Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

LCW Fader ND

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: LCW Fader ND

Als de prijs na de aanpassing nagenoeg gelijk blijft en de optische kwaliteit neemt een stuk toe....dan zou dit een goedkopere oplossing zijn dan aparte filters.
    Wat nu nog niet echt heel duidelijk is....maar wat ik wel vrees is dat ondanks de grotere frontdiameter er heel wat mensen tevens een vignetteer probleem gaan krijgen op breedhoeken.Ik heb in een fotozaak deze week een 82 mm fader ND in mijn handen gehad....de 77 mm versie was weerom uitverkocht en kon ik niet proberen. De ringen waar het glas inzitten zijn breder dan die van een slim filter en de totale dikte van de filter is stukken meer dan een enkele filter. Op fullframe denk ik dat je niet veel lager dan 22-24 mm zal moeten gaan en er zal vignettering optreden....voor een crop niet lager dan 14-15mm.Dat zal misschien niet voor iedereen een probleem zijn....maar toch. De fabrikant van Fader Nd probeert allesins wel om te verbeteren...wie weet is dit accesoire binnen een paar maanden wel helemaal goed.
    Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
    http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

De Conclusie :
      Gisteren verder testen gedaan, na het bedroevend tele hoofdstuk de testen overgedaan op breedhoek.
      Werkwijze zelfde als bij tele , tripod geplaatst foto zonder filter, scherpgesteld en AF op of geplaatst foto genomen voorzichtig fader geplaatst scherpte gecontroleerd op minimale dekking en foto genomen, exif is ingesloten.
      Uit RAW de beelden ingeladen crop gemaakt bestanden verkleind tot toegestane grootte en crop geplaatst op foto, dus nergens verscherpt minimale aanpassingen gedaan.
      Moet zeggen dat dit op breedhoek zeer goed mee valt, en mijn vermoeden naar onscherpte weg is genomen, met filter lijkt zelfs in bepaalde gevallen meer scherpergevoel op te leveren, dit is enkel te wijten aan het meer of minder contrast die aanwezig is op de foto.

Ondertussen weten we al veer meer, even resumeren:
      • De LCW fader (MK1) is niet geschikt voor tele groter dan 70 mm, het gebruik is hier sterk af te raden wegens onscherpte die ontstaat bij gebruik.
      • Binnenkort zou de fader (MK2) op de markt moeten verschijnen die dit probleem op lost(wel te gebruiken op tele).
      • Bij de eerste filter die geleverd werden werd een gebruiksaanwijzing mee geleverd, die de instellingen op breedhoek uit de doeken deed, dit om het zwarte kruis te vermeiden, momenteel is deze handleiding niet mee bijgevoegd, dus op extreme breedhoek mag de fader niet gebruikt worden op maximale dekking, op tele ??? wel.
      • Op breedhoek werkt de fader zeer goed, geen scherpte verlies heb ik toch niet echt kunnen vast stellen, let wel op dat de AF niet goed meer kan werken bij kleiner diafragma en maximale dekking van de filter, desnoods eerst scherp stellen zonder filter AF op off plaatsen en filter plaatsen, vermoed dat mijn gevoel hier mee te maken had.
      • Let wel op als je de filter om een extreme groothoek gaat gebruiken, zoals vast gesteld op 10mm was de rand van de filter mee gefotografeerd.
      • Suggestie voor degene die dit willen aan schaffen , k'zou nog eventjes geduld hebben de MK2 zou halfweg april op de markt komen(volgens insiders), en zou toch een verbeterde versie moeten zijn( Heb hier nog wel geen bevestiging van de mensen van Light Craft Workshop).

Ver nog de testen op breedhoek hier onder.
      Hopelijk heeft dit toch het één en het ander verduidelijkt.
      groeten Luc.

BD0407BE * Canon EOS 40D -Canon Eos 5D mkIV Camouflage -Luc David Photography

Comment

Dank voor deze test! We wachten eventuele verbeteringen van de filter af, maar het ziet ernaar uit dat deze eerste versie op een breedhoek geen onscherpte oplevert.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Eindelijk een paar gemaakt in het echt
          1

2

3
          Last edited by hjanssen; 12 augustus 2010, 16:45.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Lijkt mij zeer behoorlijk. Zelf ook tevreden?

(ik zie intussen dat Mk II van de LCW fader verkrijgbaar is)
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Het werkt handig, scherpstellen, af uit, filter donker draaien en dan komt het gewenste resultaat. Gisteren hadden het iets kortere sluitertijden moeten zijn, maar het water was zo koud.......
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Heeft ondertussen iemand de Mark II ?
                ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
                  Heeft ondertussen iemand de Mark II ?
                  Ik heb sinds kort versie II aangeschaft uit louter nieuwsgierigheid. Ik had op andere fora gehoord dat versie I vignettering gaf op objectieven met een brandpunt van minder dan 20mm...de versie II heb ik reeds gebruikt op 17mm zonder enige vignettering. Het filter geeft wel nog steeds op een breedhoek (tussen17mm-40mm) objectief een zichbaar donker kruis wanneer je dichter in de buurt van de max verdonkering komt. Volgens de bijgeleverde uitleg is de max waarde van 8 stops reeds behaald op een paar streepjes van het max teken op de filterring. Dus in principe geeft dit zwarte kruis geen nadeel tussen 2 en 8 stops. In werkelijkheid lijkt 8 stops nd echt niet haalbaar zonder ook een zwart kruis mee in beeld te brengen....6 stops zit dichter in de buurt van de werkelijke bruikbare waarde.
                  Op een korte telelens(+_100) zie ik geen verlies van scherpte .....bij versie I zou dit blijkbaar wel een nadeel geweest zijn. Persoonlijk zie ik ook geen reden om deze fader ND te gebruiken op langere tele's....ik heb bijgevolg ook geen testen gedaan op veel langere brandpunten.Het gebruik van een zonnekap samen met deze filter is een beetje onhandig....je moet eerst de zonnekap plaatsen alvorens je het filter kan opschroeven.Het terug afschroeven van het filter is lastig omdat je moeilijk tussen filter en zonnekap kunt met je vingers.Best draai je het er ook niet te vast op. (Getest bij Ef 10-22, Ef 17-40L en Ef 24-105L). Het makkelijkst werk je gewoon zonder de zonnekap. Hou ook rekening met een verhoogde kans op lensflare....het filter is niet gecoat. Maar dat is ook niet het geval bij de B+W nd filters die ik gebruik.
                  De filter is wel heel degelijk gemaakt ,de instelring draait soepel en blijft mooi ingesteld.Er is ook een speciale afdekkap voorzien omdat de afdekkap(lensdeksel) van je objectief er niet op past.
                  Al bij al is dit de goedkoopste oplossing indien je wil afwisselen tussen verschillende nd sterktes. Indien je hetzelfde bereik door combineren van een paar vaste nd filters wil ben je al snel 250-300 euro kwijt voor lenzen met 77mm filterdraad. Als je je houd aan hun voorschriften om op twee streepjes voor max instelling te stoppen en je deze filters niet op extreme breedhoeken (minder dan 17mm op fullframe) wil gebruiken zie ik er geen problemen mee.

Last edited by RUPSELKOPKE; 11 augustus 2010, 20:58.
                  Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                  http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

Weet er iemand in de buurt van Mechelen een winkel waar ik dit kan kopen. Bij konijn is het in stock maar dat is toch een eindje bollen voor mij.

Alvast bedankt !

Tjerri

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tjerri Bekijk bericht
                      Weet er iemand in de buurt van Mechelen een winkel waar ik dit kan kopen. Bij konijn is het in stock maar dat is toch een eindje bollen voor mij.

Alvast bedankt !

Tjerri
                      Laten opsturen?
                      ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

Ik heb hem ook laten opsturen van bij konijn, 3dagen later had ik hem binnen
                        ben er wel tevreden van.

voorbeeldjes:
                        http://forum.belgiumdigital.com/f40/...ee-321760.html
                        http://forum.belgiumdigital.com/f40/...nc-321551.html

Dries
                        Groeten!

500px / Facebook

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
                          Laten opsturen?
                          'k Weet het, maar ik zit in tijdnood en ik heb hem ten laatste morgen nodig
                          't Zal een "gewone" B+W ND worden denk ik ... Enfin, mocht er toch iemand een plek weten waar ze de LCW verkopen binnen een straal van - hmm - zeg 25 km van Mechelen : shoot !

Slu !

Tjerri

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tjerri Bekijk bericht
                            'k Weet het, maar ik zit in tijdnood en ik heb hem ten laatste morgen nodig
                            't Zal een "gewone" B+W ND worden denk ik ... Enfin, mocht er toch iemand een plek weten waar ze de LCW verkopen binnen een straal van - hmm - zeg 25 km van Mechelen : shoot !

Slu !

Tjerri
                            Waar zijn de B+W filters in stock?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door idefix Bekijk bericht
                              Waar zijn de B+W filters in stock?
                              Foto Rubens in Wilrijk.

Tjerri

Comment

even deze topic uit het stof halen vermits ik interesse heb in zo een fader ND filter om overdag in volle zon auto's te schieten met flits en met mijn lenzen vol open.

Iemand enig idee of die MKII's wel degelijk werken en of dit handig is? Werken die dingen dan echt als 2 CP filters waardoor ik dan ook meteen de reflecties in de ramen wegfilter?
                                UnicornPictures on Facebook & Flickr

Comment

Working...
                                X