Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Top Craft AA + AAA "ready to use" nieuwe versie getest (juni 2011)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Top Craft AA + AAA "ready to use" nieuwe versie getest (juni 2011)

    Een paar weken geleden stonden deze accu's in reclame bij den Aldi, en ik heb een paar pakjes gekocht om ze te testen.


    Omdat deze aanbiedingen geregeld terugkomen kan het dus interessant zijn om de testgegevens hier te laten zien.

    De AA accu's heb ik uit de verpakking gehaald, en ontladen met 1000mA.
    Normaal doe ik dat met 500mA, maar omdat deze vooral in de flitser worden gebruikt wou ik zien of ze er niet te snel onderdoor gingen met een hogere ontlaadstroom.

    Nieuw uit de verpakking dus, om de ready to use capaciteit te testen. Als de ontlaadcapaciteit van nieuwe low selfdischarge (LSD) accu's veel te laag is, dan kan je al meteen twijfelen of ze hun lading behouden terwijl je ze bewaart in de fototas.
    De spanning van de 4 accu's zat tussen 1,304 en 1,313V , dat geeft al aan dat ze geladen zijn.

    Ontlaadcapaciteit:

    accu 1 : 1516mAh
    accu 2 : 1556mAh
    accu 3 : 1537mAh
    accu 4 : 1553mAh

    Dat is zo'n 75% van de opgegeven capaciteit, en het is normaal voor nieuwe LSD accu's.

    Capaciteit na refresh/analyze in de Maha-lader, (1000mA laden, 500mA ontladen)

    accu 1 : 1953mAh
    accu 2 : 1958mAh
    accu 3 : 1910mAh
    accu 4 : 1975mAh

    Dat is minder dan de opgegeven capaciteit van 2100mAh, maar voor 4,99 euro per 4 stuks is dit zeker niet slecht (5-9% minder dan de opgegeven capaciteit, ik heb al erger gezien bij veel duurdere accu's).
    De vorige versie (groen-wit) had een wat hogere capaciteit, die zaten allemaal rond de 2050mAh bij dezelfde test.
    Of deze even degelijk zijn als de vorige, dat kan ik pas binnen een paar jaar bevestigen (of eerder als ze snel stuk gaan).



    En dan de AAA accu's van 800mAh, die kostten ook 4,99 euro per vier.

    De spanning van die accu's zat ook net iets boven de 1,3V toen ze uit de verpakking kwamen.
    Ontladen met 200mA gaf deze cijfers:

    accu 1 : 634mAh
    accu 2 : 661mAh
    accu 3 : 599mAh
    accu 4 : 466mAh

    Vrij grote verschillen tussen de vier, maar al bij al toch een aanvaardbare bruikbare capaciteit zo uit de verpakking.

    Na refresh/analyze (200mA ontladen, 300mA laden) kreeg ik deze cijfers op het display van de Maha MH-C9000:

    accu 1 : 832mAh
    accu 2 : 808mAh
    accu 3 : 862mAh
    accu 4 : 832mAh

    Dat is helemaal niet slecht, het is zelfs beter dan de opgave van 800mAh. Heel netjes voor LSD AAA accu's van 4,99 euro.

    Er zijn betere LSD accu's te koop (Recyko, Eneloop...), maar die kosten allemaal een veelvoud van deze.
    Als je accu's nodig hebt, en je kan er nog vinden in den Aldi, dan is dit zeker geen slechte koop. Als ze er geen meer hebben, dan zullen die binnenkort zeker nog eens terug in den Aldi liggen (zaken die ze goed verkopen komen een paar maanden later gewoonlijk nog eens terug in de aanbieding).
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

  • #2
    Re: Top Craft AA + AAA "ready to use" nieuwe versie getest (juni 2011)

    Bedankt voor de uitgebreide kijk BlackBandit.
    Ik heb ze ook al getest en had gelijkaardige resultaten, zeker de AAA's zijn goed.

    Btw, In Aldi Lubbeek lagen er nog.. alle maten.

    Greetz!

    Comment


    • #3
      Re: Top Craft AA + AAA "ready to use" nieuwe versie getest (juni 2011)

      Ik vind ze niet echt mooi.

      Comment


      • #4
        Re: Top Craft AA + AAA "ready to use" nieuwe versie getest (juni 2011)

        Weer een mooie uitgebreide test van Black B@ttester

        We rekenen wel op een levensduur-update-test ... binnen een paar jaar he

        Comment


        • #5
          Re: Top Craft AA + AAA "ready to use" nieuwe versie getest (juni 2011)

          Thanks voor de test

          Had deze aangeschaft als reserve, handig te weten wat ze effectief waard zijn.
          Gravity Sucks ....

          Comment


          • #6
            Re: Top Craft AA + AAA "ready to use" nieuwe versie getest (juni 2011)

            yup, een schitterend verslag van een leuke test waarvoor mijn oprechte dank!
            (ben ook al enige jaren fan van 'brol van dan Aldi' batterijen).
            "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
            Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

            Comment


            • #7
              Re: Top Craft AA + AAA "ready to use" nieuwe versie getest (juni 2011)

              Oorspronkelijk geplaatst door kirsten_dl Bekijk bericht
              yup, een schitterend verslag van een leuke test waarvoor mijn oprechte dank!
              (ben ook al enige jaren fan van 'brol van dan Aldi' batterijen).
              Voor die prijs hoef je niet te twijfelen, koop altijd LSD (low discharge) oplaadbare.
              Alleen roesten die van de Aldi in mijn tandenborstel .

              Maha lader is super maar niet bepaald goedkoop.

              Comment


              • #8
                Re: Top Craft AA + AAA "ready to use" nieuwe versie getest (juni 2011)

                Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                Alleen roesten die van de Aldi in mijn tandenborstel .
                Als de accu's droog blijven, dan roesten ze volgens mij niet, het ligt dus niet aan de accu's, maar wel aan de tandenborstel waarvan het batterijvak niet voldoende waterdicht is.

                Bij mijn elektrische tandenborstel kan ik de accu niet vervangen (toch niet zonder de boel open te breken, en dan zit er waarschijnlijk toch een type in dat niet gemakkelijk te vinden is).
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: Top Craft AA + AAA "ready to use" nieuwe versie getest (juni 2011)

                  Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                  Maha lader is super maar niet bepaald goedkoop.
                  Misschien niet meteen de goedkoopste maar je krijgt deftig spul voor je centjes
                  en op langere termijn rendeert hij doordat je minder batterijen hoeft te kopen.
                  "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
                  Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Top Craft AA + AAA "ready to use" nieuwe versie getest (juni 2011)

                    Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                    Bij mijn elektrische tandenborstel kan ik de accu niet vervangen (toch niet zonder de boel open te breken, en dan zit er waarschijnlijk toch een type in dat niet gemakkelijk te vinden is).
                    vervangbaar bij ELKE electrische tandenborstel of ander ding met ingebouwde oplaadbare batterijtjes ... ook geen probleem het juiste type met de juiste (soldeer)lipjes te bekomen ... lipjes worden eventueel conform het origineel gepunt

                    Comment


                    • #11
                      Re: Top Craft AA + AAA "ready to use" nieuwe versie getest (juni 2011)

                      Oorspronkelijk geplaatst door kirsten_dl Bekijk bericht
                      Misschien niet meteen de goedkoopste maar je krijgt deftig spul voor je centjes
                      en op langere termijn rendeert hij doordat je minder batterijen hoeft te kopen.
                      Dacht ik ook.

                      Nu we toch zuinig aan het doen zijn, omdat deze lader enkel AAA en AA laadt zoek ik nog van die lege doosjes formaat C en D waar je AA's kan insteken.
                      Voor oud kinderspeelgoed oa.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Top Craft AA + AAA "ready to use" nieuwe versie getest (juni 2011)

                        Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                        Dacht ik ook.

                        Nu we toch zuinig aan het doen zijn, omdat deze lader enkel AAA en AA laadt zoek ik nog van die lege doosjes formaat C en D waar je AA's kan insteken.
                        Voor oud kinderspeelgoed oa.
                        Dit is toch wat je bedoelt?

                        2x AA in een "D" adapter:


                        1x AA in een "D" adapter:


                        1x AA in een "C" adapter:
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Top Craft AA + AAA "ready to use" nieuwe versie getest (juni 2011)

                          Oorspronkelijk geplaatst door Silver Roller Bekijk bericht
                          vervangbaar bij ELKE electrische tandenborstel of ander ding met ingebouwde oplaadbare batterijtjes ... ook geen probleem het juiste type met de juiste (soldeer)lipjes te bekomen ... lipjes worden eventueel conform het origineel gepunt
                          Ik krijg die wel open als het moet, maar omdat er nergens schroefjes te vinden zijn zal het waarschijnlijk breekwerk worden, en dan wordt het gewoonlijk lastig om de boel weer netjes in elkaar te krijgen...

                          Op een nimh accu kan je zonder problemen draadjes solderen, bij een lithium-ion accu durf ik dat niet als er geen soldeerlipjes aanzitten.
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Top Craft AA + AAA "ready to use" nieuwe versie getest (juni 2011)

                            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                            Ik krijg die wel open als het moet, maar omdat er nergens schroefjes te vinden zijn zal het waarschijnlijk breekwerk worden, en dan wordt het gewoonlijk lastig om de boel weer netjes in elkaar te krijgen...

                            Op een nimh accu kan je zonder problemen draadjes solderen, bij een lithium-ion accu durf ik dat niet als er geen soldeerlipjes aanzitten.
                            Het seal zit aan de onderzijde ... onder een sticker bvb

                            NiCd (nog courant) en NiMH cellen zou je best niet direkt aan solderen ... dat is niet gevaarlijk ... maar wel niet goed voor de cellen ... daarom worden er lipjes aan gepunt ... en bij knoopcellen gelaserd

                            Lithium cellen vervangen doe je in principe nooit ... maar er bestaan wel cellen die veilig zijn ... Safe Lithium genoemd.
                            Last edited by Silver Roller; 12 juli 2011, 12:17.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Top Craft AA + AAA "ready to use" nieuwe versie getest (juni 2011)

                              Nog altijd tevreden over de aankoop ?

                              Comment

                              Working...
                              X