het er altijd op neer : waar voel jij je het beste mee ? Je werkt nu met PC, dan is de overstap naar het Mac OS X niet altijd even gemakkelijk, maar als je nu met een oudere versie van MS Windows werkt (bvb XP) is de stap naar Win7 ook niet echt smooth ... dus aanpassen moet je toch

Stel een iMac samen zoals hij hem wilt, en kijk dan even bij Dell naar de XPS 8300 reeks met een u2410 scherm (dat je bij Redcoon aan €400 goedkoper koopt dan bij Dell zelf ) ... ik geef je op een briefje dat je honderden euro uit zal sparen op een budget tussen de €1000 en de €1500 ... wat een degelijke machine voor fotobewerking zal kosten, voor €750 koop je niets deftig !
              Last edited by LamboCars; 4 augustus 2011, 20:49.
              Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
              Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

Comment

Een keuze tussen beide platformen zal ook bepaald worden door het geduld wat je hebt. Ik ben namelijk nog steeds van mening dat je snel met een computer moet kunnen werken als nadat je deze opstart....bij een iMac is dat zeker het geval, bij een Windows machine wordt je soms onpasselijk door de continue updates die eerst gedownloadt en verwerkt moeten worden voordat je fatsoenlijk met de PC kan werken.
                Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Endorfine Bekijk bericht
                  Een keuze tussen beide platformen zal ook bepaald worden door het geduld wat je hebt. Ik ben namelijk nog steeds van mening dat je snel met een computer moet kunnen werken als nadat je deze opstart....bij een iMac is dat zeker het geval, bij een Windows machine wordt je soms onpasselijk door de continue updates die eerst gedownloadt en verwerkt moeten worden voordat je fatsoenlijk met de PC kan werken.
                  ik ben een windows gebruiker die verliefd naar de mac kijkt en zelfs ik vindt deze uitspraak bij het haar gegrepen
                  1) dit kan je zelf instellen
                  2) de meeste downloads gebeuren bij het afsluiten
                  3) als je er geen zotte dingen mee doet start w7 zeer snel (3min) ofzo
                  Canon 1000D, 18-55, 50, Metz 36-AF5, Sigma 150mm F2.8 Macro OS, Nissin Di700
                  hier vind je mijn foto's en hier ook

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Endorfine Bekijk bericht
                    Klopt als een bus en wat de overstap pc --> mac betreft ga ik nu een bevriend iemand citeren: Toen ik hem vroeg waarom hij zo aanhankelijk is van mac zei die mij doodleuk, omdat ik te dom ben voor windows.

Later ben ik ook overgestapt naar een macbook pro en ik heb totaal geen last ondervonden van de overstap. Alles wijst zichzelf uit en niet van "Klik op start om af te sluiten"
                    Ik kan gerust tegen negatieve commentaar zolang die maar onderbouwd is dus schrijf zoals je het denkt, no mercy
                    https://500px.com/marnix_photography

Comment

Een drietal maanden geleden ook overgestapt van een gewone windows laptop naar een MacBook Pro. Het scherm kent zijn gelijke niet en laat foto's toch helemaal anders overkomen. Aanpassen is niet nodig, alles wijst (bijna) zichzelf uit. Weet nu al dat de opvolger van de vaste pc een iMac zal worden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dextro Bekijk bericht
                        Alles wijst zichzelf uit en niet van "Klik op start om af te sluiten"
                        Ik ben behoorlijk zeker dat je bij zowat elk toestel dat je koopt op start klikt om het terug af te sluiten...
                        Hoe leg jij de motor af van je auto, om maar iets te zeggen. Bij andere toestellen is dat gewoonlijk de "standbye"-toets .
                        En die start-knop bestaat trouwens al jaren niet meer in windows... Het begint een beetje afgezaagd te worden...
                        Een Apple werkt niet sneller dan een windows PC met DEZELFDE onderdelen. Als je een benchmark doet met bv. Photoshop blijkt zelfs dat de windows PC met dezelfde onderdelen iets sneller werkt (niet dat het verschil groot is...). (voor zo'n test heb je nu eenmaal software nodig die op beide platformen draait). Wie zegt dat OS X sneller werkt, met tragere onderdelen in de PC is gewoon aan het liegen...
                        Ook voor een Mac zijn de specs belangrijk. Die zaken bepalen hoe snel je iMac werkt. Of werkt een i7 in een mac plots niet sneller, omdat de i5 al snel genoeg is ???

Voor een matig zwaar programma als Photoshop heb je echt niet de snelste processor nodig. Veel ram geheugen kan veelal meer helpen, maar dat zijn opties die Apple aan veel te dure prijzen verkoopt.

Een 27", i7 met SSD, 2 TB harde schijf en 8 GB ram in iMac uitvoering kost 3000 €. In een "gewone" windows-PC mag je daar gerust 600€ afpegelen, en dan heb je evengoed een stille uitvoering...
                        Het is natuurlijk wat je wil, maar bij mij moet moet je niet afkomen dat windows PC's niet stabiel zijn, en niet de kwaliteit van een Apple halen.
                        Groeten,

Polleke

Comment

Een Apple werkt niet sneller dan een windows PC met DEZELFDE onderdelen.
                          O jawel hoor... ( Ik heb hier nu gelijkaardige configs naast elkaar staan - Mac & PC )

Wie zegt dat OS X sneller werkt, met tragere onderdelen in de PC is gewoon aan het liegen...
                          O nee hoor... Ervaring jongen , ervaring leert mij dat ik zeker niét lieg...

Een 27", i7 met SSD, 2 TB harde schijf en 8 GB ram in iMac uitvoering kost 3000 €. In een "gewone" windows-PC mag je daar gerust 600€ afpegelen, en dan heb je evengoed een stille uitvoering...
                          En dit wordt ook wat afgezaagd om altijd maar dat dure geheugen van Apple.com erbij te halen, terwijl iedereen daar third party geheugens insteekt van goedkopere leveranciers, het gaat daar ook niet over , het gaat over het besturingssysteem van Apple dat op een veel efficientere manier gebruik maakt van zijn resources zoals het er ene hierboven zo schoon zegt...

Het is natuurlijk wat je wil, maar bij mij moet moet je niet afkomen dat windows PC's niet stabiel zijn, en niet de kwaliteit van een Apple halen.
                          En dat is dan een opmerking van iemand die waarschijnlijk gewend is van lekker te modderen in een pc en de boel altijd op korte termijn wel draaiende houdt omdat ie veel kent van het interne Windows besturingsysteem, maar ... En ik heb het hier letterlijk met streepkes zitten tellen, ik kan zo direct een 8-9 tal vrienden voor de geest halen die allemaal met dure PC's zitten van de laatste generaties, en die niets anders dan kloterij hebben... En stuk voor stuk kosten ze méér dan mijn iMac, hebben ze meer Ram, meer HD, laatste Intel processoren, meer meer meer....alles van "topmerken en kwaliteit" in het PC/Gamer milieu. .. En elke freakin' dag verliezen die gasten tijd met die dingen draaiende te houden... " WOW , ik heb vandaag anderhalf uur dit en dat zitten oplossen , COOL !! ...

Het zal een eeuwige en verloren discussie zijn , omdat er langs beide kanten beterweters zitten... Waarbij, en zo komt het bij mij over, De Mac gebruikers het altijd hebben over hoe goed en vlot en perfect hun systeem wel loopt vergeleken met PC's, en hoe de PC gebruikers het altijd en vooral hebben over hoe goed ze er wel in slagen hun systeem draaiende te houden en dat Apple stuff allemaal maar rijke stinkerboel is om op te vallen en mee te lopen met de Holy Jobs...

Jaja

( en dat ik hier nu gewoon weer 10 minuten van mijn leven verloren ben om wéér te leuteren over Macs en PC's... Ik kon nog een fotooke bewerkt hebben, vlotjes , en zonder haperingen ;-)
                          Last edited by tommmm; 4 augustus 2011, 23:34. Reden: 10 minuten quote ;-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LamboCars Bekijk bericht
                            Deze discussie is al zo dikwijls op het forum voorbij gekomen ... en je hebt twee soorten computer gebruikers ... de PC gasten en de Mac gasten, net zoals de Canon gasten en de Nikon gasten ... en telkens zal je een hoop voordelen krijgen van elk kamp, maar zelden of nooit de nadelen.

Het komt hier op neer : een Mac is altijd duurder dan een PC, zo simpel is het, zeker als je naar de zwaardere modellen gaat kijken ... en een iMac scherm beter dan een Dell U2410 ... ik lig in een deuk hoor ... ze zijn evenwaardig, en ja, ik heb al op beide gewerkt.

Zolang je geen bizarre dingen begint te doen, installeren, de-installeren en allerhande exotische hardware gebruikt is een PC met Win 7 net zo stabiel als een iMac, laat je niets wijsmaken.

Oh ja, het OS X is toch zo goed ... ik heb net Lion geïnstalleerd ... en net zoals ik voorspeld had : een heel deel color management applicaties en high end printer drivers werken niet meer zoals ze moeten werken ... net zoals elke keer Apple een nieuwe versie uitbrengt ... dus hier verschilt Apple niet met MicroSoft hoor.

Wil je een systeem dat goed is, maar nogal gesloten, dan kies je voor Apple, wil je een volledig open systeem dan kies je voor Windows en spaar je enkele honderden euro uit.

Ik heb de laatste twee jaar al drie keer een top configuratie opgesteld voor fotografie en graphic design ... en telkens kwam ik met een zwaardere Dell configuratie minstens 15% goedkoper uit dan met een mindere iMac ... en ja, ik weet dat Apple zijn resources beter 'zou' beheren, dus een mindere iMac zou theoretisch minstens even snel moeten zijn als een PC met zwaardere hardware ... maar mijn PowerBook Pro is ook trager dan in het begin hoor, een herinstallatie van het OS (net zoals ik bij MS Windows zou doen) verhelpt dit ... dus dat 'blijven' werken neem ik met een korreltje zout.

Ik heb alleen desktop PC's met dual screen configuratie, dus een all-in-one iMac met extra scherm is voor mij geen voordeel tegenover een PC kast met twee schermen, ik zet mijn PC's in mijn bureau om op te werken, niet in mijn living om 'mooi' te zijn

Dit zal altijd een eindeloze discussie zijn ... en bottom line komt het er altijd op neer : waar voel jij je het beste mee ? Je werkt nu met PC, dan is de overstap naar het Mac OS X niet altijd even gemakkelijk, maar als je nu met een oudere versie van MS Windows werkt (bvb XP) is de stap naar Win7 ook niet echt smooth ... dus aanpassen moet je toch

Stel een iMac samen zoals hij hem wilt, en kijk dan even bij Dell naar de XPS 8300 reeks met een u2410 scherm (dat je bij Redcoon aan €400 goedkoper koopt dan bij Dell zelf ) ... ik geef je op een briefje dat je honderden euro uit zal sparen op een budget tussen de €1000 en de €1500 ... wat een degelijke machine voor fotobewerking zal kosten, voor €750 koop je niets deftig !
                            De zoveelste Mac vs Windows discussie, en weer komen dezelfde (non-)argumenten bovendrijven, worden jullie dat nooit moe eigenlijk?
                            Ik denk dat Marc er met deze post redelijk dicht opzit.
                            ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tommmm Bekijk bericht
                              O jawel hoor... ( Ik heb hier nu gelijkaardige configs naast elkaar staan - Mac & PC )

O nee hoor... Ervaring jongen , ervaring leert mij dat ik zeker niét lieg...

..
                              Hm, toevallig heb ik hier een aantal maanden geleden eens met iemand de test gedaan. Een of andere benchmark (op zijn vraag), hij op Mac, ik op Win 7 (reeds meer dan een jaar dezelfde installatie). Zelfde CPU, zelfde RAM, etc..
                              Guess what...
                              Dus de stelling dat Mac zoveel sneller is of efficienter omgaat met zijn resources mag wat mij betreft ook opgeborgen worden hoor, NOI.
                              Alleen bestaan Macs uit premium onderdelen en wordt dat meestal vergeleken met een Windows PC die al bij al 500€ gekost heeft.
                              ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

Working...
                              X