Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Top Craft AA + AAA "ready to use" nieuwe versie getest (juni 2011)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Top Craft AA + AAA "ready to use" nieuwe versie getest (juni 2011)

Als er op een lader een ontlaadfunctie zit, dan houdt die wel rekening met de minimumspanning van de accu's.
    De lader zal de spanning dus niet tot 0 Volt laten zakken.
    Ik denk zelfs dat de lader de accu niet detecteert als je ze helemaal leeg maakt.
    In de gebruiksaanwijzing van de Maha staat uitgelegd hoe je een compleet lege accu toch weer kan laden, je steekt er dan een accu naast die nog wel spanning heeft, en je verbindt de + van die twee accu's met bijvoorbeeld een paperclip.
    Daardoor staat er spanning op de lege accu en detecteert de lader die accu, en begint het laadproces.
    Maar het is niet goed om een accu helemaal te ontladen...
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

@Black B@ndit : Heb je de ALDI-lader van vorige zaterdag al van dichtbij kunnen bekijken ? Loont het de moeite om er alsnog om te gaan ?
      Of kan ik evengoed mijn Memorex Pro 8100 blijven gebruiken om de ALDI-batterijen van zaterdag op te laden ?
      Canon 50D gripped / 15-85 / 50 1.8 / 18-200 / 430 EX II / Manfrotto 055 ProB + 488 RC2
      BD0993BE
      Op rust gesteld maar nog werkend : Panasonic FZ50 / Raynox 250

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Onkertje Bekijk bericht
        @Black B@ndit : Heb je de ALDI-lader van vorige zaterdag al van dichtbij kunnen bekijken ? Loont het de moeite om er alsnog om te gaan ?
        Of kan ik evengoed mijn Memorex Pro 8100 blijven gebruiken om de ALDI-batterijen van zaterdag op te laden ?
        Heb je de uitleg hierboven dan niet gelezen?
        Ik heb die lader meegebracht om te testen, het is een goede lader voor die prijs.
        Er zijn wel betere laders, maar dan zal je minstens 3 keer zoveel moeten uitgeven.
        De goedkoopste laders met die functies (lcd schermpje, ontlaadfunctie, elke accu wordt apart gecontroleerd...) moet je minstens 20 euro betalen, deze kost maar 13 euro.

Maar ik kan eigenlijk geen gegevens vinden van de Memorex Pro 8100, het is best mogelijk dat die toch beter is dan de Top Craft.
        Last edited by Black B@ndit; 16 januari 2012, 21:14.
        BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
          Als er op een lader een ontlaadfunctie zit, dan houdt die wel rekening met de minimumspanning van de accu's.
          De lader zal de spanning dus niet tot 0 Volt laten zakken.
          Ik denk zelfs dat de lader de accu niet detecteert als je ze helemaal leeg maakt.
          In de gebruiksaanwijzing van de Maha staat uitgelegd hoe je een compleet lege accu toch weer kan laden, je steekt er dan een accu naast die nog wel spanning heeft, en je verbindt de + van die twee accu's met bijvoorbeeld een paperclip.
          Daardoor staat er spanning op de lege accu en detecteert de lader die accu, en begint het laadproces.
          Maar het is niet goed om een accu helemaal te ontladen...
          Ok , je goede raad stelt me gerust en neem ik voor waarheid.
          Bedankt nogmaals voor de nuttige info !
          Leiqa Q3 43, Canon R5 , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon RF 100-500 L

Comment

In dit topic komen wellicht veel bezitters van laders allehander kijken en daarom neem ik de gelegenheid te baat om nogmaals volgende vraag te stellen.
            Wie is eventueel in het bezit van een lader zoals hier onder afgebeeld en heeft nog de handleiding, of wie weet hoe met deze lader te werken ?
            Ik heb deze reeds jaaaaaaren maar kan nergens meer de handleiding vinden. Voor het ogenblik stop ik er gewoon lege batterijen in om te laden, maar wellicht is deze tot meer in staat ? Ik begrijps zelfs niet meer wat de cijfertjes en bewegingen die in het display verschijnen betekenen .
            Dank bij voorbaat voor allen die me eventueel kunnen verder helpen.

Groetjes
            Last edited by Guest17; 17 januari 2012, 13:43.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
              Wie is eventueel in het bezit van een lader zoals hier onder afgebeeld en heeft nog de handleiding, of wie weet hoe met deze lader te werken ?
              Ik heb deze reeds jaaaaaaren maar kan nergens meer de handleiding vinden.
              KLIKJE

Comment

Gelijkaardig model

AV4m

vreemd dat je dit niet ff via google gezocht hebt .. binnen de minuut heb je prijs ...

edit
                In Nederland AV4M
                Last edited by Guest41; 17 januari 2012, 12:13.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                  Waarvoor dank, blijkbaar niet voldoende gezocht op het net .

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                  Gelijkaardig model

AV4m

vreemd dat je dit niet ff via google gezocht hebt .. binnen de minuut heb je prijs ...

edit
                  In Nederland AV4M
                  Ben wel degelijk op zoek geweest. Heb zelfs rechtstreeks naar de Oostenrijkse fabricant een mail gestuurd, en ook antwoord gekregen...... maar stuurden me een pdf met de handleiding van een totaal andere lader....

Groetjes en nogmaals dank aan beiden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
                    Ik heb een set ontladen ... ondertussen naar resto geweest en toen ik terug (3u later) kwam stond er op de Display "BAD" vermeld.
                    heb het ook voorgehad met een setje AA, heb gewoon de stekker uitgetrokken(bij gebrek on/off schakelaar) en terug laten ontladen en automatisch opladen geen probleem mee gehad.
                    -----------------------------
                    Spanning gemeten
                    NiCd(dis/cha) eerste kolom, tweede op NiMH
                    Setjes AA
                    1400 => 1468
                    1398 => 1466
                    1397 => 1464
                    1395 => 1359
                    -
                    1400 => 1487
                    1400 => 1402
                    1394 => 1475
                    1393 => 1472
                    -
                    Setje AAA
                    1392 => 1466
                    1391 => 1465
                    1391 => 1459
                    1389 => 1453

Merk wel op dat na een tijdje(30min na laden) de spanning met +-2% zakt
                    Never resist temptation or it could go away...
                    Mijn handleiding is meer versleten dan men toestel

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door foto4fun Bekijk bericht
                      heb het ook voorgehad met een setje AA, heb gewoon de stekker uitgetrokken(bij gebrek on/off schakelaar) en terug laten ontladen en automatisch opladen geen probleem mee gehad.
                      -----------------------------
                      Spanning gemeten
                      NiCd(dis/cha) eerste kolom, tweede op NiMH
                      Setjes AA
                      1400 => 1468
                      1398 => 1466
                      1397 => 1464
                      1395 => 1359
                      -
                      1400 => 1487
                      1400 => 1402
                      1394 => 1475
                      1393 => 1472
                      -
                      Setje AAA
                      1392 => 1466
                      1391 => 1465
                      1391 => 1459
                      1389 => 1453

Merk wel op dat na een tijdje(30min na laden) de spanning met +-2% zakt
                      Ik neem aan dat er ergens een komma tussen de cijfertjes moet als het over de spanning gaat?
                      In de "nikkel-cadmium discharge" stand is de spanning blijkbaar iets lager, maar dat is toch nog wel voldoende om een nikkel-metaalhydride accu voor meer dan 95% te laden.
                      Het is zeker geen probleem, want op die manier zouden de accu's zelfs nog een iets langere levensduur hebben (je kan ze dan meer keren laden/ontladen voor ze versleten zijn).

De spanningsverschillen in dezelfde kolom kunnen te verklaren zijn door de weerstand van de contacten waarmee de accu stroom krijgt van de lader.

De spanning van een pas geladen accu is wat hoger, en die zakt inderdaad vrij snel, om daarna te stabiliseren.

De spanning geeft aan of de accu geladen is, maar daarmee kan je de capaciteit niet bepalen. Een volledig geladen nimh AAA accu van 800mAh heeft net dezelfde spanning als een D-cel van 10.000mAh.
                      Zelfs een versleten accu die nog maar 10% van de capaciteit heeft zal net na het laden dezelfde spanning hebben, maar die zal dan wel vrij snel zakken door zelfontlading.

De Top Craft lader gaat volgens de handleiding over naar druppelladen als de accu's de maximale spanning hebben bereikt. Die "druppel-stroom" zou 100mA zijn, dat is teveel op lange termijn. Een paar uur kan geen kwaad, maar het is zeker niet de bedoeling dat je de accu's gewoon in de lader laat zitten tot je ze nodig hebt. Ze zouden dan wel eens stuk kunnen zijn, zeker als het AAA accu's zijn.
                      Last edited by Black B@ndit; 17 januari 2012, 15:59.
                      BD0338BE

Comment

Ik neem aan dat er ergens een komma tussen de cijfertjes moet als het over de spanning gaat?
                        Tuurlijk, achter de eerst(1,468)
                        laten zitten doe ik nooit.
                        Never resist temptation or it could go away...
                        Mijn handleiding is meer versleten dan men toestel

Comment

Maar ik kan eigenlijk geen gegevens vinden van de Memorex Pro 8100, het is best mogelijk dat die toch beter is dan de Top Craft.
                          Even de doos erbij gehaald.
                          Ni-Cd & Ni-MH universal charger PRO 8100 with discharger.
                          Geschikt voor laden van 2 of 4 batterijen (AAA - AA - C - D - en 1 x 9 V).
                          Ingebouwde DC detectie voorkomt overladen.
                          Naarmate het laadproces vordert schakelt de PRO 8100 automatisch van snelladen over naar druppelladen.
                          De Memorex PRO 8100 heeft tevens een ontlaad- en een regenereerfunctie.
                          Charge current : Constant Pulse Charge - 800 mAh (800 mA voor AA, C en D; 300 mA voor AAA).

Voorbeeld van herlaadtijd (volgens de doos, heb het eigenlijk nog nooit gemeten) AA van 1800 mAh = 2 uur en 49 minuten. AAA van 500 mAh = 2 uur.

Ziet dat er voldoende deftig uit ?
                          Canon 50D gripped / 15-85 / 50 1.8 / 18-200 / 430 EX II / Manfrotto 055 ProB + 488 RC2
                          BD0993BE
                          Op rust gesteld maar nog werkend : Panasonic FZ50 / Raynox 250

Comment

...
                            Geschikt voor laden van 2 of 4 batterijen (AAA - AA - C - D - en 1 x 9 V).
                            ....?
                            Laad dus per paar en niet per individuele batterij ...

Comment

Ni-Cd & Ni-MH universal charger PRO 8100 with discharger.
                              Geschikt voor laden van 2 of 4 batterijen (AAA - AA - C - D - en 1 x 9 V)....
                              Die van den Aldi is beter omdat die elke accu onafhankelijk van de andere laadt.

Als je een goede en een minder goede accu in die Pro 8100 steekt, dan staan ze in serie, de lader zal dan de accu met de laagste capaciteit overladen, en die met de hoogste capaciteit wordt niet volledig geladen.
                              BD0338BE

Comment

Ik bezit ook al enkele jaren de TCU1000 van top craft. Ik laad er mijn GP batterijen en de aldi top craft batterijen mee op. Regelmatig krijg ik de melding dat de GP batterijen BAD zijn. Als ik deze dan op de originele GP lader steek laden ze soms op maar soms ook niet. Ik dacht dat je batterijen enkele honderden keren kon opladen, blijkbaar niet. Of zou het kunnen dat de topcraft lader mijn batterijen stuk maakt? Ze ontladen met de ontlaad functie brengt niks op display blijft BAD aangeven. Zo zit ik hier ondertussen met een 5 tal defecte batterijen op een totaal van 15.

mir
                                De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

Comment

Working...
                                X