Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

LCW Fader ND

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: LCW Fader ND

    Stel je scherp alvorens "dicht te draaien"? Ik heb namelijk geen ervaring met bijna zwarte filters, enkel mijn circ pol.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.5) - iPhone XR (iOS 17.4.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.7)

    Comment


    • #32
      Re: LCW Fader ND

      Dat is juist het handige van dit filter, je zet hem zo licht mogelijk, stelt scherp en leest de belichting af, draai het filter naar max(dus 1 stip voor max) en telt de belichting af en zet de lens op MF.

      BTW ik heb net een e=mail met foto naar LCW gestuurd.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #33
        Re: LCW Fader ND

        Antwoord gehad van LCW:

        Halfverwege de instelschaal zit je al op ND8 en voor groothoeklenzen wordt geadviseerd om daar niet over te gaan, op 3/4 van de schaal zit je al op ND400.

        Ik had het filter op max en met een 28-70 op 28mm.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #34
          Re: LCW Fader ND

          Ik blijf toch in verleiding om er eentje aan te schaffen...
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.5) - iPhone XR (iOS 17.4.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.7)

          Comment


          • #35
            Re: LCW Fader ND

            Resultaat bijna op max en op 45mm 1s f22 100 iso
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #36
              Re: LCW Fader ND

              Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
              Resultaat bijna op max en op 45mm 1s f22 100 iso
              http://farm3.static.flickr.com/2787/...65869b28_o.jpg
              Ik ben verward denk ik. Dus met de filter bijna op het donkerste, iso op 100 en diafragma op 22 kom je nog altijd maar aan 1 seconde belichtingstijd?
              Last edited by LesC; 31 maart 2010, 22:01. Reden: Foto uit quote gehaald.

              Comment


              • #37
                Re: LCW Fader ND

                Was ook mijn bedenking. Moet erg licht geweest zijn.
                HJ, heb je gemeten wat je sluitertijd was geweest zonder?
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.5) - iPhone XR (iOS 17.4.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.7)

                Comment


                • #38
                  Re: LCW Fader ND

                  Hans: een dikke merci voor de test. Heb je in totaal lang moeten wachten voor de levering?
                  “Creativity is allowing yourself to make mistakes. Art is knowing which ones to keep.”
                  Scott Adams

                  Comment


                  • #39
                    Re: LCW Fader ND

                    Oorspronkelijk geplaatst door markali Bekijk bericht
                    Hans: een dikke merci voor de test. Heb je in totaal lang moeten wachten voor de levering?
                    Een week of drie, maar ze stonden toen op: geen vooraad.
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                    Comment


                    • #40
                      Re: LCW Fader ND

                      als ie op voorraad is, 1 dag... heb 'm bij konijnenberg besteld.
                      BD1769NL, Sony A850, glas 16 - 400mm, Canon G9, statieven, studioflitsset etc. en mijn MacBook Pro I5
                      Flickr of Mijn Website

                      Comment


                      • #41
                        Re: LCW Fader ND

                        Eens goed aan de tand gevoeld.
                        Gisteren enkele schemer opnames gemaakt met de fader op de 10-22 van canon.
                        Kom me niet van de indruk ontdoen dat ik hier scherpte inboette, daarom deze test.
                        Foto 1 genomen op 10 mm en de filter is duidelijk mee gefotografeerd op 22 mm is hier niets van te merken, hou er rekening mee dat je de fader niet op zijn maximale stand mag gebruiken op een breedhoek maar je tot 3 streepjes van het maximaal moet blijven ( reeds 8 stop - bereikt) op een tele objectief licht dit anders hier mag je wel tot het maximale gaan, een zwart kruis over de foto is hiervan het gevolg (info LCW).
                        Bij breedhoek opnames is de afzwakking in scherpte nog goed te corrigeren met iets op te scherpen, het valt al bij al nog mee.

                        Info ander forum http://www.pentaxforums.com/forums/c...ter-faq-2.html
                        Foto 1 -op 10mm- schemerlicht - fader op maximum welliswaar - 4 merken voor groothoek (exif ingesloten).



                        Dan maar de test verder gezet op Tele (400mm f5.6 L Canon)
                        Origineel op statief scherpgestel en AF op off geplaatst.



                        Zelfde opname met fader, scherpstelling nogmaals gecontroleerd.



                        Iedereen mag hieruit zelf zijn conclusie trekken, en of de test zelf overdoen maar ik kwam tot dit resultaat, daar waar bij de landschapsopname opscherpen best mee viel kom ik bij de tele er niet echt iets scherps van maken.

                        Hopelijk help dit bij het maken van een keuze, ik heb in elk geval uit frustratie een B&W filter besteld, hopelijk presteerd deze beter.
                        Als er personen zijn die de gecorigeerde opnames breedhoek willen zien met en zonder correktie wil ik deze ook wel eens plaatsen.
                        groeten Luc.
                        Last edited by camouflage; 2 april 2010, 16:00.
                        BD0407BE * Canon EOS 40D -Canon Eos 5D mkIV Camouflage -Luc David Photography

                        Comment


                        • #42
                          Re: LCW Fader ND

                          Hoe hoog was de ingestelde waarde van het nd filter bij de test met de 400mm5.6.
                          Canon body's(met uitzondering van de 1D series) stellen goed scherp tot 5.6.....al wat je hoger gaat wordt onbetrouwbaar qua af....indien het filter een stop of 2 - 3 stops licht laat verliezen wordt het voor de camera al veel moeilijker om deftig te autofocussen hé.Op de max waarde van het filter werkt de AF gegarandeerd niet meer .Je zou deze test eventueel opnieuw kunnen doen om uit te vissen of het het filter is of de AF die je hier in de steek laat ; AF zonder het filter vanop een statief...daarna AF uitschakelen en de foto opnieuw maken zonder de focus te wijzigen. Er werd reeds op een andere site melding gemaakt van verminderde scherpte...dit lijkt me toch een beetje teveel van het goede. Heb je evenveel verlies van scherpte bij kortere brandpunten ook ....of enkel bij dit 400mm teleobjectief?Wat was de resterende sluitertijd bij het maken van de opname met het filter op je objectief.....zou het onscherpe geen gevolg kunnen zijn van de veel langere sluitertijd...bewegingsonscherpte?

                          Bijkomende vraag bij je test....wat ga je fotograferen met een 400mm objectief waarop je ook nog een sterk nd filter wenst voor te gebruiken?
                          Last edited by RUPSELKOPKE; 2 april 2010, 22:41.
                          Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                          http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                          Comment


                          • #43
                            Re: LCW Fader ND

                            Ik heb de grote files van de loodsboot en de boulevard met de 'x-factor' eens bekeken en merk weing van onscherpte, wel iets maar het was windkracht 8. Ik heb er ook van een 70-200 en dat is ook scherp, maar het was over 1km en veel vocht in de lucht en ik denk dat over de scherpe foto een bewegende waas ziet.
                            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                            Comment


                            • #44
                              Re: LCW Fader ND

                              Het zou kunnen dat het volgende hier weinig of niets mee te maken heeft ....maar ik heb es een artikel gelezen over het gebruik van allerlei filters van verschillende prijsklasses en kwaliteiten.( Ik probeer alsnog het artikel terug te vinden). Volgens wat er daar verteld werd maakt het voor breedhoeklenzen en kortere brandpunten veel minder uit hoe hoog de kwaliteit van het gebruikte optische glas is......maar wanneer je minderwaardige optische filters voor langere tele's gebruikt vallen ze direct door de mand.Heeft te maken met de uitvergroting van onzuiverheden in het glas (die veel groter is bij telelenzen ) en de evenwijdigheid van voor en achterkant van het gebruikte glas ( bij goedkoper materiaal zit vooral daar het prijsverschil ). Blijkbaar is een perfect vlak(licht wordt over het ganse oppervlak gelijk doorgelaten) en tevens zuiver optisch filter heel moeilijk te maken....en ook daarom is een filter van een grotere maat in verhouding met een filter van een paar mm kleinere maat ook meer dan dubbel zo duur.
                              Ik denk dat deze fader nd filters voor hetgene wat ze uiteindelijk kosten hun geld zeker wel waard zijn. Wil je een setje van aparte ND filters samenstellen van een bekender merk wat hetzelfde bereik heeft van 2 tot 8 stops dan zit je zeer snel aan een prijs die 3-4-5 keer hoger zit en met minder gebruiksgemak. Zo'n fader nd is eigelijk een dubbele polafilter, je kan moeilijk verwachten dat er helemaal niets aan beeldkwaliteit gaat verloren gaan.....maar dat zal met een sandwish van een paar filters van een beter merk ook wel het geval zijn.
                              Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                              http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                              Comment


                              • #45
                                Re: LCW Fader ND

                                Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
                                Hoe hoog was de ingestelde waarde van het nd filter bij de test met de 400mm5.6.
                                Canon body's(met uitzondering van de 1D series) stellen goed scherp tot 5.6.....al wat je hoger gaat wordt onbetrouwbaar qua af....indien het filter een stop of 2 - 3 stops licht laat verliezen wordt het voor de camera al veel moeilijker om deftig te autofocussen hé.Op de max waarde van het filter werkt de AF gegarandeerd niet meer .Je zou deze test eventueel opnieuw kunnen doen om uit te vissen of het het filter is of de AF die je hier in de steek laat ; AF zonder het filter vanop een statief...daarna AF uitschakelen en de foto opnieuw maken zonder de focus te wijzigen. Er werd reeds op een andere site melding gemaakt van verminderde scherpte...dit lijkt me toch een beetje teveel van het goede. Heb je evenveel verlies van scherpte bij kortere brandpunten ook ....of enkel bij dit 400mm teleobjectief?Wat was de resterende sluitertijd bij het maken van de opname met het filter op je objectief.....zou het onscherpe geen gevolg kunnen zijn van de veel langere sluitertijd...bewegingsonscherpte?

                                Bijkomende vraag bij je test....wat ga je fotograferen met een 400mm objectief waarop je ook nog een sterk nd filter wenst voor te gebruiken?
                                Zoals reeds vermeld tussen de foto's in eerst zonder filter scherpgesteld, AF op af gezet filter geplaatst (voorzichtig) en tweede foto genomen, heb dit proces ook herhaald door op minimale opening van de filter manueel scherp te stellen en af te drukken, het verschil met de lens zonder filter (natuurlijk rekening houdende dat deze prime vlijm scherp is dit benadrukt nog meer het verschil) tekens kreeg ik een onscherpte dus ik heb voor deze test wel degelijk verschillende opnames geprobeer om zeker te zijn, ik wil hem nog wel eens overdoen, deze opname is gemaakt met minimale sluiting van de filter zo kwam ik bij een f5,6 aan 1/800 sec voor zonder filter en aan 1/400 sec met filter op statief.
                                Het eigenaardige is dat ik ook dit gevoel had van onscherpte bij breedhoekopnames maar niet zo nadrukelijk als bij tele.
                                Onderstaande foto met breedhoek wel USM (opscherpen) toegepast. hier presteerd de filter duidelijk beter. iemand een idee ?

                                BD0407BE * Canon EOS 40D -Canon Eos 5D mkIV Camouflage -Luc David Photography

                                Comment

                                Working...
                                X