Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

LCW Fader ND

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: LCW Fader ND

Test overgedaan, Canon EF 400 op 5,6 op statief, scherp gesteld zonder filter.
    De AF op off geplaatst foto genomen, filter geplaatst op minimale verduistering terug foto genomen, wat ik ook probeer op de tele er is hier echt geen scherp beeld te krijgen.
    Als er iemand het tegendeel kan bewijzen wel op een 400mm mag hij dit doen, ik ben zeer benieuwd,nogmaals op breedhoek met iets op te scherpen kan ik leven met deze filter.
    Foto zijn ingeladen uit RAW, automatische kleurcorrektie en verkleind tot het toegestane formaat.

groeten Luc,
    BD0407BE * Canon EOS 40D -Canon Eos 5D mkIV Camouflage -Luc David Photography

Comment

Dan lijkt het nu toch overduidelijk aan het fader nd filter te liggen....en niet aan de AF of wat anders. Voor kortere brandpuntsafstanden is de scherpte zoals jezelf reeds zegd waarschijnlijk nog aanvaardbaar....maar voor tele dus absoluut te vermijden. Bedankt voor je tijd om het één en ander te testen Camouflage.
      Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
      http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

Het ligt aan het filter, maar of het filter de oorzaak is, weet ik niet. Ik heb geen idee hoe stabiel zijn opstelling is. Daarbij het filter erop draaien kan ook weer de focussing beïnvloeden, beter is op min. stand te focussen.

Ik zal het morgen eens proberen op 400mm.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Ben benieuwd hoe dit verder evolueert. Dank aan iedereen die dit mee helpt uitspitten.
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
            Het ligt aan het filter, maar of het filter de oorzaak is, weet ik niet. Ik heb geen idee hoe stabiel zijn opstelling is. Daarbij het filter erop draaien kan ook weer de focussing beïnvloeden, beter is op min. stand te focussen.

Ik zal het morgen eens proberen op 400mm.
            Heb ik geprobeerd, zelfs manueel het scherpste punt opgezocht, en de opstelling is vrij stabiel, manfrotto tripod met een stevig koppeke, maar in elk geval bedankt om dit eens over te doen, ben benieuwd naar Uw bevindingen, dit kan het enkel staven of tegenspreken, het lijkt dat een tele de fouten uitvergroot.

Wat me opvalt wanneer je het internet op gaat de filter wordt omschreven als 'dit moet je hebben' en eerlijk ik heb me ook laten beinvloeden door commentaren dat de scherpte best te doen was.

Als nu bewezen word dat dit niet het geval is op tele , kunnen we mischien her en der wat frustraties weg nemen, in elk geval ook dank u wel aan iedereen die dit helpt uitzoeken, daar is dit forum toch voor zeker !
            groeten Luc.

Comment

Nadat ik vrij tevreden was over de scherpte op mijn groothoek, toch ook maar eens op de tele geschroefd. De volgende foto's zijn gemaakt met de 70400G, op 400mm@F5.6@ISO100. Exifs zitten in de foto.
              Foto's genomen vanaf statief en ontspanvertraging + mirror lock-up om alle trillingen uit te sluiten.
              Zoals Camouflage al aangaf... bedroevend resultaat !!!

Foto 1: zonder filter

Foto 2: zonder filter (100% crop van de vorige)

Foto 3: met filter ingesteld op minimaal

Foto 4: met filter ingesteld op minimaal (100% crop van de vorige)

Mijn conclusie, niet bruikbaar op tele...maar nu had ik 'm daar toch al niet voor gekocht. Benieuwd naar de volgende test

Gr. Francois
              BD1769NL, Sony A850, glas 16 - 400mm, Canon G9, statieven, studioflitsset etc. en mijn MacBook Pro I5
              Flickr of Mijn Website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door camouflage Bekijk bericht
                Test overgedaan, Canon EF 400 op 5,6 op statief, scherp gesteld zonder filter.
                De AF op off geplaatst foto genomen, filter geplaatst op minimale verduistering terug foto genomen, wat ik ook probeer op de tele er is hier echt geen scherp beeld te krijgen.
                Als er iemand het tegendeel kan bewijzen wel op een 400mm mag hij dit doen, ik ben zeer benieuwd,nogmaals op breedhoek met iets op te scherpen kan ik leven met deze filter.
                Foto zijn ingeladen uit RAW, automatische kleurcorrektie en verkleind tot het toegestane formaat.

groeten Luc,
                Da's wel dag en nacht verschil hé. Onbruikbaar dus op een tele.
                David Leemans
                Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

Comment

Heb ik nu net ook gekonstateerd. Maar nu een andere vraag:"zou je het filter ooit op een tele gebruiken?"

Mij lijkt een staandaard lens(17-55 of 24-70) eigenlijk de lens om dit filter te gebruiken.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Heb ik nu net ook gekonstateerd. Maar nu een andere vraag:"zou je het filter ooit op een tele gebruiken?"

Mij lijkt een staandaard lens(17-55 of 24-70) eigenlijk de lens om dit filter te gebruiken.
                    Een blinkende vergulde haan op een groen uitgeslagen koepel bij stralend blauwe hemel?
                    Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                    www.musicinframe.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Yourt Bekijk bericht
                      Een blinkende vergulde haan op een groen uitgeslagen koepel bij stralend blauwe hemel?
                      En wat zou de reden zijn om daarvoor een ND filter te gebruiken?
                      Ik denk eer om een zee, of een riviertje "stil te leggen", niet? En daarvoor zou ik eer opteren voor een breedhoek.
                      Die blinkende vergulde haan, enz. lijkt me dan weer iets voor de circ. pol.
                      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Ik heb de fader zelf gekocht om zo af en toe een landschapje te trekken waarop ik inderdaad het water probeer 'stil te leggen' (mooie uitdrukking ). Ik had niet direct zin om daarvoor een aantal dure ND's aan te schaffen. Ik denk dat het filter dan ook geschikt is voor die doelgroep, waartoe ik ook behoor. Het presteert goed genoeg (naar mijn mening) op mijn groothoek, en met een beetje na-verscherpen in PS, heb je een aardig 'tooltje' in handen. Ik heb ook een paar kleine testjes op mijn tuinvijvertje uitgevoerd, en het resultaat is zeer bevredigend voor me...veel licht en toch 'bevroren water'.

Fader + Tele = No-Go

Voor het serieuzere werk zul je denk ik toch naar de losse en duurdere ND's moeten overstappen.

Gr. Francois
                        Last edited by lutgenf; 7 april 2010, 17:05. Reden: tikfoutje
                        BD1769NL, Sony A850, glas 16 - 400mm, Canon G9, statieven, studioflitsset etc. en mijn MacBook Pro I5
                        Flickr of Mijn Website

Comment

Inderdaad een goeie vraag, ik denk dat ik het zelf niet snel zal doen. Maar toch weerhouden de bevindingen hierboven me ervan om het ding aan te schaffen, zelfs voor breedhoek.
                          “Creativity is allowing yourself to make mistakes. Art is knowing which ones to keep.”
                          Scott Adams

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lutgenf Bekijk bericht
                            Ik heb de fader zelf gekocht om zo af en toe een landschapje te trekken waarop ik inderdaad het water probeer 'stil te leggen' (mooie uitdrukking ). Ik had niet direct zin om daarvoor een aantal dure ND's aan te schaffen. Ik denk dat het filter dan ook geschikt is voor die doelgroep, waartoe ik ook behoor. Het presteert goed genoeg (naar mijn mening) op mijn groothoek, en met een beetje na-verscherpen in PS, heb je een aardig 'tooltje' in handen. Ik heb ook een paar kleine testjes op mijn tuinvijvertje uitgevoerd, en het resultaat is zeer bevredigend voor me...veel licht en toch 'bevroren water'.

Fader + Tele = No-Go

Voor het serieuzere werk zul je denk ik toch naar de losse en duurdere ND's moeten overstappen.

Gr. Francois
                            En dat is nu juist wat ik wil benadrukken, en hier was het eindelijk met begonnen het vermoeden dat er onscherpte optreed bij het gebruik van deze filter en tot nu toe kon ik daar weinig over terug vinden.

Indien je dit wil aanschaffen hou er dan ook rekening mee dat het scherpte weg neemt, ook op een breedhoek ook al is dit nog best te corrigeren ,maar voor het betere werk ben je beter af met losse filters, vergeet ook niet dat een 77mm filter toch ook een 90 € kost en sommige zouden daar spijt van kunnen hebben.

Die chinezen hebben het warm water niet terug uitgevonden, al zou je dit denken als je bepaalde reviews leest, nu weet je wat je koopt en iedereen is daar vrij in.

Dit is nog steeds een fotoforum, en het beste forum geeft nog steeds de juiste beoordeling weer, waar eenieder iets kan van opsteken, daar doen we het voor.
                            Aan alle bedankt om dit uit te spitten.
                            Groeten Luc.

Comment

Ik ga vanaond eens proberen in hoeverre de onscherpte komt door het filter of door de lange sluitertijd in combinatie van enige instabiliteit, 1/100ste is toch wat anders als 10sec.

Comment

En blijkbaar hebben ze het daarr ook horen donderen, en blijkbaar zijn er toch mensen die deze filter op een tele willen gebruiken, spijtig dat we dit nu maar te weten komen, dus terug naar af, is dus niet geschikt voor tele opnames >70mm of groter.

Nu moeten we natuurlijk er achter komen in hoe verre deze filter onscherpte gaf op < 70mm.
                                Wacht ondertussen geduldig tot wanneer de B&W filter zal worden geleverd kan ik meteen een vergelijkende test doen, dus dit wordt vervolgd.

Dit even ter info.

De orinele bron is als volgt:
                                Als de nieuwe filter voor zowel breedhoek als tele zou kunnen dienen werd niet vermeld.

The Fader ND Mark1 has been replaced with the new version - version II. I should have new stocks by April 15.

After a few months modification, we now would like to introduce you our new version Fader ND, Fader ND MK II.

Fader ND was originally designed for wide angle lens and image performance may not as satisfactory as expected to some users at tele focal length (70mm or above). Some reports of soften image when using on Canon 70-200L and 100-400L were received.

Against to this issue, Fader ND MK II is enhanced with image quality when using on tele lens (70m or above) by upgrading our glass craftsmanship.

Fader ND MK II will be available at the first week of April and existing Fader ND will discontinue.

Comment

Working...
                                X