Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

IMAC vs PC scherm

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: IMAC vs PC scherm

Er wordt weer ferm over en weer gegooid met allerlei droge, technische specs die alleen van toepassing zijn voor degene die zich uiteindelijk gaat bezighouden met zeer zware multimedia programma's die alleen maar de hele tijd aan het rekenen zijn. Voor standaard verwerking en bewerking van foto's is dat allemaal niet relevant...

Topicstarter vroeg zich in den beginne van het verhaal af wat hij/zij nu het beste kon aanschaffen voor standaard foto-archivering en bewerking. Hiervoor hebben zowel Windows en Apple computers allebei hun charmes en eigenaardigheden. Voor de uiteindelijke keuze zal budget meestal een heel belangrijke rol gaan spelen...
    Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tommmm Bekijk bericht
      En dit wordt ook wat afgezaagd om altijd maar dat dure geheugen van Apple.com erbij te halen, terwijl iedereen daar third party geheugens insteekt van goedkopere leveranciers, het gaat daar ook niet over , het gaat over het besturingssysteem van Apple dat op een veel efficientere manier gebruik maakt van zijn resources zoals het er ene hierboven zo schoon zegt...

En dat is dan een opmerking van iemand die waarschijnlijk gewend is van lekker te modderen in een pc en de boel altijd op korte termijn wel draaiende houdt omdat ie veel kent van het interne Windows besturingsysteem, maar ... En ik heb het hier letterlijk met streepkes zitten tellen, ik kan zo direct een 8-9 tal vrienden voor de geest halen die allemaal met dure PC's zitten van de laatste generaties, en die niets anders dan kloterij hebben... En stuk voor stuk kosten ze méér dan mijn iMac, hebben ze meer Ram, meer HD, laatste Intel processoren, meer meer meer....alles van "topmerken en kwaliteit" in het PC/Gamer milieu. .. En elke freakin' dag verliezen die gasten tijd met die dingen draaiende te houden... " WOW , ik heb vandaag anderhalf uur dit en dat zitten oplossen , COOL !! ...

Het zal een eeuwige en verloren discussie zijn , omdat er langs beide kanten beterweters zitten... Waarbij, en zo komt het bij mij over, De Mac gebruikers het altijd hebben over hoe goed en vlot en perfect hun systeem wel loopt vergeleken met PC's, en hoe de PC gebruikers het altijd en vooral hebben over hoe goed ze er wel in slagen hun systeem draaiende te houden en dat Apple stuff allemaal maar rijke stinkerboel is om op te vallen en mee te lopen met de Holy Jobs...

Jaja

( en dat ik hier nu gewoon weer 10 minuten van mijn leven verloren ben om wéér te leuteren over Macs en PC's... Ik kon nog een fotooke bewerkt hebben, vlotjes , en zonder haperingen ;-)
      Ik weet alleen dat ik al jaren met windows werk (en met jaren bedoel ik sinds windows 3.1...). Windows is zeker niet altijd het stabiele besturingssysteem geweest zoals we nu windows 7 kennen. Maar hetzelfde kan je perfect over OS 9 en X ook zeggen.
      Problemen heb ik er zeer weinig mee. Het laatste "blauw scherm" is al jaren geleden (en dat lag aan een hardware-probleem).

Het is vreemd dat die maccers altijd zeggen dat hun PC's veel vlotter werken, maar als je eens effectief een test doet (met de chronometer erbij), het ze gewoon niet lukt om dat te bewijzen...

Iedereen mag van mij werken met het systeem dat hem/haar het best ligt. Als die 8-9 vrienden zoveel problemen hebben met windows, waarom blijven ze er dan mee werken ? De meeste problemen worden trouwens veroorzaakt tussen scherm en stoel... Een efficiente manier om problemen te "induceren" is overclocken als je er niet veel van kent, maar gamers doen dat natuurlijk nooit...

Apple verkoopt hardware aan prijzen die halucinant hoog zijn, als je prijs van een vergelijkbare niet apple computer bekijkt. En de gesloten manier waarop Apple z'n ding doet, beneemt mij volledig de goesting om met een Apple te werken.
      Daarnaast : bepaalde software die ik gebruik, bestaat niet voor Apple en dus is het voor mij onbruikbaar...
      Last edited by polleke_cgc; 5 augustus 2011, 12:06.
      Groeten,

Polleke

Comment

Wow, blijkbaar heeft mijn vraag nogal wat discussie op gang gebracht. Toch bedankt voor jullie mening, beide opties blijven voor mij nog open. Ik ga zeker eens kijken naar zo'n IPS panel van Dell om te vergelijken.
        Groetjes,
        Belledujour

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
          worden jullie dat nooit moe eigenlijk?
          tja... Worden we het nooit moe dat er alwéér een topic gestart wordt over Macs en PC's als er met een simpele "find" al elfendertig topics staan met allemaal dezelfde zever... ?

@ Polleke ... Ik val niet aan hoor, ik vind het gewoon altijd immens fascinerend zulke discussies ... Ik werk voor 99% op Apple dingen... Ik zie zo goed als iedereen rond mij sukkelen met XP, 7, vista, enz...( en er zitten nochtans 2 webdesigners tussen die even makkelijk code's lezen als ik de gazet, dus je zou verwachten dat die dan wel wat kunnen bijsturen als iets misgaat .. ) tja...

Ik zou graag eens naast iemand zitten die zijn Windows 7 even goed en vlot in de hand heeft als ik mijn Mac, en dan eens naast elkaar een heleboel gelijkaardige dingen doen, en dan ga ik hoogstwaarschijnlijk wel mijn mening iets herzien, maar zoals ik het nu allemaal rond mij zie...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
            Als die 8-9 vrienden zoveel problemen hebben met windows, waarom blijven ze er dan mee werken ?
            Aja, omdat ze Apple maar rijke stinkersboel vinden en ze het dan over de schaapjes hebben die achter de heilige Steve Jobs lopen, enz enz enz... ( ik gaf die quote niet voor niets dus... )

Comment

Gebruik regelmatig beide en moet zeggen dat de betere monitors toch wel betere kwaliteit hebben dan die IMAC schermen.
              Als je monitor van rond de 600€ koopt zit je heel goed.
              Samsung produceert de meeste panelen voor de meeste monitors (EIZO, DELL, Samsung, Lacie .... en misschien ook wel apple, alhoewel een aantal jaar terug was dit philips)
              Voor zeer goede prijs kwaliteit zit je bij DELL en Samsung het beste volgens mij.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tommmm Bekijk bericht
                tja... Worden we het nooit moe dat er alwéér een topic gestart wordt over Macs en PC's als er met een simpele "find" al elfendertig topics staan met allemaal dezelfde zever... ?

@ Polleke ... Ik val niet aan hoor, ik vind het gewoon altijd immens fascinerend zulke discussies ... Ik werk voor 99% op Apple dingen... Ik zie zo goed als iedereen rond mij sukkelen met XP, 7, vista, enz...( en er zitten nochtans 2 webdesigners tussen die even makkelijk code's lezen als ik de gazet, dus je zou verwachten dat die dan wel wat kunnen bijsturen als iets misgaat .. ) tja...

Ik zou graag eens naast iemand zitten die zijn Windows 7 even goed en vlot in de hand heeft als ik mijn Mac, en dan eens naast elkaar een heleboel gelijkaardige dingen doen, en dan ga ik hoogstwaarschijnlijk wel mijn mening iets herzien, maar zoals ik het nu allemaal rond mij zie...
                Jij ziet iedereen sukkelen. Ik zie quasi niemand sukkelen (zit in het bestuur van een computerclub, dus ik zie geregeld wel eens iemand werken met windows ). Ik weet maar 1 ding : als windows echt zo slecht was dat 95% van de mensen (dat is mijn definitie van iedereen) er mee sukkelt, dan was het nooit marktleider geworden.
                Het vreemde is dat windows z'n marktaandeel begint te zakken, op het moment dat ze hun beste besturingssysteem hebben (windows 7). In de tijd van windows 98 (en NT 4) kon je het begrijpen dat mensen zaten te sukkelen, en dan had Microsoft zowat het max. marktaandeel. Begrijpen wie kan...

Ik vind het wel vreemd dat je windows zit af te kraken, maar dat je er blijkbaar nog niet echt mee gewerkt hebt. Als je ervaring van horen zeggen komt, ...
                Ik heb ooit 13 maanden met apple PC moeten werken (professioneel), en ik kan je verzekeren dat ik altijd content was dat ik terug thuis achter mijn windows PC zat...
                T'zal een andere manier zijn, om naar de dingen te kijken zeker .
                Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                  Gebruik regelmatig beide en moet zeggen dat de betere monitors toch wel betere kwaliteit hebben dan die IMAC schermen.
                  Als je monitor van rond de 600€ koopt zit je heel goed.
                  Samsung produceert de meeste panelen voor de meeste monitors (EIZO, DELL, Samsung, Lacie .... en misschien ook wel apple, alhoewel een aantal jaar terug was dit philips)
                  Voor zeer goede prijs kwaliteit zit je bij DELL en Samsung het beste volgens mij.
                  Denk dat dat LG zal moeten zijn, i.p.v. Philips, want Philips is al jaren (ik dacht sinds 2008) gestopt met de productie van LCD-panels. En ook dan was het in samenwerking met LG.
                  De panels in de meeste iMacs komen blijkbaar van LG. De Samsungs zouden inderdaad wel beter zijn... (maar dat geldt ook niet voor alle panels).
                  Groeten,

Polleke

Comment

Jij ziet iedereen sukkelen. Ik zie quasi niemand sukkelen (zit in het bestuur van een computerclub, dus ik zie geregeld wel eens iemand werken met windows ). Ik weet maar 1 ding : als windows echt zo slecht was dat 95% van de mensen (dat is mijn definitie van iedereen) er mee sukkelt, dan was het nooit marktleider geworden.
                    Het vreemde is dat windows z'n marktaandeel begint te zakken, op het moment dat ze hun beste besturingssysteem hebben (windows 7). In de tijd van windows 98 (en NT 4) kon je het begrijpen dat mensen zaten te sukkelen, en dan had Microsoft zowat het max. marktaandeel. Begrijpen wie kan...

Ik vind het wel vreemd dat je windows zit af te kraken, maar dat je er blijkbaar nog niet echt mee gewerkt hebt. Als je ervaring van horen zeggen komt, ...
                    Ik heb ooit 13 maanden met apple PC moeten werken (professioneel), en ik kan je verzekeren dat ik altijd content was dat ik terug thuis achter mijn windows PC zat...
                    T'zal een andere manier zijn, om naar de dingen te kijken zeker .
                    Ooit al gehoord van iPod, iPad en iPhone? Zorg dat je neveneffecten hebt die jonge gasten moeten hebben om erbij te horen en je blijft verkopen. En als ze die spullen al hebben dan zaag je toch de mamma en de pappa hun oren er af voor een 'echte' Apple MacBook, i.p.v. zo'n Medionneke uit den Aldi (probeer ze dan maar eens wijs te maken dat dat ding even goed is, en voor hun games zelf beter). Goei marketingjongens bij Apple!

En wat de mamma's en de pappa's betreft: Apple heeft zijn prijzen een jaar of 5 geleden laten zakken op het ogenblik dat heel wat mensen het monopolistisch gedoe en geklungel inzake Windows van Microsoft kotsbeu waren. Die zijn toen overgestapt. Wie graag sleutelt aan zijn machientje, en even graag 'aan' als 'met' zijn computer werkt, die zal wel bij Windows blijven. Maar voor iemand die gewoon op een knop wil drukken en beginnen werken met de software i.p.v. met het OS, die zal meer dan genoeg hebben aan zijn Appletje.

En niet vergeten... In dit yuppie tijdperk staat zo'n Apple goed in elk interieur Of die nu beter is of niet interesseert niemand: het geeft aan dat je zo'n duur ding kunt kopen.

Soit, ik heb ook een Appletje en ik werk er graag mee. En ik hoop van jou hetzelfde voor je Windows. Ieder zijn pleziertje.

En nu jongens: time out misschien

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Belledujour Bekijk bericht
                      Wow, blijkbaar heeft mijn vraag nogal wat discussie op gang gebracht. Toch bedankt voor jullie mening, beide opties blijven voor mij nog open. Ik ga zeker eens kijken naar zo'n IPS panel van Dell om te vergelijken.
                      Groetjes,
                      Belledujour
                      Als je "Mac" en "PC" in één titel zet, dan krijg je altijd zoveel reacties.

Je vraag ging dus over het scherm.
                      Ik heb net een LG IPS236 gekocht, en toen ik dat pas aangesloten had op mijn pc was ik er niet over te spreken...
                      Maar ondertussen heb ik het gekalibreerd, en dan is het plots een heel wat beter scherm.

Waarschijnlijk heeft LG achter dit paneel gewoon ledjes gezet in plaats van de gebruikelijke verlichting (een soort TL lamp), zonder er verder iets aan te veranderen.
                      De meeste Led's geven een blauwer licht, en dat gaf als resutaat paarse kleuren.

Het scherm zelf kost maar 199 euro, en als je er een kalibratietoestel bijkoopt (daar heb ik 160 euro voor betaald), dan is het prima te gebruiken voor fotobewerking.
                      Maar je moet het niet vergelijken met bijvoorbeeld een topmodel van Eizo, want dat zal nog wel een heel pak beter zijn (maar ook minstens 5x zo duur, en dat moet je eigenlijk ook eerst kalibreren).

Of dit scherm nu beter is dan dat van een iMAC, dat beweer ik helemaal niet, want ik heb geen mogelijkheden om die te vergelijken.

Het is wel zo dat je met een iMAC vast hangt aan dat scherm, want het is één geheel.
                      Aan een PC hang je zelf een scherm naar keuze, bij MAC hebben ze die keuze al voor jou gemaakt (je kan er wel een tweede scherm aanhangen).
                      Last edited by Black B@ndit; 5 augustus 2011, 19:59.
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door grootmogol Bekijk bericht
                        - Teleurgesteld na overstap naar iMac/OSX?
                        Ik ben teleurgesteld als ik voor het werk weer mijn Windows 7 laptop moet gebruiken.
                        ik ben ook teleurgesteltd als ik van mijn win 7 desktop naar mijn win 7 laptop moet, maar wat zegt dat over een de overgang van een iMac/OSX overgang naar een win 7 laptop? NIKS
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Blijkbaar hebben oude 21" CRT-schermen van Eizo (die je notabene voor een spotprijs kan kopen) een véél betere en natuurgetrouwe kleurweergaven dan die goedkope LCD's die je in de supermarkt koopt. Je wil natuurlijk zo'n gigantisch lelijke bak in huis halen...

wat de PC-Mac discussie betreft:
                          Op bureau hebben we recente HP pc's met Windows 7 erop. Het goede nieuws is dat ze een pak beter zijn dan de oude XP's die we tot vorig jaar hadden, het slechte nieuws is dat ze nog steeds niet kunnen tippen aan mijn 5 jaar oude intel-iMac (OS 10.4)

Waar ik me enorm aan erger aan Windows, is dat er plots problemen opduiken zonder dat daar een reden voor is. Regelmatig blijft een programma hangen bij het uitvoeren van 1 bepaald commando, en dat bij de ene gebruiker wel en bij de andere collega's niet (met dezelfde pc-configuratie) , of hetzelfde met de printer, die blokkeert en dan moet je de driver geheel opnieuw installeren. wat een tijdverlies...
                          Het gaat hem dus niet om de pure snelheid van de machine, maar om al die miserie die je er met Windows gratis en voor niks bij krijgt.

Comment

ik ben ook teleurgesteltd als ik van mijn win 7 desktop naar mijn win 7 laptop moet, maar wat zegt dat over een de overgang van een iMac/OSX overgang naar een win 7 laptop? NIKS
                            kinderachtige reactie... je begrijpt waarschijnlijk wal dat het topic over Mac(OSX) vs Windows omgeving gaat...en niet over laptop vs desktop.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tp71 Bekijk bericht
                              Waar ik me enorm aan erger aan Windows, is dat er plots problemen opduiken zonder dat daar een reden voor is. Regelmatig blijft een programma hangen bij het uitvoeren van 1 bepaald commando, en dat bij de ene gebruiker wel en bij de andere collega's niet (met dezelfde pc-configuratie) , of hetzelfde met de printer, die blokkeert en dan moet je de driver geheel opnieuw installeren. wat een tijdverlies...
                              Het gaat hem dus niet om de pure snelheid van de machine, maar om al die miserie die je er met Windows gratis en voor niks bij krijgt.
                              En is dat eigen aan windows ? Volgens mij is dat eigen aan software (en zelfs aan hardware) in het algemeen. Er is hier evengoed een topic lopende over OS X lion waarin iemand stelt dat hij terug problemen heeft om z'n printers werkend te krijgen onder lion, zoals hij er ook problemen mee gehad heeft bij z'n overstap naar de vorige versie.
                              Er bestaat geen foutloze software. Als er problemen zijn : ga te rade bij de fabrikant van die hardware en software en laat het oplossen i.p.v. te blijven aanmodderen.

Wij gebruiken software van PTC (voor een basislicentie betaal je een 6500€ + jaarlijks nog een 1900€ support (per licensie). Als je de support "problemen"-lijst bekijkt dan vraag je je af waarom dat ding die prijs moet kosten . Maar uiteindelijk worden de meeste problemen weldegelijk opgelost.
                              Laatst lukte het niet meer om PDF files foutloos aan te maken (er verschenen willekeurig lijnen op de tekening) met die PTC software. Uiteindelijk bleek de schuld bij Adobe te liggen, omdat er fouten zaten in hun pdf-software die door PTC wordt gebruikt.
                              Niet altijd denken dat je de oorzaak zomaar bij Microsoft kan leggen... En voor mocht je het niet weten : Microsoft maakt de drivers niet voor de hardware waarop hun software draait of voor de randappatatuur, dat gebeurt door de hardware-leveranciers.
                              Software-problemen zal je met gelijk welk besturingssysteem hebben. Als jij denkt dat die enkel bij Windows voorkomen : denk snel iets anders...
                              Als Intel fouten maakt in hun hardware, zal dat waarschijnlijk ook de schuld van windows zijn .
                              Groeten,

Polleke

Comment

En is dat eigen aan windows ? Volgens mij is dat eigen aan software (en zelfs aan hardware) in het algemeen. Er is hier evengoed een topic lopende over OS X lion waarin iemand stelt dat hij terug problemen heeft om z'n printers werkend te krijgen onder lion, zoals hij er ook problemen mee gehad heeft bij z'n overstap naar de vorige versie.
                                Er bestaat geen foutloze software. Als er problemen zijn : ga te rade bij de fabrikant van die hardware en software en laat het oplossen i.p.v. te blijven aanmodderen.
                                Een programma werkend krijgen lijkt mij altijd nog iets anders dan een programma dat plots blijft hangen zoals tp71 stelt.
                                Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Working...
                                X